Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Kunde inte hitta en bättre plats för att posta den här tråden. Men hoppas ni kan hjälpa mig!

Jag undrar hur man LIVE gör så att musikerna kan få lyssning på scen med hjälp av monitorer.

Tex. om basisten vill ha mer sång i sin monitor, utan att den höjs i de övriga monitorerna.

Hur gör man?

tack på förhand ! Chrille

Annons
Postat
Hej! Kunde inte hitta en bättre plats för att posta den här tråden. Men hoppas ni kan hjälpa mig!

Jag undrar hur man LIVE gör så att musikerna kan få lyssning på scen med hjälp av monitorer.

Tex. om basisten vill ha mer sång i sin monitor, utan att den höjs i de övriga monitorerna.

Hur gör man?

tack på förhand ! Chrille

Man skickar inte bara en enda lyssning som är lika till varje person, utan vanligt är att man har fyra monitorslingor. Dvs. i mixerbordet finns ett antal s.k. Aux, som där du på varje kanal kan skicka en valfri mängd av varje trumma, röst eller instrument och det till varje specifik monitorslinga. Säg att trummisen får monitorsystem (Aux) 1, så drar man vanligtvis på baskaggens Aux 1 ratt så att trummisen kan få önskad mängd bastrumma i sin monitor. Rör vi inte Aux 2-4 på bastrummans kanal så kommer inte bastrumman att skickas till någon annan slinga. Så basist, gitarrist och sångare får då ingen baskagge. Sen går man igenom så varje person på scenen får en vettig lyssning som den kan spela efter. Ju mindre man behöver desto bättre kommer man att höra. Många orutinerade musiker vill gärna höra allt i sin monitor, men ofta blir resultatet bara att man inte hör speciellt bra.

Vid lite större produktioner så har man en specifik monitortekniker. Då sitter denne vid sidan om, och har möjglihet att vid sin egen lyssning kontrollyssna varje system.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.