Guitar Nilsson Postat 3 oktober 2008 Postat 3 oktober 2008 (redigerat) Hur spelar ni in elbas? Vi kommer att med en Tascam 2488MKll porta spela in live i replokal, (basistens vardagsrum) och kommer antagligen att micka baslådan. Jag själv har aldrig gillat varken att köra basen rätt i bordet eller att ta linesignal från förstärkaren, det blir ofta plonkigt fult, eller konstigt på nåt sätt. Om man inte överanstränger förstärkaren så brukar högtalarljudet vara det bästa är min erfarenhet. Men man skulle ju ev kunna vinna lite bättre trumljud om vi använde nån form av line och lyssnar genom lurar, då blir det ju inget basläck in i trummorna. Det basljud jag gillar är vanligt fett presicionljud, typ Fleetwood Mac eller SRVs Double Trouble tex. Inte helt rent, lite rörskitig karaktär ska det vara. Mycket botten förstås. Goda ideer och råd mottages varmt. Edit: Det blev ingen ZOOM 16HD Redigerat 11 november 2008 av Guitar Nilsson
VacUm Postat 3 oktober 2008 Postat 3 oktober 2008 (redigerat) Hur spelar ni in elbas?Vi kommer att med en ZOOM 16HD porta spela in live i replokal, (basistens vardagsrum) och kommer antagligen att micka baslådan. Jag själv har aldrig gillat varken att köra basen rätt i bordet eller att ta linesignal från förstärkaren, det blir ofta plonkigt fult, eller konstigt på nåt sätt. Om man inte överanstränger förstärkaren så brukar högtalarljudet vara det bästa är min erfarenhet. Men man skulle ju ev kunna vinna lite bättre trumljud om vi använde nån form av line och lyssnar genom lurar, då blir det ju inget basläck in i trummorna. Det basljud jag gillar är vanligt fett presicionljud, typ Fleetwood Mac eller SRVs Double Trouble tex. Inte helt rent, lite rörskitig karaktär ska det vara. Mycket botten förstås. Goda ideer och råd mottages varmt. Jag linear ärligt talat för det mesta. I vissa fall kör jag någon basstärkaremulringsplug på spåret. Ren signal från en ganska skräpig bas genom en behringermixer (ingen eq eller pluggar i DAW alls) låter såhär: Your browser does not support the HTML5 audio tag Handlar det om lite mer seriösa inspelningar tycker jag det brukar bli bra när man blandar linead signal med uppmickad. Från den lineade signalen tar man bas och resten av registret från mikrofonen (som oftast är en dynamisk mik typ shure SM57). Samma bas som länken ovan genom en stärkare, mikad med SM57 (blandad med line out från stärkarn) Your browser does not support the HTML5 audio tag Men som du säger, att fläska på en basstärkare i samma rum som man spelar in trummorna brukar leda till mycket pill med trummixen. Samtidigt blir det oändligt mycket roligare att spela om man kan skippa lurarna. edit: lite länkar Redigerat 3 oktober 2008 av VacUm
carlstrom Postat 3 oktober 2008 Postat 3 oktober 2008 (redigerat) jag kör line out från en liten kombostärkare och sen rätt in i mixern/ljudkortet jag har som ger mig det soundet jag vill ha. Men som skrivet ovanför, vill man va lite fin i kanten (eller bara seriös) så brukar man mixa mickat och line out, men det är inte alltid nödvändigt att micka men det beror lite på soundet man vill ha och vad man har för bas/stärkare/preamp Redigerat 3 oktober 2008 av carlstrom
Guitar Nilsson Postat 11 november 2008 Trådstartare Postat 11 november 2008 Hur spelar ni in elbas?Vi kommer att med en ZOOM 16HD porta spela in live i replokal, (basistens vardagsrum) och kommer antagligen att micka baslådan. Jag själv har aldrig gillat varken att köra basen rätt i bordet eller att ta linesignal från förstärkaren, det blir ofta plonkigt fult, eller konstigt på nåt sätt. Om man inte överanstränger förstärkaren så brukar högtalarljudet vara det bästa är min erfarenhet. Men man skulle ju ev kunna vinna lite bättre trumljud om vi använde nån form av line och lyssnar genom lurar, då blir det ju inget basläck in i trummorna. Det basljud jag gillar är vanligt fett presicionljud, typ Fleetwood Mac eller SRVs Double Trouble tex. Inte helt rent, lite rörskitig karaktär ska det vara. Mycket botten förstås. Goda ideer och råd mottages varmt. Jag linear ärligt talat för det mesta. I vissa fall kör jag någon basstärkaremulringsplug på spåret. Ren signal från en ganska skräpig bas genom en behringermixer (ingen eq eller pluggar i DAW alls) låter såhär: Your browser does not support the HTML5 audio tag Handlar det om lite mer seriösa inspelningar tycker jag det brukar bli bra när man blandar linead signal med uppmickad. Från den lineade signalen tar man bas och resten av registret från mikrofonen (som oftast är en dynamisk mik typ shure SM57). Samma bas som länken ovan genom en stärkare, mikad med SM57 (blandad med line out från stärkarn) Your browser does not support the HTML5 audio tag Men som du säger, att fläska på en basstärkare i samma rum som man spelar in trummorna brukar leda till mycket pill med trummixen. Samtidigt blir det oändligt mycket roligare att spela om man kan skippa lurarna. edit: lite länkar
Guitar Nilsson Postat 11 november 2008 Trådstartare Postat 11 november 2008 Hur spelar ni in elbas?Vi kommer att med en ZOOM 16HD porta spela in live i replokal, (basistens vardagsrum) och kommer antagligen att micka baslådan. Jag själv har aldrig gillat varken att köra basen rätt i bordet eller att ta linesignal från förstärkaren, det blir ofta plonkigt fult, eller konstigt på nåt sätt. Om man inte överanstränger förstärkaren så brukar högtalarljudet vara det bästa är min erfarenhet. Men man skulle ju ev kunna vinna lite bättre trumljud om vi använde nån form av line och lyssnar genom lurar, då blir det ju inget basläck in i trummorna. Det basljud jag gillar är vanligt fett presicionljud, typ Fleetwood Mac eller SRVs Double Trouble tex. Inte helt rent, lite rörskitig karaktär ska det vara. Mycket botten förstås. Goda ideer och råd mottages varmt. Jag linear ärligt talat för det mesta. I vissa fall kör jag någon basstärkaremulringsplug på spåret. Ren signal från en ganska skräpig bas genom en behringermixer (ingen eq eller pluggar i DAW alls) låter såhär: Your browser does not support the HTML5 audio tag Handlar det om lite mer seriösa inspelningar tycker jag det brukar bli bra när man blandar linead signal med uppmickad. Från den lineade signalen tar man bas och resten av registret från mikrofonen (som oftast är en dynamisk mik typ shure SM57). Samma bas som länken ovan genom en stärkare, mikad med SM57 (blandad med line out från stärkarn) Your browser does not support the HTML5 audio tag Men som du säger, att fläska på en basstärkare i samma rum som man spelar in trummorna brukar leda till mycket pill med trummixen. Samtidigt blir det oändligt mycket roligare att spela om man kan skippa lurarna. edit: lite länkar Först nu har jag sett det här svaret, jag hittar dåligt här på forumet har jag märkt. Lyssnade på din stillsamma låt och tycker mig höra det jag försöker beskriva, det blir inte riktigt bra att blanda line och mick, det blir konstlat på något vis. Jag kommer nog att enbart använda mick, även om det blir test med line också...
IDF Postat 11 november 2008 Postat 11 november 2008 jag brukar köra med en stormembransmick framför ca 2-4 dm.. enkelt och det blir rent, snyggt och man kan få fram väldigt mkt olika sorters sound..
Guitar Nilsson Postat 11 november 2008 Trådstartare Postat 11 november 2008 jag brukar köra med en stormembransmick framför ca 2-4 dm..enkelt och det blir rent, snyggt och man kan få fram väldigt mkt olika sorters sound.. Har du en basist och en gitarrist i närheten då?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.