peba78 Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Hej! Om man har råmaterialet till en vanlig stereo-inspelning av t.ex. en kör i ett rum som gav lite för mycket efterklang, hur kan man då matta av den (göra den torrare)? Givetvis gäller det att vara noga redan från början och välja inspelningsrum med omsorg, men om nu olyckan varit framme, vad kan man göra i efterhand? /Peter
AndyPandy Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Jag tror att det är mycket svårt faktiskt. Dock tror jag att det rent teoretiskt skulle gå genom att använda någon sorts impulsresponsmetod. Detta innebär att man spelar in rummets efterklang efter att ha spelat upp en impuls (eller något annat med väl känt spektrum) och sedan använder resultatet till tvätta din kör. Emellertid beror ju efterklangen på var i rummet man står och sjunger, så jag tror att det kommer bli mycket svårt.
joachime Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Ja det är svårt. Men man kan ju ta ner rumsintrycket lite genom att eq'a. Hitta de frekvenser där rummet svarar som mest och ta ned dom ett par dB. Är det en a capella-låt eller är det instrument med också? Om det är instrument med så kan du ju vara lite råare och fadea ut varje insats som kören gör, så tar du förhoppningsvis bort något av rumsklangen.
Lindeberg Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Detta innebär att man spelar in rummets efterklang efter att ha spelat upp en impuls (eller något annat med väl känt spektrum) och sedan använder resultatet till tvätta din kör. 😆 Jag vågar påstå att detta är helt omöjligt i praktiken. Men rätt mig gärna om jag har fel... Annars kan du ju testa att lägga en gate (om det är acapella).
MusicGene Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Det är teoretiskt möjligt under perfekta omständigheter. När jag talade med en dokor på institutionen för audiotechnology på Chalmers så sa han att det inte fungerar i praktiken då saker som temperatur, lufttryck och luftfuktighet ändras med tiden och gör så att beräkningarna blir fel. Det är dock inga hinder att ta bort ett pålagt faltningsreverb eftersom man känner till faltningsfunktionen.
Lindeberg Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Det är teoretiskt möjligt under perfekta omständigheter. Där ser man.
Disobedient Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Med en SPL Transient Designer kan du få ett mer dämpat ljud, men dom kostar.
joachime Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Med en SPL Transient Designer kan du få ett mer dämpat ljud, men dom kostar. Jag tänkte också föreslå en sån, men så kom jag på att den inte låter helt naturlig. Har provat den på enskilda trummor och trumpaket och då låter den grymt. Men på t ex bas låter det ganska skumt. Lite som en fade out. Det var därför jag komma att tänka på fadear. Om man gör de manuellt (i Cubase/Logic/etc alltså, inte med Transient Designer) har man större kontroll över resultatet. Plus att det blir billigare 🙁
Mr Keys Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 (redigerat) Pallar inte läsa alla svar, så nån har säkert redan sagt detta, men man kan ju "gate"a....funkar nog inte på kör, men kan bli lite bättre på vissa ljud, såsom percussion och andra "korta", transienta ljud........som en nödlösning.... Redigerat 10 november 2004 av Mr Keys
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.