Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag fick en nylonsträngad gitarr av min sambos mormor som hon hade använt på dagis på en herrans massa år sedan. Den är säkerligen från slutet av 70-talet. Strängade om den(med guidad hjälp av en kompis) och tänkte lära mig spela. Gick rätt snabbt för mig, började sätta ackorden bra(inga barré!) men insåg att halsen är lite krökt så en av stängarna ger ifrån sig ett ljud som inte låter så bra vid ett visst ställe på ena bandet:)

Iaf strängarna är av sen länge, gitarren samlar damm. Jag har inte övat på skitlänge. Vill bli duktig, iaf tillräckligt för att kunna spela rent och flytande(inte många som uppskattar en trubadur som måste tänka till innan man placerar fingrarna).

Letar efter en stålsträngad gitarr i prisklassen 2000:- som ska agera nybörjar gitarr. Den får gärna låta bra för klassen och inte vara för svårspelad. En extra lång och bred hals är inget bra tips med andra ord 😎

Jag kan tänka mig att sträcka lite på budgeten om det finns något som är så prisvärt och en bra investering att jag bara är dum om jag köper något annat 😮

Jag har tittat lite på uppföljaren till JAM's 'fattigmans Martin'. Den heter Tanglewood TD8NAT . Är det något att satsa på? Vad jag förstått så gör Tanglewood rätt bra saker, frågan är bara om denna 'stämpel' gäller även budget nivån.

Alla tips på en bra, lättspelad, stålsträngad akustisk gitarr tas emot med stor tacksamhet. Gärna en snygg sådan(snygga gitarrer kan man nöja sig med att titta på om man inte orkar spela).

/ Pierre

Annons
Postat

Själv äger jag Tanglewood TW15 NSB och är jättenöjd med den gitarren!

Har läst någons inlägg här där personen nämnde att Simon & Patrick ger mest gitarr för pengarna i 2000 klassen!

Kanske värt för dig att kolla upp..

Postat (redigerat)

Jag köpte en Ibanez för knappa två tusen åt dottern. Har själv en Epiphone Jumbo som kostade 6000 för typ 10 år sen, men jag tycker nog den billigare Ibanezen har ett bättre ljud. Det finns många bra akustiska, men på nåt vis tycker jag att Ibanez har nåt speciellt i sin klang, "så där som det ska låta".

På elgitarrsidan existerar inget annat än Fender tele och strata för mig, men de akustiska Fendrarna är ointressanta. Gå runt på lite affärer och provspela en och annan Ibanez, jag tycker det är ett ganska vördnadssamt märke inom ak guror. Tycker inte det låter nämnvärt sämre än när Neil Young spelar på sin Martin.

Om man bara ser till utseendet så tycker jag vanliga klassiska modellen av naturfärgade westerngitarrer är snyggast. Cutaway som jag har på Jumbon tycker jag också är onödigt, tar nog bort en del av klangen. Min Jumbo är svart, det har jag också lessnat på. Men den är sanslöst lättryckt och skön att spela på, stadigt byggd.

Redigerat av Guitar Nilsson
RikardS (oregistrerad)
Postat

Jag kan inte hålla med om att fender akustiska är dåliga.

Jag tycker dem är mega lättspelade (en vän till mej har en), låter bra gör dem också! 😐

Tror hans kostade mella 1000-2000

Postat

Jag köpte en Ibanez akustisk som jag tycker låter helt OK, den kostade under 2000kr. Modellen tror jag var PF-60 lr nått sånt. Mkt bra gitarr för de pengarna tycker jag. Testade säkert 15-20 gitarrer i samma prisklass men denna lät helt klart bäst. Fender akustiska tyckte jag heller inte lät speciellt bra. Ibanez e mitt tips. Själv är jag just nu utan gitarr men sneglar på "Furch" faktiskt.. men de kostar ju då lite mer pengar... =)

Postat

Mitt tips är att du drar ner till din lokala musikaffär och provar allt du hittar runt 2000 och förmodligen så kommer du hitta gitarren som tilltalar dig bäst!

Så gjorde jag 😐

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Har läst någons inlägg här där personen nämnde att Simon & Patrick ger mest gitarr för pengarna i 2000 klassen!

Kanske värt för dig att kolla upp..

+1

Postat
Jag köpte en Ibanez akustisk som jag tycker låter helt OK, den kostade under 2000kr. Modellen tror jag var PF-60 lr nått sånt. Mkt bra gitarr för de pengarna tycker jag. Testade säkert 15-20 gitarrer i samma prisklass men denna lät helt klart bäst. Fender akustiska tyckte jag heller inte lät speciellt bra. Ibanez e mitt tips. Själv är jag just nu utan gitarr men sneglar på "Furch" faktiskt.. men de kostar ju då lite mer pengar... =)

Man ska vara försiktig med Furch! De byggs i Tjeckien där dom har betydligt fuktigare luft än vi här uppe i Sverige. Man har haft problem med Furch och även andra dyrare gitarrer som tex Taylor där locket spruckit och i vissa fall imploderat. Simon & Patrick byggs i norra Canada på samma breddgrader som vi befinner oss på. Luftfuktigheten där är ungefär densamma. Ju längre norrut i Sverige man bor desto känsligare är det att köpa de instrument som byggs på sydligare breddgrader. Simon & Patricks instrument mår bra i Sverige och då även i de nordliga delarna, vilket får instrumentet att hålla i evigheter om man vårdar det. 😐

Postat

Ja det är en grymt prisvärd gitarr. Dessutom en gitarr som räcker till länge (kanske till och med livet ut). Men den är ju såklart över 2000-kronorsbudgeten. Den utan micsystem ligger väl på 4500kr om jag inte minns fel. Men har du möjlighet att lägga till en slant så tycker jag du ska göra det. Det blir billigare i längden.

Men en gitarr som passar din budget är J&D DG-108. Ligger på runt 1700kr tror jag. Den låter riktigt riktigt bra, och känns inte alls så billig som den är. Jag har nog inte spelat på något bättre i den prisklassen.

Postat
men de akustiska Fendrarna är ointressanta.

Det beror ju helt på vilken prisklass man pratar om. De billigare fendergitarrerna är ju inte några höjdare direkt. Men kommer man upp i prisklassen 7000kr och över så finns det riktiga guldkorn i fenders sortiment (deras Ensenada-serie tex).

Postat

Man ska vara försiktig med Furch! De byggs i Tjeckien där dom har betydligt fuktigare luft än vi här uppe i Sverige. Man har haft problem med Furch och även andra dyrare gitarrer som tex Taylor där locket spruckit och i vissa fall imploderat. Simon & Patrick byggs i norra Canada på samma breddgrader som vi befinner oss på. Luftfuktigheten där är ungefär densamma. Ju längre norrut i Sverige man bor desto känsligare är det att köpa de instrument som byggs på sydligare breddgrader. Simon & Patricks instrument mår bra i Sverige och då även i de nordliga delarna, vilket får instrumentet att hålla i evigheter om man vårdar det. 😛

Nja asså Furch brukar ju funka bra i Sverige, enligt mina erfarenheter iaf (men det beror väl som sagt på vart man bor kanske..). Det är ju mycket värre med exempelvis Martin. Har en polare som köpte en, sprack, lämna tillbaka, fick en ny, sprack, lämna tillbaka, fick en ny, sprack och sen struntade hon i att lämna tillbaka den...

Sen har vi Seagull, som jag själv precis har införskaffat mig en av, (jag tror att den kostade $460 eller nåt sånt och så prutade jag några kronor på den och ett case, men någonstans där i krokarna ligger prislappen iaf) som är handtillverkad i Canada och kostar inte mkt.

Jag har varit i Chicago nu i två veckor snart och gått igenom hela sortimentet av gitarrer i flera olika affärer och kommit fram till att det ljud som jag vill ha, under ungefär 20'000:-, ligger där i krokarna.

(Min Seagull tillhör s-serien och rekommenderas starkt)

Jagtycke att du ska försöka få tag i en bra gitarr för pengarna du ska lägga ut. Du måste liksom inte ha en skitgitarr bara för att du inte vill lägga ut en halv förmögenhet på den.

Så kolla på Seagull (s-series känner jag till), Takamine(g-series känner jag till), Furch:s billigaste model kostar runt 5000 tror jag och låter fantastiskt bra, Tanglewood har jag hört många snacka om men har själv ingen erfarenhet av dem, Simon & Patrick har jag provar några olika modeller (kan inte minnas vilka men det finns några riktigt bra gitarrer där).

/Christian

Postat

Tack för alla tips. Men som alltid blir det väldigt mycket diskussion hit och dit. Jag blev inte mycket klokare men nu har jag lite märken att gå på iaf. Ska ta mig ner till både JAM och provspela lite, även M-Börsen om jag orkar med dom där 😉

Vad ska man akta sig för i material väg på en gitarr för att vara säker på att den håller mer i en vecka ? Andra tips gällande detta?

Postat

Kolla upp Simon & Patrick! Du kommer inte bli besviken och dom är inte så vansinnigt dyra heller.

Seagull finns inte i Sverige.

Postat
Kolla upp Simon & Patrick! Du kommer inte bli besviken och dom är inte så vansinnigt dyra heller.

Seagull har funnits i Sverige sedan länge och gör fortfarande så. Men det är nog så att det inte finns någon generell general import av'em.

Postat

Mitt starka tips är Cort MR710 för 2995 med inbyggd fishman micksystem. Då får du en snygg stålsträngad acke med solitt lock (bra ton) + ett asbra inbyggt micksystem för en oslagbar peng. Tycker inte det finns nåt som konkurerar i den prisklassen. Det skall också poängteras att Corts halsar är oslagbart lättspelade och sköna!

Postat
Jag köpte en Ibanez för knappa två tusen åt dottern. Har själv en Epiphone Jumbo som kostade 6000 för typ 10 år sen, men jag tycker nog den billigare Ibanezen har ett bättre ljud. Det finns många bra akustiska, men på nåt vis tycker jag att Ibanez har nåt speciellt i sin klang, "så där som det ska låta".

På elgitarrsidan existerar inget annat än Fender tele och strata för mig, men de akustiska Fendrarna är ointressanta. Gå runt på lite affärer och provspela en och annan Ibanez, jag tycker det är ett ganska vördnadssamt märke inom ak guror. Tycker inte det låter nämnvärt sämre än när Neil Young spelar på sin Martin.

Om man bara ser till utseendet så tycker jag vanliga klassiska modellen av naturfärgade westerngitarrer är snyggast. Cutaway som jag har på Jumbon tycker jag också är onödigt, tar nog bort en del av klangen. Min Jumbo är svart, det har jag också lessnat på. Men den är sanslöst lättryckt och skön att spela på, stadigt byggd.

Vad skulle din Jumbo betinga om du vore intresserad av att sälja den?

Söker en liknande, helst inte cutaway, men man kan ju aldrig få allt här i livet.

Postat

Tack för tipset. Vilka säljer S & P gitarrer i Sverige ?

Postat
Mitt starka tips är Cort MR710 för 2995 med inbyggd fishman micksystem. Då får du en snygg stålsträngad acke med solitt lock (bra ton) + ett asbra inbyggt micksystem för en oslagbar peng. Tycker inte det finns nåt som konkurerar i den prisklassen. Det skall också poängteras att Corts halsar är oslagbart lättspelade och sköna!

Riktigt bra tips! Tackar för det. En tusenlapp över budget är helt ok om man får bra gitarr för pengarna. Ska kolla den direkt!

Postat

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...122172&fm=1 Är det den du menar?

Postat

Tack för tipset. Vilka säljer S & P gitarrer i Sverige ?

Fitzpatrick är agentur i Sverige för S & P.

Dom flesta musikaffärer säljer Fitzpatricks sortiment. Kolla upp en seriös muikaffär! 🙂

Postat

Seagull har funnits i Sverige sedan länge och gör fortfarande så. Men det är nog så att det inte finns någon generell general import av'em.

Precis! 🙂

Postat

Har inte provat den specifika modellen men kan hålla med om att Cort gör några väldigt prisvärda modeller!

Så den ska du lätt kolla in. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.