Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Det här var nog precis vad jag behövde. Tack för tipset!!!!!!!!! 😲

• 3 veckor senare...
Postat

Jag kan bara säga att HarBal äger allt. Jag var skeptisk i början, men nu har jag funnit ljuset.

Postat

I huvudsak att det skulle vara någon sorts automatisk process som skulle innebära att man inte lärde sig mixa/mastra på "riktigt". I själva verket är det ju tvärtom, ett oslagbart verktyg för att lära sig mer och utveckla sitt kunnande. Såg dock att du faktiskt kommenterat det där redan. :rolleyes:

Exakt matchning av spektrum är inte alls poängen med har-bal, vilket är anledningen till att någon sådan automatik inte finns. Men att visuellt kunna jämföra med referenser ger ovärderlig information om mixen och kan tillsammans med det man hör vara mycket lärorikt. Särskilt genomsnittlig output samt peak-output över sitt spektrum.

"loudness-kompensationen" fungerar så att ljudnivån hålls konstant när man gör ändringar, vilket gör det lättare att värdera sin justering.

Det finns en massa anledningar att använda har-bal, men om man är intresserad så kan man läsa i deras forum eller tutorial etc.

Postat

Visst kan väl flera andra eq:s hämta in en referenskurva att jämföra med? t.ex. Elemental Audios Firium (eller var det Eqium?) kan det och är ju dessutom VST-plugg = smidigare

Postat (redigerat)
Visst kan väl flera andra eq:s hämta in en referenskurva att jämföra med? t.ex. Elemental Audios Firium (eller var det Eqium?) kan det och är ju dessutom VST-plugg = smidigare

Tänkte precis skriva om firum. Problemet med firium är att den utgår från att man vill matcha ens egna material med någon annans material. Det vill man inte (i alla fall inte jag), förutsatt att låtarna inte använder samma ljud och är mixade på samma sätt. Det man vill är att hitta problem i sin egna kurva, t.ex. oväntade berg och dalar i frekvenskurvan, som man inte hör med sina monitorer. Så man kan få till en rak frekvenskurva.

Detta går ju att göra med normala frekvensanalysatorer också, men det är osmidigt att göra det i realtid. HarBal analyserar och tar ett snitt av hela låten, så man kan se var problemområdena i kurvan finns utan att behöva sitta och vakta i realtid.

Redigerat av dbd
Postat
HarBal analyserar och tar ett snitt av hela låten, så man kan se var problemområdena i kurvan finns utan att behöva sitta och vakta i realtid.

Men det kan väl även andra program? Jag har för mig att Ozone Izotope har en sådan funktion? 😆

Postat (redigerat)
HarBal analyserar och tar ett snitt av hela låten, så man kan se var problemområdena i kurvan finns utan att behöva sitta och vakta i realtid.

Men det kan väl även andra program? Jag har för mig att Ozone Izotope har en sådan funktion? 😆

Okej, det hade jag ingen aning om. Men å andra sidan så är jag ganska okunnig.

Redigerat av dbd
Postat

Det som är sjysst i HarBal är att det är själva spektrumanalys-kurvan som man sedan tar tag i och justerar, inte någon separat eq-kurva. Det gillar jag verkligen. Men som flera redan sagt, så finns de flesta funktionerna som HarBal har, säkert redan i andra liknande pluggar/program. Man jag gillar användargränssnittet. Torrt och koncist.

Postat

Japps. Industriellt och härligt. Känns som man sitter på MIT och jobbar med att finjustera en mikrovågskanon eller något 😆

• 8 månader senare...
Postat
Japps. Industriellt och härligt. Känns som man sitter på MIT och jobbar med att finjustera en mikrovågskanon eller något :rolleyes:

HAHAHAHA! Ja man känner sig lite hitech!

Frågan är huruvida det finns någon mer ingående och pedagogisk guide till hur man bättre bemästrar Harbals funktioner?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.