Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Någon som har erfarenheter eller synpunkter på denna mixer?

Ska användas mestandels live för att mixa ihop orkestern och skådespelarna som sjunger.

Kommer att skicka alla signaler ifrån orkestern direkt in till mixern (en del via linebox, där det behövs).

Sångmikrofonerna kommer oftast vara trådlösa myggor, men ibland också vanliga sångmicar.

I framtiden kan det bli aktuellt med OH-micra också.

Vad har ni att säga?

MVH Johann

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Hej

Ska användas mestandels live för att mixa ihop orkestern och skådespelarna som sjunger.

Kommer att skicka alla signaler ifrån orkestern direkt in till mixern (en del via linebox, där det behövs).

Sångmikrofonerna kommer oftast vara trådlösa myggor, men ibland också vanliga sångmicar.

Vad har ni att säga?

MVH Johann

Om du bara har kravet ATT det ska låta och inga krav på HUR det ska låta så är det ett bra bord.

Postat (redigerat)
För livebruk eller i replokalen funkar Behringer, Phonic, Alto och andra budgetprylar bra, eftersom man inte har lika höga krav på ljudkvaliteten där som när man ska spela in.

Om man inte har krav på ljudkvalitet i livesammanhang, förklara då för mig varför Midas XL4 existerar!

randy3.jpg

Midas XL4

Redigerat av Analogfreak
drloop (oregistrerad)
Postat

Behringer är bra grejer för pengarna.

Ryktet säger att byggkvalitén inte är den bästa, och man kan anta att ryktet är sant. Det är nästan gratis.

Det är inget Midas men ett bra budget alternativ.

Postat

Jag skulle väl säga ett det beror på i vilket sammanhang ni ska använda bordet. Snackar vi en hyfsat lågmält återgivning för repetition eller dyl så funkar det väl säkert utmärkt. Ska ni använda bordet för att skicka vidare signalen live och trycka ut det på hög volym till en förväntansfull publik så kanske Behringers prylar tenderar till att inte låta särskilt topp (brus & liknande). Detta blir ju naturligtvis värre ju mer man förstärker upp signalen efter bordet.

Det går ju att få tag i sjyssta bord begagnat om man letar lite, marknaden på analoga enheter är ju inte direkt lika het nu eftersom alla sitter med digitala enheter.

Postat
Hej

Vad har ni att säga?

MVH Johann

Om du bara har kravet ATT det ska låta och inga krav på HUR det ska låta så är det ett bra bord.

Om man bortser från att behringer har absolut sämst rykte på marknaden och barar tittar på bordet i sig så kan man snabbt se att

1. Bordet har bara 3bands eq med ett swep.

2. Bordet har endast 4 tappningar, 6 är väl minimum för er.

3. Bordet har endast 60mm reglar vilket måste anses vara för lite för att kunna arbeta med bordet på ett tillfredställande sätt enligt min mening.

Om man sedan går vidare på kvalitén hos tillverkaren så finns de troligen mycket mer att önska.

Bordets egen brus är troligen rätt så högt.

Sammanfattningsvis kan man säga att bordet med rätt stor säkerhet inte passar er.

Ett alternativ om man ändå vill ha denna typ av mixer, kan vara denna mixern Lite dyrare men 100ggr bättre

Se länk till min hemsida

http://audiodelight.se/index.php?main_page...products_id=454

Lycka till

Postat
För livebruk eller i replokalen funkar Behringer, Phonic, Alto och andra budgetprylar bra, eftersom man inte har lika höga krav på ljudkvaliteten där som när man ska spela in.

Om man inte har krav på ljudkvalitet i livesammanhang, förklara då för mig varför Midas XL4 existerar!

randy3.jpg

Midas XL4

Så du tycker att han ska tjacka ett Midasbord istället, eller vad?

Behringer är faktiskt verkligen inte bra, bruset och ofta skitdåliga mikrofonförstärkare och eq gör att dom nästan blir oanvändbara (tro mig jag har stått vid ett antal behringerbord, tyvärr). Då är faktiskt Mackie bättre än dom som claes nämnde.

drloop (oregistrerad)
Postat

Helt klart har ni som säger att Behringer brusar inte en susning 😳

Kör jag en stormembranskondensatormick i min Behringer så brusar det förumbart.

Med en billig Clas Ohlson mick för 89 spänn så brusar det lite och det beror nog mer på micken än på mixern.

Så här mycket låter Clas Ohlson mick och Behringermixer, jag har använt Berhingers preamp.

Behringer mixer med en stormembrans MXL1006.

I mina öron är bruset i nivå med dyrare utrustning. Det som dessutom hörs som brus är lite brus från datorn.

OBS! Ingen EQ inget fusk, inspelat rätt in i datorn!

Postat (redigerat)

Jag har haft en liten Behringer trubadurmixer, den var verkligen dålig.

Sen böt jag till en liten Mackie, den var okså väldigt dålig. Bla a så gick det inte att få helt tyst på effeck send, så jag fick alltid lite delay med på bakgrunden!

Nu har jag en Soundcraft Spirit E 12, den tycker jag låter riktigt bra för kulorna, Skickade efter den på Thomann i Tyskland. Tonkontrollerna är riktigt bra fast det är tre, miden är svepbar, med den kan man ge lite extra diskant åt en skrovlig viskyröst. Harman bara treble och bass att välja på är det helt kört, diskantratten påverkar bara Sss, den går alltför högt för att ge den där lilla spetsen på rösten.

Soundcrafts lite enklare grejer tror jag är enormt mkt bättre än både Behringer och snik-Mackie. 😉

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
Helt klart har ni som säger att Behringer brusar inte en susning 😉

Med en billig Clas Ohlson mick för 89 spänn så brusar det lite och det beror nog mer på micken än på mixern.

Så här mycket låter Clas Ohlson mick och Behringermixer, jag har använt Berhingers preamp.

I mina öron är bruset i nivå med dyrare utrustning. Det som dessutom hörs som brus är lite brus från datorn.

Mycket möjligt, gratulerar isåfall! Jag har jobbat med Behringermixrar som har brusat mycket, läckt mellan kanaler och så vidare...Kanske beror på olika sändningar.

Postat
Helt klart har ni som säger att Behringer brusar inte en susning 😉

Mycket möjligt, gratulerar isåfall! Jag har jobbat med Behringermixrar som har brusat mycket, läckt mellan kanaler och så vidare...Kanske beror på olika sändningar.

Det är det som är problemet med alla budgetprylar; att kvalitetskontrollen brister eftersom fabrikerna tar mer betalt om man vill ha en noggrannare kontroll - och då kan det variera relativt mycket mellan exemplar.

Själv har jag haft ett Behringer MX8000 som både lät bättre och brusade mindre än ett gammalt Soundcraft 400B-bord, som jag hade innan - och jag har haft ett 24HE-rackstativ nästan fyllt med Behringerprylar, som har funkat kanonbra och låtit helt ok. Jag har bestämt för mig att det bara var en enda rackburk som gick sönder under de åren när jag hade mycket Behringer i riggen. Eftersom MX8000-bordet funkade så bra som det gjorde, så skaffade jag sedan DDX3216, som jag också var väldigt nöjd med.

I dag, med bättre lyssning än jag hade då, bättre omvandling och bättre preamps, så har jag andra krav för egen del - men tycker ändå att Behringer är väldigt prisvärda och ser inget problem i att de som behöver lite billigare prylar, väljer Behringer.

Mackie är överreklamerat, men ligger snäppet över Behringer/Alto/Phonic etc. Soundcraft och Allen & Heath är exempel på märken som är ett steg upp från budgetnivån, så de är värda at överväga om man vill ha lite bättre kvalisort och vara säkrare på att kvalitetskontrollen fungerar som man väntar sig. 😉

drloop (oregistrerad)
Postat

Lyssnade du på klippen? Hör du nåt brus?

Jag har också jobbat med Behringermixers, ingen har brusat. Ingen har haft läckage mellan kanalerna.

Men det är klart åker mixern omkring på olika gig så kan det börja glappa och gå sönder.

Men jag har väl haft tur.

Liksom jag har haft tur med andra budget grejer som låter kanon hemma hos mig medan det verkar låta illa hos andra... 😉

Postat

Känns som att det finns lite olika åsikter om bordet.

Viktigt att komma ihåg är att vi inte pratar om en proffsuppsättning, utan det handlar om en grupp teknologer (c:a 60st) som under ett år jobbar med att ensamma sätta upp manus, göra kulisser och dekor, samt att själva spela musik och agera på scen. Publiken uppgår till c:a 3x150 personer.

Med andra ord kommer det inte spelas på en otroligt hög nivå.

Sedan kommer inte mixern att vandra runt speciellt mycket, utan det blir två resor/år, annars kommer den stå i förrådet eller användas på plats.

Det som är lite avgörande i det hela är dock priset. Eftersom det är en ideel förening flödar inte pengarna speciellt mycket. Men visst, finns det en bra begagnad mixer för samma pengar, så kan det ju vara idé. Min egen erfarenhet av beg mixers är dock att det alltid är något som krånglar med dem, och då fösvinner en del av visten.

Fortsätt gärna med kommentarer, är allt bra med dem så länge de har någon mening.

MVH Rampitsch

Postat

randy3.jpg

Midas XL4

Så du tycker att han ska tjacka ett Midasbord istället, eller vad?

Behringer är faktiskt verkligen inte bra, bruset och ofta skitdåliga mikrofonförstärkare och eq gör att dom nästan blir oanvändbara (tro mig jag har stått vid ett antal behringerbord, tyvärr). Då är faktiskt Mackie bättre än dom som claes nämnde.

Ja och Allen&Heath gör prisvärda bord också. ⚠️

drloop (oregistrerad)
Postat
Känns som att det finns lite olika åsikter om bordet.

Viktigt att komma ihåg är att vi inte pratar om en proffsuppsättning, utan det handlar om en grupp teknologer (c:a 60st) som under ett år jobbar med att ensamma sätta upp manus, göra kulisser och dekor, samt att själva spela musik och agera på scen. Publiken uppgår till c:a 3x150 personer.

Med andra ord kommer det inte spelas på en otroligt hög nivå.

Sedan kommer inte mixern att vandra runt speciellt mycket, utan det blir två resor/år, annars kommer den stå i förrådet eller användas på plats.

Det som är lite avgörande i det hela är dock priset. Eftersom det är en ideel förening flödar inte pengarna speciellt mycket. Men visst, finns det en bra begagnad mixer för samma pengar, så kan det ju vara idé. Min egen erfarenhet av beg mixers är dock att det alltid är något som krånglar med dem, och då fösvinner en del av visten.

Fortsätt gärna med kommentarer, är allt bra med dem så länge de har någon mening.

MVH Rampitsch

För den tillämpningen funkar nog Behringer alldeles utmärkt.

Hur många kanaler behöver du? Det är ju ett helt gäng med kanaler på bordet du tittar på.

Med färre kanaler sjunker priset.

Postat
Helt klart har ni som säger att Behringer brusar inte en susning ⚠️

Det är det som är problemet med alla budgetprylar; att kvalitetskontrollen brister eftersom fabrikerna tar mer betalt om man vill ha en noggrannare kontroll - och då kan det variera relativt mycket mellan exemplar.

Själv har jag haft ett Behringer MX8000 som både lät bättre och brusade mindre än ett gammalt Soundcraft 400B-bord, som jag hade innan - och jag har haft ett 24HE-rackstativ nästan fyllt med Behringerprylar, som har funkat kanonbra och låtit helt ok. Jag har bestämt för mig att det bara var en enda rackburk som gick sönder under de åren när jag hade mycket Behringer i riggen. Eftersom MX8000-bordet funkade så bra som det gjorde, så skaffade jag sedan DDX3216, som jag också var väldigt nöjd med.

I dag, med bättre lyssning än jag hade då, bättre omvandling och bättre preamps, så har jag andra krav för egen del - men tycker ändå att Behringer är väldigt prisvärda och ser inget problem i att de som behöver lite billigare prylar, väljer Behringer.

Mackie är överreklamerat, men ligger snäppet över Behringer/Alto/Phonic etc. Soundcraft och Allen & Heath är exempel på märken som är ett steg upp från budgetnivån, så de är värda at överväga om man vill ha lite bättre kvalisort och vara säkrare på att kvalitetskontrollen fungerar som man väntar sig. 😉

Just DDX3216 var det som jag hade sjukt mycket problem med, framförallt med brus...Och visst, Mackie är inte så bra som många vill att dom ska vara, dessutom känns det som om deras kvalité har sjunkit ganska mycket på senaste...ny fabrik?

Postat
För den tillämpningen funkar nog Behringer alldeles utmärkt.

Hur många kanaler behöver du? Det är ju ett helt gäng med kanaler på bordet du tittar på.

Med färre kanaler sjunker priset.

Jag behöver så många kanaler eftersom att skådis vill ha 10 kanaler för mikrofoner, samt att orkestern också behöver 10-12 kanaler, och Behringers 24-kanalsbord har ju inte tillräckligt med mono-kanaler då.

drloop (oregistrerad)
Postat
Helt klart har ni som säger att Behringer brusar inte en susning ⚠️

Just DDX3216 var det som jag hade sjukt mycket problem med, framförallt med brus...Och visst, Mackie är inte så bra som många vill att dom ska vara, dessutom känns det som om deras kvalité har sjunkit ganska mycket på senaste...ny fabrik?

Måste varit fel på det exemplaret, eller nåt annat som orsakat bruset.

Och alla tillverkar sina billigaste grejer i China och skulle kvalitétskontrollen i en fabrik inte duga så byter man fabrik...

Postat

Vi kör med massor av behringer-prylar till livebruk och det funkar alldeles utmärkt. Preamparna har tom bättre drag i sig än många mackiemixrar som är det som kopierats från början. Det här med brus har vi då aldrig märkt av och om sytftet är att micka upp ett spex 2ggr om året ser jag ingen som helst anledning att gå högre på kvalitetsstegen.

Behringer gör bra grejer för pengarna (iaf mixrar, monitorer osv) och det enda som jag i så fall skulle kunna klaga på är att de inte är världens hållbaraste, men i ditt fall är ju inte det ett problem om de bara ska flyttas ett par ggr per år.

Jag har alltid tyckt att behringer får mer skit än de förtjänar, men det är klart, säljer man 100ggr fler produkter än komkurrenterna så får man väl även 100ggr mer klagomål...

Postat
Vi kör med massor av behringer-prylar till livebruk och det funkar alldeles utmärkt. Preamparna har tom bättre drag i sig än många mackiemixrar som är det som kopierats från början. Det här med brus har vi då aldrig märkt av och om sytftet är att micka upp ett spex 2ggr om året ser jag ingen som helst anledning att gå högre på kvalitetsstegen.

Behringer gör bra grejer för pengarna (iaf mixrar, monitorer osv) och det enda som jag i så fall skulle kunna klaga på är att de inte är världens hållbaraste, men i ditt fall är ju inte det ett problem om de bara ska flyttas ett par ggr per år.

Jag har alltid tyckt att behringer får mer skit än de förtjänar, men det är klart, säljer man 100ggr fler produkter än komkurrenterna så får man väl även 100ggr mer klagomål...

Vill börja med att tacka för alla synpunkter, skönt med respons.

Om jag ska göra en kort summering så känns det som att Behringer inte har den högsta kvalitén på sina prylar, och en allmän uppfattning är att de kan brusa en del.

Dock känns det som, med utgång av alla inlägg, att denna mixer kommer fungera bra till sitt ändamål.

Låt mig få ställa en ny frågeställning.

Med utgång för vad mixern ska användas till, och att det är en förening! som ska använda sakerna;

Ska man satsa på en ny Eurodesk SL3242FXPRO eller en begagnad MX8000?

Vilken har bäst förutsättningar att leva länge?

Återigen tack på förhand.

MVH Rampitsch

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.