Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Precis installerat Amplitube 2. Det ser snyggt ut och verkar låta bättre än version 1.

Dock hittar jag inte AC-30 bland presetsen? Är den borttagen el har jag bara missat?

Sedan skulle jag gärna få tips på inställningar för att skapa det perfekta emo/rock soundet.

Vill alltså ha lagom mkt OD och reverb egentligen, lite åt AC-30 hållet.

Inspiration: Saosin, Taking Back Sunday, The Almost

http://www.myspace.com/takingbacksunday http://www.myspace.com/saosin

Mvh jonte

Redigerat av jonte82
Annons
Postat

Har inte Amplitube 2 framför mig nu men kolla upp www.guitarampmodelling.com. Där finns en uppsjö tips och presets till de flesta amp-simmarna.

Postat
Har inte Amplitube 2 framför mig nu men kolla upp www.guitarampmodelling.com. Där finns en uppsjö tips och presets till de flesta amp-simmarna.

Ett L för mycket men tack för tipset 😉

Postat
Det perfekta emo/rock soundet?

"Perfekt" som i det perfekta ackordet?

Äsch, ganska rookie på gitarrpluggar, vill bara ha tips på en schysst rock inställning om det är nån som har en på lager.....

Postat

Tackar!

Postat
Det perfekta emo/rock soundet?

"Perfekt" som i det perfekta ackordet?

Nej, perfekt som i det perfekta bpm:et 🙂

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
Jo det är sant. Saosin kör tydligen på Marshall, Bogner och mesa toppar/lådor såg jag just. Check it out: http://www.saosin.forumsunlimited.com/inde...showtopic=11243

Undrar om det går att skapa deras sound med amplitube hehe.

Fan amplitube 2 va alldeles för krävande för min burk just nu så jag fick gå tillbaks till 1an.

Måste uppgradera burken.

jag kan annars rekommendera en peavy 5150 topp, brukar gå o få till liknande ljud även om det mest är metalband som kör 5150.

Gamla hederliga alternativet POD från line 6 brukar också gå att vrida fram något liknande om man så vill, finns ruskigt billiga PODar nu för tiden. Sen tycker jag att POD inte alls låter särskilt kul live, men på inspelning funkar det garanterat! Men vill du absolut rodda i amplitube eller liknande så funkar det, dock föredrar jag hellre en POD eller stärkare som man mickar upp.

(kom ihåg att en ganska stor del av soundet sitter i guran också) i vissa fall kan det till och med sitta i fingrarna, sättet man spelar på

Redigerat av kim87
Postat (redigerat)

Jo det finns visst AC30 modellering, det syns tydligt på typsnittet när du hittar den, växla mellan stärkarna.

Eller så letar du bland presetsen, finns där nämnd som "30" bara.

Sen har du naturligtvis marshall jcm 800 och Mesa boogie emulering, möljigheterna är oändliga

för saosin soundet.

Men det ska inte vara idiotlätt, du måste ha en viss kunskap om

att ratta stärkare och pedaler för att få till det i amplitube, annars kommer

det låta kasst hur du än gör.

Redigerat av mietek

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.