Jump to content
Annons

Hörlurar i hårddisk eller högtalare?


resolve

Recommended Posts

Hej! Då jag bara är en fattig ungdom så får jag ofta klara mig med enklare(läs:billigare) utrustning 😳 Jag spelar in på en Fostex-porta, och mixar sen i dator. Nyligen uppgraderade jag min lyssning med ett par AKG K601, och jag har en fråga angående inkopplingen av dom: eftersom att jag inte har något interface eller ljudkort, så undrar jag vart jag ska koppla in lurarna? Jag har nämligen ett par hifi-högtalare som jag använder som referens, och till dom finns det en sub-bas, och i den så finns det en hörlursingång. Jag har dock lagt märke till att om man kopplar in lurarna i basen, istället för direkt in i hårddisken, så blir det väldigt mycket mindre bas. Vilket är det ärligaste av ljuden? När jag bara lyssnar på musik i i lurar, så kopplar jag in i hårddisken för lite mer bas, då det blir alltför lite i sub-basen, men vilket är det ärliga ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jomen, jag undrar liksom vilket av "ljudkällorna" som ni tror förvränger ljudet mest? När man kopplar in direkt i hårddisken, då det blir mer bas, eller in hifi-högtalarna, som bara är ett par billiga datorhögtalare, då basen dras ner väldigt mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det handlar om lite databegreppsförvirring här...

post-10133-1165875878.jpg

🙂

Borde typ heta "datorbegrepp" inte "databegrepp" dessutom. 🙂

Till trådskaparen: Vill inte vara ordpolis här, men det är jag ändå....

För det första har du antagligen inte en hörlursINgång nånstans, utan snarare en utgång. För det andra så finns det antagligen inte en "hörlursutgång" i din "hårddisk", jag har då aldrig varit med om något sådant innan iaf.

Jag antar att du refererar till hörlursutgången som finns någonstans på din dator, antagligen på framsidan eller baksidan av "datorlådan" så att säga. Ljudet torde vara någorlunda ärligt om du stoppar in hörlurarna direkt i ljudkortets hörlursutgång. Dock är detta inte att föredra då du inte har någon möjlighet att styra ljudvolymen i lurarna annat än om det finns någon slags mjukvaru-mixer till ditt ljudkort där du kan styra volymen, men även det alternativet är inte det bästa då du förlorar ljudkvalitet i form av att det dynamiska omfånget minskar sålänge du inte kör fullt ös hela tiden. (digital "nervridning av volymen" är inte speciellt optimalt du det bara reducerar antal "bits", vilket ger dig mindre "headroom"). Har du möjlighet att styra volymen via ditt högtalarsystem så tycker jag du ska koppla in lurarna där istället.

...Fast det bästa är ju att skaffa ett bra ljudkort för musik som har inbyggd hörlursförstärkare av bättre kvalitet =)

Vill du ha mer utförligt svar så får du ge oss mer fakta om vad du har för dator, vilket ljudkort det är i den, osv... Det du nämnde med att det blir mer bas i hörlursutgången kan vara en inställning. Tjosan!

/L

EDIT: förfinade mina begrepp... 😠

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
du förlorar ljudkvalitet i form av att det dynamiska omfånget minskar sålänge du inte kör fullt ös hela tiden. (digital "nervridning av volymen" är inte speciellt optimalt du det bara reducerar antal "bits", vilket ger dig mindre "headroom"). Har du möjlighet att styra volymen via ditt högtalarsystem så tycker jag du ska koppla in lurarna där istället.

Jaha du! Det där visste jag inte... däremot satt jag faktiskt och funderade på hur digital sänkning av volym sker, och jag antog att det bara var nånting så basic som att datorn "sade åt" omvandlarna på ljudkortet att inte skicka lika stark ström ut. Men det är alltså genom att skära bitdjupet som man sänker volymen? Fan det var inte alls kul att veta 🙂 Jag trodde digitalt hade den fördelen att kunna mixa lågt, men ändå hålla kvar all kvalité.

Så om man skulle mixa med jättelåg volym, och sen typ boosta upp allt som fan i masterspåret (skulle aldrig göra det här i normala fall), så skulle man få skitdålig kvalité (färre bitar) än om man mixar så högt man kan per spår, och sen ut i mastern?

Intressant... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

du förlorar ljudkvalitet i form av att det dynamiska omfånget minskar sålänge du inte kör fullt ös hela tiden. (digital "nervridning av volymen" är inte speciellt optimalt du det bara reducerar antal "bits", vilket ger dig mindre "headroom"). Har du möjlighet att styra volymen via ditt högtalarsystem så tycker jag du ska koppla in lurarna där istället.

Jaha du! Det där visste jag inte... däremot satt jag faktiskt och funderade på hur digital sänkning av volym sker, och jag antog att det bara var nånting så basic som att datorn "sade åt" omvandlarna på ljudkortet att inte skicka lika stark ström ut. Men det är alltså genom att skära bitdjupet som man sänker volymen? Fan det var inte alls kul att veta 🙂 Jag trodde digitalt hade den fördelen att kunna mixa lågt, men ändå hålla kvar all kvalité.

Så om man skulle mixa med jättelåg volym, och sen typ boosta upp allt som fan i masterspåret (skulle aldrig göra det här i normala fall), så skulle man få skitdålig kvalité (färre bitar) än om man mixar så högt man kan per spår, och sen ut i mastern?

Intressant... 🙂

Du har förstått helt rätt nu i så fall... 🙂

Det är också därför man helst vill ha analog volymkontroll mellan ljudkortet och monitorerna - för om man sänker digitalt i datorn, så tappar man upplösning. Med en analog volymkontroll kan man i stället köra fullt blås ut från ljudkortet och sedan reglera ner det analogt.

Link to comment
Dela på andra sajter

du förlorar ljudkvalitet i form av att det dynamiska omfånget minskar sålänge du inte kör fullt ös hela tiden. (digital "nervridning av volymen" är inte speciellt optimalt du det bara reducerar antal "bits", vilket ger dig mindre "headroom"). Har du möjlighet att styra volymen via ditt högtalarsystem så tycker jag du ska koppla in lurarna där istället.

Jaha du! Det där visste jag inte... däremot satt jag faktiskt och funderade på hur digital sänkning av volym sker, och jag antog att det bara var nånting så basic som att datorn "sade åt" omvandlarna på ljudkortet att inte skicka lika stark ström ut. Men det är alltså genom att skära bitdjupet som man sänker volymen? Fan det var inte alls kul att veta 🙂 Jag trodde digitalt hade den fördelen att kunna mixa lågt, men ändå hålla kvar all kvalité.

Så om man skulle mixa med jättelåg volym, och sen typ boosta upp allt som fan i masterspåret (skulle aldrig göra det här i normala fall), så skulle man få skitdålig kvalité (färre bitar) än om man mixar så högt man kan per spår, och sen ut i mastern?

Intressant... 🙂

Du har förstått helt rätt nu i så fall... 🙂

Det är också därför man helst vill ha analog volymkontroll mellan ljudkortet och monitorerna - för om man sänker digitalt i datorn, så tappar man upplösning. Med en analog volymkontroll kan man i stället köra fullt blås ut från ljudkortet och sedan reglera ner det analogt.

Yes! Tur att jag har min lilla Mackie-mixer att göra det med 🙂

Men fan vad bra... det här var ju viktigt att veta och ändå har ingen jag umgåtts med under alla dessa år inom musikkretsen påpekat detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

du förlorar ljudkvalitet i form av att det dynamiska omfånget minskar sålänge du inte kör fullt ös hela tiden. (digital "nervridning av volymen" är inte speciellt optimalt du det bara reducerar antal "bits", vilket ger dig mindre "headroom"). Har du möjlighet att styra volymen via ditt högtalarsystem så tycker jag du ska koppla in lurarna där istället.

Jaha du! Det där visste jag inte... däremot satt jag faktiskt och funderade på hur digital sänkning av volym sker, och jag antog att det bara var nånting så basic som att datorn "sade åt" omvandlarna på ljudkortet att inte skicka lika stark ström ut. Men det är alltså genom att skära bitdjupet som man sänker volymen? Fan det var inte alls kul att veta 😄 Jag trodde digitalt hade den fördelen att kunna mixa lågt, men ändå hålla kvar all kvalité.

Så om man skulle mixa med jättelåg volym, och sen typ boosta upp allt som fan i masterspåret (skulle aldrig göra det här i normala fall), så skulle man få skitdålig kvalité (färre bitar) än om man mixar så högt man kan per spår, och sen ut i mastern?

Intressant... 🙂

Du har förstått helt rätt nu i så fall... 😛

Det är också därför man helst vill ha analog volymkontroll mellan ljudkortet och monitorerna - för om man sänker digitalt i datorn, så tappar man upplösning. Med en analog volymkontroll kan man i stället köra fullt blås ut från ljudkortet och sedan reglera ner det analogt.

Yes! Tur att jag har min lilla Mackie-mixer att göra det med 🙂

Men fan vad bra... det här var ju viktigt att veta och ändå har ingen jag umgåtts med under alla dessa år inom musikkretsen påpekat detta.

Fast nuförtiden jobbar väl de flesta programmen i floating point och då spelar det väl ingen roll om man mixar lågt och sedan drar på på mastern?

Link to comment
Dela på andra sajter

du förlorar ljudkvalitet i form av att det dynamiska omfånget minskar sålänge du inte kör fullt ös hela tiden. (digital "nervridning av volymen" är inte speciellt optimalt du det bara reducerar antal "bits", vilket ger dig mindre "headroom"). Har du möjlighet att styra volymen via ditt högtalarsystem så tycker jag du ska koppla in lurarna där istället.

Jaha du! Det där visste jag inte... däremot satt jag faktiskt och funderade på hur digital sänkning av volym sker, och jag antog att det bara var nånting så basic som att datorn "sade åt" omvandlarna på ljudkortet att inte skicka lika stark ström ut. Men det är alltså genom att skära bitdjupet som man sänker volymen? Fan det var inte alls kul att veta 😄 Jag trodde digitalt hade den fördelen att kunna mixa lågt, men ändå hålla kvar all kvalité.

Så om man skulle mixa med jättelåg volym, och sen typ boosta upp allt som fan i masterspåret (skulle aldrig göra det här i normala fall), så skulle man få skitdålig kvalité (färre bitar) än om man mixar så högt man kan per spår, och sen ut i mastern?

Intressant... 🙂

Du har förstått helt rätt nu i så fall... 🙂

Det är också därför man helst vill ha analog volymkontroll mellan ljudkortet och monitorerna - för om man sänker digitalt i datorn, så tappar man upplösning. Med en analog volymkontroll kan man i stället köra fullt blås ut från ljudkortet och sedan reglera ner det analogt.

Yes! Tur att jag har min lilla Mackie-mixer att göra det med 🙂

Men fan vad bra... det här var ju viktigt att veta och ändå har ingen jag umgåtts med under alla dessa år inom musikkretsen påpekat detta.

Fast nuförtiden jobbar väl de flesta programmen i floating point och då spelar det väl ingen roll om man mixar lågt och sedan drar på på mastern?

Det beror lite på HUR lågt... 😉

Du har 8 bitars "marginal" tack vare FP, så om du går ner på en nivå där du bara utnyttjar 16 bitar, så har du tappat bort 8 bitars dynamik ur ljudet... Ljudinnehållet är ju egentligen bara 24-bit, medan de resterande 8 är decimaler som finns till för att det ska kunna bli snygga avrundningar i matten i stället för hårda trunkeringar när man bearbetar ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror lite på HUR lågt... 😱

Du har 8 bitars "marginal" tack vare FP, så om du går ner på en nivå där du bara utnyttjar 16 bitar, så har du tappat bort 8 bitars dynamik ur ljudet... Ljudinnehållet är ju egentligen bara 24-bit, medan de resterande 8 är decimaler som finns till för att det ska kunna bli snygga avrundningar i matten i stället för hårda trunkeringar när man bearbetar ljudet.

Ah just det, nu dyker gamla minnen upp. Jag har ju läst om det där innan jag köpte mina studioprylar! Bra att man glömmer bort det...

.. nåja, thanks!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...