Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

har ett problem, får inte mina mixar att smälta samman.. jag vet att det inte finns ren fakta om att såhär ska man göra utan

jag vill mera ha tips och tricks och vad det är man gör för fel..

här är ett exempel:

Annons
Postat

Kanske kan prova att lyssna fokuserat på varje enskilt element i musiken, lyssna på det med alla spår på. Lyssna efter vad som är för mycket i det eller vad som saknas. Och gå rakt på det.

Det är väldigt vanligt att man lyssnar först, och sen bryter koncentrationen på lyssningen för att greppa en tonkontroll eller volym-regel. Testa att lyssna medan du vrider. Testa att blunda medan du vrider, och lyssna hårt in i musiken, det funkar ofta bättre än vad man tror. Behöver du öppna ögonen och snoka rätt på en kontroll eller placera musen på rätt plats för att justera, så har du släppt koncentrationen i lyssningen. Greppa kontrollen, eller placera musen först, sen blunda, starta musiken, och vrid.

Det skulle kunna vara ett tips. För ofta så hör vi at något inte stämmer, sen släpper vi det medan vi letar rätt på en EQ eller volymregel eller så, och sen när vi får upp den så tittar vi på den och lyssnar inte riktigt. Sen när vi vridit lite så tycker man att den här kanalen är redan så bra jag kan få till den. Och i slutändan så står man där med en helhet som man tycker är det bästa man kan göra, men är ändå inte nöjd. Testa att använd öronen lite mera, lite mer koncentration och mindre ögon. Det kan vara ett sätt 🙂

Ett annat sätt är att bara placera en kompressor på master-regeln som klämmer ihop allt som sticker ut, pressar samma hela mixen, så slipper man lära sig vad som gick fel och man slipper bli bättre 😄

Postat
Kanske kan prova att lyssna fokuserat på varje enskilt element i musiken, lyssna på det med alla spår på. Lyssna efter vad som är för mycket i det eller vad som saknas. Och gå rakt på det.

Det är väldigt vanligt att man lyssnar först, och sen bryter koncentrationen på lyssningen för att greppa en tonkontroll eller volym-regel. Testa att lyssna medan du vrider. Testa att blunda medan du vrider, och lyssna hårt in i musiken, det funkar ofta bättre än vad man tror. Behöver du öppna ögonen och snoka rätt på en kontroll eller placera musen på rätt plats för att justera, så har du släppt koncentrationen i lyssningen. Greppa kontrollen, eller placera musen först, sen blunda, starta musiken, och vrid.

Det skulle kunna vara ett tips. För ofta så hör vi at något inte stämmer, sen släpper vi det medan vi letar rätt på en EQ eller volymregel eller så, och sen när vi får upp den så tittar vi på den och lyssnar inte riktigt. Sen när vi vridit lite så tycker man att den här kanalen är redan så bra jag kan få till den. Och i slutändan så står man där med en helhet som man tycker är det bästa man kan göra, men är ändå inte nöjd. Testa att använd öronen lite mera, lite mer koncentration och mindre ögon. Det kan vara ett sätt 🙂

Ett annat sätt är att bara placera en kompressor på master-regeln som klämmer ihop allt som sticker ut, pressar samma hela mixen, så slipper man lära sig vad som gick fel och man slipper bli bättre 🙂

tack för de goda tipsen:) ska sätta mig i en hel dag bara för mixning och se om jag får nå bättre resultat.

sen är det ju också trickset att veta vad som ändras med vilken ratt:)

Postat

Har inte lyssnat, men ett tips är att du på masterbussen (eller i mastringen) lägger ett reverb. Inte för långt, kanske bara ett rum - och så drar du ner reverbet så att det kanske bara påverkar ljudet med 1-2% (vet inte vad du har för pluggar och vad saker och ting heter...).

Det ska INTE HÖRAS.

Sen kan du lägga en kompressor, med LITE kompression bara på hela mixen.

That'll do it 🙂

Postat (redigerat)
tack för de goda tipsen:) ska sätta mig i en hel dag bara för mixning och se om jag får nå bättre resultat.

sen är det ju också trickset att veta vad som ändras med vilken ratt:)

Med EQ och volym är det inte fullt så svårt. 🙂

Vill man använda sig av andra ljudprocessorer, som exciter och kompressor så tycker jag den bästa vägen är att lyssna till hur originalet låter, och fråga sig om det är bra eller om något inte riktigt stämmer. Om det låter bra, det är inget man "hör", utan man "känner" det, tycker jag. Om det inte riktigt låter bra, så är det väldigt viktigt att man identifierar vad det är som är för mycket eller för lite av. Det är alltid så: låter det inte riktigt rätt så beror det på att det är för mycket eller för lite av något. Vad är det?

När man har svaret på det, eller åtminstone en slags idé om vad det kan vara (det bästa är att lyssna noga och bedöma själv) så vet man vad som behöver justeras och då vet man vilken effekt som kan användas, och hur den ska användas, för att få till det som behövs. Så i grund och botten är det väldigt enkelt.

Sen gör många felet att lyssna till vad de gjort, och sen sätta på en platta med någon annan, och tycker att det andra låter fan så mycket bättre. Det är då det spårar ur. För då ska folk helt plötsligt göra sitt eget "ännu bättre", helst lika bra som det andra, men utan att veta hur. Man glömmer att fråga sig själv vad där är fär mycket eller för lite av, och ger sig ut på en slags famlande färd ibland presets och allahanda slumpvis vald signalprocessning där man vrider utan minsta plan, och det slutar så gott som alltid med att det låter betydligt sämre än när man bara lyssnade okritiskt och frågade sig själv om det är bra, eller vad som är över- eller underdimensionerat.

Håll det rakt och enkelt så går man inte vilse. Och med den planen, och tålamod - mixa ofta och minns vad som funkade på vad, och öva upp lyssningsskillsen - så blir man till slut en väldigt bra mixare i slutändan 🙂

Redigerat av Opus99
Postat
Har inte lyssnat, men ett tips är att du på masterbussen (eller i mastringen) lägger ett reverb. Inte för långt, kanske bara ett rum - och så drar du ner reverbet så att det kanske bara påverkar ljudet med 1-2% (vet inte vad du har för pluggar och vad saker och ting heter...).

Det ska INTE HÖRAS.

That'll do it 🙂

någon som vet vart jag hittar masterbussen på pro tools 7.1?🙂

Postat

Det ska INTE HÖRAS.

That'll do it 🙂

någon som vet vart jag hittar masterbussen på pro tools 7.1?🙂

Du får göra en Master Fader (har för mig att det heter så,har inte ProTools uppe nu) på samma sätt som du gör andra spår..

Postat

hej hej..

detta kanske redan nämnts..sorry isåfall orkar inte läsa tråden..

men sänk sången..den ligger ovanpå musiken nu

och basen grummlar till hela ljudbilden.. muta basen & mixa låten utan

sedan blir det nog tydligare farför basen borde städas upp & skäras i botten

ellerhelt enkelt bytas ut mot en annan bas..

så låter det hos mig..lycka till!

🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Sången är hög, men det är en smaksak. Men Chakira har ju någon låt där hennes röst är så hög att jag undrar om killen som mixade var det också (Hög alltså).

Annars tycker jag inte det låter så konstigt. Helt ok mix iallafall i mina lurar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.