Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, min fråga är hur man med sin keyboards controler rattar/knappar/faders styr pluggarna i datorn

Jag sitter i logic 8 med en Eastone kontrol_49

så min tanke är liksom att när jag t.ex. lägger pads, kunna vrida eller dra i reglagen på synten för att påverka mängden chorus, eller ställa Q-värde på eq´n, eller tremolo. ja ni fattar.

Även styra pluggar på redan inspelat midi samt audio material

Om detta mot min förmodan inte går så undrar jag varför man har sådana reglage på keyboarden?

Tack på förhand

//Hampus

Annons
Postat (redigerat)

Dom är ditsatta med just den avsikten, så du har helt rätt.

Grejen är att de signaler som keyboarden sänder ut när du justerar en kontroll, som signalerna sänds i MIDI-format.

För att få en kontroll att justera en avsedd parameter i Logic måste man se till att den kontrollen tar emot MIDI-signaler på den kanalen och det controller-numret, alternativt måste man ställa keyboardens kontroll till att sända data på den midikanalen och det kontrollernumret.

Så, man måste passa av keyboarden och Logic mot varandra. Det kräver en del programmering.

En nackdel är att om du vrider på en keyboard-parameter som du kopplat till t.ex. Logics EQ på en midikanal, och den kanalen är ansluten till en mjukvarusynt, så kommer MIDI-datan, som keyboarden sänder ut, även att mottas av mjukvarusynten och kanske ändra någon parameter i den med.

Det kräver som sagt en hel del programmering och tid, att ställa av kontrollernummer mot alla andra komponenter i Logic som du använder, så att ingenting krockar. Jag är inte så bekant med de små detaljerna i Logic, men med lite klurande och manualen till hjälp brukar man snart förstå hur man kan gå till väga. Men det finns ingenting man ska "komma på", det finns ingen färdig väg som tillverkarna avsett som du kan lista ut. Det är viktigt att förstå. Du har Logic och du har din keyboard och dom kan kommunicera, men på vilket sätt är helt och hållet upp till användaren att skapa efter eget behov.

Lycka till

Redigerat av Opus99
Postat

tack för snabbt svar, även om svaret kommer ta sin tid att luska fram. Men antar att apple skickar med en fet manual för att man ska läsa den.

Postat (redigerat)

Det fanns en tid när datorn kom in i bilden, då musiker sa "vafan jag är ju pianist, ingen programmerare heller".

Men tiderna förändras ..

Kom bara ihåg att det är skillnad på "Manual" och "Instruktionsbok" 🙂

Redigerat av Opus99
Postat

haha ja nuförtin är det programerarna som blir pianister.

att bli musiker kommer med en installationsskiva. kanske framtiden blir lite matrix ändå. koppla in senaste pluggen i armen och sen spela som niel pert.. Det vore både läskigt och coolt.

nej hemska tanke tycker redan det börjar gå för långt.

Postat

(OT-varning)

kanske framtiden blir lite matrix ändå. koppla in senaste pluggen i armen och sen spela som niel pert.

Spela?!? Det är ju bara att dra in färdiga loopar ...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.