Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Beställde mig precis en C414, la ett par hundra extra o tog limited för jag tyckte den var snyggare 😛 Har tänkt att ha den på hihat, sång, kanske gitarr. Men jag har hört att den skall låta bra på det mesta. Är det någon som har några erfarenheter eller tips kanske? //ColdBlooded

Annons
Postat
Beställde mig precis en C414, la ett par hundra extra o tog limited för jag tyckte den var snyggare 😛 Har tänkt att ha den på hihat, sång, kanske gitarr. Men jag har hört att den skall låta bra på det mesta. Är det någon som har några erfarenheter eller tips kanske? //ColdBlooded

Jag har sett och läst att den använts till virvel, pukor, överhäng med mera och på baskabinetter. Har dock för mig att det är lite olika karaktärer beroende på vilken beteckning de har (XLS och alla de andra som finns). MvH

Elof (oregistrerad)
Postat
Beställde mig precis en C414, la ett par hundra extra o tog limited för jag tyckte den var snyggare 🙂 Har tänkt att ha den på hihat, sång, kanske gitarr. Men jag har hört att den skall låta bra på det mesta. Är det någon som har några erfarenheter eller tips kanske? //ColdBlooded

Ingen erfarenhet av just LTDversionen. Men i allmänhet så är ju C414 väldigt allround.

Ett bra komplement till sm57a om man vill ha ett tajt ljud på gitarrlåda, har även fått riktigt bra ljud vid basinspelning.

Fina på pukor, kagge och såklart OH. Vissa röster låter också jättebra i en 414. Piano kan också låta väldigt fint.

Det man kan sammanfatta karaktären med är väl att den är "tajt" och "snabb", därav kan vissa uppleva ljudet lite kallt och sterilt.

En C414 kan säkert vara helt fel vid vissa inspelningstillfällen, men chansen är rätt stor att den gör sig bra på nästan alla instrument.

Bra mikrofon att ha, en säker utgångspunkt då man iaf kan veta att man inte ska klaga på mikrofonen om inspelningen råkar bli kass...

Postat

Som instrumentmik är den guld för det mesta, men på sång gillar jag den inte alls, alldeles för tunn och diskantig, men för vissa sångare funkar ju det. Men den är inte så himla allround på sång i mitt tycke.

Trots detta tror jag du kommer få mycket lycka av den iom att den går utmärkt att använda till i stort sett allt annat 😳

(dock skulle inte jag använda den till hihat, känns för lyxigt 😆)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.