Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Efterssom jag har dåliga erfarenheter av att uppgradera cubase och andra program med att presets försvinner och projekt inte funkar så undrar jag nu:

1. Är det någon som gjort detta och är det lungt/vad ska man tänka på?

2. Bör jag avinstallera SX2 först sen installera 4an eller bara upgradera?

Tack på förhand!

Björn

Annons
Postat

Jag har installerat 4an direkt. Dongeln känner ju av din liscens så för mig är det onödigt att ha båda installerade. Tycker det har fungerat bra. Inga problem med projekt eller liknande.

MVH

Postat

Alla nya stora uppgraderingar, har jag installerat i nya mappar i stället för att välja den som kommer upp som förslag automagiskt. Då har man möjlighet att köra den gamla versionen om man upptäcker att någonting inte följer med som det ska mellan versionerna. Bland annat har det förekommit att viss automation inte har följt med, men det var ganska länge sedan...

Det var bra att jag hade kvar de uråldriga installationerna, eftersom jag för ett tag sedan hittade en hel drös med låtar som jag hade gjort på Atari och hade glömt spara om i nytt Cubase-format anno dazumal. De gick inte att importera i nuvarande version, men en gammal VST/24-version funkade det med. 🙂

I C4 kan du inte köra DirectX-pluggar, så om du har använt sådana i vissa låtar, kan det vara idé att fortsätta med de låtarna i den gamla versionen - åtminstone tills du har uppgraderat till nya versioner av pluggarna, så att de är i VST-format i stället.

Postat

Uppgraderat från SX 3 till Studio 4 (studiodatorn), detta var inte helt problemfritt. Filer försvann och en massa andra syndrom.

Vi kör med SX3 och 4 parallellt tills vidare.

Postat
I C4 kan du inte köra DirectX-pluggar, så om du har använt sådana i vissa låtar, kan det vara idé att fortsätta med de låtarna i den gamla versionen - åtminstone tills du har uppgraderat till nya versioner av pluggarna, så att de är i VST-format i stället.

Går det inte att köra DX-pluggar? Jag kör visserligen enbart VST än så länge men jag visste inte att möjligheten att köra DX var borttaget i 4:an.. Inget som de kommer att implementera i nån uppdatering eller så?

Postat

Går det inte att köra DX-pluggar? Jag kör visserligen enbart VST än så länge men jag visste inte att möjligheten att köra DX var borttaget i 4:an.. Inget som de kommer att implementera i nån uppdatering eller så?

Nix! Det är slopat för all framtid - men det är ingen större förlust eftersom det inte är många meningsfulla pluggar som inte finns i VST-format också.

http://knowledgebase.steinberg.de/160_1.html

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.