Jump to content
Annons

hur mycket orkar en p4@3ghz?

Recommended Posts

Chris_Kadaver (oregistrerad)
Postat

har gått i budgetdator planer en tid nu och det kommer väl så småningom. Men funderar att trycka in 2 gb i min nuvarande p4. För tillfället har ja bara 512 mb och det har fått sätta gränserna för mitt skapande hittils så jag vet egentligen inte hur mycket processorn klarar av. Om jag kör med 2 gb så utgår jag ifrån att processorn blir flaskhals när det kommer till uppspelning av många spår med olika samplingsbiblotek. Men vart går gränsen? någon som vet uppskattningsvis?

Annons
Postat (redigerat)

Jag har en p4 på 3 ghz med 2 gig ram. Den orkar ganska mycket faktiskt. JAg har inga större problem att köra hela symfoniorkestrar från samplingsbibliotek med upp till 12 artikulationer per instrument laddade.

Flaskhalsen vid samplingsbibliotek är snarare ramminnet, och i viss mån hårddisken, men inte processorn.

Med CPU snåla pluggar så orkar den upp till ungefär 70 stereospår vid mixning. Det hänger på hårddisken förstås .. men i runda slängar däromkring.

Redigerat av Opus99
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har också en P4 3Ghz med 2GB minne.

Hittills har jag klarat mig bra. Kör Reason nästan 100% för syntarna och Tracktion 2 för gitarr och sång.

Reason är mycket resurssnålt så jag har aldrig bottnat datorn med Reason.

Så i den kreativa delen av mitt arbete så funkar det bra.

Däremot vid mix så måste jag bounca ned grejerna på disk. Det är ju nästan inte en nackdel för då kan jag flytta projektet och det är dessutom framtidssäkrat eftersom jag kör audiofiler i mix istället för syntpluggar alt Reason.

Man får se det positiva... :-)

Så med planering så funkar det bra med en P4 3Ghz.

Redigerat av drloop
Postat

Min nuvarande gamla laptop har en Intel Mobile Pentium-processor (CPU) på 3.2 GHz.

Det motsvarar en Dual Core på 1.8 GHz har flera säljare sagt mig, oberoende av varann.

RAM:et har varit maxat, dvs. 2 GB, och det fungerade bra, den lilla tid jag kunde ha den till mångkanalig inspelning av musik... 😉

Jag har kört mest audiospår live då da, och det gick bra, under förutsättning att jag diskfragmenterade innan. Lite effekter, men inte så mycket. Min musik är såpass okomplicerad eller hur man ska säga, så fler än 8-10 audiospår har jag svårt att tänka mig att det nånsin blir.

Ingen MIDI. Lika mycket externa effekter som interna dito.

I nästa laptop kommer jag också att satsa på 2 GB, men jag har ställt en fråga till butiken, men inte fått svar ännu, dvs vad det kostar att köpa till 2 GB RAM till. Sedan såg jag på deras sida att de stavarna kostade 370 kr för en på 2 GB. Absurt, med tanke på att de stavar på endast 1 GB jag köpte till min "gamla" laptop kostade 1700 kr styck...

RAM till laptop är ingen lyx längre.

Men du körde stationärt, va?!

//debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.