Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Ganska nyligen började jag och en polare som heter Fredrik göra electro/house-musik tillsammans och fick även med oss en tredje kvinnlig polare på sång. Så nu det senaste har vi jobbat en himla massa med flera låtar som vi nu fått upp på myspace och har även mer på gång. Huvudtanken är att det ska funka grymt på dansgolvet. 😉 Ny musikstil för alla oss tre egentligen när det gäller låtskrivandet men vi är nöjda med resultaten hittils och tycker det skulle vara kul att höra andras comments om musiken. Någon? 🙂

www.myspace.com/firmafest

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Annons
Postat

Jo då här ska du få!

Själva stilen känns ju igen finns en hel del sådana där låtar ute. Higher är väl den låten som kändes mest skön och bäst känsla i. Gillade old school kicken, tog mig tillbaka till 92 och 2 Unlimited =P

Märks vart ni fått influenserna ifrån, kanske Ida Corr med andra? Inget ont i det.

Första låten på spellistan So beat it gav mig vibbar från låten Flat Beat av Mr Oizo

Annars tycker jag det var rätt välproducerat, och känslan fanns med i alla låtar. Men jag saknade PUMPET en del! Och då menar jag inte nödvändigtvis massa sidechain och saker utan själva känslan i låten. När man ska ryckas med om du förstår. Det är där hiten sitter! Men det är inte som att plocka blommor på en äng direkt, det kommer när det kommer.

Om inte annat ett kul projekt ni startat! Skitbra för influenserna.

Keep it up!

Postat

Jag tyckte det fanns många bra idéer där och flera coola synthljud, men trummorna tycker jag behöver mycket mer jobb. Delvis svänget men framförallt samplingarna. Varken virvel, hi-hats eller baskagge lät så värst mycket house i nån av låtarna tyckte jag. Sången kan nog också behöva fler tagningar och lite mer jobb, men som sagt, det finns några coola låtidéer där som kan bli riktigt bra om ni putsar lite. Lycka till 😛

Postat (redigerat)
Jo då här ska du få!

Själva stilen känns ju igen finns en hel del sådana där låtar ute. Higher är väl den låten som kändes mest skön och bäst känsla i. Gillade old school kicken, tog mig tillbaka till 92 och 2 Unlimited =P

Märks vart ni fått influenserna ifrån, kanske Ida Corr med andra? Inget ont i det.

Första låten på spellistan So beat it gav mig vibbar från låten Flat Beat av Mr Oizo

Annars tycker jag det var rätt välproducerat, och känslan fanns med i alla låtar. Men jag saknade PUMPET en del! Och då menar jag inte nödvändigtvis massa sidechain och saker utan själva känslan i låten. När man ska ryckas med om du förstår. Det är där hiten sitter! Men det är inte som att plocka blommor på en äng direkt, det kommer när det kommer.

Om inte annat ett kul projekt ni startat! Skitbra för influenserna.

Keep it up!

Tja Pesek! Tack för den kommentaren. Kul att du gillar det ändå, visst är inte stilen helt unik men vi försöker vara något nyskapande men huvudsaken är att det är kul att göra och det funkar fett på fester. 😄 Skönt att höra att du tycker det låter ganska välproducerat, vi har jobbqat mycket med att få det låta proffsigt, men visst finns det mycket kvar att lära och mycket man kan jobba vidare med. Ida Corr har jag inte hört talas om. 🙂 Inte låten Flat Beat av Mr Oizo heller, men den var ju faktiskt hyfsat lik vår låt Just beat it faktiskt, synthbasen iallafall. Tack!

Jag tyckte det fanns många bra idéer där och flera coola synthljud, men trummorna tycker jag behöver mycket mer jobb. Delvis svänget men framförallt samplingarna. Varken virvel, hi-hats eller baskagge lät så värst mycket house i nån av låtarna tyckte jag. Sången kan nog också behöva fler tagningar och lite mer jobb, men som sagt, det finns några coola låtidéer där som kan bli riktigt bra om ni putsar lite. Lycka till 🙂

Tjena Jarlo! Kul att du också diggar det. 🙂 Ja, som jag sade till Pesek så finns väl en hel del man kan förbättra på musiken, och som du säger, även sången. Allt är inte 100% direkt men typ så bra vi lyckats få nu. Vi har ska skicka iväg en demo till ett förlag som är intresserad av sån här musik. Om vi får napp där så ska vi nog jobba ännu mer med låtarna och försäka förbättra så mycket vi kan, plus skriva fler. 🙂 Tack för kommentaren.

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
drloop (oregistrerad)
Postat

Det är kul att lyssna på.

Håller med Jarlo om svänget och trummorna. Det känns lite tysk marsch över rytmen just nu.

Och också lite mer jobb på sången, den tog kanske inte så lång tid att lägga eller hur?

Ta mer tid på er och gör det bra.

Postat (redigerat)
Det är kul att lyssna på.

Håller med Jarlo om svänget och trummorna. Det känns lite tysk marsch över rytmen just nu.

Och också lite mer jobb på sången, den tog kanske inte så lång tid att lägga eller hur?

Ta mer tid på er och gör det bra.

Tja Loopis! Kul o höra. 🙂 Ja, det där med svänget tåls ju att fundera på, fast under skrivandet så ville vi ha en rätt så "clean" (Som vi ofta sade 🙂) ljudbild utan för mycket grejor. Liksom rent men ändå svängigt o tungt. Men ni kanske har rätt, eller så är det en smaksak, men jag ska absolut tänka på det, tysk march har ju sällan gjort gott. 🙂

Ja, angående sången så lade vi väl ärligt talat 80% av tiden och vår energi på beatet och resterande på sången och dess melodi. Så visst, sången gjordes förhållandevis snabbt. Kan du gissa vilken mik som användes? 🙂

En JJlabs Usb-mik för er som inte kunde gissa. 😄 Tack för dina ord DrLoop.

Sedan jämför man ju lätt med stora och proffsiga artister förstår jag, men vi e nya inom genren och är ärligt talat jäkligt nöjda med vad vi åstadkommit, även om vi vet att det finns som kan göras bättre. Men allas kommentarer lyssnar jag självklart på, annars skulle jag inte startat tråden. 🙂

Over and out!

/Memphis

Redigerat av Memphis
Postat

Jag håller med föregående skribenter om att idéerna finns där, men att en hel del behöver förbättras. Ni har iaf ett kul electrosound som ni absolut bör jobba vidare på. Angående sången så tycker jag att ni kanse hellre borde låta det vara instumentala versioner - om det nu är kontrakt ni är ute efter.

Lycka till iaf!

Postat (redigerat)
Jag håller med föregående skribenter om att idéerna finns där, men att en hel del behöver förbättras. Ni har iaf ett kul electrosound som ni absolut bör jobba vidare på. Angående sången så tycker jag att ni kanse hellre borde låta det vara instumentala versioner - om det nu är kontrakt ni är ute efter.

Lycka till iaf!

Tja o tack Casen. Kontrakt e väl inte det främsta vi e ute efter och sången är halva grejen me projektet så instrumentalt lär det inte bli. Däremot har vi en instrumental låt men den ligger inte uppe än. 😆 Vad vi är ute efter är om sagt att ha kul och göra så bra musik vi kan. =) Får se vad som händer framöver.

Uppskattar all kritik! Jag skall ha alla era åsikter i åtanke i de kommande låtarna.

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Postat
[...]Sedan jämför man ju lätt med stora och proffsiga artister förstår jag, men vi e nya inom genren och är ärligt talat jäkligt nöjda med vad vi åstadkommit, även om vi vet att det finns som kan göras bättre.[...]

Jag tycker det är starkt jobbat för att vara nya inom genren. Jag föreslår att ni skaffar en eller ett par feta samplingsskivor med bra housetrummor (single hits och loopar). Kolla in Loopmasters och Vengeance. Sen gäller det såklart att lyssna in sig som fäen på genren för att skaffa sig ett hum om hur produktion och arr ska funka. Ett hett tips är att skaffa ett konto på Beatport och köpa ett gäng grymma låtar från Electro House-avdelningen och slänga över på mp3-spelaren.

Postat
[...]Sedan jämför man ju lätt med stora och proffsiga artister förstår jag, men vi e nya inom genren och är ärligt talat jäkligt nöjda med vad vi åstadkommit, även om vi vet att det finns som kan göras bättre.[...]

Jag tycker det är starkt jobbat för att vara nya inom genren. Jag föreslår att ni skaffar en eller ett par feta samplingsskivor med bra housetrummor (single hits och loopar). Kolla in Loopmasters och Vengeance. Sen gäller det såklart att lyssna in sig som fäen på genren för att skaffa sig ett hum om hur produktion och arr ska funka. Ett hett tips är att skaffa ett konto på Beatport och köpa ett gäng grymma låtar från Electro House-avdelningen och slänga över på mp3-spelaren.

Tack som fasen för de tipsen! 😉 Schysst.

/M

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.