tomaselvis Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Du Thomas-Elvis svarade inte på min fråga om du upplever att höt ljud från 2 håll när du lyssnar på ett akustiskt piano utan förstärkning och befinner dig framför det. Jag upplever det som ett brett ljud från ett piano. Och det är klart att jag hör två ljud med olika klang, tid(fas) och styrka. Spelar pianisten brett samtidigt så hör mitt högeröra dom högra tonerna före dom vänstra och tvärtom i andra örat. Ett piano är inte en punktformad ljudkälla med jämn frekvensfördelning mot sidorna. Vad jag säger spelar ingen större roll. Detta kan du mäta! Det är på det viset du kan se att jag har rätt. Testa istället för att snacka. Med hjälp av ljudets hastighet kan vi räkna fram att ljudet färdas i 0,5ms för att komma runt huvudet till andra örat. Denna lilla pytteskillnad är fullt hörbar. Gör mitt tidigare experiment. Om du hör panoreringen så kan du höra denna lilla skillnad på 0,5ms!! Naturen är fantastisk! Du kommer att uppleva att ljudet kommer från det hållet där det första ljudet kommer. Detta är också fullt mätbart och testbart. Ni vågar inte göra experimentet tror jag... /Tomas Om du inte visste det så ligger bassträngarna i ett piano på diagonalen över diskantsträngarna... så din teroi håller inte.. 😆 Poängen är att det kommer olika ljud från pianots olika sidor. Det visste du kanske inte? Har du gjort experimentet än eller snackar du bara? /T
tomaselvis Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Vore det inte lättare att lära sig hur faser i vågrörelser fungerar istället? Sån här munhuggning är ju inte direkt ämnad att vara utbildande. Snarare att leka "jag är bättre än dig" leken. Det är sant. Dessa lekar leder inte till mycket. Det roliga är att min lärare sa till mig för länge sedan att folk som är insnöade i hur dom tycker inte gick att ändra på med kunskap. Jag höll inte med honom, så jag testar det då och då. Han verkar ju tyvärr ha rätt. 😆 Jag får väl säga det till mina elever också... /T Jag blir mörkrädd när jag tänker på allt tok du tutar i dina elever. Och jag blir mörkrädd över hur du försvarar din okunnighet. /T
tomaselvis Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Talar man däremot om att de två mickarna sitter där för av fånga upp närklangen av båda skinnen, då talar man inte längre om fasprinciper, utan om klang, och då tycker jag "två ljud" är helt rätt uttryck med. Det här blir ju faktiskt mer en dissuskion om definitioner, än om fysiologiska principer. Och fasfel kan ju uppstå oavsett det är två exemplar av samma ljud, eller två olika ljud. 🙂 I forntiden innan frågan om man skall kunna lira eller vara expert på mjukvara var aktuell, 😆 användes 3:1 också som ren tumregel för om det lönade sig att sätta en mick till eller inte vid inspeln. och det är närmickning detta mycket handlar om. Dvs om man inte kunde få ett 3:1 förhållande mellan ludkällorna man tänkte sig närmicka var det ingen idé med en mick till. Det man antagligen önskar vid närmickning är ett minimerat slask, om man då sätter micken som du skrev 15 cm ut lär det slaska rejält och då kan man väl fråga sig om det är någon idé att att sätta en undermick på virveltrumman. Ett alternativt är kanske också inte någon övermick utan förlita sig på OH och smyga in sejarmattan i mixen. 15 cm från ljudkällan är väl en närmickning med reservationer om man säger så. Att övermicken lyfts en bit handlar väl oftast om en önskan till medvetet slask, hi-haten. Skillnaden mot rullbandstiden är att idag är fasfel och rättelse bara ett musklick bort varför fasfel inte är några större problem. Hur gjorde man förr om man råkade ha fått ett? Spelade in kanalen igen på en n annan rullbandare genom en mixer med fasknapp, någon som vet? P-A Vill du ha det som pop/rockindustrin har det idag så är det bara att trigga trumljuden. Då kommer du ifrån alla problem vad gäller mickningar. Använd valfritt antal claes ohlsson mikrofoner (79kr/st), närmicka allt du vill ha med. Ljudkvalitén spelar ingen roll. Bara amplituden. Spela in, gate:a alla kanaler så att bara "nyttosignalen" hörs och trigga sedan utvalda samplingar med lämpligt program. Det finns ett gratisprogram som heter Ktdrumtrigger på kvraudio.com. På det sättet slipper du allt strul och kan låta precis som "proffsen" i radio. Vill du ändå spela in ljuden och få magiska ljud som är feta, coola, punchiga eller alla tre så kan du fråga demonproducenten eller analogfreaken om tips. Dom har många idéer om hur man bäst trollar utan tramsiga hinder som tex kunskap. I annat fall kan du testa dig genom dom mest välkända mickningsteknikerna och välja med egen smak. Frågan är vad du är ute efter. /Tomas
Opus99 Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 (redigerat) I forntiden innan frågan om man skall kunna lira eller vara expert på mjukvara var aktuell, 😆 användes 3:1 också som ren tumregel för om det lönade sig att sätta en mick till eller inte vid inspeln. och det är närmickning detta mycket handlar om. Dvs om man inte kunde få ett 3:1 förhållande mellan ludkällorna man tänkte sig närmicka var det ingen idé med en mick till. Det man antagligen önskar vid närmickning är ett minimerat slask, om man då sätter micken som du skrev 15 cm ut lär det slaska rejält och då kan man väl fråga sig om det är någon idé att att sätta en undermick på virveltrumman. Ett alternativt är kanske också inte någon övermick utan förlita sig på OH och smyga in sejarmattan i mixen. 15 cm från ljudkällan är väl en närmickning med reservationer om man säger så. Att övermicken lyfts en bit handlar väl oftast om en önskan till medvetet slask, hi-haten. Skillnaden mot rullbandstiden är att idag är fasfel och rättelse bara ett musklick bort varför fasfel inte är några större problem. Hur gjorde man förr om man råkade ha fått ett? Spelade in kanalen igen på en n annan rullbandare genom en mixer med fasknapp, någon som vet? Fasfel är inte så svårt att få bort analogt heller egentligen. En retur från ett bra delay som körs före regel t.ex. Vissa Exciters rättade ju till problemet nästan automatiskt ibland - speciellt Aphex och BBE upplevde jag det med. Andra mer hardcore tech killar gjorde väl på andra sätt med, slicka på fingret och satte fingertoppen på ena bandspolen och höll emot lite lätt kanske 🙂. Digitalt så gillar jag att använda Voxengo PHA-979 för det, men det är sällan man behöver använda det nu eftersom nästan ingenting de flesta jobbar med eller skickar runt spelas in akustiskt längre. Man kan även dela upp signalen på olika sätt, t.ex. med passfilter eller dynamisk expander och lyfta ut den del av ljudet man vill ändra i relation till originalljudet. Men den analoga världen ställde högre kvalitetsvillkor. Man var betydligt mer noga med att fånga källan på ett bra sätt, innan man spelade in. 3:1 är ju en tumregel, men inget absolut. Det är ungefär som musikteori. Det är en pekpinne mot en väg som funkar oftare än inte, men inte behöver vara något absolut för det. Öronen är ju beslutsfattaren. Sen om man fick med slask eller inte .. det tror jag inte var så stort problem. Oftast är det ju svårare att göra något vettigt av torra närmickade ljud än de med lite akustik i. 🙂 Redigerat 30 oktober 2008 av Opus99
joachime Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Skillnaden mot rullbandstiden är att idag är fasfel och rättelse bara ett musklick bort varför fasfel inte är några större problem. Hur gjorde man förr om man råkade ha fått ett? Spelade in kanalen igen på en n annan rullbandare genom en mixer med fasknapp, någon som vet? Skillnaderna mellan då och nu är att man generellt idag använder fler mickar och däremed utsätter materialet för större risk för fasfel. Åtgärderna är dock desamma. I första fall flytta mikrofoner eller ljudkälla. I andra han fasvändning eller fördröjning. I en komplex uppmickning är det inte säkert att man kommer runt fasfelen i efterhand genom att fasvända en eller flera spår. Summan av alla mikrofoner är för komplex, dvs fasvänder du en mick för att lägga den i fas med en annan kan det resultera i att den släcks ut mot en tredje mikrofon.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Det är också viktigt att alla instrument och stämmor får sina egna frekvensområden att jobba i. Annars får man utsläckningar inom vissa frekvenser när de mixas ner och kolliderar.
Assar Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Det här är andra gången jag refererar till forumreglerna i den här tråden! Lägg omedelbums ner allt otrevligt tilltal! Så här lyder forumregel nr 2: 2. Konversera bemötande.Du måste konversera på ett trevligt och bemötande sätt för att få delta i diskussionerna. Meddelanden som är aggressiva, vulgära, obscena, hotfulla, religiöst laddade, hetsar mot folkgrupp eller på något sätt går emot gällande lagstiftning kommer att raderas. Användare som postar inlägg inom någon av ovanstående kategorier, kommer först få varningar och därefter vid upprepade tillfällen mista sitt medlemskap. Med konkreta belägg och en bra dos ödmjukhet blir responsen och den allmänna tonen mycket trevligare! Det har blivit smått omöjligt att separera otrevliga bemötande och irrelevanta inlägg från resten i den här tråden, vilket gör radering till ett hopplöst uppdrag. Fortsätter det så ser jag ingen annan möjlighet än att stänga tråden, eller radera den helt.
NoiseMaker Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 (redigerat) Orkar inte svara på de inlägg som var till mig nu när det var så länge sen jag var här. Vill bara droppa några ord: Binarualt hörande Kamfilter Fransyska Hittade en länk i ett annat forum http://www.dpamicrophones.com/ Klicka på Microphone University Redigerat 9 november 2008 av NoiseMaker
Frekvensspektrumanalysator Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 Hur har jag kunnat missa denna!? Underbart 🙂
D Vibe Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 Jag tycker det är lite intressant att kent så sent som på Hagnesta Hill (som släpptes 1999) spelade in med rullbandspelare. I min värld så hör pre-90-talet ihop med rullbandare, men jag är å andra sidan oerhört digitalnördig 😛 http://forumet.kent.nu/showthread.php?6956-Besviken-p%E5-kass-teknisk-kvalitet&p=746571&viewfull=1#post746571
SadamJR Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 Tom Steely Dan som var bland de första att spela in digitalt har delvis gått tillbaka till analogt på slutet.
Guitar Nilsson Postat 19 december 2011 Trådstartare Postat 19 december 2011 Med ett bra liverum, ett bra lyssningsrum vägg i vägg, en bra livemixer o mickar, multikabel samt ett par bra monitorer borde det gå att spela in bra direkt till två spårs rullband. Eller till nån digital två-spårare.
Jetblack Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 Jag vet ärligt talat inte om den där diskussionen är särskilt intressant. Jag har talat med ljudtekniker som var med på den "analoga tiden", och som inte hör skillnaden mellan en helt igenom analog inspelning och en digital inspelning körd genom en rullbandssimulator. Med andra ord, vill man åt "rullbandstouchen" på ljudet kan man lika gärna använda en simulatorplugg, det blir både enklare och billigare. Ett tvåtumsband kostar exempelvis flera tusen, det är få musiker som skulle ha råd med det idag. (Därmed inte sagt att det på något vis är sämre eller fel att spela in analogt!) 1
Frekvensspektrumanalysator Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 En flygsimulator kan kännas väldigt verklig, men man flyger inte för det 😉
Guitar Nilsson Postat 19 december 2011 Trådstartare Postat 19 december 2011 Spelar man in bara till två spår blir inte banden så dyra. Plus att man slipper mixa efteråt.
Florian le Sage Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 åhhhh herregud....har någon av er jobbat analogt någonsin????
Guitar Nilsson Postat 19 december 2011 Trådstartare Postat 19 december 2011 Ja. Det var väl bra, med band alltså. Vinylen däremot har jag alltid avskytt. Eller rättare sagt, jag började avsky den när jag hörde hur mycket den förstörde det ljud som var på mastertejpen.
Frekvensspektrumanalysator Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 (redigerat) Jag började spela in på rullband i slutet på 90-talet, i något som måste ha varit en hyfsat omodern studio då 🙂 Hursomhelst, för min del är det ungefär 50% ljudet, och 50% dom begränsningar som rullband innebär som är lockelsen. Att vara begränsad till 16 kanaler, som fanns där, gjorde att man fick tänka lite mer och koka ner sin soppa till det allra nödvändigaste. DET kan inte en plugg göra. Redigerat 19 december 2011 av Frekvensspektrumanalysator
Guitar Nilsson Postat 19 december 2011 Trådstartare Postat 19 december 2011 Jag tycker bara inspelningar som är gjorda på få kanaler är intressanta. Nog för att jag dubbat min egen gitarr ibland, men inte fan ger det nåt. Gamla inspelningar med tex Jerry Lee, på några är det bara piano och trummor. Kan tillägga att jag avskydde sånt i yngre år, samma med Elvis. Nu gillar jag det. Och väldigt många som är bara 10 eller 20 år gillar det också. Kan en del i hemligheten vara att det är så få instrument och spår från början?
SadamJR Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 åhhhh herregud....har någon av er jobbat analogt någonsin???? Räknas portastudio?
Frekvensspektrumanalysator Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 Jag tycker bara inspelningar som är gjorda på få kanaler är intressanta. Nog för att jag dubbat min egen gitarr ibland, men inte fan ger det nåt. Gamla inspelningar med tex Jerry Lee, på några är det bara piano och trummor. Kan tillägga att jag avskydde sånt i yngre år, samma med Elvis. Nu gillar jag det. Och väldigt många som är bara 10 eller 20 år gillar det också. Kan en del i hemligheten vara att det är så få instrument och spår från början? Jag tror den största hemligheten med dom du räknar upp är att dom var extremt talangfulla musiker som omgav sig med lika eller mer talangfulla människor. Sen är ju låtarna inte helt fy skam, och det är ju det dom allra flesta faller för. Tror att det är ytterst sällan en vanlig musiklyssnare tänker på hur kaggen låter, eller om det är för lite strängljud i basen. Lägger man till en gnutta forntidsromantik och dylikt så har man ju ett vinnande koncept. Tror att det är svårt att fånga nåt sånt idag, oavsett medium. Det blir ju mest en hyllning till en historisk era. I och för sig inget fel i det. Jag spelade själv länge i ett band som vägrade låta som att det var inspelat efter ´72 (inget efter det var värt att lyssna på helt enkelt) 😉
Guitar Nilsson Postat 19 december 2011 Trådstartare Postat 19 december 2011 Varför 1972? Jimi dog ju två år tidigare?
Frekvensspektrumanalysator Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 Det var året då MC5 la ner sin verksamhet, och året då den sista vettiga skivan (enligt mig för några år sen) spelades in; Raw Power av The Stooges. 😄
Guitar Nilsson Postat 19 december 2011 Trådstartare Postat 19 december 2011 Räknas portastudio? Portan har ju enkelheten och de få möjlighetena Frekvensy gillade hos de omoderna 16 kanalsbandarna. Och jag gillar det också. Jag känner inte dugg för att kunna förändra och redigera mer än det jag redan kan med portan. Att det är digitalt o brusfritt gillar jag. Jag tror man skulle kunna göra suveräna inspelningar helt live och direkt ner på två spår, och det kan lika gärna vara till en digital burk. Det skulle ge ett driv i inspelningarna som på så sätt skulle påminna lite om 50 o 60-talet. Det finns ju mixare som kan få ett tiomannaband att låta perfekt genom ett PA, de skulle säkert kunna göra samma sak om de satt med mixer, monitorer och tvåspårs bandare i änden på en multikabel. Så jag håller på att digitalt är bättre än tejp, men att det är en fördel ju mindre möjligheter man har att förändra. Som kaggen låter ska den låta, det är det bästa.
Claes Holmerup Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 (redigerat) Om man bestämmer sig för att jobba så, så kan man vara precis lika begränsad i ett DAW-program som man är med en 16-spårs rullbandspelare - och dessutom med ett mer naturtroget ljud som resultat. Man är ju inte tvungen att använda 300 spår i alla låtar spår bara för att det går att göra det, eller hur...? 😉 Redigerat 19 december 2011 av Claes
Guitar Nilsson Postat 19 december 2011 Trådstartare Postat 19 december 2011 För mig jävlas alla datorer, jag är för korkad för dem. Varenda dag jävlas de allra enklaste skitgrejerna när jag ska surfa in här eller nåt annat. ingen jag känner kan nån DAW heller, inte ens ungdomarna jag spelar med, fast den ene jobbar med datorsupport. Digitalportan jävlas aldrig, den är min form av rullbandare. Fast med 24 kanaler i st för 16. Eller egentlige 300 kanaler eller vad det är om man använder spåren under de vanliga. Nåt jag aldrig lärt mig. Håkan Korkad.
Jetblack Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 En flygsimulator kan kännas väldigt verklig, men man flyger inte för det 😉 Sant, men det kanske bara är dem som sitter vid spakarna som känner till att det är en simulator och inte en riktig flygtur 😉 (Dvs: Om man bara ser en bild på det hela kan det vara svårt att se om det är en simulator eller ett äkta flygplan.)
Guitar Nilsson Postat 20 december 2011 Trådstartare Postat 20 december 2011 Det mest intressanta med den här tråden är nog det offtopic om hur studiotekniker saboterat inspelningar. Känner mycket väl igen det där, både i studio och live.
D Vibe Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 Nej, jag har inte jobbat analogt, om man inte räknar med någon inspelning på kassettband som jag gjorde som barn 😛 .. Jag började inte använda någon DAW förrän i början av 2000-talet; innan dess var jag en renodlad trackermusiker, samt att jag spelade piano och euphonium. Men jag har en rullbandare stående som jag tänkte försöka integrera i skitstudion. 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.