tomaselvis Postat 16 oktober 2008 Postat 16 oktober 2008 Fasfel uppstår om man inte panorerar dom 100% intressant teori så om man har fasfel så räcker det med att vrida ut vänster resp höger till max? hur försvinner fasfelet av det? Det fasfelet jag pratar om är när man blandar samma signal förskjutet. Då försvinner vissa frekvenser och andra betonas KONSTANT. Panorerar man ut dom 100% så blandas dom olika beroende vilken position man har i rummet. Dvs mer som i verkligheten. Det låter dock inte som en riktig stereoinspelning. /Tomas och med precis lika mycket fasfel Ge mig din definition på fasfel. /T
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Jag fick tidningen i dag och en förhållandevis stor del går åt till så kallad analog värme och hur man bäst fixar till denna typ av distortion (som tydligen fortfarande än i dag är så åtråvärd) på sina digitala inspelningar. Digitalt kanske = renare men är det det vi vill ha, är det nyttigt för oss musikintresserade att all mystik spjälkas upp och kartläggs in i detalj så att allt går att styra = det finns inga överraskningar kvar( det är klart att det fortfarande finns men snart så är väl hela skiten kartlagt). Är konst en precis uttrycksform kan det inte få bli lite som det blir bara visionen finns kvar eller vad är det för fel om den till och med tog en helt ny form och resulterade i nåt annat. Handlar ljudinspelning och musikproduktion enbart om att fånga oförvanskat ljud bara för att få en möjlighet att förvanska det i efterhand. Jag tror att analogt ljud faller fler på läppen än digitalt men gudskelöv att den digitala revolutionen kom till annars hade typ en promille av oss haft råd med det här. Ja ......... NS 10 kanske är kass vad vet jag men hur är det med HS 50M?
Demonproducenten Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Var det inte NS10:an som diskuterades? Vad är du, tolv eller? nej det om diskuterades var hur man kompenserar för det man inte hör ns10:an är bara ett exempel på högtalare som inte ger ens en någorlunda rättvis bild av materialet att man öht ägnar energi till att försvara den tyder mest på ett dåligt inköp
Demonproducenten Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Ge mig din definition på fasfel./T två upptagningar från samma ljudkälla som ligger mer eller mindre ur fas med varann http://www.recordingeq.com/EQ/req1001/mmi.htm http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_(waves) http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_cancellation
Demonproducenten Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 NS 10 kanske är kass vad vet jag men hur är det med HS 50M? vad jag förstått betydligt bättre hittar dock ingen kurva på den
Guitar Nilsson Postat 17 oktober 2008 Trådstartare Postat 17 oktober 2008 (redigerat) Jag fick tidningen i dag och en förhållandevis stor del går åt till så kallad analog värme och hur man bäst fixar till denna typ av distortion (som tydligen fortfarande än i dag är så åtråvärd) på sina digitala inspelningar. Digitalt kanske = renare men är det det vi vill ha, är det nyttigt för oss musikintresserade att all mystik spjälkas upp och kartläggs in i detalj så att allt går att styra = det finns inga överraskningar kvar( det är klart att det fortfarande finns men snart så är väl hela skiten kartlagt). Är konst en precis uttrycksform kan det inte få bli lite som det blir bara visionen finns kvar eller vad är det för fel om den till och med tog en helt ny form och resulterade i nåt annat. Handlar ljudinspelning och musikproduktion enbart om att fånga oförvanskat ljud bara för att få en möjlighet att förvanska det i efterhand. Jag tror att analogt ljud faller fler på läppen än digitalt men gudskelöv att den digitala revolutionen kom till annars hade typ en promille av oss haft råd med det här. Ja ......... NS 10 kanske är kass vad vet jag men hur är det med HS 50M? Nä, nog vill i alla fall jag vrida till min sångröst lite så det låter en del gammaldags rörradio. Om man lyssnar på sitt eget sångpålägg snustorrt utan ens kompressor, och med resten av kanalerna mutade, och det står folk runt och lyssnar, då skäms man ju ihjäl. Kommer ihåg när jag var liten och de visade när Stones var i studion och spelade in orginalet av Symphaty for the devil, och man de filmade Jagger när han sjöng med lurar, vi hörde bara hans torra röst. jag var inte gammal, men häpnade över hur illa det lät. Så nog måste vi ta till alla knep som finns för att dölja den hemska verkligheten! Vore nu det så skamligt med ekon osv skulle man väl inte få spela elgitarr heller? Det är ju helt klart fusk. Redigerat 17 oktober 2008 av Guitar Nilsson
Claes Holmerup Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Att det tvunget "ska" vara rör och rullband, handlar om nostalgi och att många är vana vid det ljud som den gamla tekniken skapar. Det blir ju inte en verklighetstrogen återgivning av ljudkällan eftersom man tillför en distorsion och kompression som inte finns från början, så det är egentligen ganska komiskt när det lyfts fram som mer "äkta" än att spela in digitalt... 😆 När nuvarande generation växer upp så kommer den tekniken att vara mer eller mindre bortglömd - och ersatt av bitcrushers och annat som färgar enligt ett nyare sorts ljudideal.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Att det tvunget "ska" vara rör och rullband, handlar om nostalgi och att många är vana vid det ljud som den gamla tekniken skapar. Det blir ju inte en verklighetstrogen återgivning av ljudkällan eftersom man tillför en distorsion och kompression som inte finns från början, så det är egentligen ganska komiskt när det lyfts fram som mer "äkta" än att spela in digitalt... 😆När nuvarande generation växer upp så kommer den tekniken att vara mer eller mindre bortglömd - och ersatt av bitcrushers och annat som färgar enligt ett nyare sorts ljudideal. Vissa föredrar analoga kameror framför digitala och spelfilm spelas i huvudsak in på 35mm film och inte med digitalkameror i miljonklassen.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 NS 10 kanske är kass vad vet jag men hur är det med HS 50M? vad jag förstått betydligt bättre hittar dock ingen kurva på den OK så dom kanske ändå kan funka någorlunda i en hemstudio då.
Demonproducenten Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 NS 10 kanske är kass vad vet jag men hur är det med HS 50M? vad jag förstått betydligt bättre hittar dock ingen kurva på den OK så dom kanske ändå kan funka någorlunda i en hemstudio då. tror jag säkert speciellt om du kompletterar med en sub så småningom
tomaselvis Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Ge mig din definition på fasfel./T två upptagningar från samma ljudkälla som ligger mer eller mindre ur fas med varann http://www.recordingeq.com/EQ/req1001/mmi.htm http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_(waves) http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_cancellation Då har du precis anklagat ALLA A-B mickningar för fasfel. Jag håller inte med dig. /T
jockmic Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Djäklar i min lilla låda här har det hänt grejer! Nä, jag läser inte igenom hela tråden nu men kanske kan bidra med några grejer: Fasfel hjälper oss att höra riktning. Det är en av skillnaderna mellan stereo och "panorerad mono". Fasfel uppstår tex pga att öronen sitter på var sin sida av huvudet men även pga avtåndet mellan mikrofonerna vid en stereoinspelning. Om NS10. En av landets duktigaste konstruktörer av monitorhögtalare har skrivit denna betraktelse: http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/YamahaNS10.pdf Trevlig helg, alla! /Jocke
tomaselvis Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 NS 10 kanske är kass vad vet jag men hur är det med HS 50M? vad jag förstått betydligt bättre hittar dock ingen kurva på den OK så dom kanske ändå kan funka någorlunda i en hemstudio då. tror jag säkert speciellt om du kompletterar med en sub så småningom Här har ni tonkurvan. Lycka till med att mixa bas med den.
Demonproducenten Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Jag håller inte med dig./T vilket inte har nån som helst betydelse förstår du öht begreppet fas? antingen ligger ljudkurvor i fas - eller så gör dom det inte och ja - ytterst få stereoupptagningar är 100% i fas över hela spektrat vill du undvika fasproblem så mycket som möjligt så är det x-y som gäller http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrofon#Stereotekniker hur du panorerar påverkar inte fasskillnaderna ett dugg det påverkar bara om det blir mer eller mindre utsläckningar av frekvenser när du lyssnar i stereo
Demonproducenten Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Här har ni tonkurvan. Lycka till med att mixa bas med den. tack för den är ns10M densamma som ns10? här ser vi i vilket fall tydligt hur 10:an viker av mycket tidigare (blå) å vid 70Hz skiljer nästan 8dB
Analogfreak (oregistrerad) Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Jag håller inte med dig./T vilket inte har nån som helst betydelse förstår du öht begreppet fas? antingen ligger ljudkurvor i fas - eller så gör dom det inte och ja - ytterst få stereoupptagningar är 100% i fas över hela spektrat vill du undvika fasproblem så mycket som möjligt så är det x-y som gäller http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrofon#Stereotekniker hur du panorerar påverkar inte fasskillnaderna ett dugg det påverkar bara om det blir mer eller mindre utsläckningar av frekvenser när du lyssnar i stereo Mycket bra inlägg! Det är är väldigt sällan jag upptäcker att Demonproducenten har fel i ljudtekniska frågor. Lyssna på honom och ni kommer att utvecklas. 🙂
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Tack för diagrammet, det är ganska stor skillnad ändå faktiskt och det ser ju inte skitbra ut med tanke på nån av dom men heller inte skitkasst för 50M med tanke på priset. Jag jämförde givetvis med andra i samma prisklass dvs dom som dom hade på hyllan just då på Musikbörsen och i mina öron så lät dom här bäst. Jag vet att det här blir väldigt oftopic men om ni orkar så lyssna på den här remixen jag gjorde med dom här högtalarna, jag förmodar att det hörs ganska tydligt att saknas en hel del för er som har riktig koll på det här. Det mesta lirar jag men röstera en handtrumma samt en nylongura är original spår. Som vanligt så handlar det om ett försök till att få det låta live. Tomaselvis gav ett tips om en prisvärd byggsats längre upp i tråden hur mycket mer väljud skulle jag kunna kräma ur en sån jämfört med mina HS 50M tro du/ni. Ja dvs om det överhuvudtaget går att uppskatta det vilket jag kan förstå kanske nästintill är omöjligt. Jag drog in till börsen med skivan och jämförde med samma arsenal som stod där när jag köpte dom och tycker nog fortfarande jag hade köpt dom bästa i den prisklassen, men det är ju kanske lite svårt att vara objektiv om sin egen mix. http://realworldremixed.com/remix.php?remi...zhGHuYGM908Zw0u
Apep Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 (redigerat) Offtopic lite här med. Men måste inflika att den där frekvenskurvan läggs det alldedes för mkt energi på utan att tänka på en sak som är nog så viktigt för bra lyssning, för att urskillja saker i en mix och det är högtalarens transient respons. Redigerat 17 oktober 2008 av Apep
tomaselvis Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 Jag håller inte med dig./T vilket inte har nån som helst betydelse förstår du öht begreppet fas? antingen ligger ljudkurvor i fas - eller så gör dom det inte och ja - ytterst få stereoupptagningar är 100% i fas över hela spektrat vill du undvika fasproblem så mycket som möjligt så är det x-y som gäller http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrofon#Stereotekniker hur du panorerar påverkar inte fasskillnaderna ett dugg det påverkar bara om det blir mer eller mindre utsläckningar av frekvenser när du lyssnar i stereo Är du bra eller? Fasskillnaden som uppstår med två A-B mickar ÄR STEREOINSPELNING. Människans hörsel BYGGER PÅ DET. Med hjälp av fasskillnaden räknar hjärnan ut riktningen tillsammans med styrkan och klangen. Människans hörsel fungerar med det du kallar "fasfel". Andra kallar det stereo. Kör man två identiska tagningar förskjutet i EN högtalare fasas olika frekvenser ut direkt och låter inte ens. Kör man två identiska tagningar förskjutet i TVÅ högtalare fasas olika frekvenser I RUMMET på olika ställen i olika frekvenser. Detta gäller vid 100% utpanorering. Är det inte 100% så sker urfasning INNAN högtalaren. Manipulerar man samma ljud för att få stereo tex kör olika frekvenser i olika högtalare så uppstår inte urfasningar I RUMMET på samma nivå och det bildas ett ljud som hjärnan uppfattar som "brett", men det är INTE stereo. Varken du eller analogfreak verkar ha koll på det här med fas. Ni är välkomna på kurs. /Tomas
Analogfreak (oregistrerad) Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 Kör man två identiska tagningar förskjutet i EN högtalare fasas olika frekvenser ut direkt och låter inte ens.Kör man två identiska tagningar förskjutet i TVÅ högtalare fasas olika frekvenser I RUMMET på olika ställen i olika frekvenser. Detta gäller vid 100% utpanorering. Är det inte 100% så sker urfasning INNAN högtalaren. /Tomas Ja? Är det någon som påstått något annat? Säg vad du har du för problem så ska jag försöka hjälpa dig.
tomaselvis Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 Offtopic lite här med. Men måste inflika att den där frekvenskurvan läggs det alldedes för mkt energi på utan att tänka på en sak som är nog så viktigt för bra lyssning, för att urskillja saker i en mix och det är högtalarens transient respons. ALLA parametrar är viktiga att ta hänsyn till INKLUSIVE tonkurvan. /T
tomaselvis Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 Kör man två identiska tagningar förskjutet i EN högtalare fasas olika frekvenser ut direkt och låter inte ens.Kör man två identiska tagningar förskjutet i TVÅ högtalare fasas olika frekvenser I RUMMET på olika ställen i olika frekvenser. Detta gäller vid 100% utpanorering. Är det inte 100% så sker urfasning INNAN högtalaren. /Tomas Ja? Är det någon som påstått något annat? Säg vad du har du för problem så ska jag försöka hjälpa dig. 1, "Fasfel = två upptagningar från samma ljudkälla som ligger mer eller mindre ur fas med varann" Det är inte fasfel. Det är så hörseln fungerar. Fasen ligger olika. Det är inte fel. Det ska vara så. 2, "ytterst få stereoupptagningar är 100% i fas över hela spektrat" Stereoupptagningar med AB SKA inte ligga i fas, därav stereo effekten. 3, "hur du panorerar påverkar inte fasskillnaderna ett dugg" Fasen ändras inte men klangen gör det. Jag sa att om man lägger IHOP signaler så fasas dom ur direkt innan högtalaren. Panorerar man så uppstår effekten akustiskt. Beroende på vart man är i rummet så hör man olika urfasningar. Problemet egentligen är att Demonproducenten inte riktigt förstår vad jag skriver. Jag förtydligar: Är OH eller AB inte utpanorerade 100% så släcker dom ut varandra delvis INNAN det kommer ut i rummet. Är dom utpanorerade 100% så fasar ljudet i och ur varandra i rummet akustiskt. AB SKA göra just det. Det är dess primära funktion. Den ska ha "fasfel" som demonproducenten kallar det. Andra kallar det stereohörsel. /T
Analogfreak (oregistrerad) Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 Kör man två identiska tagningar förskjutet i EN högtalare fasas olika frekvenser ut direkt och låter inte ens.Kör man två identiska tagningar förskjutet i TVÅ högtalare fasas olika frekvenser I RUMMET på olika ställen i olika frekvenser. Detta gäller vid 100% utpanorering. Är det inte 100% så sker urfasning INNAN högtalaren. /Tomas Ja? Är det någon som påstått något annat? Säg vad du har du för problem så ska jag försöka hjälpa dig. 1, "Fasfel = två upptagningar från samma ljudkälla som ligger mer eller mindre ur fas med varann" Det är inte fasfel. Det är så hörseln fungerar. Fasen ligger olika. Det är inte fel. Det ska vara så. 2, "ytterst få stereoupptagningar är 100% i fas över hela spektrat" Stereoupptagningar med AB SKA inte ligga i fas, därav stereo effekten. 3, "hur du panorerar påverkar inte fasskillnaderna ett dugg" Fasen ändras inte men klangen gör det. Jag sa att om man lägger IHOP signaler så fasas dom ur direkt innan högtalaren. Panorerar man så uppstår effekten akustiskt. Beroende på vart man är i rummet så hör man olika urfasningar. Problemet egentligen är att Demonproducenten inte riktigt förstår vad jag skriver. Jag förtydligar: Är OH eller AB inte utpanorerade 100% så släcker dom ut varandra delvis INNAN det kommer ut i rummet. Är dom utpanorerade 100% så fasar ljudet i och ur varandra i rummet akustiskt. AB SKA göra just det. Det är dess primära funktion. Den ska ha "fasfel" som demonproducenten kallar det. Andra kallar det stereohörsel. /T Vad innebär fasfel för dig då? Är det när strömmen ligger efter spänningen i fas som uppstår vid en sk induktiv belastning eller när strömmen ligger före spänningen i fas vid en kapacitiv belastning?
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 Nu får vi som inte kan så mycket om det här jäkligt bra info på köpet så om ni tar och tonar ner skället lite och koncentrera er på att försöka enas om en bra gemensam linje om än med liiiiiite olika syn och definition på just det här fenomenet så skulle vi andra kunna få guldläge att undvika alla olika per definition eller ej mer eller mindre i och ur fas relaterade problem i våra mixar. Personligen så blir jag jäkligt sugen på att testa den där byggsatsen du föreslår så om du har tid Tomaselvis att lyssna på min remix ett par inlägg upp här och ge ett utlåtande på vad och eller hur jag skulle kunna ha fått det att låta bättre (dvs om det som jag sa tidigare överhuvudtaget är möjligt) med hjälp av en sån lyssning. Ja kort sagt det vore oxå guld, för mig i alla fall.
Opus99 Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 (redigerat) Perfekt stereo är 90 graders fasskillnad. Därför kallar man inte sån skillnad för fasfel. När vi säger fasfel, så menar vi i regel fasutsläckning istället; alltså när 2 ljud motarbetar varandra. Redigerat 18 oktober 2008 av Opus99
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 Stereo är så vitt jag fått lära mig bara en illusion typ ett ljudspöke som bygger på tids och styrkeskillnad och den mänskliga hjärnans bristande förmåga att så att säga hinna med i svängarna. DVS att all ljudteknik verkar gå ut på att tillrättalägga ljud så att hjärnan efter bästa förmåga finner det njutbart och befrias från ovidkommande störningar och så att den upplever det som att den i bästa fall vore där på plats själv.
Opus99 Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 (redigerat) Stereo är så vitt jag fått lära mig bara en illusion typ ett ljudspöke som bygger på tids och styrkeskillnad och den mänskliga hjärnans bristande förmåga att så att säga hinna med i svängarna. DVS att all ljudteknik verkar gå ut på att tillrättalägga ljud så att hjärnan efter bästa förmåga finner det njutbart och befrias från ovidkommande störningar och så att den upplever det som att den i bästa fall vore där på plats själv. Det blandar ju in olika begrepp med varandra lite grann. Stereo är defintivt en upplevelse, som behöver vissa fysiologiska förutsättningar. Den främsta förutsättningen för att den upplevelsen ska uppstå är nog olika ljud ifrån olika riktningar. Ljudteknik å andra sidan är ju driftshandhavandet av ljudtekniska hjälpmedel, och allt vi människor gör strävar nog mot att uppleva så lite ovidkommande störningar som möjligt 😳 Redigerat 18 oktober 2008 av Opus99
Analogfreak (oregistrerad) Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 Perfekt stereo är 90 graders fasskillnad. Det får stå för dig!
Opus99 Postat 19 oktober 2008 Postat 19 oktober 2008 (redigerat) Perfekt stereo är 90 graders fasskillnad. Det får stå för dig! Jag menade förstås tekniskt sett, "maximal stereobredd", att 2 ljud motverkar varandra minst vid 90 graders skillnad. Att folk gillar det olika .. så är det förstås 🙂 Redigerat 19 oktober 2008 av Opus99
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 19 oktober 2008 Postat 19 oktober 2008 Stereo är så vitt jag fått lära mig bara en illusion typ ett ljudspöke som bygger på tids och styrkeskillnad och den mänskliga hjärnans bristande förmåga att så att säga hinna med i svängarna. DVS att all ljudteknik verkar gå ut på att tillrättalägga ljud så att hjärnan efter bästa förmåga finner det njutbart och befrias från ovidkommande störningar och så att den upplever det som att den i bästa fall vore där på plats själv. Det blandar ju in olika begrepp med varandra lite grann. Stereo är defintivt en upplevelse, som behöver vissa fysiologiska förutsättningar. Den främsta förutsättningen för att den upplevelsen ska uppstå är nog olika ljud ifrån olika riktningar. Ljudteknik å andra sidan är ju driftshandhavandet av ljudtekniska hjälpmedel, och allt vi människor gör strävar nog mot att uppleva så lite ovidkommande störningar som möjligt 🙂 Till viss del håller jag med men enligt det jag lärde mig så finns inte stereo på riktigt det är en fantasi/ett hjärnspöke helt enkelt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.