Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag har fått för mig att det vore fett att spela trumpet som går genom massa effekter. exempelvis har jag en oktavpedal (boss oc-3). när jag tidigare använde en billigare mikrofon (dynamisk) fungerade det hela mycket bra. inga stora brister i effekten som vad jag kunde höra.

sen fick jag dock en ny mick (SD Systems LCM 77). detta ska vara en tämligen bra trumpetmick (betydligt mycket bättre än den jag tidigare använt). en kondensator som alltså är speciellt anpassad till trumpet-registret.

men. när jag skulle använda den med effekter blev det inte alls bra. när jag spelar väldigt låga toner funkar det väl okej, men när jag spelar typ 4 toner upp blir det ett biljud, som att man skulle blåsa/vissla in i en mikrofon samtidigt. fast det är inte luftströmmen som gör det, eftersom det låter ingenting om jag bara blåser utan att skapa ljud.

jag kom fram till att jag misstänkte att det hela borde bero på att pedalerna jag har är anpassade till en gitarr och inte trumpet. jag undrar därför hur man löser detta lättast? det ena verkar ju vara att ha en billigare mick (eventuellt sångmick) men jag tycker också man borde kunna lösa det på något annat vis. typ en EQ?

SM

Annons
maart (oregistrerad)
Postat

jag är inte jättebra på såna grejor men det låter som det skulle ha med impedansen att göra. Vad du vad du har för impedans ut från preampen (gissar att du har en preamp eftersom du har en kondensatormick) och vad det ska vara in i effektpedalen? Lägg gärna upp ett ljudklipp så blir det enklare att höra vad det kan vara för fel.

Postat
jag är inte jättebra på såna grejor men det låter som det skulle ha med impedansen att göra. Vad du vad du har för impedans ut från preampen (gissar att du har en preamp eftersom du har en kondensatormick) och vad det ska vara in i effektpedalen? Lägg gärna upp ett ljudklipp så blir det enklare att höra vad det kan vara för fel.

jadu...

http://www.sdsystems.com/77/77.htm

där är ju micken och preampen

http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=608

där är ju effekten.

om det nu skulle vara impedansen, vad gör man då? har tyvärr inte möjlighet att spela in för tillfället.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.