the610 Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 (redigerat) jag har ett bra tips på, ja, just det distad sång live. efter många bittra försök med pedaler direkt ut i PA:t och rundgångar, platt "kalle-anka-dist" och falsksång pga dålig monitoråtergivning (även där rundgångsproblem..), har jag det slutliga, jag vet inte hur "proffsen" gör, men skit i dom, haha, i andra fall vill jag gärna veta också. det du behöver är en hyfsat bra rörförstärkare, jag kör en liten 15 watts orange, en mick (såklart) kabel och en eventuell preamp/mixer emellan, sen är ju bra tålamod och ett gott humör alltid egenskaper värda nobelpris... ställ förstärkaren en bra bit ifrån där micken ska vara, gärna bakom scenen och närmicka därifrån, plugga in direkt i stärkaren eller ett helt gäng pedaler, jag kör en boss ds-1, en noise gate och en boss analog delay (i den ordningen), ställ in ett bra ljud och kör bara, skitlätt, och grymt häftigt. nu när det är extra häftigt med distad sång är ju detta bra att kunna, med den här tekniken/taktiken låter det ashäftigt och bra. yeah. Redigerat 10 november 2004 av the610
Nanne Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Om man inte har en Orange förstärkare då? Just nu så kör jag nämligen mina aggressioner genom några cubase pluggar. Något jag egentligen inte vill. För förr eller senare kommer jag få en livespelning och då kommer jag helst inte vilja köra en smidigare lösning. Försöker ju mest låta som cradle of filths sångare men det är rätt platt fall än så länge.
the610 Postat 10 november 2004 Trådstartare Postat 10 november 2004 ja, jag överdrev lite, man kan ha i princip vilken stärkare som helst, eller egentligen vad som helst, det viktiga är att slippa rundgångar och skit, alltså, koppla in en mick i en stärkare en bit bort. sen vet jag inte hur cradle-disten låter, spelar mest proggresiv pop och och punk. hojt
Tokas Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Hmm... Man kanske ska testa detta nån gång... 😳
denton (oregistrerad) Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 man kan väl oxå göra som sångaren i Bathory som sjöng genom en gitarr mick, det blir ju iallafall en cool effekt
VacUm Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Annars brukar man ju köra sången genom en vanlig gitarrstärkare och överstyra så mycket som man vill, och sedan micka stärkarn. Medhörningen skickar man via monitorerna som vanligt (eller ställer stärkarn framför sångaren).
the610 Postat 17 november 2004 Trådstartare Postat 17 november 2004 (redigerat) kom på ett nytt knep när jag gick hem från mitt kära jobb.. man har en splitbox helt enkelt, micken in i den, en signal till direkt till teknikern, en till en distbox och sen till teknikern, den distade signalen ska bara höras utåt, medans den rena går till monitor, perfekt! om det funkar bra d.v.s... haha. sen kan man ju prova att blanda den distade signalen med den rena och köra ut båda i pa:t, kan bli coolt. jä. Redigerat 17 november 2004 av the610
falken Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 En kul grej är en strupmic annars... Fick med mig en sån från lumpen (man har dom i stridsvagnar) och där får man en härligt sprakig sång, tyvärr låter det skit 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.