Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har suttit o pysslat med Fruity loops ett par dagar nu och stortrivs med programmet!

Nu har dock lite problem uppstått och min fråga är: Går det att muta patterns?

Har hittat Live mode men det går ju inte att muta en pattern om man redan skrivit ut den i playlisten, verkar bara fungera om playlisten är helt tom eller har jag missat något?

Jag har tidigare använt cubase och när jag gör en låt brukar jag alltid börja med att först göra en loop runt 8-16 bars.

I dom 8-16 barsen brukar jag bygga upp allt som ska vara med i låten, värs, refräng, stick.

Beroende på hur jag börjar, värsen först eller refrängen först, så mutar jag den delen som är klar och börjar bygga upp den andra.

När sen alla delar känns klara så börjar jag bygga låten "på riktigt" jag flyttar allt åt höger en bit och skapar ett intro därefter flyttar jag refrängen långt åt höger och flyttar tillbaka värsen och bygger upp den ordentligt osv..

Detta sätt att bygga upp en låt kan jag inte nu använda mej av eftersom jag inte lyckas muta vissa patterns.

Muta olika delar av låten använder jag mej väldigt ofta av när jag försöker visualisera längre frammåt, känns som ett måste.

Det går ju såklart att muta dom olika kanalerna för vstspluggarna men det hjälper ju inte eftersom jag använder flera vsts till flera olika patterns.

Vidare så brukar jag även sätta 2 timemarks runt refräng-delen medans jag håller på att bygga upp värsen så att jag kan hoppa tillbaka till refrängen och lyssna på den då o då, refrängen loopar då mellan mina utsatta timemarks.

Det har jag inte heller lyckats förstå om det går eller inte, går det att få låten i fruity loops att loopa mellan 2 timemarks en bit in i playlisten?

• 1 månad senare...
Annons
Postat
Har suttit o pysslat med Fruity loops ett par dagar nu och stortrivs med programmet!

Nu har dock lite problem uppstått och min fråga är: Går det att muta patterns?

Har hittat Live mode men det går ju inte att muta en pattern om man redan skrivit ut den i playlisten, verkar bara fungera om playlisten är helt tom eller har jag missat något?

Jag har tidigare använt cubase och när jag gör en låt brukar jag alltid börja med att först göra en loop runt 8-16 bars.

I dom 8-16 barsen brukar jag bygga upp allt som ska vara med i låten, värs, refräng, stick.

Beroende på hur jag börjar, värsen först eller refrängen först, så mutar jag den delen som är klar och börjar bygga upp den andra.

När sen alla delar känns klara så börjar jag bygga låten "på riktigt" jag flyttar allt åt höger en bit och skapar ett intro därefter flyttar jag refrängen långt åt höger och flyttar tillbaka värsen och bygger upp den ordentligt osv..

Detta sätt att bygga upp en låt kan jag inte nu använda mej av eftersom jag inte lyckas muta vissa patterns.

Muta olika delar av låten använder jag mej väldigt ofta av när jag försöker visualisera längre frammåt, känns som ett måste.

Det går ju såklart att muta dom olika kanalerna för vstspluggarna men det hjälper ju inte eftersom jag använder flera vsts till flera olika patterns.

Vidare så brukar jag även sätta 2 timemarks runt refräng-delen medans jag håller på att bygga upp värsen så att jag kan hoppa tillbaka till refrängen och lyssna på den då o då, refrängen loopar då mellan mina utsatta timemarks.

Det har jag inte heller lyckats förstå om det går eller inte, går det att få låten i fruity loops att loopa mellan 2 timemarks en bit in i playlisten?

Halloj,

Kul att du trivs med programmet : )

För att kunna muta olika patterns så måste du först länka intrumentet (eller alla i det fall du anvander flera inom samma pattern) till en insert på mixern, tryck bara på samplern eller instrumentet i "step sequencer" o sedan på ctrl + L. Sedan när du ser var den/de hamnar på mixern så ser du en grön liten knapp under "peak controll" på denna, om denna inte lyser så är den mutad : ) Om du sen vill muta ett mönster av en vst men fortfarande använda samma vst i ett annat så vet jag dock inte hur detta ska lösas : S

Sedan för att lägga till kommentarer om olika sekvenser i låten så trycker du på Alt + T när du har playlisten uppe... : )

Hoppas att det hjälpte

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.