Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Okej!.. öh ja 😏 Jag vill inte ha en trist Sm:58 utan något lite dyrare, lite mer exklusivt, men absolut inte sämre när det kommer till kvalitén av ljud och bygge. 😛 Allra helst så ska mikrofonen ej heller vara grå eller svart och ha total avsaknad av detaljer, nä här snackar vi allra helst custom byggen, eller väldigt modifierings vänliga mickar. Men kom gärna med förslag som är bra dynamiska sångmikrofoner helst ej över 10 000 kr dock.

Tack på förhand! 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Jag blir....konfundersam 🙂 För inspelning så är ju knappast utseendet av någon större vikt... och för livesammanhang, miken är ändå så liten att utseendet bara blir en bubbla i läskflaskan. 10 000, för mig, för en mik att köra live med, är oerhört stora summor, och definitivt om 8 000 av dem är för utseendets skull 🙂

edit:öl

Redigerat av Fertan
Postat (redigerat)
Varför en dynamisk?

För att jag sjunger och därav ej vill ha en kondensator mick. Hade en "Elvis" mick innan men råkade spränga sönder den.

Redigerat av musicpanda88
Postat
Okej!.. öh ja 🙂 Jag vill inte ha en trist Sm:58 utan något lite dyrare, lite mer exklusivt, men absolut inte sämre när det kommer till kvalitén av ljud och bygge. 😛 Allra helst så ska mikrofonen ej heller vara grå eller svart och ha total avsaknad av detaljer, nä här snackar vi allra helst custom byggen, eller väldigt modifierings vänliga mickar. Men kom gärna med förslag som är bra dynamiska sångmikrofoner helst ej över 10 000 kr dock.

Tack på förhand! 😉

SM58. 😛 Sen får du väll köra med lite effekter och processorer bakom scenen om det soundet inte duger.

Vad utseendet gäller så får du väll köpa några klistermärken och sätta på den. 🙂

Postat
Okej!.. öh ja 🙂 Jag vill inte ha en trist Sm:58 utan något lite dyrare, lite mer exklusivt, men absolut inte sämre när det kommer till kvalitén av ljud och bygge. 😛 Allra helst så ska mikrofonen ej heller vara grå eller svart och ha total avsaknad av detaljer, nä här snackar vi allra helst custom byggen, eller väldigt modifierings vänliga mickar. Men kom gärna med förslag som är bra dynamiska sångmikrofoner helst ej över 10 000 kr dock.

Tack på förhand! 😉

SM58. 😛 Sen får du väll köra med lite effekter och processorer bakom scenen om det soundet inte duger.

Vad utseendet gäller så får du väll köpa några klistermärken och sätta på den. 😛

HAHA pwned. 🙂

Nämen måste ju finnas en hel del mickar som presterar bättre hm?

Postat
Varför en dynamisk?

För att jag sjunger och därav ej vill ha en kondensator mick. Hade en "Elvis" mick innan men råkade spränga sönder den.

För att du sjunger? Det är väl tvärtom en mycket bra anledning att satsa på nån kondensatormikrofon som tar upp detaljer i rösten bättre.

Om det nu inte är så att du skall sjunga live då förstås. Men jag förstår inte alls ditt argument "För att jag sjunger och därav ej vill ha en kondensatormick."

Postat (redigerat)
Varför en dynamisk?

För att du sjunger? Det är väl tvärtom en mycket bra anledning att satsa på nån kondensatormikrofon som tar upp detaljer i rösten bättre.

Om det nu inte är så att du skall sjunga live då förstås. Men jag förstår inte alls ditt argument "För att jag sjunger och därav ej vill ha en kondensatormick."

Kondensator mickar går sönder väldigt lätt vid tex. belt-sång och lämpar sig inte för fem öre vid inspelning av sång eller för all del live, om du inte ska micka upp inför körsång lr. dylikt. Därav kör jag på dynamiska.

Postat (redigerat)
Varför en dynamisk?

Kondensator mickar går sönder väldigt lätt vid tex. belt-sång och lämpar sig inte för fem öre vid inspelning av sång eller för all del live, om du inte ska micka upp inför körsång lr. dylikt. Därav kör jag på dynamiska.

Ok, men det är ju din åsikt i så fall. Det är mycket vanligt att använda kondensatormik, tex stormembran, till sång. Undantag är väl growl, skrik och liknande, kanske även belting som du säger.

Men att påstå att kondensatormikar inte lämpar sig till sång överhuvudtaget är ett direkt felaktigt påstående.

Beta58:an låter mycket klarare och detaljrikt än den gamla sm58:an i mina öron, så den är kanske ett alternativ för dig.

Redigerat av FlyRider
Postat
Varför en dynamisk?

Ok, men det är ju din åsikt i så fall. Det är mycket vanligt att använda kondensatormik, tex stormembran, till sång. Undantag är väl growl, skrik och liknande, kanske även belting som du säger.

Men att påstå att kondensatormikar inte lämpar sig till sång överhuvudtaget är ett direkt felaktigt påstående.

Beta58:an låter mycket klarare och detaljrikt än den gamla sm58:an i mina öron, så den är kanske ett alternativ för dig.

Jag menar mer på att kondensator mickar tar upp alldeles för mycket ljud och rent av går sönder enbart av sång. För mig skulle det aldrig funka då jag oftast ligger på C5 redan från start i den musik jag gör. Nog om det. Beta58, ska kolla lite närmre på den imorgon, har några sådana i studion om jag inte minns fel.

maart (oregistrerad)
Postat
Jag menar mer på att kondensator mickar tar upp alldeles för mycket ljud och rent av går sönder enbart av sång. För mig skulle det aldrig funka då jag oftast ligger på C5 redan från start i den musik jag gör. Nog om det. Beta58, ska kolla lite närmre på den imorgon, har några sådana i studion om jag inte minns fel.

för mig verkar det ganska otroligt att du sjunger upp till C5. Vet du hur högt det är?

Beta58 är en väldigt bra dynamisk mick tycker jag, men den kommer inte i närheten av detaljrikedommen hos en stormembranare. Hur menar du att de går sönder?

Postat (redigerat)

för mig verkar det ganska otroligt att du sjunger upp till C5. Vet du hur högt det är?

Beta58 är en väldigt bra dynamisk mick tycker jag, men den kommer inte i närheten av detaljrikedommen hos en stormembranare. Hur menar du att de går sönder?

Lol märkte att jag skrev fel sry för det menar självfallet c2.

Vet inte om det berott på dåliga membran men jag har lyckas med bedriften att sjunga sönder membranet i kondensator mickar en eller två ggr. Annars så ska ju en kondensator mick hålla för upp till 120- 130 db har jag för mig.. men jag har lyckats med oturen ändå..

Postat

Tack på förhand! 🙂

Vad utseendet gäller så får du väll köpa några klistermärken och sätta på den. 😉

HAHA pwned. ☺️

Klart det finns dyrare mickar, kan inte ge några exempel, men för priset är Shure mickarna jävligt feta.

Om problemet är att membranen går sönder, så prova sjunga lite längre ifrån micken eller något. Låter ju skummt att den går sönder av sång.

Om du spelar in i studiomiljö så är ju såklart en stormembranare standard. Dessa är såklart mer kännsliga för akustiken och kvalitén på övrig utrustning. Ta och kolla in AKG's mickar. 😉

Postat

Kan varmt rekomendera den mikrofonen jag använder.

Beyer Dynamics TG-X60, låter sjukt mycket bättre än tråk Shure (har dock ej testat KSM9).

Postat

Tack på förhand! 🙂

Vad utseendet gäller så får du väll köpa några klistermärken och sätta på den. 😉

HAHA pwned. ☺️

Klart det finns dyrare mickar, kan inte ge några exempel, men för priset är Shure mickarna jävligt feta.

Om problemet är att membranen går sönder, så prova sjunga lite längre ifrån micken eller något. Låter ju skummt att den går sönder av sång.

Om du spelar in i studiomiljö så är ju såklart en stormembranare standard. Dessa är såklart mer kännsliga för akustiken och kvalitén på övrig utrustning. Ta och kolla in AKG's mickar. 😉

Ahh man vet aldrig heller för de mickar vi har i skolan (vilket är de som gått sönder) används av ganska många olika individer.. men när jag frågade läraren om varför mickjäklarna dog så sa han att det kan hända vid sång om man sjunger väldigt starkt. AKG har man hört mycket gott om jag ska ta och kolla in dem lite mer i detalj imorgon när jag ska in till stan. Tror inte att jag hade kunnat micka med kondensator här hemma heller.. ingen bra isolering här, fyrkantigt rum dessutom.. och just nu är det ändå en mick som ska funka bra vid live som är vad jag är ute efter, men den ska för all del inte låta jävligt vid inspelning heller.

Postat

Det finns nog inte många micar som inte överlever ljudtryck på typ 130dB i dag, så att skrika sönder en sådan är ungefär lika sannolikt som att man lyckas överrösta ett jetplan som är på väg att lyfta... 🙂

Det är kanske mer sannolikt att det som händer, är att folk slarvar med att använda puffskydd, så att det med tiden blir en "härlig" gegga av saliv och annat som sätter sig på membranet...

Du behöver inte stirra dig blind på dynamiska. Det finns kondensatormicar för livebruk också, t ex från svenska Milab. När jag fortfarande hade mitt band, så körde vi från början med SM58:or för att vi inte hade råd med annat - och vi gillade verkligen inte ljudet. Vi skaffade senare AKG D321 (har jag för mig att de hette, men den modellen finns kanske inte längre...) och fick betydligt trevligare ljud. När vi efter hand bytte ut AKG-micarna mot Milab LC25:or, så var det rena himmelriket och det gick bra att köra dem både live och till inspelning. Senare blev det stormembranare i studion, men LC25:orna hängde med i många år vid liveframträdanden, så de var verkligen kanonbra till det. 😄

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Det finns nog inte många micar som inte överlever ljudtryck på typ 130dB i dag,

Röde NT2A klarar 147dB 🙂

Postat
Det finns nog inte många micar som inte överlever ljudtryck på typ 130dB i dag, så att skrika sönder en sådan är ungefär lika sannolikt som att man lyckas överrösta ett jetplan som är på väg att lyfta... 🙂

Det är kanske mer sannolikt att det som händer, är att folk slarvar med att använda puffskydd, så att det med tiden blir en "härlig" gegga av saliv och annat som sätter sig på membranet...

Du behöver inte stirra dig blind på dynamiska. Det finns kondensatormicar för livebruk också, t ex från svenska Milab. När jag fortfarande hade mitt band, så körde vi från början med SM58:or för att vi inte hade råd med annat - och vi gillade verkligen inte ljudet. Vi skaffade senare AKG D321 (har jag för mig att de hette, men den modellen finns kanske inte längre...) och fick betydligt trevligare ljud. När vi efter hand bytte ut AKG-micarna mot Milab LC25:or, så var det rena himmelriket och det gick bra att köra dem både live och till inspelning. Senare blev det stormembranare i studion, men LC25:orna hängde med i många år vid liveframträdanden, så de var verkligen kanonbra till det. 😄

Ok usch det där med saliven fick min frukost att verka osexig xD Oj hm tack för ditt långa utförliga svar det uppskattas. Ska kolla in Milab's utbud nu på en gång :>

drloop (oregistrerad)
Postat

Jojo, om det bara är saliv i micken.

Vad tror du om alla snusande sångare som inte envänder portionssnus live då?

Hur känns frukosten nu?

Postat

😏😑😉

Postat

Kondensator mickar kan väll fungera men aldrig som närmickat. Detta gäller för sångare som sjunger med hårt fokuserad ton. Ofta inom metal eller opera. Denna sång stil bygger på att få en bärighet genom att fokusera och projicera övertonsinnehålet hårt. Det är perfekt om man står på en opera scen efter som diskantfrekvenserna klingar av snabbare än resten. Sätter man däremot enkondensatormick 10 centimeter ifrån så låter det följdaktligen fördjävligt.

Närmickat med kondensator fungerar inom den mesta typ av populärmusik men är helt fel för en Pavaroti eller Rob Hallford.

Kondensator fungerar bra på denna typ av sång på betydligt längre avstånd men då snackar vi bra rum. Har man inte det gör man klokast i att köra dynamisk mick som killen säger.

Postat
Kondensator mickar kan väll fungera men aldrig som närmickat. Detta gäller för sångare som sjunger med hårt fokuserad ton. Ofta inom metal eller opera. Denna sång stil bygger på att få en bärighet genom att fokusera och projicera övertonsinnehålet hårt. Det är perfekt om man står på en opera scen efter som diskantfrekvenserna klingar av snabbare än resten. Sätter man däremot enkondensatormick 10 centimeter ifrån så låter det följdaktligen fördjävligt.

Närmickat med kondensator fungerar inom den mesta typ av populärmusik men är helt fel för en Pavaroti eller Rob Hallford.

Kondensator fungerar bra på denna typ av sång på betydligt längre avstånd men då snackar vi bra rum. Har man inte det gör man klokast i att köra dynamisk mick som killen säger.

😏

du har tydligen helt missat att det finns kondingar gjorda för närmickning å livebruk precis som claes säger

han gav exempel på en milab å jag har gett exempel på en akg

så sluta sprida okunskap

kondingar är inte bara studiomickar ala cm3 eller b1...

Postat

Är medveten om det men hävdar ändå att man inte spelar in operasångare med närmickning av det skäl som jag gav.

Live kan man visserligen använda dessa mickar men då på betryggande avstånd. För studioinspelningar är det ofta kondensator men frågan om avstånd på ett par meter i ett bra rum.

Sen fungerar de kondingmickar som ni har gett exempel på aldeles utmärkt även närmickat i dom flesta fall. I allafal inom populärmusik.

Tilldess kommer det altid att finnas tillfällen då man inte vill sätta även en av dessa kondingar rakt framför munnen på en sångare.

Postat
Live kan man visserligen använda dessa mickar men då på betryggande avstånd.

vilka mickar menar du?

Tilldess kommer det altid att finnas tillfällen då man inte vill sätta även en av dessa kondingar rakt framför munnen på en sångare.

vilka tillfällen då å varför?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.