Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det någon som delar min uppfattning om att samplade blåsinstrument ofta låter mycket sämre än stråkar (till exempel i Garritan personal orchestra), eller piano för den delen. Eller har det någonting att göra med användarrelaterade saker som ljudkort eller inställningarna man underlåtit att göra?

Annons
Postat

Blåsen är rätt bra samplade i EWQLSO. Jag skulle tro att man lägger ner mest tid på att sampla stråkar och pianon eftersom de används mest. Sen kanske det är svårare att sampla en flöjt också, det är ju många olika grejer som låter, blåsljud och sånt.

Postat (redigerat)

Jag tycker samplat solo stråk låter lika illa som solo blås. Sektioner är ju något lättare. Jag och några till har fört en debatt om att det är för mycket tekniktänkande i samplingarna och jag tror det är en del av svaret till varför det låter som det gör.

Vill man sampla en trumpet, så är det ju ofta så att samplaren instruerar trumpetaren att spela med spikrak, jämn volym och nära nog klockren stämning. Sen ska han upprepa det i flera volymlägen osv. Resultat blir att det låter syntigt och väldigt onaturligt. Det låter någorlunda väl, om man lyssnar till bara trumpeten, men sätter man det i sitt sammanhang i en större ensemble så finns det ju ingen trumpet i världen som spelar på sådär omusikaliskt sätt som klockrena toner och spikjämna volymkurvor. Resultatet blir att det blir väldigt plåtigt och bumligt allmänt konstigt.

Man ska inte underskatta det musikaliska uttrycket i fråga om uppfattningen om ljudkvalitet. Om en trumpet spelar lite slött och dåligt, så tycker man det låter därefter rent ljudteknikmässigt med. Många tycker programmerade gitarrer låter skit. Men det har så gott som aldrig att göra med själva samplingen, utan istället om själva uttrycket. Gör man en mer realistisk programmering av hur en gitarrist spelar sitt instrument, med små bendningar, halvdämpningar, tänker på vilket band på var och en av de sex strängarna han använder för varje ton, glidningar, missljud, vibraton, strängtwang, strumljud, tum-dämpning, handflate-dämpning, plektrum-vinkel .. och sen spelar upp den programmeringen med samma sampling som innan, så tycker alla att detta är en 10 gånger bättre gitarrsampling än 'den förra'. Så ju mer detaljerad en sampling är, desto mer kan man "få den att låta bra". Det är en hel del som fortfarande kör på Miroslav Vitous gamla orkestersamplingar från typ 1997, för dom samplingarna innehåller det naturliga spelsättet för varje instrument, och är inte klockrena, spikraka, och närsamplade - som t.ex. VSL är.

Jag tror man glömmer det här, när man spelar med samplingar. Man tror att det är en synt man jobbar med. Man trycker på några tangenter eller lägger några fraser med lite veloticy som enda variation och sen spelar upp dom och så tycker man det låter skit, eller åtminstone inte som det uttryck av brass som man söker efter. Å det gör det också. Samplingar liknar riktiga instrument så pass bra idag, så när örat hör klangen av en trumpet som inte alls spelar någonstans likt vad en trumpet skulle göra, så blir det krokodil-stuvning av alltihopa.

Ju mer realistiska samplingarna man använder sig av, desto större krav ställer det på att programmera så som en musiker skulle spela det - och det innehåller betydligt mer "skit", missar och avigheter än man nånsin kunnat föreställa sig. Det är ungefär som att micka en sångare super-nära. Om man då INTE hör en massa smackljud, tungan mot gommen, saliv-klick och annat äckel ... då saknar örat det. Man märker att .. nää, det är nåt som inte stämmer här. Det låter helt enkelt inte bra.

Jag råkade själv få en relativt van lyssnare att tycka mycket mycket mer om en "gitarr-sampling" ifrån en gammal Roland Sound Canvas SC-55 😏 än VSLs moderna och svindyra Concert Guitar Samplingar. Så jag är helt övertygad om att det är musikaliteten i uttrycket som saknas - mer än klangen. It's a shitty job, but somebody's gotta do it. 😮

Redigerat av Opus99
Postat

Taxk Opus99, det var intressant läsning. Jag reagerar nog ändå själv mer på flöjt än cello, en cello får ändå ett visst flyt, medan flöjten låter mest som om man båste blåste blåste och blåste (utan saliv och allt det där, kanske 😏 )

Men frågan är förstås också vad man skall göra med de här sakerna. Jag har aldrig ens föreställt mig att jag skulle få det att låta som "på riktigt", snarare är väl jag ute efter någotslags kompositionsverktyg, då fungerar det bättre. Gamla tidens kompositörer satt ju inte heller och komponerade med en riktigt symfoniorkester till hands, hela tiden. Men gärna får det ju låta så bra att man kan föreställa sig hur det kunde låta ...

Postat (redigerat)
Taxk Opus99, det var intressant läsning. Jag reagerar nog ändå själv mer på flöjt än cello, en cello får ändå ett visst flyt, medan flöjten låter mest som om man båste blåste blåste och blåste (utan saliv och allt det där, kanske 😏 )

Men frågan är förstås också vad man skall göra med de här sakerna. Jag har aldrig ens föreställt mig att jag skulle få det att låta som "på riktigt", snarare är väl jag ute efter någotslags kompositionsverktyg, då fungerar det bättre. Gamla tidens kompositörer satt ju inte heller och komponerade med en riktigt symfoniorkester till hands, hela tiden. Men gärna får det ju låta så bra att man kan föreställa sig hur det kunde låta ...

Ja du menar att flöjten inte spelar legato, utan blåser an varje ton? Det är störande, tycker jag med, och är ju ett exempel på hur syntifierat det blir när teknikmänniskor ska återge en flöjt. Cellon är ju lite samma sak, att i de flesta fall så kan man inte spela flera toner på ett och samma stråkdrag.

VSL har ju sin performance-teknik som lösning på det, och EWQL has sitt q-legato. Men inte många andra som jag vet om.

Men är du inte ute efter att skapa en dator-genererad efterhärmning av en orkester, eller "få det att låta realistiskt" som det så fint brukar kallas ... då är du kanske ute efter att få en grovkorning representation av det bara. Och då behöver du ju inte programmera arslet av dig, det behöver bara låta tillräckligt bra för att man ska stå ut med att jobba med det, och det ska ju ändå inte användas till något annat än att skapa musiken med.

I så fall skulle jag föreslå ett samplingspaket som heter

. Det är bra samplingar som är gjorde precis med avsikten att vara superlätta att använda. Det är i stort sett bara ladda in och köra. Fokus här ligger ju inte på att det ska låta bra, utan på att det ska vara så lätt att använda att du inte tänker på det. Då går ju EWQL bort, Kirk Hunter går bort, Miroslav och Steinberg går bort, VSL går synnerligen bort, Personal Orchestra kan funka men det finns lättare ... I andra fall duger ju en eller två Roland moduler med, som XV-3080. Där är det också bara klicka och köra och det låter ju bra rakt ut lådan. Många kompositörer använder ju Sound Canvas modellerna forfarande. Frågan om inte det är lättare med moduler faktiskt.

Redigerat av Opus99

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.