Jump to content
Annons

Hur kopplar jag elbasen till Stereoförstärkaren?

HighballWithTheDevil

Recommended Posts

Annons

Hej

Jag undrar hur man kopplar elbasen till stereoförstärkaren på bästa sätt, för att kunna spela bas genom högtalarna.

[/quo

För att göra det enkelt med risk för att spräcka högtalarna och i värsta fall bränna försteget. Koppla in den i micingången och kör på skiiiitlåg volym på ratten på basen.

Kolin

Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det blir inte bra om du gör det! Dels har du fel ingångsimpedans i förstärkaren och dels så mår inte dina högtalare bra av en okomprimerad signal från en elbas.

Dela på andra sajter

Som ovan inlägg säger: Ta det jäkligt lugnt. Visst kan du köra via hifi'n men jag föreslår att du skruvar ner basen på stereon/förstärkaren rejält. Såvida det inte är grova 12" element på högtalarna, eller mer, så pallar dem med all säkerhet inte en lajnad bas.

Dela på andra sajter

- och ska du sedan få bra ljud, så behöver du skaffa en DI-box också. Ett ännu bättre alternativ skulle vara en channelstrip med högohmig instrumentingång - för då kan du samtidigt lägga kompressor innan du går in på en lineingång på hifi-förstärkaren.

Problemet är att om du kör en oprocessad bas, så har du så kraftiga transienter, att du kan döda högtalarna ganska lätt om konerna inte har en ganska styv upphängning.

Dela på andra sajter

Tack för alla svar, testade att koppla in den rakt i phono ingången med en din - 3,5 mm kabel.

Låter riktigt bra och jag har inte fått känslan av att signalen är så otroligt stark.

Får lite mer volym från basen än från vinylspelaren relativt volyminställningen på stereoförstärkaren. Låter Kanon 🙂

Redigerat av HighballWithTheDevil
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.