Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En duktig datorbyggare svarade mig såhär på frågan varför de inte säljer octacoredatorer.

Nej, eftersom inga musikprogramtillverkare ens lärt sig utnyttja 4 kärnor

(som bäst 34-40% vid max belastning), så är det ingen vits. De nya

*** satsar istället på en snabb 2 kärnig, med quad som tillval. Det

kommer 4-core med hyperthreading nästa år, som ger möjlighet att köra åtta

trådar samtidigt, men det kommer vi med största sannolikhet att behöva

stänga av pga kompatibilitet.

Med vänlig hälsning / Sincerely

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
En duktig datorbyggare svarade mig såhär på frågan varför de inte säljer octacoredatorer.

Nej, eftersom inga musikprogramtillverkare ens lärt sig utnyttja 4 kärnor

(som bäst 34-40% vid max belastning), så är det ingen vits. De nya

*** satsar istället på en snabb 2 kärnig, med quad som tillval. Det

kommer 4-core med hyperthreading nästa år, som ger möjlighet att köra åtta

trådar samtidigt, men det kommer vi med största sannolikhet att behöva

stänga av pga kompatibilitet.

Med vänlig hälsning / Sincerely

Logic får så vitt jag vet en prestandakick av en 8 cores Macpro.

Men det finns helt riktigt massvis med applikationer som fortfarande bara utnyttjar en core eller ett fåtal cores bra.

Sedan stänger man inte av Hyperthreading för att vara kompatibel, man gör det av prestanda skäl.

Inte alla appliktioner för en prestanda höjning av Hyperthreading, i vissa fall blir det till och med sämre med Hyperthreading påslaget.

Redigerat av drloop
Postat

Vad jag förstått finns det ändå fördelar med fler processorer.

Fyra processorer eller fler, som går på mellan 40-60 procents belastning ger ett piggare OS än en dubbelkärnig som går på 95 procent.

Processorer som går på halvfart har också en annan värmeutveckling än de som närmar sig maxbelaastning, vilket förhoppningsvis resulterar i en tystare dator.

Om man kör flera program samtidigt (till exempel cubase och reason) kan man utnyttja mer av processorernas kapacitet än med bara ett program. Här kommer en flerkärnig processor till sin fördel.

Och som någon redan nämnde är combon senaste Osx och senaste Logic bättre på at utnyttja flerkärniga processorer. Antagligen optimeras de flesta program gradvis till att bätre utnyttja flerkärniga processorer. Så planerar man använda sin dator i tre år eller mer kanske man ändå bör överväga en sån.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.