Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ok, nu har vi installerat vårt Lynx Aurora i studion (bytt från ett Motu 2408 mk3)

och skillnaden är ENORM. jag är chockad över att skillnaden kunde bli så påtaglig. Jag visste ju att skillnaden skulle bli tydlig, då jag en vecka tidigare tagit med mig ett apogee duet hemifrån och jämfört med motu't, och vi blev redan då chockade av att vi hörde en läskig skillnad (man hörde helt plötsligt alla detaljer i hela ljudbilden. (och då stod jag i hörnet av rummet, så långt ifrån optimal lyssningsposition man kan komma i det rummet), men någonstans på vägen hade jag börjat inbilla mig att skillnaden inte skulle bli så stor ändå......typ att man skulle vara tvungen att sitta koncentrerad, perfekt placerad mellan monitorerna, och kunna ana sig till en tydligare ljudbild i princip....så detta var jag inställd på....

jag tappade bokstavligen hakan....(måste uppsöka plastikkirurg nu, så man får en ny, tror jag siktar på Jay Leno-stuket).... 🙁

1: det första jag reagerade på var att briljansen (över 10khz typ) lät uebertydlig. Man hör alla detaljer även där uppe. Den river inte, utan låter detaljerad och vacker....fjantigt uttrykt, men "dyr" på något sätt

2: Sen reagerade man över hur tydlig basen blev....på samma sätt som briljansen typ, istället för att bara vara ett lågt, lite smått luddigt, brölande, blev hela basregistret (så långt ner monitorerna går) HELT detaljerat....!

3: Nästa steg, som var det första min flickvän reagerade på när jag kom hem med en mix igår, var att ljudbilden kändes sjukt mkt bredare (jag vet inte exakt vad det beror på dock)....det går att urskilja panoreringar helt felfritt....! (då 0=mitten, och -64=full till vänster, kan man tydligt höra hur ljudet flyttar sig för varje siffersteg man rör ratten, oavsett frekvens i princip...medans man med motu'n uppfattade marginell skillnad när man vred från 0 till -10....något mindre än en sådan förändring var nästan meningslös).....

4: man hör reverbs (och delays) jättetydligt.....trots att de överröstas av trummor och synthar, så kan man liksom följa ett reverb när det klingar ut bakom alla andra ljuden....

5: när man väl sitter och mixar känner man snabbt att ljud i samma frekvensregister inte ALLS konkurrerar på samma sätt....och man hör genast när man rattar eq'n bara +- 0,5 dB på något ställe....jag märkte snabbt att i princip alla mina eq-rattningar jag gjort när vi lyssnade genom motu't, var aldeles för extrema nu, istället för att dra ner typ 3-4db vid någon störande frekvens, räckte det med typ, hälften....och däremed kändes som att t.ex sången kunde bibehålla sin naturliga klang, istället för att behöva genomgå massa extrema rattningar för att platsa in i ljudbilden......

Vi påverkas även (inte bara i lyssningen med andra ord) då vi skickar ut de flesta (inte alltid) mixarna genom vårt rack också....och där blir det en da-omvandling samt en ad-omvandlig, som liksom "bränns in" i filen....och det är ju denna omvandlingen man hör när man lyssnar någon annans stans....t.ex när vi tar hem mixarna för att lyssna där. Plus skillnanden i mixen, då vi rattar ljuden lite annorlunda....

Så, nu när man lyssnar, blir man så där underbart nöjd vart fan man än lyssnar....i mina m-audio lurar hemma, i AKG-lurarna i studion, i de inbyggda högtalarna i I-macen hemma, i bilstereo, i datorhögtalare, i vår ruttna 1000-kronors stereo i studion....överallt låter det klart, tydligt, vackert och separerat....det låter liksom precis som man VILL, oavsett om det är en pissig eller bra lyssning....

...kan hålla på att rabbla fördelar hela natten, men ni förstår nog....jag är helsåld....och rekomenderar varmt Lynx Aurora. Jag ska ta tillbaka Duet'en till studion igen, och jämföra den med aurora'n, men som budget-alternativ, om man inte behöver lika många in/utgångar är den otroligt bra med tanke på vad den kostar....

tyvärr har jag inte någon ljudfil att lägga upp här, då vi nästan uteslutande mixar andras material....men vid tillfälle kanske jag kan dela med mig av någon typ av snippet....

Annons
Postat

Grattis! Och tack för 'recensionen', riktigt intressant att läsa. Det är väl när ens mix låter bra under alla förutsättningar som man har lyckats! Roligt att höra att du är så såld, en nöjd investering är aldrig fel.

Skulle vara roligt att få höra en gammal mix av dig med ditt MOTU 2408MK3 och en ny mix med ditt Aurora för att höra skillnaden i både ljudbild och hela paletten.

Grattis än en gång!

ps. Det var inga tråkiga saker ni verkar ha i studion, dreglar som en tok. ds =P

Postat

Fan va cool!

Synd att priset avskräcker. 😉

Jag var precis på väg att slänga upp en jämförelsetråd mellan olika MOTU-interface då jag är mycket intresserad av att köpa något av dem.

(Kanske slänger upp tråden ändå)..

Hur var ditt MOTU 2408MK3?

Är det nog för en projektstudio? Lynx:en känns för dyr för projektstudio.. 😛

Jag väljer mellan MOTU 896 MKIII och MOTU 828 MK III och MOTU 2408 MK III.

Inte meningen att kapa tråden, vill bara höra din upplevelse av MOTU.

Lycka till med studion! (Avis) 😛

Postat

Ja det blir väldigt påtaglig skillnad mellan gamla och nya interface. Vi uppgraderade vårt PT-system för ett tag sen från ett MixPlus med 3x Apogee AD-8000 till ett PTHD med 2x Apogee AD-16X/DA-16X och skillnaden var rejäl. Väldigt kul att det blir sån skillnad när man uppgraderar eftersom det är en hel del pengar vi talar om. 😉

Postat
Ja det blir väldigt påtaglig skillnad mellan gamla och nya interface. Vi uppgraderade vårt PT-system för ett tag sen från ett MixPlus med 3x Apogee AD-8000 till ett PTHD med 2x Apogee AD-16X/DA-16X och skillnaden var rejäl. Väldigt kul att det blir sån skillnad när man uppgraderar eftersom det är en hel del pengar vi talar om. 😉

Frågan är bara hur bra det kan bli ? Är vi där eller finns det små detaljer kvar som man kan få fram med kommande ljudkort? Er setup lät fet iaf, jag har ingen koll på hur pass bra era saker är då jag inte är på samma nivå ännu 😛 Apogee är ju bra generellt.

Postat
Ja det blir väldigt påtaglig skillnad mellan gamla och nya interface. Vi uppgraderade vårt PT-system för ett tag sen från ett MixPlus med 3x Apogee AD-8000 till ett PTHD med 2x Apogee AD-16X/DA-16X och skillnaden var rejäl. Väldigt kul att det blir sån skillnad när man uppgraderar eftersom det är en hel del pengar vi talar om. 🥰

Frågan är bara hur bra det kan bli ? Är vi där eller finns det små detaljer kvar som man kan få fram med kommande ljudkort? Er setup lät fet iaf, jag har ingen koll på hur pass bra era saker är då jag inte är på samma nivå ännu 🙂 Apogee är ju bra generellt.

Klart det kan bli bättre, snart är hemmastudiogrejerna lika bra som proffsgrejerna är nu.

Apogeerna ligger ganska högt i kvalitet, men det finns ju bättre/dyrare tex Prism men hur pass mycket skillnad det blir vågar jag inte svara på. Men det här är ju i studion, inte direkt nåt jag sitter med hemma 🙂

Där kör jag förövrigt ett MOTU 828mkII och är mycket nöjd med det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.