Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag tänkte lära mig ett musikprogram från grunden för att kunna skapa egna låtar. Jag har definitivt inte tänkt bli någon virtuos, men samtidigt vill jag att låtarna ska låta ok. Hittills har jag som hastigast testat Cubase, Reason, Cool edit och FL. Mitt intryck är att FL verkar vara ett relativt enkelt och användarvänligt program som eventuellt skulle kunna passa mina behov. Det jag är rädd för är att programmets uppbyggnad lämpar sig bäst för Basshunterliknande produktioner. Min fråga är om FL även kan vara ett fullgott program om man vill arbeta med annan typ av musik som innehåller samplingar, akustiska ljud och sång?

Skulle FL vara ett lämpligt program för att göra t.ex. dessa låtar?

Jag bör nog tillägga att jag endast har en mikrofon och inte något annat som jag kan koppla in i ljudkortet.

Om något annat program passar bättre för mig - vilket skulle det vara i så fall?

Redigerat av johanlund
Annons
Postat
Jobba med flera olika program samtidigt. Pilla runt lite, det gör att man ser möjligheterna. Mellanmjölk och starkmjölk, typ!

Det är det jag helst vill undvika. Det tar rätt lång tid att "pilla runt" lite och jag vill hitta ett program som klarar allt jag behöver ha det till. Men FL kanske duger?

drloop (oregistrerad)
Postat
Jobba med flera olika program samtidigt. Pilla runt lite, det gör att man ser möjligheterna. Mellanmjölk och starkmjölk, typ!

Det är det jag helst vill undvika. Det tar rätt lång tid att "pilla runt" lite och jag vill hitta ett program som klarar allt jag behöver ha det till. Men FL kanske duger?

Absolut. Från Electro till hårdrock. Är FL snabbaste vägen till en klar låt för dig så kör!

FL låter precis lika bra som andra DAWs.

Postat
Ja, det funkar till mycket annat än basshunter-fjortisdunk-låtar.

Här är ett exempel http://uk.youtube.com/watch?v=nlGltoTJTDg

Eh.. han syftade nog på om man kan göra annat än trance/house och liknande.. Han nämnde ju akustiska instrument. Att man kan få till olika trance-sounds är väl rätt ointressant (säger inte på nåt sätt att det du länkade till var dåligt). Jag skulle mycket hellre vilja höra ett exempel på en riktig inspelning med ett helt band. Att det går vet jag, men jag tror aldrig jag har hört nåt sånt som varit producerat i FL.

Jag skulle faktiskt inte välja att jobba med FL. Hellre Cubase i så fall. Det är nog vanligare att det finns Cubase i en studio än FL och då är det ju bra att kunna programmet. Nu är inte Cubase det vanligaste programmet i studios, utan Logic och Pro Tools. Logic finns bara till Mac och Pro Tools antar jag är i en liga för sig. Cubase är ganska enkelt och mångsidigt och är nog bättre att kunna i längden.

Postat

Ja nu sa killen att han bara hade just en microfon och ingen annan hårdvara.

Då är ju FL perfekt för kreativitet, Cubase är kanske mer lättarbetat då man ska spela in instrument.

Fixa fram de pluggar du behöver och kör hårt.

Lägg hällre vikten i vilka pluggar du ska använda för att uppnå det soundet du vill ha.

Postat

Cubase , FL-Studio , Reason etc. Det är fina DAWs men det som lämpar sig allra bäst till samplingar och loopar är Ableton Live. Den har ändlösa möjligheter likt alla de andra tidigare programmen. Skillnaden är dock att de ändlösa möjligheterna ligger lättare tillfångs i Live än något annat loop-baserat DAW.

Jag har själv kört lite i cubase som jag tycker är onödigt krångligt, Reason är fenomenalt och jag använder det nästan i alla produktioner. Jag köpte FL för några år sedan då jag använt det sedan jag började med musik sedan Kom jag på att det låg en Lite Version av live någonstans i mitt CD-Träsk.. Fann det, testade det och blev fast. Live har allt jag behöver plus ett smått förvirrade gränssnitt i början. Men jag lovar dig det är värt besväret!

Men visst FL duger i krig.. 😉

Postat
Kom jag på att det låg en Lite Version av live någonstans i mitt CD-Träsk.. Fann det, testade det och blev fast. Live har allt jag behöver plus ett smått förvirrade gränssnitt i början. Men jag lovar dig det är värt besväret!

Jag sneglar på Ableton hela tiden, trots att jag bestämt mig för att köra Reason och Logic. Blev hur förvirrad som helst när jag testade Ableton Live en period men kan fortfarande inte släppa det helt. Många som säger att det är så grymt och att det verkligen skulle passa mig som kommer från en Tracker bakgrund. Äre så? Äre så? Äre så? Som Sverker skulle sagt......

Gillar att Live både kan agera host och vara slave via Rewire.

drloop (oregistrerad)
Postat
Kom jag på att det låg en Lite Version av live någonstans i mitt CD-Träsk.. Fann det, testade det och blev fast. Live har allt jag behöver plus ett smått förvirrade gränssnitt i början. Men jag lovar dig det är värt besväret!

Jag sneglar på Ableton hela tiden, trots att jag bestämt mig för att köra Reason och Logic. Blev hur förvirrad som helst när jag testade Ableton Live en period men kan fortfarande inte släppa det helt. Många som säger att det är så grymt och att det verkligen skulle passa mig som kommer från en Tracker bakgrund. Äre så? Äre så? Äre så? Som Sverker skulle sagt......

Jag kör Ableton som rewireslav ibland. Då kan man ju få det bästa av sina världar.

Ableton har sina finesser även om jag inte riktigt kan tänka mig Ableton som min huvud DAW.

Postat

Jag kör Ableton som rewireslav ibland. Då kan man ju få det bästa av sina världar.

Ableton har sina finesser även om jag inte riktigt kan tänka mig Ableton som min huvud DAW.

Håller med dig om att det kan vara nice att få ut det bästa av diverse program. Samtidigt känner jag att det blir väldigt opraktiskt och osmidigt att sitta med flera DAW's. Att bli proffs på 1 daw(i mitt fall Logic) låter mer lockande och framtidssäkert än att vara ganska duktig på 3 st. Däremot kommer jag nog aldrig ifrån hur j-a lätt och skönt det är att göra beats i Reason. Har inte riktigt hittat sättet att göra det bra i Logic. Ultrabeat har en del att lära sig......

Postat
Ja nu sa killen att han bara hade just en microfon och ingen annan hårdvara.

Då är ju FL perfekt för kreativitet, Cubase är kanske mer lättarbetat då man ska spela in instrument.

Fixa fram de pluggar du behöver och kör hårt.

Lägg hällre vikten i vilka pluggar du ska använda för att uppnå det soundet du vill ha.

Vadå, jag har också bara en mikrofon (ok egentligen två) och jag spelar in alla möjliga sorters musik.

Postat

Men det spelar väl egentligen ingen roll om du får "pilla runt" en massa eller hur "snabbt?" det ska gå.

Så länge du blir nöjd. Och om du vet att tex. Reason har det där "Ljudet" som inte FL har.

Då kan du bara skruva fram det i det program du VET att du kan få till "det ljudet". Och ja, det kommer bli mer pill.

Men jag lovar att du bli nöjd i slutändan och förhoppningsvis roligare på samma gång!

PLUS att du lär dig Reason på samma gång då :rolleyes:

desto mer möjligheter desto mer kul?

mvh

phil

p.s. Jag ville inte låta otrevlig eller så. hehe

Postat

Fast värt att nämna är ju att Reason inte är en DAW, alltså inga inspelningsmöjligheter med tanke på att du hade en mikrofon menar jag. :rolleyes: Men att sampla ett audioklipp går ju.

/M

Postat (redigerat)

Kvittar vilket DAW du har, i ditt fall så är det pluginsen är avgörande.

Lyssnade på låten "black cab" som du länkade. De första du ska göra är att du skaffar ett valfritt DAW, därefter köper du ensemble-plugins (som jag kallar det). Dvs piano, gitarr (el & akustiskt), trummor, bas och möjligtvis nåt slagverks pack.

Trummor: Addictive Drums

Piano: Akoustik Piano

Bas: Cakewalk Bas Guitar

Jag gissar att gitarren kommer spela en stor roll i din musik, så jag låtar någon annan rekommendera ett gitarr plugin.

Vill du även ha lite 80-tals leads i musiken så finns massor av gratis plugins som du kan använda dig av.

Redigerat av Taner
Postat

Som gitarr skulle ja skulle rekomendera Realguitarist 2 eller Steinberg Virtuell Guitarist.

Inte jag som äger någon av dom men jag har testat dom och tycker båda är fantastiska.

För mer info google!

• 1 månad senare...
Postat
Jag tänkte lära mig ett musikprogram från grunden för att kunna skapa egna låtar. Jag har definitivt inte tänkt bli någon virtuos, men samtidigt vill jag att låtarna ska låta ok. Hittills har jag som hastigast testat Cubase, Reason, Cool edit och FL. Mitt intryck är att FL verkar vara ett relativt enkelt och användarvänligt program som eventuellt skulle kunna passa mina behov. Det jag är rädd för är att programmets uppbyggnad lämpar sig bäst för Basshunterliknande produktioner. Min fråga är om FL även kan vara ett fullgott program om man vill arbeta med annan typ av musik som innehåller samplingar, akustiska ljud och sång?

Jag bör nog tillägga att jag endast har en mikrofon och inte något annat som jag kan koppla in i ljudkortet.

Om något annat program passar bättre för mig - vilket skulle det vara i så fall?

Tja, jag har använt FL i 3 år nu och jag började faktiskt med enkla techno låtar och just gör jag bara timbaland style låtar xD Lär dig programmet och skaffa massa plugins. Ett bra tips: Soundfonts xD Gratis och jättebra 😏

Klicka här för att ladda ner soundfonts!!! xD

• 4 veckor senare...
Postat

Här har du ännu ett exempel från mig 😛 Har gjort det själv (detta är hiphop/ Rnb/ ethno, kanske inte det du riktar in dig på).

Kan inte säga att jag är den bäste, men har väl hållt på iallafall ett år eller så.

http://www.youtube.com/watch?v=JtnVGG5ZaVY

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.