Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

in aktivera genvägar för MIDI!

hej jag har ett MIDI claviatur kopplat till min MIDI ut och när jag sitter i cubase så verkar det ligga massa genvägar kopplade till t.ex rec och play

jag får inget ljud heller när jag har kopplat in ett VST instrument!

kan nån hjälpa mig?

Annons
Postat (redigerat)

Hmm, du ska ha midiklaviaturen kopplad till Midi In på datorn! (eller missuppfattade jag dig?)

Alltså, midi out på klaviaturen, och midi in på datorn.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Postat
in aktivera genvägar för MIDI!

hej jag har ett MIDI claviatur kopplat till min MIDI ut och när jag sitter i cubase så verkar det ligga massa genvägar kopplade till t.ex rec och play

jag får inget ljud heller när jag har kopplat in ett VST instrument!

kan nån hjälpa mig?

Ja som D vibe sa..Vad menar du?

1. Vill du ha hjälp med att koppla ditt klaviatur till datorn?

2. eller vill du veta varför det inte låter något när du spelar?

3. eller vill du veta hur man GÖR för att få det att låta?

Kablar, hur du kopplat, vilket sequencerprogram du använder? m.m m.m

Renodla frågan och skjut igen.

Postat

okey jag har kopplat allt rätt! men det är genvägar alltså SHORTCUTS till olika grejor i cubase! t.ex när jag trycker ner C1 på pianot så börjar programet spela in men inget ljud kommer om jag spelar nått annat! jag har laddat in ett VST instrumment som följde med programet och connectat kanalen till det instrumentet!

vad har jag gjort för fel?

Postat

Det här blev inte vad jag trodde...tänkte nog på någon äldre Cubaseversion där man kunde ställa in hur midi-keyboardet kunde användas som remote control. Du kan ju alltid testa det här i alla fall (ingen aning om det är samma sak eller om det funkar).

Kolla under Devices/Device setup... om du har en Generic Remote i vänstra kolumnen. Om du har det så markera den och kolla på setup-flikens översta del om du har anslutit midi input/output till något. Har du det så kan du testa att ändra till "not connected" och se om det blir bättre.

Postat

Det där är en "midi-note-to-trigger-funktion" som finns i Cubase...använder den inte själv men har för mig att man kan splitta keyboardet och ha MIDIstyrning av diverse parametrar på t.e.x den nedre halvan och vanliga noter på den övre..

Detta är däremot inte vara aktiverat när du köper programmet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.