Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Är i läge att inhandla ett par monitorer till hemstudion och är aningen osäker på vad som ska inköpas. Eftersom man bor i norrland så är det inte det lättaste att åka ner på stan och provlyssna på särkillt mycket. Har lyckats lyssna på några monitorer i olika prisklasser. Yamaha hs80, Behringer 2031, mackie mr8, phonic p8 samt genelec 80xx serien.

Alla monitorerna hade sina fördelar och nackdelar, hs80 hade allt för mycket mellanregister och top för min smak. behringer för mycket bas och för stora. phonic lät sådär men föll mig inte i smaken heller riktigt. Jag gillade mr8 men dom är för stora. genelec hade smidiga storlekar men jag fick känslan av att det låg ett lager smink på det man hörde samt avsaknad av botten på minsta modellerna.

Har velat lyssna på Adam A7 och P11 men har ej så jag kan lyssna på dessa. Dom verkar vara i rätt storlek för att passa in hos mig.

Har hört väldigt många som sagt att Adam A7 låter väldigt bra. Funderar lite över skillnaden till P11 förutom priset då. Är det värt att lägga dom extra slantarna på dessa?

Redigerat av technic
Annons
Postat

Du kan ju lyssna på båda hos mig ännu så länge (ska dock sälja mina demo-P11A för att få plats med nyare modeller). Jag bor utanför Umeå (sisådär 125 mil utanför - men ändå... 😆 ).

Nåja nog skämtat - P11A går något djupare i basen och har starkare slutsteg än A7. Den har ADAM:s banddiskant. Inte exakt samma modell av diskant som A7, men den låter lika högupplöst och bra. Ljudmässigt kan jag säga att med rums-eq ställt i neutralläge på båda, så upplever jag en pytteliten tendens till hängmatta i P11A (något som fixas snabbt och lätt med justeringarna på baksidan av monitorerna), medan jag upplever att A7 inte har den tendensen.

Vidare så har P11A enbart balanserad XLR-ingång, medan A7 har både balanserad XLR och obalanserad RCA. A7 har volymratt och on/off-switch på fronten, medan P11A har powerswitch på baksidan och saknar volymratt (det finns dock en gain-pot på baksidan, bland rums-eq rattarna). Till P11A rekommenderar jag därför att man har en passiv attenuator (t ex SM Pro Audio M-Patch2 eller NanoPatch) mellan ljudkortet och monitorerna.

Postat
Du kan ju lyssna på båda hos mig ännu så länge (ska dock sälja mina demo-P11A för att få plats med nyare modeller). Jag bor utanför Umeå (sisådär 125 mil utanför - men ändå... 😎 ).

Nåja nog skämtat - P11A går något djupare i basen och har starkare slutsteg än A7. Den har ADAM:s banddiskant. Inte exakt samma modell av diskant som A7, men den låter lika högupplöst och bra. Ljudmässigt kan jag säga att med rums-eq ställt i neutralläge på båda, så upplever jag en pytteliten tendens till hängmatta i P11A (något som fixas snabbt och lätt med justeringarna på baksidan av monitorerna), medan jag upplever att A7 inte har den tendensen.

Vidare så har P11A enbart balanserad XLR-ingång, medan A7 har både balanserad XLR och obalanserad RCA. A7 har volymratt och on/off-switch på fronten, medan P11A har powerswitch på baksidan och saknar volymratt (det finns dock en gain-pot på baksidan, bland rums-eq rattarna). Till P11A rekommenderar jag därför att man har en passiv attenuator (t ex SM Pro Audio M-Patch2 eller NanoPatch) mellan ljudkortet och monitorerna.

Var ligger P11 i karraktär? liknar den genelec 80xx eller yamaha hs80 mer?

Tycker mig ha läst nått om att man gärna inte ska placera p11 närmare än 40cm från en vägg, jag kommer ej kunna placera den mer än 20-25cm från väggen, kan detta komma att bli ett problem?

Kan det vara så att A7 passar sig bättre för min del? Rummet jag sitter i ligger på ungefär 20kvadrat så jag kommer nog inte behöva allt för hög volym för att fylla ut heller

Postat
Du kan ju lyssna på båda hos mig ännu så länge (ska dock sälja mina demo-P11A för att få plats med nyare modeller). Jag bor utanför Umeå (sisådär 125 mil utanför - men ändå... 🙂 ).

Tycker mig ha läst nått om att man gärna inte ska placera p11 närmare än 40cm från en vägg, jag kommer ej kunna placera den mer än 20-25cm från väggen, kan detta komma att bli ett problem?

Kan det vara så att A7 passar sig bättre för min del? Rummet jag sitter i ligger på ungefär 20kvadrat så jag kommer nog inte behöva allt för hög volym för att fylla ut heller

A7'an kommer att passa dig som handen i handsken. Jag kör ett par sådana själv. I mitt fall då man sökt via nätet på vad som gäller i den prisklassen stod det mellan ett par Genelec 8030A och Adam A7. När jag var på JAM i Linköping och provlyssnade stod det ett par Genelec 8020A inkopplade samt ett par Profel modeller och Adam A7. Hade med mig några skivor som jag spelade. Nu går inte 8020A lika djupt i basen som 8030 men det är samma diskant och karaktär.

Jag tyckte att Genelecen lät bra men färgade för mycket och var inte alls lika stabila hela vägen som Adam A7 modellen. Jag tycker basen räcker gott och väl för Adam'sen och storleken är perfekt! Precis vad man får plats med i ett rum. Jag har nog lite mindre än 20kvadrat till och med. Det jag gillade mest med A7 är att dom har kraft hela vägen och det blir aldrig påfrestande i något register, har iofs aldrig testat att spela dem på max men det tror jag inte att jag kommer att behöva heller. Satsa på den modellen, prata med Claes! Jag tycker personligen att prisskillnaden upp till P11A inte är värd i ditt fall.

Jag är så nöjd med mina Adam A7'or att jag troligtvis aldrig kommer att göra mig av med dom även om jag blir rik på musiken och sitter med proffssystem senare(nostalgi!). De fungerar så jäkla gött att spela upp vanlig musik med.

Postat
Du kan ju lyssna på båda hos mig ännu så länge (ska dock sälja mina demo-P11A för att få plats med nyare modeller). Jag bor utanför Umeå (sisådär 125 mil utanför - men ändå... 🙂 ).

Yamaha HS80 har jag inte hört - men Genelec 8040 lyssnade jag på i förra helgen eftersom en kund ville jämföra dem med ADAM P33A. Efter den testen, så kan jag säga att min tidigare uppfattning om Genelec (som jag har haft sedan deras 1k-serie) står sig; nämligen att de är mer en smickrande lyssnings-högtalare än ett högupplöst arbetsredskap (nu kommer väl en massa klagomål på det uttalandet från folk som sitter med Genelec själva - men detta är min personliga uppfattning och den har bekräftats ytterligare genom 8040-testet i helgen). Att många andra ändå trivs med dem i studion, är förstås både en smaksak och en fråga om vana...

Avstånd till väggar är ett kapitel för sig - och samma saker gäller för alla högtalare där... Läs gärna lite om det i min lilla artikel om akustikbehandling i Kontrollrummets Wiki. 😆

Jag tror inte att det spelar någon större roll vilken du väljer, utan båda skulle säkert fungera bra. Till listpris tycker jag däremot ärligt talat inte att P11A är värda så mycket mer som de kostar jämfört med A7, men om de bara hade varit runt typ 3000:- dyrare per par, så hade de varit värda det.

Postat
Är i läge att inhandla ett par monitorer till hemstudion och är aningen osäker på vad som ska inköpas. Eftersom man bor i norrland så är det inte det lättaste att åka ner på stan och provlyssna på särkillt mycket. Har lyckats lyssna på några monitorer i olika prisklasser. Yamaha hs80, Behringer 2031, mackie mr8, phonic p8 samt genelec 80xx serien.

Alla monitorerna hade sina fördelar och nackdelar, hs80 hade allt för mycket mellanregister och top för min smak. behringer för mycket bas och för stora. phonic lät sådär men föll mig inte i smaken heller riktigt. Jag gillade mr8 men dom är för stora. genelec hade smidiga storlekar men jag fick känslan av att det låg ett lager smink på det man hörde samt avsaknad av botten på minsta modellerna.

Har velat lyssna på Adam A7 och P11 men har ej så jag kan lyssna på dessa. Dom verkar vara i rätt storlek för att passa in hos mig.

Har hört väldigt många som sagt att Adam A7 låter väldigt bra. Funderar lite över skillnaden till P11 förutom priset då. Är det värt att lägga dom extra slantarna på dessa?

Hej

Jag slår ett slag för KRK VXt serien som jag tycker är bra. Vid jämförelse med bland annat ADAM A7 tyckte jag att KRK hade en trevligare ljudkaraktär. Men smaken är ju som baken så du är nog tvungen att lyssna lite för att bilda dig en egen uppfattning. Generellt är de flesta monitorer i den prisklassen (ca 10000 kr) bra, så det är mycket en smaksak och vana vid sina monitorer som avgör mycket.

MVH Staffan

Postat
Avstånd till väggar är ett kapitel för sig - och samma saker gäller för alla högtalare där... Läs gärna lite om det i min lilla artikel om akustikbehandling i Kontrollrummets Wiki. 🙂

Jag tror inte att det spelar någon större roll vilken du väljer, utan båda skulle säkert fungera bra. Till listpris tycker jag däremot ärligt talat inte att P11A är värda så mycket mer som de kostar jämfört med A7, men om de bara hade varit runt typ 3000:- dyrare per par, så hade de varit värda det.

Kollade lite på wiki och måste säga att jag har rätt dålig koll på vad bredbandiga absorbenter är för något. kan akustikskum från tysken eller något fungera som det eller ska det se ut på något speciellt sätt? Något man lätt kan göra själv kanske?

Hittade ett par P11 begagnat för ungefär samma pris som A7, kan det vara något att slå till på eller är det mer värt att köpa ett par nya A7or?

Postat
Avstånd till väggar är ett kapitel för sig - och samma saker gäller för alla högtalare där... Läs gärna lite om det i min lilla artikel om akustikbehandling i Kontrollrummets Wiki. 🙂

Kollade lite på wiki och måste säga att jag har rätt dålig koll på vad bredbandiga absorbenter är för något. kan akustikskum från tysken eller något fungera som det eller ska det se ut på något speciellt sätt? Något man lätt kan göra själv kanske?

Bredbandiga absorbenter kan bestå av tjockt akustikskum (typ över 80mm tjockt) eller glasullskivor.

Hittade ett par P11 begagnat för ungefär samma pris som A7, kan det vara något att slå till på eller är det mer värt att köpa ett par nya A7or?

Svårt att säga. När man köper begagnat så vet man förstås inte vad man får, med tanke på hur hårt de är körda etc. Köper man nytt så har man garanti på dem...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.