Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Söker (samplade) ljud, akustiska instrument.

Har blivit rekommenderad Kontakt 3. Programmet ser mycket rörigt och komplicerat på skärmen.

Går handboken att tyda?

Får man rätsida på allt man ser?

Instrumentljudens kvalitet jämfört med andra motsvarande (vilka då?)

Erfarenheter från någon!!!

Annons
Postat

Det finns en demo att ladda hem att testa med. Har ett begränsat antal ljud men kan ge en viss uppfattning.

Jag tycker det är bra, men det är ett kraftfullt program som tar tid att lära sig.

Ljudbiblioteket är bra.

Åke

Postat
Söker (samplade) ljud, akustiska instrument.

Har blivit rekommenderad Kontakt 3. Programmet ser mycket rörigt och komplicerat på skärmen.

Går handboken att tyda?

Får man rätsida på allt man ser?

Instrumentljudens kvalitet jämfört med andra motsvarande (vilka då?)

Erfarenheter från någon!!!

När jag köpte Kontakt 2 hade jag svårt att komma igång med det. Handboken var väl inte den mest pedagogiska.

Men när jag sen köpte instruktionsdvd:n (typ 400 pix) så föll polletterna ner. Då fattade jag hanteringen för de olika funktionerna och hur de olika delarna är uppbyggda. Mycket drag-and-drop (smidigt!).

Jag tycker det är ett jäkligt bra program. Lätthanterligt och kompetent. Minus för att det inte alltid följer windowsstandard, men det gör ju å andra sidan inte Cubase m fl heller.

Ljudbiblioteket i Kontakt 3 kan jag inte uttala mig om. Men det i Kontakt 2 är kanske inte det mest användbara. Däremot brukar jag använda de vågformer som följer med för att skapa nya syntljud. Funkar skitbra.

Du kan även använda Kontakt för andra ljudbibliotek än de som följer med programmet. T ex Scarbee's eller EastWest's bibliotek.

Postat

Jag tycker att Steinbergs HALion är lättare att förstå sig på - men sedan har väl Kontakt fler avancerade funktioner, så om man är glad för att programmera ljud så är Kontakt bättre, men om man bara är en vanlig dödlig, som inte vill göra annat än att spela, så är HALion bättre, typ... :rolleyes:

Postat

Min innersta önskan är att ljuden låter som riktiga instrument. Vad som är däröver får jag väl ta som en prövning.

Tillaggas kan att min arbetsmetod är melodi. stämmor, orkestrering.

Postat

Ett alternativ är ju att skaffa en samplingsspelare med fasta ljud typ Garritan personal orchestra eller Garritan Jazz&BigBand.

Åke

Postat

East/West Quantum Leap Symphony Orchestra Gold XP (now, that's a mouthfull...), även känt som EWQLSO Gold XP, är kanonbra på orkesterljud. Det finns andra exempel på sådana som har en dedikerad player som ingår. Det kan vara enklare med sådana än att köra med en mer omfattande sampler...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.