Nightroad Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 BREDARE SÅNG? Jag har ett bekymmer. Jag spelar in min sång med en ADK A-51 på ett monospår i Cubase. Jag använder sedan det inbyggda "reverb A" i Cubase. Det hela låter ganska bra ända tills man lyssnar i ett par hörlurar. Sången låter otroligt mycket mono och väldigt platt. Jag har lyssnat på inspelningar med andra artister. Dom flesta har sången mycket i mitten men sedan hörs reverbet väldigt brett panorerat Vänster- Höger. Hur gör jag för att få ett bredare sång ljud? Är det ett stereoreverb som behövs eller vad ska jag göra? Tack på förhand! 😳
Egghuvud Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Juhupp stereoreverb eller fler spår. Det har varit någon diskussion för inte så länge sedan ... vänta... https://www.studio.se/index.php?showtopic=5299&hl=sång Ta t ex MR Keys tips, lägg flera identiska sångspår och panorera + lägg reverb efter smak och tycke. 😳
Claes Holmerup Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Det är kanske så enkelt att du ska lägga reverbet som en Send-effekt, i stället för som Insert...? 😳 En Insert på en monokanal blir väldigt mycket mono... 😉
Musiker Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Jepp, kan hålla med om det. Lägg aldrig reverb som instert på en monokanal (om man nu inte vill ha det MONO). Hos vissa reverb kan du välja vart de ska ligga panorerat, då kan du ju lägga ut två reverb (som send-effekt), med lite olika inställningar, och sedan panorera ut dem åt varsitt håll. Det kanske kan bli en lite konstig känsla om du har olika reverb i olika högtalare, men annars kan du ju testa med bara ett som du lägger lite på sniskan, och lägger ett delay (eller nått i den stilen) på andra sidan stereofältet. Hoppas det var till nån hjälp! /Johan
Ken Kängström Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 går det inte att inserta en stereo effekt på en monokanal? har jag alltid trott. 😎
Claes Holmerup Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Nix! Insert på en stereokanal blir i stereo, men på en monokanal blir inserten alltid i mono. Det är egentligen ganska logiskt att det ska fungera så. Du ska ju låta hela signalen gå igenom en inserteffekt och resultatet ska ersätta originalet helt - så egentligen är de lämpligaste effekterna för insert sådana som Kompressor, EQ, Limiter o dyl - medan Reverb är en typisk effekt som bör hanteras på en Send-buss, där man har kvar hela originalsignalen ut till mixbussen och skickar en kopia av den på en buss bredvid och sedan skickas returen från Send-bussen till mixbussen, parallellt med originalsignalen. Hoppas att det inte blev för kryptiskt förklarat... 😉
Ken Kängström Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 (redigerat) okej jag hajjar... Men vilka instrument kan man ha i mono för att slippa belastning på datorn?v Altså vilka instrument behöver oftast inte stereoeffekter förutom trummor? edit: dålig förklaring Redigerat 9 november 2004 av addic59
Claes Holmerup Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Alla instrument som normalt kommer från en specifik riktning. Egentligen kan du ha de flesta spår i mono - utom när det gäller syntar, eftersom de brukar vara gjorda för stereo-output. Har du en gitarr med en stereoförstärkare, där du har snygga stereoeffekter i förstärkaren, så är det också rätt att spela in den i stereo. Leadsång, körer, bas och alla trummor utom överhäng är det enklare att separera om man spelar in dem i mono. Man skapar ju stereobilden vid slutmix genom att panorera och lägga effekter...
cm0s Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Bas brukar man ju köra i mono. Testa att ha två kanaler med samma sång, och hårdpanna den enda helt till vänster och den andra helt till höger. Sedan kan du förskjuta ena kanalen typ 20 ms.
Ken Kängström Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 jo det har du nog rätt i... men om man vill ha ett skönt chorus på en gitarr eller en stereo delay på sången så måste den altså vara inspelad i stereo?
Claes Holmerup Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Hupps - där kom visst till ett tillägg i ditt inlägg... 😉 Reverbeffekterna bör alltid vara i stereo - men som Send-effekter. När du kör dem som Send-effekter, så innebär det samtidigt att du kan använda samma reverb till många spår, eftersom du skickar en liten del av signalen till reverbet och sedan får ut returen från reverbet i stereo, oavsett om du har skickat från ett stereospår eller monospår... Du kan då exempelvis skicka alla trummor till samma reverb, alla gitarrer till ett annat reverb och all sång till ett tredje. Om man använder ett reverb till för många saker, så blir ljudkvaliteten tyvärr lidande, så det är oftast bäst att hålla sig till liknande ljud i samma reverb...
Ken Kängström Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 det sparar ju en del på CPU kraften med andra ord. Men kan man då ställa hur mycket signal ifrån effekten man ska bussa in i dom olika kanalerna?
Neosus Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 ... nu svarar jag utan att ha läst tråden... 😉 Man kan även skicka en monokanal till en groupchannel om man vill det... 😉
Claes Holmerup Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 ... nu svarar jag utan att ha läst tråden... 😉 Man kan även skicka en monokanal till en groupchannel om man vill det... 🙂 Det är ju det jag försöker tjata om... 😉
Claes Holmerup Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 det sparar ju en del på CPU kraften med andra ord. Men kan man då ställa hur mycket signal ifrån effekten man ska bussa in i dom olika kanalerna? Du ställer nivån på signalen som kommer från varje spår - och skickar det till din Send-effekt (group channel, där man har lagt en eller flera inserteffekter... förtydligande för säkerhets skull... 😉 ). Utgången från denna Send-effekt kommer direkt till Masterbussen och mixas in i lagom mängd med sin egen volymregel.
Ken Kängström Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 aaaahhh nu kopplar det... tack så möe. Oj nu snodde jag visst tråden... Sorry 😉
kempor Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Lägger du en setero effekt som insert i tex Pro tools eller digital performer blir det iaf stereo. Något som är kul att testa som jag blev nyligen tispad om är att lägga ett reverb men utan reverb, med endast tidiga reflektioner, om man nu inte vill ha reverb eller delay vill säga
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.