Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Det ligger i andemening närmare att sitta och spela på en gitarr i soffan med datorn avstängd än att sitta och skapa musik genom att klicka i ett program (som Basshunter 😲), även om datorn och musikprogrammet rent tekniskt är påslagna.

Basshunter är ju cool! Han har skapat sitt eget sound, har kul och tjänar flis på sin musik. Respekt!

Jag har inget mot Basshunter förutom hans musik (det lilla jag har hört), men han är ju en del av forumets mytologi och symbolvärld, så jag tänker inte försitta en chans att nämna honom. ☺️

Annons
Postat (redigerat)
Det ligger i andemening närmare att sitta och spela på en gitarr i soffan med datorn avstängd än att sitta och skapa musik genom att klicka i ett program (som Basshunter 😄), även om datorn och musikprogrammet rent tekniskt är påslagna.

Basshunter är ju cool! Han har skapat sitt eget sound, har kul och tjänar flis på sin musik. Respekt!

Jag har inget mot Basshunter förutom hans musik (det lilla jag har hört), men han är ju en del av forumets mytologi och symbolvärld, så jag tänker inte försitta en chans att nämna honom. 😛

Haha jo jantelagen är aldrig långt bort. Det finns väl inga fel med att ta till det som känns bäst för att åstadkomma musik man tycker om. Om det är helt digital eller om man plingar själv. I mitt fall så är det en kombination av båda som gör att jag hittar min väg och inspiration. jag spelar nog det mesta "på riktigt" med "riktiga" instrument men sedan kan man göra en skön mix med effekter o trumprogram m.m... denna cocktail gillar jag :-)

Redigerat av Slow
Hammurajen (oregistrerad)
Postat
jag är både 'musiker' och sitter vid datorn. Och bitvis har jag upplevt det som svårt att komma fram i datorn och förstå vad man kan göra. blir förblindad

och pillar för mycket med fel saker som många påpekat.

Men tack vare två saker har jag fått datorn till en tredje arm (eller iaf ett lysande hjälpmedel)

Dels har jag köpt en macbook, cubase, reason och ljudkort.. kort sagt allting jag arbetat med tidigare, men jag köpte allt nytt vid samma tillfälle.

Installerade allt hemma och har suttit med det i någon månad för att lära mej utrustningen. Nu sitter jag här en stund dagligen och arbetar, ibland slött och ibland väldigt effiktivt. Men nu har jag lärt mej min egna arbetsprocess och gjort en himla massor med spår för att lära mej mina favoritrutiner helt enkelt.

Den andra saken är en tydlig dead line. Ska något levereras på måndag morgon är det bara börja arbeta och då har man inte så mycket tid att sitta och pilla sej i skägget!

Låt mig gissa; du har inte ett heltidsjobb, familj med småbarn och ett gammalt hus som du renoverar samtidigt, va? Jag skaffade ny dator, ljudkort, Cubase och Reason för snart ett år sedan. Ibland får jag bara en stund i MÅNADEN över för att försöka lära mig datorn och hur Cubase fungerar (Reason har jag inte ens installerat än...). Då är det inte så lätt att vara kreativ och producera en massa spår. Fan va jobbigt det är att inte ha tid med det man vill göra!

Postat

När jag öppnar sequencern så brukar jag aldrig veta vad jag ska göra för låt. Man spelar in något och sen ger det upphov till något nytt. Det är ju alldeles för tidskrävande egentligen om man tänker på vad man får för utdelning.

Jag är alltid mer kreativ med gitarren. Men det blir en annan sorts låtar.

Postat
Faktiskt inte i någon stor utsträckning. Jag har mängder av olika VSTi, som är bra på olika saker.

Medan jag komponerar så använder jag som regel Hypersonic2 till allt, eftersom det finns massor av olika ljud där och det är lättanvänt. Trummor får GrooveAgent fixa medan låten kommer till (så att jag slipper börja med att knacka ihop ett simpelt och trpkigt trumkomp innan jag börjar med harmonierna), så byter jag sedan ut det till egenknackat trumkomp som ofta spelas med Scarbee SID XL. Ljuden från Hypersonic byter jag ut till andra i de fall som jag känner att det behövs, som Scarbee J-Slap'n Fingered eller EW Hardcore Bass till elbas, EWQLSO Gold för stråkar etc, Kick-ass-brass till brass, elpianon från Scarbee KGB, Pianon från t ex EW Bösendorfer290, vissa syntar med Sylenth1 etc - men det är inte förrän i mixningsfasen jag tar beslut om exakt vilka ljud som ska användas. Det är ju inte förrän då som sången finns och man kan höra vad som är nödvändigt eller vad som behöver tas bort eller ändras...

Har du någon låt nedladdad här? Jag hittar inte så bra bland alla sidor här...

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag känner igen mig 100% man sitter där med hur jävla mycket musikpower som helst ja fan en guldgruva som dom bara kunde drömma om för inte alls länge sen men va fan ska man göra mät 🙂 . Jag bara lirar in live sång och gura och kör med en mick och webkamera sedan ett tag tillbaka det har fan gett gnistan åter så att säga. Som ett brev på posten så får man reda på på en gång om låter håller eller suger oxå och det är en jäkla bonus. Det blir kanske inte så lätt med rock/pop liknande men det går allt lägga på i efterhand både trummor och bas och körer och hela molevitten men man åker på att lira stadigt när man lägger första livetracket 🙂 . Det blir ju lite bakvänt men man vinner oxå en mera naturlig dynamik och känsla.

Redigerat av anarkisten1
Postat
Låt mig gissa; du har inte ett heltidsjobb, familj med småbarn och ett gammalt hus som du renoverar samtidigt, va? J

jodå det har jag... o motorcykklar o snart hund... men det finns timmar under natten med :_)

friend (oregistrerad)
Postat

Det enda jag saknar på min nya skiva är att vi inte hade möjlighet att ha en riktig trummis och blås.

Det var för oss en kostnadsfråga, men även en praktisk fråga.

Det var inte möjligt att hitta blås som kunde genomföra de partier som vi hade skrivit, så det var enklare att använda samplingar.

Det är ju också svårt att få folk att spela in med alla de fraseringar och betoningar man har i huvudet.

Om man har ett gäng musiker eller ett band som är på samma våglängd är det ju en annan sak.

Kommande skiva blir mer "live" och musiker inriktad. Dock känner jag att det blev bra som det blev.

Inte är tex. vissa av Price och Steve Wonders plattor dåliga för att de spelar alla instrument själva. Kanske är det tvärt om med det.

Trummorna var enklast att använda sig av sampling eftersom min trummis finns hemma på Ireland och jag har inte alla de pengar det skulle ta att få hit honom med nånstans att bo.

Tror inte att han vill sova i studion eller hos mig med 6 barn som väcker en 7:30 på helgen. 😎🙂

När det gäller dator vs. odatoriserat är det för mig ingen som helst motsättning där inte. Jag tar hjälp av det som fungerar bäst och som är lättast att jobba med.

Så vida det inte påverkar slutresultatet på ett negativt sätt. Jag kör häst och vagn för rekreation, inte för enkel och problemfri transport.

Datorinspelning gen oss total frihet och är enormt arbetsbesparande. Slutresultatet blev över förväntan, tycker jag.

Vi har jobbat 100-140 timmar i studion per låt och Gud vet hur många extra timmar det skulle ha blivit om vi hade använt analogt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.