trashandcash Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Hej! Jag håller på att bygga mig en liten hemastudio med M-audio firewire 1814 och Protools M-powered. Då jag tänkte spela in trummor så smått och även kör så kommer jag att använda många spår, vilket tar väldigt mycket datorkraft. Därför undrade jag om man kan få några tips om vad man ska göra med datorn för att den ska klara av att processera så många spår? Ska inom en snar framtid bytta till en mac men kör för tillfället på en PC med Windows XP med följande "stats": Pentium® D CPU 3.00 GHz 3.00 GHz 0,99GB Ram Hårdisk: 300GB Tack på förhand! /Håkan
drloop (oregistrerad) Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Att spela in många spår tar inte mycket processorkraft. Det viktiga då är disken. En separat audiodisk är att rekommendera, helst SATA, inte IDE. Det som drar CPU drar CPU så då måste du ha en snabbare CPU, finns inga genvägar. 1GB ram till är nog inte dumt förstås. Så en disk och 1GB ram. Det är vad du kan göra just nu.
mietek Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Fast 3Ghz LÄR INTE vara nåt problem, tryck upp till iaf 2 GB RAM så har du så du klarar dej.
jockmic Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Jag kör med en PC som din fast med 2Gb. Begränsningen ligger framför allt i att använda många Vsti:er. Den går på knäna redan med 3st Halion 1 i Cubase. Att frysa spåren hjälper ju lite men inte tillräckligt så jag håller på att uppgradera för att kunna jobba med dem lite längre in i projekten. För audiospår funkar det fint. Mixade ner ett bounce:at projekt med 48 spår nyligen. /Jocke
debatt Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Lite av dessa problem kan man komma runt med om man använder ljudkort och extern mixer med externa effekter istället för VSTi:er, pluggar bla bla. I övrigt är det solklart! MER RAM!! Helst 3 GB, om Operativsystemet kan hantera den mängden - hur var det med det? //debatt
jockmic Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Windows XP kan hantera 4Gb men den sista Giggens adressrymd är väl i stort sett reserverad för systemet, så runt 3Gb bör man kunna göra tillgängligt för Windows. Sedan är ju många datorer begränsade till 2Gb (den jag har nu tex). Sist men inte minst så måste ju musikprogrammet kunna tillgodogöra sig minnet. I Cubase kan man ställa in en 3Gb switch hur det är i andra program vet jag inte. Lite paradoxalt är att man inte lyckats få Vista att fungera bättre för musikproduktion. Fortfarande rekommenderas ju XP för att Vista inte är stabilt. I 64 bitars operativ kommer vi ju att kunna adressera helt andra minnesvolymer. Så trots att RAM har blivit så billigt så kan vi inte tillgodogöra oss så mycket av det! /Jocke
trashandcash Postat 28 september 2008 Trådstartare Postat 28 september 2008 Hej! Tack så mycket för alla tips, jag har sammanfattat lite, och det verkar som erat gemensamma tips är att jag borde skaffa mig mer RAM minne. Vilket jag absolut ska göra! Tack för att ni varit så hjälpsamma, ha det gött! MVH Håkan
drloop (oregistrerad) Postat 28 september 2008 Postat 28 september 2008 Hej! Tack så mycket för alla tips, jag har sammanfattat lite, och det verkar som erat gemensamma tips är att jag borde skaffa mig mer RAM minne. Vilket jag absolut ska göra! Tack för att ni varit så hjälpsamma, ha det gött! MVH Håkan Glöm inte separat audiodisk!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.