Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har tittat runt på olika pc (laptop) nu, som ska ersätta min nuvarande gamla laptop, vars grafikkort börjat bli dåligt.

Men, hur mycket ska man kräva av ett grafikkort på en pc, om man ska ha den till mångkanalig inspelning av musik?

Den laptop jag nu sett har allt jag tror mig behöva; Win XP (pro), pc card-kortplats (I/II), firewire, 4 st usb, 3 års garanti med hämtningsservice, 6 mb cache-minne, hdd 160 gb 7200 rpm, 2 GB RAM etc.

MEN... grafikkortet är ett Intel GMA X3100 på 128 MB. Dessutom kan den låna 128 MB ytterligare från RAM står det, sålunda inalles 256 MB.

För det första: är det ok för mångkanalig musikinspelning?

[...när jag frågade på Jam för 3 år sedan sa de att det bara var bra om grafikkortet var dassigt, eftersom det annars tar för mycket från datorn i övrigt när man spelar in spår efter spår av musik...]

Kan jag t.o.m. använda det för videoredigering? Kanske nån liten musikvideo på 4 min iaf?

[...min gamla pc (laptop hade separat grafikkort på 256 MB]

:rolleyes:

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat (redigerat)
[...när jag frågade på Jam för 3 år sedan sa de att det bara var bra om grafikkortet var dassigt, eftersom det annars tar för mycket från datorn i övrigt när man spelar in spår efter spår av musik...]

Nej så är det inte. Anledningen till varför man ofta använder "dassiga" grafikkort i musikdatorer är för att de inte blir lika varma och behöver ingen egen fläkt (som väsnas).

Kör du XP så har inte grafikkortet någon inverkan på ditt inspelningsprograms prestanda. Bortsett från om du har delat minne då det kan påverka.

Jag vet inte hur många videoredigeringsprogram som använder GPUn för beräkningar idag, men jag skulle gissa på att det fortfarande ganska få, och är det program du tänker använda ett av dem så har grafikkortets prestanda ingen inverkan där heller.

Redigerat av rainydays
Postat
Bortsett från om du har delat minne då det kan påverka.

Ja, men jag tänkte om det stämde det jag läste nånstans att det MAX kan nyttja 128 MB från RAM

så då borde det väl vara rätt lugnt ändå, eftersom RAM totalt är på 2 GB initialt?!

Det kan ju inte ta 1708 MB liksom...

🙂

//debatt

Postat
Ja, men jag tänkte om det stämde det jag läste nånstans att det MAX kan nyttja 128 MB från RAM

så då borde det väl vara rätt lugnt ändå, eftersom RAM totalt är på 2 GB initialt?!

Det kan ju inte ta 1708 MB liksom...

Alltså, det är ju inte det som är problemet. Problemet är att om grafikkortet använder primärminnet så stjäl det bandbredd, vilket kan påverka prestandan på ditt inspelningsprogram. Men som sagt, om det inte börjar låna minne förrän det tagit slut på sitt eget så blir det ju inga problem eftersom du inte kommer utnyttja så mycket i XP om du inte kör spel eller 3d-applikationer.

Postat

OK, men räcker verkligen ett 128 MB grafikkort?

Hur mycket grafik kan tänkas gå åt för att hålla Cubase eller Pro Tools, inkl pluggar igång s.a.s?

Svårt att säga kanske...

🙂

//debatt

Postat
OK, men räcker verkligen ett 128 MB grafikkort?

Men jag säger ju att det inte spelar någon roll 🙂 Det enda minnet som används i det fallet är så mycket som krävs för att buffra det du ser på skärmen(framebuffer), vilket är olika beroende på upplösning och antal färger, men det är i vilket fall som helst inte mycket. I värsta fall kanske du kommer upp i 25-30MB.

Det gäller XP då alltså. I Vista är det andra bananer.

Varken Cubase eller pluggarna använder något grafikminne i sig.

Postat
Problemet är att om grafikkortet använder primärminnet så stjäl det bandbredd, vilket kan påverka prestandan på ditt inspelningsprogram.

Ok, men om det alltså bara går åt 25-30 MB i framebuffring, så lär ju inte det problemet uppstå att det använder primärminne och stjäl bandbredd överhuvudtaget.

Hoppas jag.

🙂

//debatt

Postat

En del mjukvara som Addictive drums, vissa pluggar och så, är inte de "tredimensionella"?

Eller är det CAD-program och liknande man kan få problem med bara...

🙁

//debatt

Postat
En del mjukvara som Addictive drums, vissa pluggar och så, är inte de "tredimensionella"?

Eller är det CAD-program och liknande man kan få problem med bara...

AD använder inte 3D-chippet, det är vanlig bitmap-grafik. Det finns ett fåtal reverbpluggar som jag har sett använder 3D i gränssnittet, men de har inte direkt använt mycket texturer vad jag minns, och det är ju texturerna som tar plats i minnet.

Kort sagt. Du kan vara lugn på den fronten 😛

Postat (redigerat)

Tack för svaret!

Ingen anledning till ångest m.a.o. 😆

Förhoppningsvis igång med musikprojektet nästa vecka då!

🙂

//debatt

Tillägg: p.s. Kollade in systemkraven från Addictive Drums fullversion och där står ingenting om krav på grafikminne i grafikkort. Däremot 1 GB RAM ledigt. d.s.

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.