Jump to content
Annons

Mixa gitarr

evilrocker

Recommended Posts

Har testat en del nu med att micka upp 4x12:an med två 57or, och funderar på hur man ska eq:ua och justera volymen i förhållande till varandra.

Ska man bearbeta dom snarlikt? Jag hör ju att den ena har mer mid än den andra och att dom kompletterar varandra men

är inte säker på om jag är på rätt väg. Ibland känns det som om dom tillsammans tar upp för mycket i ljudbilden? Vill ha ganska

tunga punkrockgitarrer (Rise Against typ). Tips?

Dela på andra sajter

Annons

Det är väldigt svårt att veta. Jag slängde i en rise against platta för att påminna mig om soundet du ville åt, men samtidigt hjälper inte det något. Det jag tyckte va lite karaktär i det är dess torrhet och tydlighet. Samt så hade det en mjuk low mid region som jag uppfattade viktigt för soundet i mixen. Detta kanske inte hjälper dig något, men det är svårt att säga hur du ska göra utan att få höra och kanske testa själv med filerna. Kan du inte lägga upp gitarrspåren så man kan testa sina idéer man får och på det sätt kanske hitta en väg?

MVH

Anders

EDIT:FÖRLÅT! Glöm allt jag skrev, läste rage against! Min miss :rolleyes: HAHA...du lär ju ha undrat vad jag hör med, om nu rise against sound är totalt anorlunda, har inte hört dem nämnligen.

Redigerat av Gizmozis
Dela på andra sajter

Jopp kan försöka göra det imorgon, dock så behöver det ju inte vara exakt det ljudet (sen gillar jag mest ljudet från The sufferer and the witness) och dom kör nog Mesa och JCM 2000, jag har tillgång till en Fender Supersonic och JCM800 så exakt samma går ju inte. Men själva aggressiviteten i ljudet skulle jag gärna komma närmare. Men annars vanligtvis så används väl 2st 57or tex när man spelar in metal å döds... eller? Hur jobbar man med de bägge spåren där?

Haha ja det är inte alls lika, www.myspace.com/riseagainst

Redigerat av evilrocker
Dela på andra sajter

Jopp kan försöka göra det imorgon, dock så behöver det ju inte vara exakt det ljudet (sen gillar jag mest ljudet från The sufferer and the witness) och dom kör nog Mesa och JCM 2000, jag har tillgång till en Fender Supersonic och JCM800 så exakt samma går ju inte. Men själva aggressiviteten i ljudet skulle jag gärna komma närmare. Men annars vanligtvis så används väl 2st 57or tex när man spelar in metal å döds... eller? Hur jobbar man med de bägge spåren där?

Jag har inte en aning om hur andra jobbar, Men det första jag gör med två gitarrmikrofoner är att kolla fasen. Många som missar med det. Sedan så arbetar jag olika från gång till gång. Ibland så låter jag de vara snarlika varandra och panorerar ut dem lite. Ibland så är det väldigt olika karaktärer på dem, och då försöker jag hitta en, vad jag tycker, bra och skön balans mellan dem och kanske inte panorerar ut dem så mycket. Förlåt om du inte får ut så mycket av mitt inlägg, känner själv att jag har svårt att säga något konkret, mer än fasen då såklart :rolleyes:

MVH

Anders

Dela på andra sajter

Jag skulle inte spela in med två mikrofoner alls.. Varför inte bara spela in med en mikrofon och dubba? I sån musik brukar man ju ändå typ panorera gitarrerna helt åt höger och vänster och ofta ha väldigt lika ljud på alla kompgitarrer. Eller är det nåt speciellt du försöker uppnå genom att micka upp med två mikrofoner?

Dela på andra sajter

Okay!!!

Nu tar vi det lite soft här!!!

Att använda fler mickar på en stärkare är enbart till för att skapa ett fylligare ljud.

Du kan göra samma sak genom att dubba gitarren och i andra tagningen flytta mikrofonen och sätta den på samma sätt som om du hade haft två mikrofoner.

Detta kanske man vill ibland men hela syftet med att köra med två mikrofoner går liksom om intet med de fasfel som blir mellan tagningarna.

Anledningen till varför du ska micka med två eller flera mikrofoner är för att skapa ett fysiskt EQ i brist på bättre ordval.

Den ena micken riktar du antagligen rakt in i konen medans den andra hamnar en bit ut på elementet.

Du får således en mikriofon som till största del tar upp högt mellanregister och den andra tar det låga mellanregistret.

Genom att höja och sänka de olika mikrofonerna så får du olika balanserat ljud.

Antingen mer bottendrag och stomme eller mer bett och brillians.

Det ger dig lite extra att arbeta med i mix vilket ofta är en fördel när det blir för stort gitarrljud som du kallar det.

Utan tvekan en av de vanligaste inspelningstekniker som används på elgitarr idag.

Jag sträcker mig så långt att säga att det är en nödvändighet när musiken är riffdriven gitarrmusik!

Gällande fasfelen så finns det ett par knep.

Nummer ett.

Koppla ur gitarren och kabeln ur stärkaren.

Höj förstärkaren till max volym så det brusar som attans!

Placera första mikrofonen där det brusar som mest ur konen.

Där är mest energi och minst interna fasfel i högtalaren.

Sätt alltså upp mikrofonen och lyssna genom dina monitorer samt titta på VU mätaren.

Andra mikrofonen sätts gärna off-axis så at du medvetet skapar ett fasfel i mellanregistret.

Börja sätta den andra mikrofonen ute vid konens kant, riktad in mot mitten av konen.

Det är bara denna andra mikrofon som du sedan flyttar på.

Den första är redan satt!

Det andra knepet.

Låt mikrofonen som sitter i mitten av konen enbart få jobba med höga mellanregistret.

Skär bort allt som hör till låga mellanregistert med ett highpass-filter.

Gör sedan tvärsom med mikrofon nummer två.

Lägg ett lowpass-filter på denna mikrofon.

Resultatet är att de bägge mikrofonerna får jobba med olika register och med detta undviker du fasfelen med lätthet!

Lycka till hörru!

/Cruncharn'

Ps. ....det är lite värre med trummor!

Dela på andra sajter

Mmmm... crunchers ord smälter som glass i, öh.. öronen!

Jag tycker det är meningslöst att EQa mickarna separat, för det är ju det du har extremt mycket kontroll över med just blandningen emellan dem som Cruncher säger. Däremot är det väldigt härligt att gruppa ihop dem och EQa hela paketet om det behövs. Skulle t.o.m vilja säga att, varför ens spela in båda mickarna? Bestäm dig för en blanding som låter bra direkt och kör in som en kanal. Bättre att bestämma sig för något och fokusera på musiken istället. En liten boost vid 3-4K med en SSL är härligt dock!

Dela på andra sajter

Mmmm... crunchers ord smälter som glass i, öh.. öronen!

Jag tycker det är meningslöst att EQa mickarna separat, för det är ju det du har extremt mycket kontroll över med just blandningen emellan dem som Cruncher säger. Däremot är det väldigt härligt att gruppa ihop dem och EQa hela paketet om det behövs. Skulle t.o.m vilja säga att, varför ens spela in båda mickarna? Bestäm dig för en blanding som låter bra direkt och kör in som en kanal. Bättre att bestämma sig för något och fokusera på musiken istället. En liten boost vid 3-4K med en SSL är härligt dock!

Jupp!

Så gjorde man förr. När man inte hade tillgång till 3000 kanaler utan var begränsad till enbart 23!

Gruppade, EQ:ade, spelade in.... med äkta bandkompression!

Det är mumma det och maken till inspirations källa detta ljud har...ujujuj!

Datorer! Bah!!!!

+1 från Cruncharn'

Dela på andra sajter

Så gjorde man förr. När man inte hade tillgång till 3000 kanaler utan var begränsad till enbart 23!

Ja och inte nog med att man ska spela säkert med 15 mickar på varsin kanal, man ska ha en clean signal rakt in i bordet med, för OM man nu inte skulle bli nöjd med nån av de 15 mickarna så KAN man ju re-ampa. 🙂

Dela på andra sajter

haha, nä det va en riktig skillnad. Svårt att höra via myspace, men det va riktigt bra musik så här blir det nog ett skivköp

Ball, jag tycker The sufferer and the witness är den bästa hittills, dock kommer ny platta 7 lr 8 oktober, den köper jag givetvis direkt!!!

RIse against lät ju riktigt bra, påminde lite om Pennywise.

Rise Against e riktigt bra 🙂

Anledningen till varför du ska micka med två eller flera mikrofoner är för att skapa ett fysiskt EQ i brist på bättre ordval

Det blir till att testa idag, återkommer med info om det blev katastrof eller lyckat! hehe

Tack för alla tips.

Dela på andra sajter

OJOJ!

Sufferer and the witness är fan den fläskigaste jävla punkproduktion jag hört!

Du kunde ju ställt högre krav 🙂

(Satt faktiskt och lyssnade på den 5 min innan jag såg den här tråden och

mentalt onanerade till produktionen)

Ja dom kör ju Mesa , men vafan JCM 800 är ju superb.

Väldigt annorlunda dock, det JAG skulle gjort i ditt fall är att köra på 800an mickad.

Dom är väldigt diskantiga dock så backa av en hel del på diskanten.

Du har inte tillgång till nån pedal ?

Tubescreamer eller nåt, det passar perfekt till sån musik (Och den stärkaren)

Och sen skulle jag köra Mesa emulering i Amplitube, låter svinbra.

Och det här två stärkarna kompletterar ju varandra skitsnyggt.

Och jag håller med tidigare inlägg, om du kör 2 mickar, EQa bara så får du en go bredd i det

Men isf så att det låter som en gitarr, för att sedan dubba ändå.

Och en viktig grej är att inte falla i högstadiemetalfällan och gröpa ut allt krispigt mellanregister, det

är det som kommer föra fram gitarren i mixen, jobba med att få ordning på det låga 300-500 hz

Så kommer det bli riktigt solid smäll i det

Och naturligtvis inte för mycket dist det handlar faktiskt inte om stora mängder i sån här musik.

En klassisk skatepunkgrej att köra för att ställa det är ju att du börjar med att ställa in mängden

dist när du dämpar, hittar du en sweetspot där när det precis börjar tugga så har du en go nivå

Redigerat av mietek
Dela på andra sajter

Såg denna video för ett tag sedan här på forumet, mycket bra.

handlar precis om hur man mickar med 2st 57:or

http://www.imperialmastering.com/guitartonevid/

Jepp fast jag var mest ute efter hur man mixar dom bägge kanalerna. Rikta mickar ska jag sitta å göra in i domedagen 🙂

Nä men rikta mickar i 5 timmar sen första tagningen.. även dubben då på första givetvis hehe

Dela på andra sajter

OJOJ!

Sufferer and the witness är fan den fläskigaste jävla punkproduktion jag hört!

Du kunde ju ställt högre krav 🙂

(Satt faktiskt och lyssnade på den 5 min innan jag såg den här tråden och

mentalt onanerade till produktionen)

Ja dom kör ju Mesa , men vafan JCM 800 är ju superb.

Väldigt annorlunda dock, det JAG skulle gjort i ditt fall är att köra på 800an mickad.

Dom är väldigt diskantiga dock så backa av en hel del på diskanten.

Du har inte tillgång till nån pedal ?

Tubescreamer eller nåt, det passar perfekt till sån musik (Och den stärkaren)

Och sen skulle jag köra Mesa emulering i Amplitube, låter svinbra.

Och det här två stärkarna kompletterar ju varandra skitsnyggt.

Och jag håller med tidigare inlägg, om du kör 2 mickar, EQa bara så får du en go bredd i det

Men isf så att det låter som en gitarr, för att sedan dubba ändå.

Och en viktig grej är att inte falla i högstadiemetalfällan och gröpa ut allt krispigt mellanregister, det

är det som kommer föra fram gitarren i mixen, jobba med att få ordning på det låga 300-500 hz

Så kommer det bli riktigt solid smäll i det

Och naturligtvis inte för mycket dist det handlar faktiskt inte om stora mängder i sån här musik.

En klassisk skatepunkgrej att köra för att ställa det är ju att du börjar med att ställa in mängden

dist när du dämpar, hittar du en sweetspot där när det precis börjar tugga så har du en go nivå

Jo hehe den e fläskig, får se hur nya låter när den kommer ut, ska bli spännande. Jag har inga förväntingar alls på att jag kommer få det lika fläskigt som

dom får, jag är en fucking amatör jämfört med folk som jobbar med det där. Men jag tycker det är roligt och jag vill lära mig, och med det hoppas

jag komma ganska långt iaf hehe.

Mmm jag får kolla det där med ljudet, det är MkII modd på den från Folkesson, så får väl se vad för ljud jag kan åstadkomma.

Dela på andra sajter

Så ja, då har jag spelat in tre olika tagningar med två mickar varje gång, passade på att flytta mickarna för varje tagning.

Men asså jag måste vara helt fel ute för jag tycker det låter skit..... går snart tillbaka till bara en mick eller simulator haha.

La även in samma snutt av låten som gitarrerna ska vara med i, låten e omixad men det ska gå att höra typ av musik

som gitarrerna ska va i. Men iaf... jag önskar tips om mickning, utgångsläge för mickar, och hur jag hanterar de bägge gitarrkanalerna

i mixen. Wav-filerna med gitarr är 24bit wav, låten är 192 Mp3.

Just nu lutar det åt att byta topp och låda till något matchande också...

Här ligger skiten: http://www.speedyshare.com/164988877.html

Dela på andra sajter

Testa med en mikrfon igen och testa verkligen olika placeringar. T.ex. placerar som kan verka "lustiga" och du kan även backa mikrofonen lite för den behöver inte vara ända framme på tyget. Jag tycker att två mikrofoner ibland kan få ljudet att bli enormt stelt och när man ska spela solo med det stela ljudet så är det ett jäkla jobb att spela snyggt solo. MvH

Dela på andra sajter

Ja och inte nog med att man ska spela säkert med 15 mickar på varsin kanal, man ska ha en clean signal rakt in i bordet med, för OM man nu inte skulle bli nöjd med nån av de 15 mickarna så KAN man ju re-ampa. 🙂

...?

Dela på andra sajter

...?

Har spelat in med countryman -> portico 5032 -> Digi 003 så jag har en bra lajnad signal också, men reampa hjälper ju inte

så länge jag inte kan få till ett gött ljud. Har även testat Guitar Rig 3, Amplitube (metal), Amplitube, Revalver, Metal amp room men inget

tycks göra mig nöjd....

Dela på andra sajter

Så ja, då har jag spelat in tre olika tagningar med två mickar varje gång, passade på att flytta mickarna för varje tagning.

Men asså jag måste vara helt fel ute för jag tycker det låter skit..... går snart tillbaka till bara en mick eller simulator haha.

La även in samma snutt av låten som gitarrerna ska vara med i, låten e omixad men det ska gå att höra typ av musik

som gitarrerna ska va i. Men iaf... jag önskar tips om mickning, utgångsläge för mickar, och hur jag hanterar de bägge gitarrkanalerna

"passade på att flytta mickarna.." - fas? När det gäller utgångsläge för mickplacering och lite ljudexempel så har du fått en bra videolänk ovan..typ sista 10 min gällande detta.

Dela på andra sajter

"passade på att flytta mickarna.." - fas? När det gäller utgångsläge för mickplacering och lite ljudexempel så har du fått en bra videolänk ovan..typ sista 10 min gällande detta.

Jepp körde det där brustestet.... å då var det ok... hmm 🙂

Dela på andra sajter

Jepp körde det där brustestet.... å då var det ok... hmm 🙂

Jo, men stannade du och var nöjd med det så kanske du ändå är ur.. Mätarna då?

Well inget är ju omöjligt, men när jag höjde upp mick två så gick volymen på masterkanalen upp ca 6db

och det lät inte ur fas, så jag antog att det var ok.

Dela på andra sajter

Om du inte är nöjd med någon av stärkare så kan de kör blandning av två olika stärkare eller två olika lådor? Bill Stevenson spelade in deras skiva och han har säkert en hemsida där du kan kontakta honom. http://www.blastingroomstudios.com/ MvH

Har funderat på att maila honom faktiskt och ska nog göra det och bara fråga hur dom gjorde med gitarrljudet. Har mailat en tekniker/producent förut och

då fick jag svar på allt jag ville veta.

Dela på andra sajter

Om du inte är nöjd med någon av stärkare så kan de kör blandning av två olika stärkare eller två olika lådor? Bill Stevenson spelade in deras skiva och han har säkert en hemsida där du kan kontakta honom. http://www.blastingroomstudios.com/ MvH

Har funderat på att maila honom faktiskt och ska nog göra det och bara fråga hur dom gjorde med gitarrljudet. Har mailat en tekniker/producent förut och

då fick jag svar på allt jag ville veta.

Du får gärna tala om för oss om du får ett svar av Bill! MvH

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.