Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
OKej, men jag vill fortfarande hålla budgeten i styr, helst på 3000 kr.

Vad säger ni om detta nu?

Tascam-kortet som rekommenderas ovan kostar 2195:- på Musikbörsen. Det finns en variant av det med två kanaler istället för fyra och kostar då 1795:-

Alternativt, Emu 0404 USB (1995:-): http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=5...mp;artno=179851

Cubase LE, Sonar LE, Melodyne och lite annat smått och gott hänger med Emu-kortet.

Kolla med dem i butiken och hör vad de har att säga också.

Okej, tack för hjälpen

Varsågod! 😮

Tror du att man kan få låna mickar av thomann?

Annons
Postat
Tror du att man kan få låna mickar av thomann?

Det har jag mycket svårt att tänka mig att man skulle få göra. Även om det skulle vara möjligt skulle det kosta en del i frakt.

• 1 år senare...
Postat

Jag tänkte mig en "Interface Yamaha Audiogram6" och en "sE Electronics sE1000a" och jag tänkte komponera själv med.

Köpte du någonsin utrustning?

Jag hittade den här tråden av en slump.

Jag vet inte om jag tyckte dom andra skribenterna i tråden hade riktigt rätt när dom började prata om att du skulle köpa ett ljudkort med 24bitars stöd.

För att man ska kunna nyttja 24 bitar fullt ut, så behöver man:

En mikrofon av väldigt hög ljudkvalitet.

Kablar av hög kvalitet.

Magnetiskt avskärmning kring utrustning.

Ett helt ljuddämpat rum. (en dator med fläkt kan till exempel inte stå i samma rum)

Och så måste preamp och allt annat som sitter i ljudkortet på vägen fram till att signalen blir digital hålla väldigt hög kvalitet. (det gör dom sällan på billigare 24bitars kort)

Ska man bara bygga en enkel hemmastudio så är det överdrivet att köpa 24 bitars prylar om det blir dyrare.

Man kanske kan få vissa fördelar av det, men dom är inte stora.

Vad gäller mikrofoner så är jag inte jätteduktig, men det finns många all-round mikrofoner som passar för det mesta. Vissa mikrofoner ger lite speciell ljudkaraktär som man kanske tycker låter häftigare. Men dessa är främst något man investerar i senare när man kommit igång och känner att man har tillräckligt bra utrustning för göra riktigt seriösa låtproduktioner. Det kan även finnas effekter som man kan köra i själva studio-programmet som kan efterlikna olika typer av mikrofoner.

Postat (redigerat)

Jag vet inte om jag tyckte dom andra skribenterna i tråden hade riktigt rätt när dom började prata om att du skulle köpa ett ljudkort med 24bitars stöd.

För att man ska kunna nyttja 24 bitar fullt ut, så behöver man:

En mikrofon av väldigt hög ljudkvalitet.

Kablar av hög kvalitet.

Magnetiskt avskärmning kring utrustning.

Ett helt ljuddämpat rum. (en dator med fläkt kan till exempel inte stå i samma rum)

Och så måste preamp och allt annat som sitter i ljudkortet på vägen fram till att signalen blir digital hålla väldigt hög kvalitet. (det gör dom sällan på billigare 24bitars kort)

Ska man bara bygga en enkel hemmastudio så är det överdrivet att köpa 24 bitars prylar om det blir dyrare.

Man kanske kan få vissa fördelar av det, men dom är inte stora.

Jag förstår vad du menar men samtidigt så räcker det med att man sänker inspelningsnivån till -10dBFS (peak) så kommer du troligtvis att utnyttja mer än 16 bitar och det är ganska bekvämt att slippa slicka nollan hela tiden, framförallt om man är nybörjare.

Dessutom så finns det ju knappt något musikljudkort som inte är 24 bit så prisskillnaden är minimal om någon alls.

PS:

Kablar av hög kvalitet.

? 😛

Redigerat av Gilbert

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.