Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena, jag skulle behöva tips om vad jag ska ha för utrustning, vad kan ni tipsa mig för utrustning?

Jag ska använda den till att sjunga samt mixa.

Allting får kosta ungefär 3500-4500 kr.

Tack på förhand

Annons
Postat
Tjena, jag skulle behöva tips om vad jag ska ha för utrustning, vad kan ni tipsa mig för utrustning?

Jag ska använda den till att sjunga samt mixa.

Allting får kosta ungefär 3500-4500 kr.

Tack på förhand

i ett sånt här läge kan det vara en ide att berätta om du redan har någon utrustning, ex. dator, mjukvara. samt, ge exempel på vad du har tänkt att spela in. annars utgår alla ifrån att det är speakerröster till reklamfilmer.

Postat

Sorry, är ny här, Min dator lhar en 3.2 ghz AMD Athlon, 3gb internminne och vista. Jag ska ha det till att sjunga RnB och hiphop. Sedan undrar jag vilket program jag ska skaffa till detta.

Postat
Sorry, är ny här, Min dator lhar en 3.2 ghz AMD Athlon, 3gb internminne och vista. Jag ska ha det till att sjunga RnB och hiphop. Sedan undrar jag vilket program jag ska skaffa till detta.

Du behöver ett ljudkort med inbyggda preampar, en mikrofon och ett program att spela in med. Om du bara ska spela in sång och inte komponera själv så kanske Audacity (http://audacity.sourceforge.net/) räcker. Det är dessutom gratis. Om du vill kunna göra egen musik så är Fruity Loops ett prisvärt alternativ. Det finns i flera olika varianter och är billigt (iaf jämfört med andra program på marknaden) oavsett vilken du väljer. Cubase och Ableton Live finns också i billigare, lite bantade, varianter.

Den budgetmikrofon som brukar rekommenderas här är Studio Projects B1. Har inte testat den själv, men många gillar den. En jag har testat själv och som jag gillade är sE2200a. Ljudkort finns det många olika varianter av. Kolla på t.ex. www.musikborsen.se och se om du hittar något som passar din budget och har de finesser du vill ha.

Lycka till med dina inköp 🙂

Postat

Du behöver ett ljudkort med inbyggda preampar, en mikrofon och ett program att spela in med. Om du bara ska spela in sång och inte komponera själv så kanske Audacity (http://audacity.sourceforge.net/) räcker. Det är dessutom gratis. Om du vill kunna göra egen musik så är Fruity Loops ett prisvärt alternativ. Det finns i flera olika varianter och är billigt (iaf jämfört med andra program på marknaden) oavsett vilken du väljer. Cubase och Ableton Live finns också i billigare, lite bantade, varianter.

Den budgetmikrofon som brukar rekommenderas här är Studio Projects B1. Har inte testat den själv, men många gillar den. En jag har testat själv och som jag gillade är sE2200a. Ljudkort finns det många olika varianter av. Kolla på t.ex. www.musikborsen.se och se om du hittar något som passar din budget och har de finesser du vill ha.

Lycka till med dina inköp 🙂

Tack för tipset =)

Jag har också funderat på detta.

Jag tänkte mig en "Interface Yamaha Audiogram6" och en "sE Electronics sE1000a" och jag tänkte komponera själv med.

Postat
Tack för tipset =)

Jag tänkte mig en "Interface Yamaha Audiogram6" och en "sE Electronics sE1000a" och jag tänkte komponera själv med.

Det kan säkert vara en helt ok början. Du får ju dessutom med en bantad Cubase med Yamaha-kortet 🙂

Det är iofs ingen dum idé att fråga om du kan låna hem lite olika mikrofoner från musikaffären och testa så du kan höra vilken som passar din röst bäst. Om du nu sparar lite pengar på att inte behöva köpa ett program också så kanske du kan lägga lite extra på mikrofonen. Testa i så fall gärna Rödes mikrofoner också.

Postat
Tack för tipset =)

Det kan säkert vara en helt ok början. Du får ju dessutom med en bantad Cubase med Yamaha-kortet 🙂

Det är iofs ingen dum idé att fråga om du kan låna hem lite olika mikrofoner från musikaffären och testa så du kan höra vilken som passar din röst bäst. Om du nu sparar lite pengar på att inte behöva köpa ett program också så kanske du kan lägga lite extra på mikrofonen. Testa i så fall gärna Rödes mikrofoner också.

Aa, men är cubase komplicerat?

Men jag är lite osäker på att de låter mig låna hem lite mickar =P

Postat

Cubase är inte värre än något annat program på marknaden. Det är dessutom ett riktigt bra program, så det är väl värt att lära sig hantera det.

Det brukar inte vara några problem att få låna hem och testa. I värsta fall får du lämna deposition.

Postat

Cubase är inte värre än något annat program på marknaden. Det är dessutom ett riktigt bra program, så det är väl värt att lära sig hantera det.

Det brukar inte vara några problem att få låna hem och testa. I värsta fall får du lämna deposition.

Okej, men yamahan är ett ljudkort och en preamp kan man säg?

Jag har läsrt i andra trådar där de köper en mixer till med, är det nödvändigt?

Postat

Det är ett ljudkort med inbyggd preamp ja.

Inte om du bara ska spela in din egen sång. Mixning kan du göra i Cubase.

Postat

Det är ett ljudkort med inbyggd preamp ja.

Inte om du bara ska spela in din egen sång. Mixning kan du göra i Cubase.

OKej, vad använder du för utrustning?

Postat
OKej, vad använder du för utrustning?

Apogee Duet (ljudkort), men det funkar tyvärr bara till Mac. Jag använder Logic och Ableton Live som inspelningsprogram.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag skulle inte köpa Audiogram 6 utan hellre GO46.

Postat

Med GO46 har du 24 bitars upplösning.

Postat

Det kostar också en hel massa mer pengar. Blir inte många kronor över för mikrofon då.

Postat

Det kostar också en hel massa mer pengar. Blir inte många kronor över för mikrofon då.

kostar 4200 kr på musikbörsen =(

Nöjer mig med den Audiogram 6

Tack så mycket för hjälpen gumpbert,

Feta creds till dig! 🙂

Postat

För 1000:- får man en helt okej mick. Det är sämre att ha ett audiointerface med högst 16 bitars upplösning enligt mig.

Postat

Feta creds till dig! 🙂

Jag hittar inte så detaljerad info om Audiogram 6, men om det stämmer att det är ett 16-bitars kort har Analogfreak rätt. Då är det nog bättre att titta på något annat kort. Det finns 24-bitars kort för hyffsade pengar, TC Electronics Konnekt6 kanske?

Postat

Feta creds till dig! 😎

Jag hittar inte så detaljerad info om Audiogram 6, men om det stämmer att det är ett 16-bitars kort har Analogfreak rätt. Då är det nog bättre att titta på något annat kort. Det finns 24-bitars kort för hyffsade pengar, TC Electronics Konnekt6 kanske?

Yamaha Audiogram 6-Users Manual.PDF

Postat

Feta creds till dig! 😎

OKej, men jag vill fortfarande hålla budgeten i styr, helst på 3000 kr.

Vad säger ni om detta nu?

Postat

Tascam-kortet som rekommenderas ovan kostar 2195:- på Musikbörsen. Det finns en variant av det med två kanaler istället för fyra och kostar då 1795:-

Alternativt, Emu 0404 USB (1995:-): http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=5...mp;artno=179851

Cubase LE, Sonar LE, Melodyne och lite annat smått och gott hänger med Emu-kortet.

Kolla med dem i butiken och hör vad de har att säga också.

Postat

Musikbörsen är dyr.

Beställ från Thomann!

Postat
Musikbörsen är dyr.

Merparten av de prylar jag köpt har jag fått lägre eller samma pris på hos Musikbörsen som jag skulle fått hos Thomann.

Beställ från Thomann!

Mm, ring till Thomann och fråga om du kan låna hem ett gäng mikrofoner för att testa innan du bestämmer dig 😮

Det finns många goda anledningar att handla lokalt.

Postat

Tascam-kortet som rekommenderas ovan kostar 2195:- på Musikbörsen. Det finns en variant av det med två kanaler istället för fyra och kostar då 1795:-

Alternativt, Emu 0404 USB (1995:-): http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=5...mp;artno=179851

Cubase LE, Sonar LE, Melodyne och lite annat smått och gott hänger med Emu-kortet.

Okej, tack för hjälpen

Postat
Musikbörsen är dyr.

Merparten av de prylar jag köpt har jag fått lägre eller samma pris på hos Musikbörsen som jag skulle fått hos Thomann.

Beställ från Thomann!

Mm, ring till Thomann och fråga om du kan låna hem ett gäng mikrofoner för att testa innan du bestämmer dig 😄

Är lite osäker på att de låter mig låna mickar och ett ljudkort,

De har ju ingen person information om mig :S

Postat

Okej, tack för hjälpen

Varsågod! 😮

Postat
Musikbörsen är dyr.

Beställ från Thomann!

Mm, ring till Thomann och fråga om du kan låna hem ett gäng mikrofoner för att testa innan du bestämmer dig 😮

Är lite osäker på att de låter mig låna mickar och ett ljudkort,

De har ju ingen person information om mig :S

Precis. Shoppa på Musikbörsen, eller i annan lokal musikaffär, så har du möjlighet att klämma och känna på sakerna innan du köper dem 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.