guanabana Postat 21 september 2008 Dela Postat 21 september 2008 Hej på blocket skänkes många gamla pianon som oftast verkar ha varit mer nån möbel istället för ett instrument. de kanske i många fall inte har fått stämning eller service sedan tidigt 1900 tal En stämning går väl på runt 1000-2000 kr Men hur är det egentligen med sådana här pianon som aldrig fått service ? Är det ofta dyra reperationer som krävs utöver själva stämningen? Vad bör jag kolla in för att inte bli sittandes med ett piano som jag inte har råd att få spelbart? All hjälpsam information om ämnet tackas för! (Jag har aldrig ägt ett _akustiskt_ piano så jag har inte så mycket kunskap om detta.) Tack tack! /adam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrika Postat 21 september 2008 Dela Postat 21 september 2008 (redigerat) Hej på blocket skänkes många gamla pianon som oftast verkar ha varit mer nån möbel istället för ett instrument. de kanske i många fall inte har fått stämning eller service sedan tidigt 1900 ta... Tack tack! /adam Fråga om pianot använts under de senaste åren. Har det stått som möbel i 100 år överstiger renoveringskostnaderna kostnaderna för ett nytt fabrikstillverkat piano. Kostnaderna för att stämma ett piano är vanliga underhållskostnader. De måste man alltid vara beredd på att lägga på ett instrument. Det räcker inte med att stämma ett piano en gång efter ett köp. Flera stämningar innan instrumentet lärt sig hur det ska vara. Det är sällan lönt att totalrenovera instrument som inte är mycket fina i grunden. Titta på fina flyglar till exempel: Det finns mängder av maskintillverkade Yamaha- och Kawaiflyglar i världen. Åtminstone under 90-talet släpptes 2000 Yamahaflyglar om dagen (skriver kändisteknikern Franz Mohr i sin biografi). Jag har aldrig hört talas om eller sett totalrenoverade sådana flyglar, trots att de är bra. Steinway byggde under samma period 12 flyglar om dagen. De är jättedyra. Bösendorfer också. De är lönt att renovera för de kan hålla i två livstider. Men nästan inga andra. Vad du kan göra är att öppna pianot. Kolla klangbotten (stor tung träskiva). Går det många djupa sprickor i den? Det behöver inte vara ett stort problem men slå an några strängar. Kan du märka att det skorrar i träskivan av att det sitter lösa "flisor", ta inte hem instrumentet. Det är sällan bra att laga sådana sprickor för träet kan ändra sig ännu mer och då blir det fler lösa bitar och sprickor som skramlar. Prova alla tangenter. Alla ska låta. Slå an varje tangent tre gånger i sträck. Om de inte låter alla tre gånger, kan du behöva byta hammare eller spelarefjädrar. Sådant kan du lära dig att göra själv, det är lättare än vad man tror men det är dyrt att låta tekniker göra sådant. Det kan fattas strängar också men det behöver inte vara ett stort problem om det bara fattas ett par, några få stycken. De kan en tekniker fixa men de kommer att låta annorlunda än de gamla. En del är känsliga för sådant, andra bryr sig inte. Kan du låna en stämnyckel, ta med den. Sätt nyckeln på naglarna (små svarta skruvar som strängarna sitter i) och dra försiktigt moturs bara LITE LITE. Känns naglarna lösa, skippa det. Pianot kommer troligen inte att hålla stämningen. Hör du metallskrammel när du spelar? Kan vara skruvar och gångjärn som sitter löst. Sådant kan vara lätt att fixa (men kan vara svårt att hitta var det sitter). Sedan kan man ju ha ett skraltigt piano, beroende på vad du gör för musik om du tycker att missljuden ger musiken "charm" eller nåt. Småreparationer kan man alltså göra själv eller betala för. Stora renoveringar är inte lönt. Redigerat 21 september 2008 av Fredrika Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
equality Postat 21 september 2008 Dela Postat 21 september 2008 Tack för jättebra råd Fredrika. Alltid velat ha en checklista för vad man ska kolla på beg pianon ungefär som när man skall köpa bil. Det fick vi nu. Thnx! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guanabana Postat 22 september 2008 Trådstartare Dela Postat 22 september 2008 (redigerat) tack Fredrika! är mycket tacksam för ditt svar. har dock tillgång till stämnyckel. kanske är värt att köpa en för detta testet? /adam Redigerat 22 september 2008 av guanabana Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrika Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 (redigerat) tack Fredrika! är mycket tacksam för ditt svar.har dock tillgång till stämnyckel. kanske är värt att köpa en för detta testet? /adam Ja och nej. En bra riktig stämnyckel kostar flera hundra. Pianon kan du som sagt få gratis (oftast mot att du transporterar bort dem själv, vilket kostar det också) Men det är jättebra att ha en stämnyckel om man har ett piano. Tänk på att pianon har olika storlek på naglarna, så ska du prova flera pianon kan du behöva flera storlekar på nycklarna. Åtminstone tre storlekar kan betraktas som vanliga. Men det finns hylsnycklar också så det är billigare att köpa en nyckel med tre olika hylsor, alltså. Är du rik kan du köpa en pianostämapparat ocskå; annars har du kanske en stämgaffel liggande någonstans. Ladda hem ett kompendium från nätet om hur man stämmer pianon. Sedan kan du precis som jag själv "bättra på" pianots stämning mellan gångerna då du bokar en riktig pianostämmare. Jag glömde innan att skriva att ramen i pianot ska vara av metall. Är instrumentet riktigt gammalt och har träram är det värdelöst för dig, skulle jag tro (om det inte är snyggt som prydnadsmöbel, förstås). Det bästa stället att köpa pianoverktyg och delar tror jag är från Knud Danielsen i Danmark. De lär vara bäst i Norden, säger i alla fall "min" tekniker. Men en stämnyckel (och gummikilar och filtar som är bra att ha om man stämmer lite själv) finns också hos Östmans musik. Om du är intresserad av att fixa till pianon själv kan du också ta delar från gamla ratade pianon. Jag gick till mitt dagis som jag gick på när jag var liten och gick med mitt strykjärn lös på deras gamla piano som stod i ett förråd. Eftersom det är förbjudet med elfenben nu för tiden är det alltid bra att ta elfenbenet från gamla pianon. Nu för tiden är det ju bara äcklig plast som blir kladdig under fingrarna på billiga och på halvfina pianon. Visserligen finns det syntetelefenben som är bra och ett par material till men äkta elfenben är ändå skönast att spela på. Och en komplett ask med remixade/renoverade återanvända elfenbenstangentplattor kostar kanske 10 000. I billig plast kanske en hundralapp, säger min tekniker. Värm upp tangenterna med strykjärnet så lossnar de lättare; sen ska man ha någon sorts snickareskalpellskärbladvaddetheter och bända loss dem. Plötsligt är ett gammalt kastat piano värt tusentals kronor. För dig. Inte för den förre ägaren. Redigerat 22 september 2008 av Fredrika Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guanabana Postat 22 september 2008 Trådstartare Dela Postat 22 september 2008 well ringde någon om ett piano och han sa att det har inte spelats på förutom att hans barn har "klinkat" lite då och då och det har varit ostämt i säkert 40 år Är det medningslöst att ens isåfall åka och titta på det? Jag har inte råd att ringa en stämmare flera ggr per år det det blir många tusen. dp sparar jag hellre de pengarna och köper ngt coolt gammalt vintage elpiano Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrika Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 well ringde någon om ett piano och han sa att det har inte spelats på förutom att hans barn har "klinkat" lite då och dåoch det har varit ostämt i säkert 40 år Är det medningslöst att ens isåfall åka och titta på det? Jag har inte råd att ringa en stämmare flera ggr per år det det blir många tusen. dp sparar jag hellre de pengarna och köper ngt coolt gammalt vintage elpiano Nej det kan visst vara lönt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.