Ken Kängström Postat 8 november 2004 Dela Postat 8 november 2004 Hej. När jag spelar in distade elgitarrer så gillar jag det krispiga ljudet med en del mellanregister. Men då finns det ju ingen plats för sången. Har alltså tagit sångens plats i mellanregistret. Den drunknar i all musik. Har någon nåt tips på lager? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 8 november 2004 Trådstartare Dela Postat 8 november 2004 snälla nån har väl nåt tips? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tobbe Postat 8 november 2004 Dela Postat 8 november 2004 Bara för att en grej låter bra för sig behöver det inte betyda att de låter bra tillsammans. Om du uplever att det krockar så får du skära på något av det som krockar antingen sång eller gitarr. Du kan ju också testa att använda en multibads compressor det kan göra lite skilnad ibland. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 8 november 2004 Trådstartare Dela Postat 8 november 2004 (redigerat) Hmmm.... Har hört mycket positivt om multibands kompressorer. Ska man komprimera dom frekvenser som ska "tystas ner"? Har inte testat några själv men vet någon nån bra multibands kompressor? Redigerat 8 november 2004 av addic59 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pusa Postat 8 november 2004 Dela Postat 8 november 2004 Alltså.. är ju coolt med ett fett distljud.. men det är aldrig bra att låta något instrument ta för mkt plats.. du får helt enkelt ha ett fett intro eller liknande och därefter ändra karaktären på gitarren.. eller låta den ta mindra plats helt igenom.. jag gör själv likadant med min gitarr.. hittar ett grymt fett ljud för att sen inse att det där kommer ju inte funka.. det suger verkligen.. Jag har inte hittat någon lösning.. men om man lyssnar på annan musik, så är det ju inte så ofta gitarren tar våldsamt mkt plats mer än möjligen i ett solo eller liknande.. en bridge kanske.. sen sjunker den tillbaka och finner sig till ro som en del av arret.. Mer än så kan jag inte svara.. Rådet lyder lyssna på andra plattor du verkligen gillar och rimligt kan identifiera dig med.. MVH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 8 november 2004 Trådstartare Dela Postat 8 november 2004 jo du har nog rätt. Blir lite irriterad bara av att man inte kan få allt de goda =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 8 november 2004 Dela Postat 8 november 2004 I en låt med sång så är sången viktigast. Alla andra instrument får rätta sig efter sången. Det är en bra grund tanke när man mixar. När man fått ett riktigt fet gitarr ljud i den slutliga mixen och sedan lyssnar på enbart gitarren så låter den inte alls så kul. Men när man tar med dom övriga instrumenten så får helt plötsligt gitarren ett helt annat ljud. Ett litet tipps när du mixar är att inte lyssna enbart på gitarren. Utan att ha med alla instrumenten så hör du lättare när gitarren låter bra, respektive krockar med andra instrument/sång. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 8 november 2004 Trådstartare Dela Postat 8 november 2004 Tack för ett kanontips... Har inte tänkt så djupt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 8 november 2004 Dela Postat 8 november 2004 vet inte hur bra det funkar, men en idé är ju att sidechaina en kompressor för gitarren till en kompressor för sången, så när sången låter så trycks motsvarande frekvensband ner hos gitarren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 8 november 2004 Trådstartare Dela Postat 8 november 2004 Men kommer inte det att låta lite konstigt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 8 november 2004 Dela Postat 8 november 2004 (redigerat) Tror det handlar om att mixa gitarren lite tystare, samt att använda kompressor som "slår hål" på gitarren varje gång sången kommer in. Sen kanske det inte riktigt förstör om du sänker gainen lite (med hjälp av eq) i de frekvenserna som sången håller sig. /Daniel Edit: Oj, såg att MusicGene redan skrivit om det här... Sorry. Redigerat 8 november 2004 av D Vibe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 november 2004 Dela Postat 8 november 2004 (redigerat) Det kommer troligen att ge ett väldigt underligt sound. Det är enligt min mening bättre att mixa rätt, än att hitta på nödlösningar... Leadsången och gitarren krigar alltid om samma frekvensområde - och eftersom man gärna håller rösten så naturlig som möjligt, är det lämpligast att trixa lite med eq på gitarren. Spela också mer sparsamt medan sången är igång - och svara på olika sätt i gitarrkompet när sången tystnar mellan fraserna. Panorera ut gitarren så att den inte ligger i mitten, tillsammans med sången. Låt gärna sången få sina egna effekter - och kör inte övriga instrument genom samma Send-effekter. Risken finns annars att instrumentinnehållet i returen från effekterna grötar till sången. Glöm förresten inte att panorera ut alla instrument i högre eller lägre grad, så att du lägger ut en snyggare stereobild och rensar i mitten där låtens stomme (bas, baskagge, virvelkagge och sång) ligger. Använd inte heller för många "feta" ljud, eftersom de lätt ligger och slaskar lite varstans och bråkar med andra instrument. Varje enskilt instrument måste inte låta magiskt för att helheten ska göra det... Multibandskompressor skapar ofta större problem än de löser, eftersom de jobbar som de gör - speciellt om man inte är hemma på att ställa in dem bra. Jag tycker att det i så fall är bättre att använda en fullbandskompressor till sången. Redigerat 8 november 2004 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 8 november 2004 Trådstartare Dela Postat 8 november 2004 jaha hehe.... Men hur sidechainar man... har aldrig provat på det. Och finns det någon bra multibands kompressor att kika på? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 8 november 2004 Trådstartare Dela Postat 8 november 2004 Claes: Kruxet är ju att jag spelar metal för det mesta... och att skippa gitarren eller att tagga ner på den på vissa partier skulle gå emot ganska mycket utav reglerna... Rekomenderar att lyssna på disharmonia Mundi vad gällande bra mix på metal. Det är nog den bäst producerade skiva jag någonsin har hört... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 november 2004 Dela Postat 8 november 2004 Panorering borde kunna lösa mycket av dina problem. Metal är visserligen ofta en stor gröt - men man måste se till att sången kommer fram ändå... 😉 Jag tycker absolut inte att en duckingeffekt har någon chans att låta snyggt. Det används när en radiopratare ska snacka och automagiskt döda musiken medan han pratar. Snyggt blir det alltså inte... 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 8 november 2004 Dela Postat 8 november 2004 Claes: Kruxet är ju att jag spelar metal för det mesta... och att skippa gitarren eller att tagga ner på den på vissa partier skulle gå emot ganska mycket utav reglerna... Rekomenderar att lyssna på disharmonia Mundi vad gällande bra mix på metal. Det är nog den bäst producerade skiva jag någonsin har hört... Metal är nog den mest konservativa genre som finns tror jag... våga exprimentera lite, så sticker ni ut mer! 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 8 november 2004 Trådstartare Dela Postat 8 november 2004 hmmm jo jag försöker för fullt men får inte ihop det riktigt... Om ni har tid och ork så lyssna på illustrated innocence på www.aeonic.se. Där är mitt problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 9 november 2004 Dela Postat 9 november 2004 Detta är absolut inte min bag, men baskaggen ligger och hamrar sönder allt och låter inte som om den spelar tillsammans med övriga instrument, eftersom den är helt torr, medan resten inte är det (förutom att baskaggen alltså är alldeles för högt mixad). Den känns också ovanligt ljus för sådan musik. Jag hade nog hellre haft en lite djupare baskagge. Är den skuren på något sätt? Jag tror annars inte att det borde vara några stora problem att lägga sång på detta, med rätt sångare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 9 november 2004 Trådstartare Dela Postat 9 november 2004 jo kaggen är lite hög... Jag sänkte den på en annan version och då satt allt ihop bättre åxå. Prövade att spela in sång men icke... Den vill inte komma fram i ljudbilden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pusa Postat 9 november 2004 Dela Postat 9 november 2004 Tja satt och lyssnade.. låter riktigt bra.. (Även om jag inte är metal-freak direkt.. ) Trallvänligt.. känns riktigt sångvänligt.. Ville nästan spela in en sång och skicka tillbaka.. men så insåg jag att klockan var 02:22, och att min neighbours troligen inte hade uppskattat det.. troligen inte du heller.. Så jag lät bli.. Men anyway.. du skulle nog behöva fixa och trixa lite med baskaggen, samt virveln som jag tycker kunde haft lite mer attityd.. Reverbsvansen är möjligen lite för lång.. Klicket i kaggen kan få det att låta lite enformigt.. Ett par kompisar till mig spelade just in, de fick bort det där genom att lägga en "riktig" kagge samt en trigger-kagge.. kanske nå´t du testa iaf om det funkar.. Sen är ju detta med ljud helt god damn individuellt, du kanske älskar ljudet från din kagge, och då skall ingen i världen få dig att ändra sig (om de inte betalar jävligt bra 😳 Så ta inte åt dig av mina idéer om du inte kan känna samma sak själv.. nice övertoner iaf.. och jäkligt skönt piano i backgrunden.. skall nog lyssna en gång till tror jag.. Spelar du med pod eller? Jaja.. anyway.. jag tycker iaf att det var riktigt bra... och nr jag hör den igen så smälter kaggen in rätt bra i slutet.. dock när dubbeltrampet kommer igång igen sista 30, så känns det lite elektroniskt.. Keep it up.. MVH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 9 november 2004 Trådstartare Dela Postat 9 november 2004 jop det är samplade trummor... Du får gärna spela in sång på den om du känner för det... skulle bara va svinkul... Jo den behöver mixas som en del det vet jag... Kicken framför allt. Och jag mickar min Ibanez Iceman och Marshall valvestate VS100 med 2 sm57uor... En dead center och en 45 grader. MVH//Kenny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wonderboy Postat 11 november 2004 Dela Postat 11 november 2004 QUOTE]Metal är nog den mest konservativa genre som finns tror jag... våga exprimentera lite, så sticker ni ut mer! 🙂 Det märks att Du inte lyssnar så mycket på Metal! Visst kan många grupper, produktioner, producenter vara konservativa. Samtidigt är det här Du hittar många progressiva försök, både vad gäller produktion, låtuppbyggnad, spelteknik och annat. Jag upplever att konservatismen finns inom alla musikstilar ungefär lika mycket. Det handlar om att det då och då händer det där magiska när precis rätt artist vid precis rätt tillfälle i karriären, träffar en producent som befinner sig i samma läge och bägge vill göra något nytt. Om det de åstadkommer slår, dyker det alltid upp en uppsjö som ska kopiera detta. Det är OK att låta sig inspireras, en annan sak att kopiera, tycker jag. Det finns många framsteg som gjorts i metallens namn och som även Du, min Brutus, använder Dig av i Ditt inspelande och musicerande utan att Du har en aning om det! Basta! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 11 november 2004 Dela Postat 11 november 2004 (redigerat) Inte meningen att trampa på någon. Men efter diskutioner med mina metallyssnande vänner har vi dragit denna slutsats, och de lyssnar nästan bara på metal. Men även de kan ju dragit en felaktig slutsats. (Kanske för att de inte letat tillräckligt?) Och jag ska inte förneka att det finns en traditionalism inom alla genrer, i min likväl som någon annans. Bara att i vissa genrer kan den upplevas som starkare än i andra. Sedan var jag inte 100% allvarlig i mitt första inlägg heller. Smileys räcker inte alltid ibland kanske.... EDIT: nu är jag nog klar... Redigerat 11 november 2004 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
captain nemo (oregistrerad) Postat 11 november 2004 Dela Postat 11 november 2004 Lyssnar i lurar: Det här är skitbra. En skitbra låt. Grymt tufft gitarrljud. Lite diskantsurrigt och inte så mycket lågt mellanregister. Den rena gitarren låter lite ostämd i plocket, men det kan vara jag som är trött... Tycker att trummorna låter lite trummaskin. Skulle vilja ha tyngre trummor - virveln borde kunna få mer kropp och kicken borde kunna tappa lite diskant till förmån för mer punch. Låter lite fläppigt nu... Kanske du skulle satse på att köpa lite tyngre trumsamples. Jag förstår inte varför en sång inte skulle kunna få plats här. Lyssnar i högtalare: Fortfarande lite vassa gitarrer och lite vass kick, även om det låter fetare nu. Det är fortfarande jävligt bra. Nu får jag en uppenbarelse - det låter fanimej som Saga In Transit - mycket p g a stråkar och syntetiskt trumljud. Keep on rocking... //Nemo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 12 november 2004 Trådstartare Dela Postat 12 november 2004 man tackar nemo... Jag kör C stämmt så det låter ganska ostämt ibland pga att jag trycker ner strängarna lite hårt... håller med helt och håller det du säger för övrigt... ska kolla upp det lite närmre snart... kanske en nyinspelning av hela skiten... THX//Kenny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 12 november 2004 Dela Postat 12 november 2004 Jag får för mig att du ska skära bort bas från gitarrerna eller så är det bara basen som låter sådär stor? en av anledningarna att du inte får in sång på ett bra sätt kan vara att baskaggen ligger för långt fram i mixen kan tyckas? ljudet i baskaggen kan jag faktiskt inte direkt klaga på. Tycker det är skönt när man lämnar över mer ansvar till basgitarren för bastillägget eftersom det inte händer så ofta tycker jag. skön låt som fan annars! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 12 november 2004 Dela Postat 12 november 2004 Den rena gitarren låter lite ostämd i plocket, men det kan vara jag som är trött... Inte ostämd men dock slarvigt spelat med alldeles för hårt anslag. Softar du ner lite i handleden så kommer det låta mer distinkt och renare 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 12 november 2004 Trådstartare Dela Postat 12 november 2004 Jo jag spelar ordentligt egentligen... Men min gitarr är CP så den slår emot bandstavarna om man spelar med C stämmt... och det är ju ändå metal så vad gör man? ska lämna in den snart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik Andersson Vogel Postat 13 november 2004 Dela Postat 13 november 2004 Jag försöker kolla in sidan för att lyssna, men alla länkarna i navigeringen tycks ha dött. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 13 november 2004 Dela Postat 13 november 2004 Jo jag spelar ordentligt egentligen... Men min gitarr är CP så den slår emot bandstavarna om man spelar med C stämmt... och det är ju ändå metal så vad gör man? ska lämna in den snart. Höj strängarna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.