Jump to content
Annons

Kolsyrecymbaler

Matilda (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Matilda (oregistrerad)
Postat
Om du har cymbaler fulla huvudet så skulle du inte få vända dig i sängen om jag sov bredvid dig. 😉

Heh .. så fort man vänder sig så Kawa-Dissshhhh 😛

Oj då... den låter definitivt inte hård o plåtig... den låter mörkt o varmt o väldigt mycket kolsyra faktiskt... Men den ser sannerligen inte ren ut ha ha... den ser jättegammal ut... Fast den låter briljant fast det briljanta är som en dimma av kolsyra som liksom stiger upp ur den vid minsta anslag samtidigt som den kokar av värme 🙂

Jag kände direkt att det skulle bli svårt att hitta en crash som passar till denna... men kaffe är ju aldrig fel... jag tar oxå en kopp tror jag...

Om det är nån som ska kunna hitta mina kolsyrecymbaler så verkar det vara du Opus 🙂 jag är grymt tacksam för alla svar o hoppas att du vågar ge mej lite tips även om du inte är tvärsäker! Jag har en bra musikaffär här där dom tar hem det jag vill testa så PLEASE ge mej några förslag så jag vet vad jag ska testa!! Snälla... 😉

"det briljanta är som en dimma av kolsyra som stiger upp ur den vid minsta anslag" .. mm .. det låter som ett du har fått tag på en något hård och stadig och briljant cymbal som är täckt med årtionden av inspelat damm och skit. Putsa den inte, för då kommer du sabba hela karaktären på den. Om någon spiller öl eller vatten på den, så torka den inte utan låt vätskan dunsta.

Smutsen dämpar cymbalen, på samma sätt som om du skulle lägga ett tunt stycke tyg över den. En cymbal som är stadig och briljant kommer ju att tränga igenom ett dämpande tygstycke bättre, än en mjuk dov cymbal. Så, att den fortfarande låter bra, och att tonen är relativ briljans som liksom fortsätter att koka under en dämpande dimma av damm och smuts .. det är nog för att det är en ganska stadig cymbal som är briljant och täckt med skit.

Det kanske man kan ha i åtanke. De flesta nya cymbaler låter ju kristallklara och nästan plastiga innan dom blivit "inspelade" eftr något år. Du kanske kan tänka att du söker efter inspelade cymbaler. Antingen stadigare briljanta modeller som är rejält skitiga, eller tunnare cymbaler som är mindre skitiga och inspelade. Det borde ju ge ungefär samma effekt - förutom att tunnare cymbaler har lägre tonhöjd och sjunger kortare.

Att satsa på att hitta 2002 crashar som är nedskitade .. ja .. det kan nog ta sina år det. Överlag ska du nog titta på större cymbaler, crashar från 16 tum och uppåt. Dom låter mycket men då får aldrig riktigt den där briljanta värmen i mindre crashar. Istanbuls cymbaler skulle jag nog rösta en del för, för dom har lite av det där gamla fräsande ljudet. Men istanbul är handhamrade till 100% så du får en jäkla variation där - 10 cymbaler av samma sort kan låta otroligt olika. Motsatsen är Ziljian A Custom, som är så kliniska att dom låter plastigt. Masterworks har jag som sagt inte provat. Gamla inspelade Zildjiancymbaler och Paiste Sound formula borde intressera dig mycket. Men du får nog räkna med en jäkla bredd där; vissa kan vara intressanta medan andra låter gammal frisbee. Zildjian K är mörka men dom är nog lite för torra, ingen toppbriljans där. Paiste traditionals kan vara något men jag misstänker att dom är lite för tunna för dig. Sabian skulle jag inte rösta på överlag, inte när det gäller den här sortens ljud. Sabian låter överlag mer likt tjocka Zildjians A custom, mer plåtfaktor och stadiga mustiga saker som passar till hårdslående slammer. Möjligtvis skulle Sabians Jack DeJohnette modeller passa men jag misstänker att dom är lite FÖR mörk, och sabians evolution modeller är nog relevanta men kanske lite för tunna och neutrala.

Där har du några namn som du kan efterforska i, när det gäller krashar. Jag kan nog inte komma närmare än så. Kanske några andra trummisar som läser här har tips och förslag med.

Nä...INGEN ska få spilla öl på min ride...över min döda kropp... ha ha

Nej, att jag inte ska några A zildjian customs det har jag oxå förstått... det har jag o dom låter alldeles för rent för mej. Å du har oxå rätt i att dom måste vara modell större. Jag har varit inne på Paiste-hemsidan o lyssnat på Paiste traditionals o gillar dom! Ska be min musikaffär ta hem några olika såna, så jag kan testa dom... Tror oxå att Zildjian K är lite för torra för kolsyreklangen...

TACK OPUS!!! För alla tips o råd!! Är oändligt tacksam!!! Du har varit till stor hjälp ska du veta!!! Å om du vaknar mitt i natten, nån natt, vilken natt som helst, o kommer på att JA!!! DET ÄR JU DEN CRASHEN HON SÖKER!!! Så lova att höra av dej igen... Annars är jag dej evigt tacksam redan här o nu 🙂 o är det nån annan som tycker sej förstå vad det är jag söker så tveka inte!!! Skriv!!! 😄

Postat (redigerat)

Nej, att jag inte ska några A zildjian customs det har jag oxå förstått... det har jag o dom låter alldeles för rent för mej. Å du har oxå rätt i att dom måste vara modell större. Jag har varit inne på Paiste-hemsidan o lyssnat på Paiste traditionals o gillar dom! Ska be min musikaffär ta hem några olika såna, så jag kan testa dom... Tror oxå att Zildjian K är lite för torra för kolsyreklangen...

TACK OPUS!!! För alla tips o råd!! Är oändligt tacksam!!! Du har varit till stor hjälp ska du veta!!! Å om du vaknar mitt i natten, nån natt, vilken natt som helst, o kommer på att JA!!! DET ÄR JU DEN CRASHEN HON SÖKER!!! Så lova att höra av dej igen... Annars är jag dej evigt tacksam redan här o nu 🙂 o är det nån annan som tycker sej förstå vad det är jag söker så tveka inte!!! Skriv!!! 😉

Lär nog snarare tänka på dig varenda jäkla gång man öppnar en cola i fortsättningen 😉

Men skriv varför kolsyra? för jag antog att du menade kolsyrebruset som läsk ger ifrån sig. Men när? är det när man öppnar flaskan, eller när det fräser efter man skakat flaskan, eller ... ja, vart kommer "kolsyra" ifrån?

Sen såg du ju ovan att Istalbul och kanske masterworks verkar vara fleras förslag 😛

Redigerat av Opus99
Matilda (oregistrerad)
Postat

TACK OPUS!!! För alla tips o råd!! Är oändligt tacksam!!! Du har varit till stor hjälp ska du veta!!! Å om du vaknar mitt i natten, nån natt, vilken natt som helst, o kommer på att JA!!! DET ÄR JU DEN CRASHEN HON SÖKER!!! Så lova att höra av dej igen... Annars är jag dej evigt tacksam redan här o nu 😉 o är det nån annan som tycker sej förstå vad det är jag söker så tveka inte!!! Skriv!!! 😛

Lär nog snarare tänka på dig varenda jäkla gång man öppnar en cola i fortsättningen 🙂

Men skriv varför kolsyra? för jag antog att du menade kolsyrebruset som läsk ger ifrån sig. Men när? är det när man öppnar flaskan, eller när det fräser efter man skakat flaskan, eller ... ja, vart kommer "kolsyra" ifrån?

Sen såg du ju ovan att Istalbul och kanske masterworks verkar vara fleras förslag 😄

Ja inte fanken vet jag... Nä det är nog för lite när man bara öppnar... o det måste nog vara nåt starkare än läsk 😉 man får nog skaka lite tror jag ha ha!! 🙂

Postat
WTF!?!? EN TJEJ SOM VILL HA HJÄLP, KOM IGEN GRABBAR NU MÅSTE VI PASSA HENNE!!!!!!!!111111111111oneoneone.

Näe, här kommer vad jag egentligen tänkte säga. Angående olika karaktärer på cymbalerna i ett kit, jag tycker inte att det är fel med olika karaktärer. Det säger ju sig självt eller hur? Vill du ha samma sound hela tiden eller vill du ha ett oförutsägbart sound i ditt kit, med många karaktärer? Själv föredrar jag det senare.

Jag spelar exklusivt på turkiska cymbaler, jag har helt gett upp alla mainstream-märken som Paiste, Meinl, Zildjian (nej det är inte turkiskt) och Sabian osv. Dessa cymbaler tycker jag låter alldeles för lika hela tiden, och det går ofta att höra vilken cymbal det är på en skiva. Bästa exemplet är ju Sabian AAX China, jag hör direkt när det är en sån på skiva 😛

Så det jag ville säga var att du kanske skulle ha ögonen öppna på turkiska cymbaler, som Istanbul, Bosphorus eller Masterwork. Det sköna med dessa märken är att de har många olika serier och tillfredsställer många. Speciellt Bosphorus, de har enormt många jazzcymbaler och cymbaler som verkar vara åt det hållet du beskriver (mörka osv).

Jag har en "jättegammal" Masterwork 18" Crash/Ride... den har ingen serie eller någonting, det var en av deras första cymbaler. Den är riktigt mörk och god, och med mycket fräs som du beskriver. Köpte nyligen en 21" Istanbul Radiant Ride som jag blev kär i... men jag vet inte om den är något du söker. Den var ganska mörk och torr, men ändå hade den med sig det bästa av de "brilliant"-cymbalerna som finns idag.

Nåja, jag tror inte jag gav några konkreta tips men du fick i alla fall höra på mina åsikter 🙂

Hej du! Jag har spelat på Masterworks S-Pro som är precis åt det håll jag söker så om du har erfarenhet av masterworks så tages den erfarenheten tacksamt emot 🙂 Är det nån som har nån koll på nyare masterworkscymbaler? Jag upplever att dom S-pro cymbalerna hade en speciell karaktär av just kombinationen fräs o sjung i sej plus en mörk, varm klang. Är jag fel ute eller? Fast det var liksom inte riktigt "hemma" i "kolsyrefamiljen". Det krävdes en bit till... Ja herregud vad abstrakt man kan låta... men... vem vet... det här kanske är meningen med livet?? att hitta rätt cymbaler?!?

http://www.masterwork.com.tr/Products/pr.htm

Jag har aldrig sett eller hört talas om S-pro serien från Masterwork, och den finns inte ens på deras egen hemsida. Men där kan du i alla fall se vilka cymbaler Masterwork gör. Jag har en 16" Masterwork Sehhar Crash också (jag har jävligt många cymbaler, haha), och den kan jag starkt rekommendera om du vill ha en annorlunda crash. Den är så jävla underbar, så underbar att jag inte använder den just nu (sparar den till senare 🙂). Den har lite trashig china-karaktär i sig, och lite halvmörk. Tror jag kommer köpa fler såna i framtiden.

I överlag tycker jag Masterwork är riktigt schysst, många tror att det är ett budgetmärke men då har de nog inte spelat på några riktiga Masterworkcymbaler 🙂 Dom har riktigt bra kvalité, jag har bara spelat sönder en masterwork china hittils, men that's it.

Lite kort historia om turkiska cymbaler: Zildjian grundades av en man som hette Avedis Zildjian, men han var en armenie, dock betraktas Zildjian som turkiskt ändå eftersom det grundades i Turkiet. Zildjian lade ner 1978 i Turkiet och flyttade till USA och fortsatte där. Två av Zildjians bästa arbetare stannade kvar i Turkiet för att bilda märket Istanbul. Sen nångång på 1990 stack ett par arbetare ifrån Istanbul för att bilda Bosphorus. Ytterligare senare, typ 2000 nångång stack ett par till från Istanbul för att bilda Masterwork. Dessa är väl de största märkena inom turkiska cymbaler, sen finns märken som Alchemy som verkar vara något slags dotterbolag till Istanbul (trummisen i Vader kör på detta märket), och sen finns det Anatolian också men dessa vet jag inget om.

Kan vara värt att nämnas att Sabian också grundades av Zildjian 🙂 Man hör på namnet "ian" på slutet, att det är armeniskt. Sabian grundades pga någon konflikt inom Zildjian-familjen 1981.

Matilda (oregistrerad)
Postat
WTF!?!? EN TJEJ SOM VILL HA HJÄLP, KOM IGEN GRABBAR NU MÅSTE VI PASSA HENNE!!!!!!!!111111111111oneoneone.

Näe, här kommer vad jag egentligen tänkte säga. Angående olika karaktärer på cymbalerna i ett kit, jag tycker inte att det är fel med olika karaktärer. Det säger ju sig självt eller hur? Vill du ha samma sound hela tiden eller vill du ha ett oförutsägbart sound i ditt kit, med många karaktärer? Själv föredrar jag det senare.

Jag spelar exklusivt på turkiska cymbaler, jag har helt gett upp alla mainstream-märken som Paiste, Meinl, Zildjian (nej det är inte turkiskt) och Sabian osv. Dessa cymbaler tycker jag låter alldeles för lika hela tiden, och det går ofta att höra vilken cymbal det är på en skiva. Bästa exemplet är ju Sabian AAX China, jag hör direkt när det är en sån på skiva 😛

Så det jag ville säga var att du kanske skulle ha ögonen öppna på turkiska cymbaler, som Istanbul, Bosphorus eller Masterwork. Det sköna med dessa märken är att de har många olika serier och tillfredsställer många. Speciellt Bosphorus, de har enormt många jazzcymbaler och cymbaler som verkar vara åt det hållet du beskriver (mörka osv).

Jag har en "jättegammal" Masterwork 18" Crash/Ride... den har ingen serie eller någonting, det var en av deras första cymbaler. Den är riktigt mörk och god, och med mycket fräs som du beskriver. Köpte nyligen en 21" Istanbul Radiant Ride som jag blev kär i... men jag vet inte om den är något du söker. Den var ganska mörk och torr, men ändå hade den med sig det bästa av de "brilliant"-cymbalerna som finns idag.

Nåja, jag tror inte jag gav några konkreta tips men du fick i alla fall höra på mina åsikter 🙂

Hej du! Jag har spelat på Masterworks S-Pro som är precis åt det håll jag söker så om du har erfarenhet av masterworks så tages den erfarenheten tacksamt emot 🙂 Är det nån som har nån koll på nyare masterworkscymbaler? Jag upplever att dom S-pro cymbalerna hade en speciell karaktär av just kombinationen fräs o sjung i sej plus en mörk, varm klang. Är jag fel ute eller? Fast det var liksom inte riktigt "hemma" i "kolsyrefamiljen". Det krävdes en bit till... Ja herregud vad abstrakt man kan låta... men... vem vet... det här kanske är meningen med livet?? att hitta rätt cymbaler?!?

http://www.masterwork.com.tr/Products/pr.htm

Jag har aldrig sett eller hört talas om S-pro serien från Masterwork, och den finns inte ens på deras egen hemsida. Men där kan du i alla fall se vilka cymbaler Masterwork gör. Jag har en 16" Masterwork Sehhar Crash också (jag har jävligt många cymbaler, haha), och den kan jag starkt rekommendera om du vill ha en annorlunda crash. Den är så jävla underbar, så underbar att jag inte använder den just nu (sparar den till senare 🙂). Den har lite trashig china-karaktär i sig, och lite halvmörk. Tror jag kommer köpa fler såna i framtiden.

I överlag tycker jag Masterwork är riktigt schysst, många tror att det är ett budgetmärke men då har de nog inte spelat på några riktiga Masterworkcymbaler 🙂 Dom har riktigt bra kvalité, jag har bara spelat sönder en masterwork china hittils, men that's it.

Lite kort historia om turkiska cymbaler: Zildjian grundades av en man som hette Avedis Zildjian, men han var en armenie, dock betraktas Zildjian som turkiskt ändå eftersom det grundades i Turkiet. Zildjian lade ner 1978 i Turkiet och flyttade till USA och fortsatte där. Två av Zildjians bästa arbetare stannade kvar i Turkiet för att bilda märket Istanbul. Sen nångång på 1990 stack ett par arbetare ifrån Istanbul för att bilda Bosphorus. Ytterligare senare, typ 2000 nångång stack ett par till från Istanbul för att bilda Masterwork. Dessa är väl de största märkena inom turkiska cymbaler, sen finns märken som Alchemy som verkar vara något slags dotterbolag till Istanbul (trummisen i Vader kör på detta märket), och sen finns det Anatolian också men dessa vet jag inget om.

Kan vara värt att nämnas att Sabian också grundades av Zildjian 🙂 Man hör på namnet "ian" på slutet, att det är armeniskt. Sabian grundades pga någon konflikt inom Zildjian-familjen 1981.

Hej!!

Som jag fattat det så är S-pro en budgetvariant av just masterwork-cymbalerna som enligt mina källor ska vara riktigt bra cymbaler!! Jag har lånat dom när vi har spelat in för det har varit dom som låtit mest kolsyra hittills. Dom låter riktigt bra men inte riktigt så bra så att jag vill köpa dom... Det värsta är att även jag börjar få jävligt många cymbaler ha ha, men bara en med lite kolsyra i... (den nyköpta billiga gamla Paiste-riden...) Så dom andra ligger här i en cymbalväska o är mest i vägen...

tack för all information!! Nån annan som har erfarenhet av masterworks eller som har cymbaler som låter KOLSYRA??//M

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Om man spiller öl över din kropp så blir det ju "splash".. Då är det ju en sån du ska ha. Sen om man ser dig uppifrån när du ligger på rygg så har du ju 2 splashar bredvid varandra... 6" kanske? 😛

Matilda (oregistrerad)
Postat
Champagne-cymbaler .. 🙂

Ja, men ... lycka till. Och som sagt, hittar du inspelningar .. så posta

Tack... o tack för all hjälp... o ja, om jag hittar det perfekta kolsyre-ljudet på en cymbal så skickar jag det hit... fast du verkar ha precis koll på vad en kolsyrecymbal är så jag tror inte att det behövs... 😛 men om du kommer på att nån av dina brustablettcymbaler egentligen är en kolsyrecymbal som behöver säljas så är jag intresserad!!! 🙂

Matilda (oregistrerad)
Postat
Om man spiller öl över din kropp så blir det ju "splash".. Då är det ju en sån du ska ha. Sen om man ser dig uppifrån när du ligger på rygg så har du ju 2 splashar bredvid varandra... 6" kanske? 😛

Ha ha ha 🙂 Det kan du ju fundera på 🙂

Postat

Det har jag redan gjort! 🙂

Matilda (oregistrerad)
Postat

Det har jag redan gjort! 🙂

Ha ha ha 🙂 Då kan du ju fortsätta med det 🙂

Postat

Jag tänker ju så det knakar ju... 😛

(härlig humor hon har)

Matilda (oregistrerad)
Postat
Jag tänker ju så det knakar ju... 😛

(härlig humor hon har)

(Ja, visst har hon?!)

Postat

(visst är han knäpp)

haha 😛

Matilda (oregistrerad)
Postat
(visst är han knäpp)

haha 😛

ha ha 🙂

(Visst är hon förstående?)

Postat

hahaha 😛

(tur att det finns nån som förstår sig på mig, det är inte många som gör det) 🙂

(gullig hon är)

Matilda (oregistrerad)
Postat
hahaha 😛

(tur att det finns nån som förstår sig på mig, det är inte många som gör det) 🙂

(gullig hon är)

inte så många som förstår sej på mina cymbaler heller... o har man skickat bilder på kolsyresläckare så får man ju ha lite överseende... 🙂

(det kan ju inte vara lätt...)

Postat

hahaha

När du ser en brandsläckare nästa gång så kan du ju tänka på lilla mig.. 😛

Matilda (oregistrerad)
Postat
hahaha

När du ser en brandsläckare nästa gång så kan du ju tänka på lilla mig.. 😛

Ja du... det kommer jag definitivt att göra 🙂 Å jag hoppas att du inte kan öppna den minsta lilla 33 cl av nånting med kolsyra i utan att tänka på mej 🙂

Postat

Då kommer jag tänka på dina 2 kolsyresplashar. 😛

Postat

Jag tror min stock skulle låta bra på dina splashar. 😛

Matilda (oregistrerad)
Postat
Jag tror min stock skulle låta bra på dina splashar. 😛

Jahaja... vad fan kontrar man detta med då??? Typ...ja det kan du få tro men jag är inte så himla intresserad av splashar?? Måste låta MÖRKARE!! Det blir för ljust Analogfreak!!! Du måste komma med nåt med lite mera substansss........

Postat

(undra om jag skrämde bort henne nu) 😛

Postat

Det ingår också en "sats" av mycket fin substans. 😛

Matilda (oregistrerad)
Postat
(undra om jag skrämde bort henne nu) 😛

Ha ha då får du nog komma med nåt värre... Men risken är väl att vi skrämmer bort alla som vill komma med kolsyre-cymbals-information genom att börja svamla om splashar o annat!!! Å det är det inte värt... Låt er inte skrämmas av Analogfreak... Lämna en kolsyrekommentar så fort du känner att du har en!!! Men mej skrämmer han inte så lätt 🙂

Postat

(Skärpning nu Fredrik) 😛

Matilda (oregistrerad)
Postat
(Skärpning nu Fredrik) 😛

(Ja skärp dej nu!! Jag håller ju på att lösa mysteriet med kolsyrecymbalerna o du börja svamla om splashar!!)

Postat
(Skärpning nu Fredrik) 🙂

(Ja skärp dej nu!! Jag håller ju på att lösa mysteriet med kolsyrecymbalerna o du börja svamla om splashar!!)

Flåt (kram) 😛

Matilda (oregistrerad)
Postat (redigerat)
(Skärpning nu Fredrik) 🙂

Flåt (kram) 😛

Njaa... får se hur jag bestämmer... mmmmmm....okej då....🙂

Redigerat av Matilda

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.