Jump to content
Annons

Kolsyrecymbaler

Matilda (oregistrerad)

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Lycka till! 😎

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Matilda (oregistrerad)
Postat

Hej igen 😏

Tänkte bara uppdatera läget lite ifall nån är intresserad... Är så tacksam för all hjälp jag fått här, framför allt med att reda ut begreppen o få ett cymbalklangs-ordförråd (tack Opus) 😄!

Jag har hittat en gammal Paisteride på en skola som jag lagt beslag på och ska få köpa billigt som sjutton 😮 o som jag bara blir mer o mer nöjd med ju mer jag spelar på den. Den låter lite för torrt för att vara en perfekt "kolsyrecymbal" men jag gillar den mer o mer. Det är massor med fräs i den o den har en mörk o varm klang! Hittade även en gammal Zildjianride på en annan skola men den lät helt död, ingen kolsyra alls...

Jag tänker nöja mej med Paisteraiden men letar fortfarande en crash. Å nu undrar jag om jag bör tänka att dom ska ha ungefär samma karaktär, eller kan det funka att ta en crash som inte är lika torr som raiden? Hittade en gammal Zildjian crash oxå med ganska torr karaktär, men tyckte att den lät lite för lite... Blir det konstigt att ha en crash som har en annan karaktär än raiden?

Postat (redigerat)
Hej igen 😮

Tänkte bara uppdatera läget lite ifall nån är intresserad... Är så tacksam för all hjälp jag fått här, framför allt med att reda ut begreppen o få ett cymbalklangs-ordförråd (tack Opus) 🙂!

Jag har hittat en gammal Paisteride på en skola som jag lagt beslag på och ska få köpa billigt som sjutton 😄 o som jag bara blir mer o mer nöjd med ju mer jag spelar på den. Den låter lite för torrt för att vara en perfekt "kolsyrecymbal" men jag gillar den mer o mer. Det är massor med fräs i den o den har en mörk o varm klang! Hittade även en gammal Zildjianride på en annan skola men den lät helt död, ingen kolsyra alls...

Jag tänker nöja mej med Paisteraiden men letar fortfarande en crash. Å nu undrar jag om jag bör tänka att dom ska ha ungefär samma karaktär, eller kan det funka att ta en crash som inte är lika torr som raiden? Hittade en gammal Zildjian crash oxå med ganska torr karaktär, men tyckte att den lät lite för lite... Blir det konstigt att ha en crash som har en annan karaktär än raiden?

Nej det tycker inte jag har nån betydelse! Oftast spelar man ju på ett helt annat sätt på en ride än på en crash så dom kommer ju ändå att bete sig helt olika.

😏

Redigerat av Analogfreak
Postat

När vi ändå pratar trummor kom jag att tänka på den här grabben jag såg första gången för x antal år sen. Lägg märke till när han snurrar ena stocken i luften mellan sina fingrar medan han spelar trioler med den andra. Killen är sjuk! 😏

http://www.youtube.com/watch?v=AX_1-W3PQH4

Matilda (oregistrerad)
Postat
Men han har inga kolsyre-cymbaler 😏

Ha ha nä precis vad jag tänkte skriva!! Men många hade han 😮

Matilda (oregistrerad)
Postat

cymbaler alltså... fast inga med kolsyra i...

Postat (redigerat)

Mm .. det är sjukt vad mycket man drar på sig ibland som i slutändan inte är användbart. Tror jag har 35-40 cymbaler eller nåt i källarn, men det är bara 6-7 stycken som är användbara. De andra är bara blanka och fina, har ett häftigt tryck på sig men låter gammal tapir i jämförelse 😏

Redigerat av Opus99
Matilda (oregistrerad)
Postat
Mm .. det är sjukt vad mycket man drar på sig ibland som i slutändan inte är användbart. Tror jag har 35-40 cymbaler eller nåt i källarn, men det är bara 6-7 stycken som är användbara. De andra är bara blanka och fina, har ett häftigt tryck på sig men låter gammal tapir i jämförelse 😏

Du kanske har några kolsyrecymbaler som du vill sälja?? 😮

Postat

Du kanske har några kolsyrecymbaler som du vill sälja?? 😄

Haha .. nu var hon snabb 😮

Men nä, jag tror inte jag har några i den klassen riktigt .. skulle vara en ride då men det vill jag ha kvar. Den är typ från 1955 så ..

Tyvärr. Har bara brustablett-cymbaler här.

Matilda (oregistrerad)
Postat
Mm .. det är sjukt vad mycket man drar på sig ibland som i slutändan inte är användbart. Tror jag har 35-40 cymbaler eller nåt i källarn, men det är bara 6-7 stycken som är användbara. De andra är bara blanka och fina, har ett häftigt tryck på sig men låter gammal tapir i jämförelse 😮

Du kanske har några kolsyrecymbaler som du vill sälja?? 🙂

Haha .. nu var hon snabb 😄

Men nä, jag tror inte jag har några i den klassen riktigt .. skulle vara en ride då men det vill jag ha kvar. Den är typ från 1955 så ..

Tyvärr. Har bara brustablett-cymbaler här.

Ha ha man måste ju vara på hugget... 😏

Matilda (oregistrerad)
Postat

Jag har väl i princip frågat sönder alla trummisar jag känner om det här med cymbaler... o då kolsyrecymbaler i synnerhet... Det verkar vara lite känsligt att ge råd angående cymbaler eftersom det är så personligt vad man gillar... Så det är ju fantastiskt att man kan få gå loss här o fråga! Så då ställer jag frågan igen då: Är det konstigt att välja en crashcymbal som har en annan karaktär än ridecymbalen? Alltså samma kolsyra fast (om jag då återigen ska använda mitt nyvunna ordförråd 😏 ) är lite plaskigare än ridecymbalen?

Matilda (oregistrerad)
Postat
Hej igen 😮

Tänkte bara uppdatera läget lite ifall nån är intresserad... Är så tacksam för all hjälp jag fått här, framför allt med att reda ut begreppen o få ett cymbalklangs-ordförråd (tack Opus) 🙂!

Jag har hittat en gammal Paisteride på en skola som jag lagt beslag på och ska få köpa billigt som sjutton 😄 o som jag bara blir mer o mer nöjd med ju mer jag spelar på den. Den låter lite för torrt för att vara en perfekt "kolsyrecymbal" men jag gillar den mer o mer. Det är massor med fräs i den o den har en mörk o varm klang! Hittade även en gammal Zildjianride på en annan skola men den lät helt död, ingen kolsyra alls...

Nej det tycker inte jag har nån betydelse! Oftast spelar man ju på ett helt annat sätt på en ride än på en crash så dom kommer ju ändå att bete sig helt olika.

😏

Tack för svar 🙂

Postat

Gå på din känsla Matilda och köp den crash du tycker mest om till din musik. Det viktigaste är att du själv är nöjd. 😏

Matilda (oregistrerad)
Postat
Gå på din känsla Matilda och köp den crash du tycker mest om till din musik. Det viktigaste är att du själv är nöjd. 😏

ha ha ja om det vore så enkelt... Det finns för många att välja på!! Å det är det som ni är så himla bra på att hjälpa mej att avgränsa så jag kan skala bort en helvetes massa cymbaler som jag inte behöver ha i huvudet längre! Mitt huvud är nämligen konstant fullt med cymbaler ha ha... Å om ni nu säger att "Ja du Matilda... du bör ha en cymbal med samma karaktär som den ridecymbal du nu har valt..." ja, då kan jag skala bort en massa till 🙂 Annars så får jag bereda plats för en hel del lite halvplaskiga cymbaler oxå ha ha 😮 Men det gör jag så gärna om det är den rätta kolsyrecrashen!! 😄

Postat (redigerat)
Jag har väl i princip frågat sönder alla trummisar jag känner om det här med cymbaler... o då kolsyrecymbaler i synnerhet... Det verkar vara lite känsligt att ge råd angående cymbaler eftersom det är så personligt vad man gillar... Så det är ju fantastiskt att man kan få gå loss här o fråga! Så då ställer jag frågan igen då: Är det konstigt att välja en crashcymbal som har en annan karaktär än ridecymbalen? Alltså samma kolsyra fast (om jag då återigen ska använda mitt nyvunna ordförråd 😏 ) är lite plaskigare än ridecymbalen?

Den som frågar som fan, visar intresse och lär sig. Den som inte frågar, visar inget intresse och lär sig inte. 😮

Jag föredrar mina cymbaler så likljudande som möjligt. Jag vill att den största skillnaden ska ligga i tonhöjd och volymkaraktär, inte i klang, ljus/mörk, brillians, plingig-het, plaskighet etc. Jag vill att det ska låta som en färdigprocessad enhetlighet.

Men det är verkligen personligt eftersom det ljud en cymbal avger är det ljud man får ur den. En bra trummis får ju vilken dyngcymbal som helst att låta riktigt bra, genom anslag, vinkel, slagstyrka, träffyta, och att placera den i rätt sammanhang. Men som musiker vill vi ju kunna koppla av lite med, och slippa tänka på "hur" vi spelar hela tiden, och uppleva att vi kan "bara spela" utan att tänka på hur alltför mycket. Så .. olika cymbaler passar olika människor beroende på hur man föredrar att spela när man spelar avslappnat och passivt. Det beror även på vilket sammanhang man spelar i. Mörka cymbaler i rockmusik, då drunkar cymbalerna i gitarr-mattan, och ljusa cymbaler i jazz då tycks cymbalerna bli "skrikiga".

Jag gillar mina enhetliga och har 2-3 olika färdigutvalda "setups" ur de jag använder för att passa olika sammahang. Har man cymbaler i samma set som klingar ganska personligt och olika så tvingas man tänka mer på vilken cymbal man använder när, och man tvingas spela olika på olika cymbaler i setet för att lyfta fram det bästa ur varje cymbal. Vissa gillar det så, andra inte. Jämför med att ha en tunn 10 tums puka utan underskinn och en fet 16 tums puka med pinstripe och underskinn. Det är två helt olika sound. Om du spelar en nedåtgående rullning på dom så får du inte en nedåtgående rullning ljud utan du får en slagserie på två olika ljud. Överlag tycker jag det är bättre att forma trumsetet och dess komponenter runt trummisen, istället för att forma trummisen runt ett set.

Sen, som jag sa ovan, så är ju de flesta bra cymbaler inte löpandeband tillverkade, utan dom är hamrade. Det är lite som trä, det är organiskt och inte plast. Så radar du upp 10 st cymbaler av exakt samma tillverkare, typ och storlek, så låter alla lite olika. Det är verkligen en djungel. Jag skulle gärna ha velat att det fanns enklare vägar och sätt, men jag tror inte det. Man får hålla öronen öppna, fråga, läs cymbalkataloger, och hör man något ljud man gillar så fråga vad det är. Hitta skivor, låtar som innehåller exempel på de ljud du söker, testa andras utrustning, testa på butiker .. med tiden så zoomar man in riktigt fort på vad man behöver och gillar. Ett tips är att de cymbaler som låter rikt och fullt för sig själva, dom funkar sällan bra i musiken i sig. Det är många som suttit in bakom världsberömda trummisars set och blivit otroligt förvånade över hur kackigt deras cymbaler verkar låta, och dom gör ofta det med. Men när alla andra börjar spela, då låter dom kanon. Zildjians klassiska K custom ride, som Dave Weckl utvecklade tillsammans med Zildjian typ 1987, är ett bra exempel på det.

Redigerat av Opus99
Matilda (oregistrerad)
Postat
Jag har väl i princip frågat sönder alla trummisar jag känner om det här med cymbaler... o då kolsyrecymbaler i synnerhet... Det verkar vara lite känsligt att ge råd angående cymbaler eftersom det är så personligt vad man gillar... Så det är ju fantastiskt att man kan få gå loss här o fråga! Så då ställer jag frågan igen då: Är det konstigt att välja en crashcymbal som har en annan karaktär än ridecymbalen? Alltså samma kolsyra fast (om jag då återigen ska använda mitt nyvunna ordförråd 😉 ) är lite plaskigare än ridecymbalen?

Den som frågar som fan, visar intresse och lär sig. Den som inte frågar, visar inget intresse och lär sig inte. 🙂

Jag föredrar mina cymbaler så likljudande som möjligt. Jag vill att den största skillnaden ska ligga i tonhöjd och volymkaraktär, inte i klang, ljus/mörk, brillians, plingig-het, plaskighet etc. Jag vill att det ska låta som en färdigprocessad enhetlighet.

Men det är verkligen personligt eftersom det ljud en cymbal avger är det ljud man får ur den. En bra trummis får ju vilken dyngcymbal som helst att låta riktigt bra, genom anslag, vinkel, slagstyrka, träffyta, och att placera den i rätt sammanhang. Men som musiker vill vi ju kunna koppla av lite med, och slippa tänka på "hur" vi spelar hela tiden, och uppleva att vi kan "bara spela" utan att tänka på hur alltför mycket. Så .. olika cymbaler passar olika människor beroende på hur man föredrar att spela när man spelar avslappnat och passivt. Det beror även på vilket sammanhang man spelar i. Mörka cymbaler i rockmusik, då drunkar cymbalerna i gitarr-mattan, och ljusa cymbaler i jazz då tycks cymbalerna bli "skrikiga".

Jag gillar mina enhetliga och har 2-3 olika färdigutvalda "setups" ur de jag använder för att passa olika sammahang. Har man cymbaler i samma set som klingar ganska personligt och olika så tvingas man tänka mer på vilken cymbal man använder när, och man tvingas spela olika på olika cymbaler i setet för att lyfta fram det bästa ur varje cymbal. Vissa gillar det så, andra inte. Jämför med att ha en tunn 10 tums puka utan underskinn och en fet 16 tums puka med pinstripe och underskinn. Det är två helt olika sound. Om du spelar en nedåtgående rullning på dom så får du inte en nedåtgående rullning ljud utan du får en slagserie på två olika ljud. Överlag tycker jag det är bättre att forma trumsetet och dess komponenter runt trummisen, istället för att forma trummisen runt ett set.

Sen, som jag sa ovan, så är ju de flesta bra cymbaler inte löpandeband tillverkade, utan dom är hamrade. Det är lite som trä, det är organiskt och inte plast. Så radar du upp 10 st cymbaler av exakt samma tillverkare, typ och storlek, så låter alla lite olika. Det är verkligen en djungel. Jag skulle gärna ha velat att det fanns enklare vägar och sätt, men jag tror inte det. Man får hålla öronen öppna, fråga, läs cymbalkataloger, och hör man något ljud man gillar så fråga vad det är. Hitta skivor, låtar som innehåller exempel på de ljud du söker, testa andras utrustning, testa på butiker .. med tiden så zoomar man in riktigt fort på vad man behöver och gillar.

Så om jag då har en stor, gammal Paisteride som är torr o mörk med en fantastiskt fin mörk klang o massor med fräs i, kan du då ge mej ett tips på en crash som kan passa till den? Å då förstår jag att dom kan låta olika även om det är samma fabrikat, så jag får se till att jag kan låna hem dom o testa...? Snälla? (Nu känns det som att jag är väldigt nära lösningen på kolsyrecymbalernas gåta...) ha ha

Postat
Så om jag då har en stor, gammal Paisteride som är torr o mörk med en fantastiskt fin mörk klang o massor med fräs i, kan du då ge mej ett tips på en crash som kan passa till den? Å då förstår jag att dom kan låta olika även om det är samma fabrikat, så jag får se till att jag kan låna hem dom o testa...? Snälla? (Nu känns det som att jag är väldigt nära lösningen på kolsyrecymbalernas gåta...) ha ha

Uj .. svårt.

Vad för paiste är det? 2002? 3003? sound formula? signature?

Matilda (oregistrerad)
Postat

Uj .. svårt.

Vad för paiste är det? 2002? 3003? sound formula? signature?

Det är en Paiste 2002 22" medium, fast den ser gammal ut... Den låter inte som dom på Paistehemsidan.

Postat (redigerat)

En 22 tums 2002, som låter mörkt? 😉

Det låter ju ganska unikt. Då måste jag fråga om den inte är rejält solkig och skitig? 2002 serien är ganska hård och plåtig, och paiste är överlag kända för att göra cymbaler som låter väldigt briljant och lite fett. Det gjorde ju inte saken lättare.

Att använda en relativt mörk ride kräver en väldigt känslig kombination med crashar för att inte crasharna ska låta explosiva och riden då framstå som torr och tråkig. Det är mycket lättare om man gillar ljusa och plingiga modeller. Låt mig dricka en kopp kaffe på saken. Återkommer snart 🙂

Redigerat av Opus99
Postat

Om du har cymbaler fulla huvudet så skulle du inte få vända dig i sängen om jag sov bredvid dig. 😉

Matilda (oregistrerad)
Postat
En 22 tums 2002, som låter mörkt? 😉

Det låter ju ganska unikt. Då måste jag fråga om den inte är rejält solkig och skitig? 2002 serien är ganska hård och plåtig, och paiste är överlag kända för att göra cymbaler som låter väldigt briljant och lite fett. Det gjorde ju inte saken lättare.

Att använda en relativt mörk ride kräver en väldigt känslig kombination med crashar för att inte crasharna ska låta explosiva och riden då framstå som torr och tråkig. Det är mycket lättare om man gillar ljusa och plingiga modeller. Låt mig dricka en kopp kaffe på saken. Återkommer snart 😛

Oj då... den låter definitivt inte hård o plåtig... den låter mörkt o varmt o väldigt mycket kolsyra faktiskt... Men den ser sannerligen inte ren ut ha ha... den ser jättegammal ut... Fast den låter briljant fast det briljanta är som en dimma av kolsyra som liksom stiger upp ur den vid minsta anslag samtidigt som den kokar av värme 🙂

Jag kände direkt att det skulle bli svårt att hitta en crash som passar till denna... men kaffe är ju aldrig fel... jag tar oxå en kopp tror jag...

Om det är nån som ska kunna hitta mina kolsyrecymbaler så verkar det vara du Opus 🙂 jag är grymt tacksam för alla svar o hoppas att du vågar ge mej lite tips även om du inte är tvärsäker! Jag har en bra musikaffär här där dom tar hem det jag vill testa så PLEASE ge mej några förslag så jag vet vad jag ska testa!! Snälla... 😉

Matilda (oregistrerad)
Postat
Om du har cymbaler fulla huvudet så skulle du inte få vända dig i sängen om jag sov bredvid dig. 😉

ha ha ha 🙂

Postat

Exakt hur låter din kolsyrecymbal? Säg säg säg säg 😉

Postat

Jag googlade på kolsyrecymbal och fick 1 träff. Den träffen är den här tråden. haha 😉

Postat

WTF!?!? EN TJEJ SOM VILL HA HJÄLP, KOM IGEN GRABBAR NU MÅSTE VI PASSA HENNE!!!!!!!!111111111111oneoneone.

Näe, här kommer vad jag egentligen tänkte säga. Angående olika karaktärer på cymbalerna i ett kit, jag tycker inte att det är fel med olika karaktärer. Det säger ju sig självt eller hur? Vill du ha samma sound hela tiden eller vill du ha ett oförutsägbart sound i ditt kit, med många karaktärer? Själv föredrar jag det senare.

Jag spelar exklusivt på turkiska cymbaler, jag har helt gett upp alla mainstream-märken som Paiste, Meinl, Zildjian (nej det är inte turkiskt) och Sabian osv. Dessa cymbaler tycker jag låter alldeles för lika hela tiden, och det går ofta att höra vilken cymbal det är på en skiva. Bästa exemplet är ju Sabian AAX China, jag hör direkt när det är en sån på skiva 😉

Så det jag ville säga var att du kanske skulle ha ögonen öppna på turkiska cymbaler, som Istanbul, Bosphorus eller Masterwork. Det sköna med dessa märken är att de har många olika serier och tillfredsställer många. Speciellt Bosphorus, de har enormt många jazzcymbaler och cymbaler som verkar vara åt det hållet du beskriver (mörka osv).

Jag har en "jättegammal" Masterwork 18" Crash/Ride... den har ingen serie eller någonting, det var en av deras första cymbaler. Den är riktigt mörk och god, och med mycket fräs som du beskriver. Köpte nyligen en 21" Istanbul Radiant Ride som jag blev kär i... men jag vet inte om den är något du söker. Den var ganska mörk och torr, men ändå hade den med sig det bästa av de "brilliant"-cymbalerna som finns idag.

Nåja, jag tror inte jag gav några konkreta tips men du fick i alla fall höra på mina åsikter 🙂

Postat (redigerat)

Heh .. så fort man vänder sig så Kawa-Dissshhhh 😛

Oj då... den låter definitivt inte hård o plåtig... den låter mörkt o varmt o väldigt mycket kolsyra faktiskt... Men den ser sannerligen inte ren ut ha ha... den ser jättegammal ut... Fast den låter briljant fast det briljanta är som en dimma av kolsyra som liksom stiger upp ur den vid minsta anslag samtidigt som den kokar av värme 🙂

Jag kände direkt att det skulle bli svårt att hitta en crash som passar till denna... men kaffe är ju aldrig fel... jag tar oxå en kopp tror jag...

Om det är nån som ska kunna hitta mina kolsyrecymbaler så verkar det vara du Opus 🙂 jag är grymt tacksam för alla svar o hoppas att du vågar ge mej lite tips även om du inte är tvärsäker! Jag har en bra musikaffär här där dom tar hem det jag vill testa så PLEASE ge mej några förslag så jag vet vad jag ska testa!! Snälla... 😉

"det briljanta är som en dimma av kolsyra som stiger upp ur den vid minsta anslag" .. mm .. det låter som ett du har fått tag på en något hård och stadig och briljant cymbal som är täckt med årtionden av inspelat damm och skit. Putsa den inte, för då kommer du sabba hela karaktären på den. Om någon spiller öl eller vatten på den, så torka den inte utan låt vätskan dunsta.

Smutsen dämpar cymbalen, på samma sätt som om du skulle lägga ett tunt stycke tyg över den. En cymbal som är stadig och briljant kommer ju att tränga igenom ett dämpande tygstycke bättre, än en mjuk dov cymbal. Så, att den fortfarande låter bra, och att tonen är relativ briljans som liksom fortsätter att koka under en dämpande dimma av damm och smuts .. det är nog för att det är en ganska stadig cymbal som är briljant och täckt med skit.

Det kanske man kan ha i åtanke. De flesta nya cymbaler låter ju kristallklara och nästan plastiga innan dom blivit "inspelade" eftr något år. Du kanske kan tänka att du söker efter inspelade cymbaler. Antingen stadigare briljanta modeller som är rejält skitiga, eller tunnare cymbaler som är mindre skitiga och inspelade. Det borde ju ge ungefär samma effekt - förutom att tunnare cymbaler har lägre tonhöjd och sjunger kortare.

Att satsa på att hitta 2002 crashar som är nedskitade .. ja .. det kan nog ta sina år det. Överlag ska du nog titta på större cymbaler, crashar från 16 tum och uppåt. Dom låter mycket men då får aldrig riktigt den där briljanta värmen i mindre crashar. Istanbuls cymbaler skulle jag nog rösta en del för, för dom har lite av det där gamla fräsande ljudet. Men istanbul är handhamrade till 100% så du får en jäkla variation där - 10 cymbaler av samma sort kan låta otroligt olika. Motsatsen är Ziljian A Custom, som är så kliniska att dom låter plastigt. Masterworks har jag som sagt inte provat. Gamla inspelade Zildjiancymbaler och Paiste Sound formula borde intressera dig mycket. Men du får nog räkna med en jäkla bredd där; vissa kan vara intressanta medan andra låter gammal frisbee. Zildjian K är mörka men dom är nog lite för torra, ingen toppbriljans där. Paiste traditionals kan vara något men jag misstänker att dom är lite för tunna för dig. Sabians generella ljudinriktning hör inte riktigt till ditt område men några få modeller kanske skulle kunna funka. Sabian låter överlag mer likt Zildjians A custom, mer plåtfaktor och stadiga mustiga saker som passar till hårdslående slammer. Du har säkert sett att det är mest rocktrummisar som gillar sabian. Möjligtvis skulle Sabians Jack DeJohnette modeller passa men jag misstänker att dom är lite FÖR mörk, sabians evolution modeller är nog relevanta men kanske lite för tunna och neutrala, sabians o-zone är kanske lite för trashiga och spaceiga och vem vet om du gillar sabians HHX legacy modeller. Men prova.

Där har du några namn som du kan efterforska i, när det gäller krashar, alla dom namnen där. Jag kan nog inte komma närmare än så. Kanske några andra trummisar som läser här har tips och förslag med.

Redigerat av Opus99
Matilda (oregistrerad)
Postat
WTF!?!? EN TJEJ SOM VILL HA HJÄLP, KOM IGEN GRABBAR NU MÅSTE VI PASSA HENNE!!!!!!!!111111111111oneoneone.

Näe, här kommer vad jag egentligen tänkte säga. Angående olika karaktärer på cymbalerna i ett kit, jag tycker inte att det är fel med olika karaktärer. Det säger ju sig självt eller hur? Vill du ha samma sound hela tiden eller vill du ha ett oförutsägbart sound i ditt kit, med många karaktärer? Själv föredrar jag det senare.

Jag spelar exklusivt på turkiska cymbaler, jag har helt gett upp alla mainstream-märken som Paiste, Meinl, Zildjian (nej det är inte turkiskt) och Sabian osv. Dessa cymbaler tycker jag låter alldeles för lika hela tiden, och det går ofta att höra vilken cymbal det är på en skiva. Bästa exemplet är ju Sabian AAX China, jag hör direkt när det är en sån på skiva 😉

Så det jag ville säga var att du kanske skulle ha ögonen öppna på turkiska cymbaler, som Istanbul, Bosphorus eller Masterwork. Det sköna med dessa märken är att de har många olika serier och tillfredsställer många. Speciellt Bosphorus, de har enormt många jazzcymbaler och cymbaler som verkar vara åt det hållet du beskriver (mörka osv).

Jag har en "jättegammal" Masterwork 18" Crash/Ride... den har ingen serie eller någonting, det var en av deras första cymbaler. Den är riktigt mörk och god, och med mycket fräs som du beskriver. Köpte nyligen en 21" Istanbul Radiant Ride som jag blev kär i... men jag vet inte om den är något du söker. Den var ganska mörk och torr, men ändå hade den med sig det bästa av de "brilliant"-cymbalerna som finns idag.

Nåja, jag tror inte jag gav några konkreta tips men du fick i alla fall höra på mina åsikter 🙂

Hej du! Jag har spelat på Masterworks S-Pro som är precis åt det håll jag söker så om du har erfarenhet av masterworks så tages den erfarenheten tacksamt emot 😉 Är det nån som har nån koll på nyare masterworkscymbaler? Jag upplever att dom S-pro cymbalerna hade en speciell karaktär av just kombinationen fräs o sjung i sej plus en mörk, varm klang. Är jag fel ute eller? Fast det var liksom inte riktigt "hemma" i "kolsyrefamiljen". Det krävdes en bit till... Ja herregud vad abstrakt man kan låta... men... vem vet... det här kanske är meningen med livet?? att hitta rätt cymbaler?!?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.