Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Det är så att jag ska byta strängar på min Epiphone sg g400. När jag köpte gitarren satt det redan på strängar, och dom strängarna har jag kört med ett bra tag nu och har vant mig vid dem och dess tjocklek. Det är bara det att jag inte vet vad det är för tjocklek på dessa strängar, så det är ganska så förvirrande nu när jag ska köpa nya i.o.m. att jag inte vet vad jag ska ha. Finns det någon sorts standard-tjocklek på strängar som brukar sitta på gitarrer när man köper dom? Kan det vara 009-042 eller?

Annons
Postat

Annars kan du ju också köpa strängar som passar den musiken du spelar. Om du håller på att shredda järnet så rekommenderas 009. För jazz så rekommenderas 011 eller 012. Jag spelar mest pop och jag kör med 010. Tunna strängar är mer lättspelade men tjocka har mer ton!

Postat

Okej. Jo jag har läst att tjocka ska ha bättre ton, men mer svårspelade. Jag spelar rock 'n' roll/bluesrock. Jag tror att 010-46 ska funka OK till det.

Favoriten Angus Young kör med 010-48 läste jag 🙂

Postat
Okej. Jo jag har läst att tjocka ska ha bättre ton, men mer svårspelade. Jag spelar rock 'n' roll/bluesrock. Jag tror att 010-46 ska funka OK till det.

Favoriten Angus Young kör med 010-48 läste jag 🙂

Jaså han kör med 010?

Hade alltid trott att han körde 009. 😛

Postat

Favoriten Angus Young kör med 010-48 läste jag 😛

Jaså han kör med 010?

Hade alltid trott att han körde 009. 😄

Ja, men jag läste det på någon random sida med info om massa kända gitarrister. Kan ju varit felaktig information också 🙂

Postat

Jag kör med "hybridsträngar"; 009, 011, 016, 026, 036, 046, alltså en korsning mellan ett vanligt 009- och 010-set.

Jag gillar det, de tre spunna strängarna är lite fetare för tyngd, och de tre ljusa lite mer lättspelade. Perfekt liksom.

tjing

DieHard (oregistrerad)
Postat

kör själv med 0.10-0.56. Gillar riktigt fett ljud. 🙂

Postat (redigerat)

0.11-0.56 kör jag med 😲

..gitarren är nerstämd i C

Redigerat av Apep
Postat

Jag kör med olika beroende på vilken mensur gitarren har. På min Jaguar (som har 24" mensur) kör jag 011-052 och på de andra elgitarrerna kör jag 010-046.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Jag kanske ska tillägga att jag stämmer "som vanligt" i E. Gör du det oxå med de strängarna DH?

Nej jag kör i D 😆

Postat
Jag kanske ska tillägga att jag stämmer "som vanligt" i E. Gör du det oxå med de strängarna DH?

Nej jag kör i D 😆

Damn, i D?

Funkar det bra med dom strängarna?

Postat

Om du är nöjd med hur gitarren stämmer o intonerar när du köpte den så ska du se till att ha samma strängtjocklek när du byter annars kan du se fram emot en del meckande. Går som sagt att mäta, eller fråga på affären.

Bara ett tips från en som blivit galen på sånt genom åren. 😮 Nu har jag iofs lärt mig att justera men jag bytte tom bort min suveränt låtande -80 tals Japanstrata (såg ut som Hendrix´s benvita, snyft) pga att den blev så kass i stämningen. Jag var ung och hade inget forum att vända mig till på den tiden. 🙂

Har dock en experimentgitarr som jag strängat från tjokk till smal: som en 7-strängad fast utan ljusa e-strängen. ☺️

Fetast idag eller??

Postat
Bara ett tips från en som blivit galen på sånt genom åren. ☺️ Nu har jag iofs lärt mig att justera men jag bytte tom bort min suveränt låtande -80 tals Japanstrata (såg ut som Hendrix´s benvita, snyft) pga att den blev så kass i stämningen. Jag var ung och hade inget forum att vända mig till på den tiden. 😮

Hehe, påminner mig om när Elvis Costello berättade om en telecaster han köpte i begynnelsen som var inställd med extremt höga strängar. Men han visste inte att det gick att justera den så han kämpade på i några år med dendär 🙂 Sen bytta han in den mot en Jazzmaster som var normal stränghöjd på. Visserligen ett uppköp om du frågar mig.

Hur som helst är det värt att lära sig justera sin gitarr själv. Det är inte särskilt avancerat och man slipper lämna in den på service.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Nej jag kör i D 🙂

Damn, i D?

Ja jag tycker det så jag kör på. Får väl lägga upp nån låt nån gång när de har fixat om lite bättre med laddningen av låtar här. 🙂

Postat

Nej jag kör i D 😄

Damn, i D?

Ja jag tycker det så jag kör på. Får väl lägga upp nån låt nån gång när de har fixat om lite bättre med laddningen av låtar här. 😉

Måste testa att stämma upp min gura till D då o testa, lär ju bli väldigt tungspelat men låta tungt. 🙂

Burkar ha 0.11--0.50/0.52 när jag kör i D 🙂

DieHard (oregistrerad)
Postat

Nej jag kör i D 😄

Damn, i D?

Ja jag tycker det så jag kör på. Får väl lägga upp nån låt nån gång när de har fixat om lite bättre med laddningen av låtar här. 😉

Måste testa att stämma upp min gura till D då o testa, lär ju bli väldigt tungspelat men låta tungt. 🙂

Burkar ha 0.11--0.50/0.52 när jag kör i D 🙂

Ja du får testa och se annars är det bara stämma ned igen 🙂

Postat
Fan här är man gammalmodig 😄 ... Grabbarna stämmer alltså UPP till D 😉

Jäpp. Smurfmetal är det som gäller nu. Häng med i svängarna!

Postat
Fan här är man gammalmodig 😄 ... Grabbarna stämmer alltså UPP till D 😉

Nja kör gitarren nerstämd till C o där av uppstämmning till D...

Postat
Fan här är man gammalmodig 😉 ... Grabbarna stämmer alltså UPP till D 😄

Jojo, jag hajjar 😎 ... jag menar bara att med min äldreänförrasekelskiftetsapproach så får jag allt stämma NER får att nå D 😛

tjing

Bengan

Postat
Fan här är man gammalmodig 😉 ... Grabbarna stämmer alltså UPP till D 😄

Jojo, jag hajjar 😎 ... jag menar bara att med min äldreänförrasekelskiftetsapproach så får jag allt stämma NER får att nå D 😛

tjing

Bengan

hehe ok, men testa att köra i C du med, det är mkt roligare 😎

Postat
Fan här är man gammalmodig 🙂 ... Grabbarna stämmer alltså UPP till D 🙂

Jojo, jag hajjar 😎 ... jag menar bara att med min äldreänförrasekelskiftetsapproach så får jag allt stämma NER får att nå D 😉

tjing

Bengan

hehe ok, men testa att köra i C du med, det är mkt roligare 😄

Jag har faktiskt precis beställt en gura, utan Floydrose (med allt vad det innebär av intrimning), så jag kanske provar en vacker dag... betongriffa lite 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.