Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Fick tillbaka min senaste låt från masteringen igår. Allting är kanon. Dock så sa masteringsteknikern att han inte kunde ha högsta peaken på er än 0,8dbfs på grund av att förhindra inter-sample clipping. Jag har försökt läsa lite vad det handlar om, men jag förstår ändå inte riktigt, mer än att det är att vissa cd-spelare kan dista/klippa även om man inte är över 0:an (är nog lite trög trots allt). Så min fråga är. Vad är det egentligen (förklara för en dumbom), och vart i kedjan uppstår detta, i inspelningen, i mixen eller i bouncen?

MVH

Anders

Annons
Postat (redigerat)

Det är enklare än det låter. Det är att en D/A omvandlare kan återskapa analoga värden (ifrån digital imformation) som överstiger 0 dbfs. Det här kan ske i all A/D och D/A omvandling med den är vanligare i omvandlare som inte är fullt så noggranna (billigare) - billigare CD-spelare t.ex.

Den här bilden är ganska bra för att förstå hur det sker:

Inter-Sample_Peaks_large.jpg

På bilden så är det digitala maxvärdet för ljudet på -1 dbfs. Det ser man på att de två översta samplingspunkterna är avlästa på -1 db. Men när en D/A omvandlare ska genenrera en analog ljudvåg ifrån de här två samplingsvärdena så kan den - som man ser på bilden - lätt runda av kurvan, för att göra den jämna och fin. På bilden är maxvärdet -1 dbfs, men vad hade hänt om man använt 0 dbfs och får en sånhär grej? I ett digitalt uppspelningssystem så innebär det att ljudet klipper då.

För att undvika det här så lägger en mastringtekniker aldrig ljudets maxvärde på 0dbfs utan han lägger sig under 0. Man kan ju aldrig undvika allt sånt här helt, men senaste som jag snappat upp är att högsta AES/EBU standarden är -0,3 dbfs. Men vissa kan ta det säkra före det osäkra och lägga sig ännu lägre ner. Det låter som det är det din mastringstekniker har gjort.

För att förebygga det här så brukar folk säga att man ska använda sig av den bästa D/A A/D omvandling man kan lägga händerna på, och även använda sig av de mest exakta visuella ljudmätare man kan få tag i. Helst såna som läser av möjligheten till intersampleclips, som t.ex. SSL X-ISM, Penguin audio meters och en del andra. De inbyggda mätarna funkar ju men .. de är inget hyperexakt instrument. Det är nog mastringstekniker som har mest direkt behov av såna.

Grattis till nya produktionen :rolleyes:

Redigerat av Opus99
Postat

Ah, nu förstår jag. Det va helt nytt för mig mig, eller så är det så att de masteringstekniker jag använt förut bara inte har berättat sådana detaljer om ljudet som han gör. Tack för en mycket bra förklaring så till och med jag förstod :rolleyes:

tack också för gratulationen, är riktigt nöjd med denna. Skickat in den till melodifestivalen, men man lär ju knappast komma med. så när utgallringen är klar så lägger jag upp den här 😛

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.