Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

Här kommer en riktig nybörjarfråga(?).

Anta att jag vill spela ett audiospår via extern mik. Då kan jag ju välja att spela in i stereo eller mono. Vad gör det för skillnad egentligen? Hittils har jag oftast spelat in i mono. Om jag vill ha stereoeffekt brukar jag kopiera audiosprået (mono-inspelat) och panorera ut dessa båda...

Redigerat av Pata
Annons
Postat

Det är precis som det låter, i stereo spelar du in i just stereo och "spåret" har 2 kanaler, i mono spelar du in på en kanal i spåret...

Postat
Hej.

Här kommer en riktig nybörjarfråga(?).

Anta att jag vill spela ett audiospår via extern mik. Då kan jag ju välja att spela in i stereo eller mono. Vad gör det för skillnad egentligen? Hittils har jag oftast spelat in i mono. Om jag vill ha stereoeffekt brukar jag kopiera audiosprået (mono-inspelat) och panorera ut dessa båda...

Det finns visserligen stereomickar, men oftast använder man vanliga mickar.. å dom e mono.. då är de ingen mening med att spela in i stereo, du får ändå bara exakt samma information i de två spåren.

Postat
Det är precis som det låter, i stereo spelar du in i just stereo och "spåret" har 2 kanaler, i mono spelar du in på en kanal i spåret...

Nu är jag inte med riktigt... Ett stereoinspelat spår blir ju i EN kanal precis som ett monoinspelat... Eller är jag ute och cyklar?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om du använder 1 mick att spela in med och spelar in den på ett stereospår så blir de 2 kanalerna i det spåret identiska. Så du kommer inte märka nån skillnad mot att spela in i mono även om du panorerar ut kanalerna åt vardera hållet. Delayar du däremot ena kanalen så kommer du få en stereobild.

Men det vanliga är att man med 1 mick eller 1 gitarr spelar in på ett monospår och sedan när man mixar så panorerar men den åt ena eller andra hållet om man inte vill ha den centrerat i mitten.

Redigerat av Analogfreak
Postat
Om du använder 1 mick att spela in med och spelar in den på ett stereospår så blir de 2 kanalerna i det spåret identiska. Så du kommer inte märka nån skillnad mot att spela in i mono även om du panorerar ut kanalerna åt vardera hållet. Delayar du däremot ena kanalen så kommer du få en stereobild.

Men det vanliga är att man med 1 mick eller 1 gitarr spelar in på ett monospår och sedan när man mixar så panorerar men den åt ena eller andra hållet om man inte vill ha den centrerat i mitten.

Ok. Jag har en Zoom H4 som extern mik när jag spelar in. Det är ju en stereomik... Om jag då spelar in i stereo och panorerar i mitten så blir det väl stereoeffekt?

Postat

Nej om du spelar in med den stereomicken på ett sterespår så ska du panorera ut kanalerna åt varsitt håll.

Postat
Nej om du spelar in med den stereomicken på ett sterespår så ska du panorera ut kanalerna åt varsitt håll.

Då skall jag alltså spela in (i stereo) på TVÅ kanaler då, eller..?

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Redigerat av DieHard
Postat

Precis 🙂

Postat

å ytterligare förtydligande...

Om du spelar själv, och använder en vanlig monomikrofon, så får du två likadana spår (om du spelar in i stereo). Om du däremot spelar in i mono, kan du lägga på ett till spår (antingen dubba, spela in samma sak igen, eller spela/sjunga nåt annat).

Har du däremot en stereomikrofon, och spelar in i stereo, så får du..ja.. ett.. stereospår. Då panorerar du ut dom åt varsitt håll, så blir det fläskigt å fint.

Om du har två likadana monospår kan man försöka att fäjka lite och förskjuta lite och kanske änra pitchen ytterst lite, så kan det låta som två "olika" spår, och därmed lite mer liv i inspelningn... Det finns nog dom som kan betydligt mer om detta än mig, så se det bara som en reflektion och början till tanke 🙂 (så har man svurit sig fri 😎 )

Postat (redigerat)

Det där att ändra pitchen något på ena kanalen gillar jag. Fast då måste du spela in på 2 monospår istället för 1 stereospår. 😎

Blev det mycket nu? 🙂

Redigerat av Analogfreak

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.