debatt Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 (redigerat) Äntligen har jag så hittat en laptop med Win XP OCH en PC Card Typ I/II-kortplats. Alla som man hittar på Siba, Computer City, OnOff, Expert etc är ju förinstallerade med Vista. Eftersom ett varningens finger höjts mot Vista, så tänkte jag nu att det kanske är bäst att hitta en med XP iaf då. Hos Westium Data hittade jag förvisso en från Toshiba (och några andra märken också) som hade Win XP Pro... men INGEN av dem hade någon PC Card Typ I/II-kortplats. Men på ett annat ställe hittade jag ett annat märke på laptop som verkade ännu mer intressant. Inom parentes är mina egna kommentarer, jämförelser med min nuvarande "gamla" laptop. STATISTIKGODIS: Processortyp Intel Core 2 Duo T9300 6 MB cache (min gamla har 1 MB cache) Chipset Intel Mobile 965PM Express Processorhastighet 2.5 GHz (min gamla har 3.2 GHz, ej duo) Minnestyp DDR II SDRAM - 667MHz - PC2-5300 Minne som ingår 2 GB (samma som på min gamla laptop) Maximalt minne 4 GB (max på gamla laptopen är 2 GB) Minnesplatser (Lediga) 2(1) Hårddiskstorlek 160 GB 7200 RPM (free fall sensor) (gamla laptopen 80 GB internt, 4200 rpm) Hårddisktyp Serial-ATA Skärmstorlek 14.1 tum WXGA+ (Hmm... 17 fina tum på den gamla) Maximal skärmupplösning 1440 x 900 bp Skärmtyp Matt Grafikkort Intel GMA X3100 128 MB/+128 MB via RAM (Hmm... ATi Radeon X600 256 MB dedikerat, på den gamla laptopen) Optisk enhet DVD±RW (+R dubbla lager) (samma typ av optisk enhet) Modulplats 1 st upptagen Antal Seriella portar 1 st (ojdå...) Antal Parallella portar Nej Antal USB portar 4 st (identiskt som på den gamla laptopen) Antal Firewire portar 1 st (identiskt...) Skärmanslutningar 1 x VGA (identiskt...) Expansionskort 1 x PC-Card typ I/II: (identiskt, om här avses att jag DIREKT kan koppla mitt PCMCIA-ljudkort E-mu 1616??? Skönt slippa dyr adapter från USA, som ändå kanske inte funkar ) Minneskortläsare: Nej (synd..., men finns väl såna att skaffa via USB?) Webbkamera: Nej (skit samma, har inte det nu heller) TV-utgång: Nej (inget jag kommer sakna) Ljud: Ja Modem: Ja Infraröd: Nej (inget jag saknar antagligen) Bluetooth: Nej (inget jag saknar?) Nätverk 10/100/1000 Mbps & WLAN 802.11a/b/g Dockningsmöjlighet: Ja Drifttid batteri upp till 6 timmar (6-cells medföljer) (min gamla har max 2.5 timmar) Operativsystem Windows XP Professional Svensk (förinstallerat) (vad skiljer detta från XP Home???) Windows Vista Business på DVD Tangentbord Svenskt Pekdon Styrpinne och pekplatta Fingeravtrycksläsare: Nej Dimensioner (BxDxH) 337 x 238 x 32.3 mm Vikt 2.3 kg Garanti 3 år på platsen service (finemang att det ingår, kostar annars 2000 kr extra i andra butiker, för andra nya laptops med Vista) Pris: 9875 kr, inkl moms, frakt och tre års garanti. Frågor: 1) Är det så att jag kan trycka in mitt E-mu 1616 ljudkort, det är ett PCMCIA enligt handboken, direkt in i denna laptop? Card Type I/II, innebär det alltså att den sväljer PCMCIA-ljudkort? 2) Vad skiljer Win XP Home som jag nu har, från Win XP Pro? Är Win XP Pro även det 32 bitars? Kommer jag att kunna använda de program jag nu använder till XP Home i denna nya laptop som har Win XP Pro? Är kompatibiliteten större härvid, jämfört om jag skaffar en ny laptop med Win Vista? 3) Grafiken är integrerad och "bara" på 128 MB, men den lär endast ta max 128 MB ytterligare från RAM, enligt vad jag läst mig till. Är det tillräckligt för mångkanalig inspelning av musik? Spela tänker jag inte göra. Att köpa en Vista-laptop verkar ju sämre, även om en sådan maskin med ett NVidia- eller ATi-grafikkort har kanske 512 MB dedikerat. Grejen är nämligen att det allokerat kan vara t.ex. 1708 MB för de grafikkorten, vilket innebär att de kan sno upp till nästan 1200 MB från RAM, då Vista tillåter det. Men på ovanstående specad laptop, så kan max ytterligare endast 128 MB tas från RAM:et. 4) Kan jag ha mobilt bredband till denna laptop, nu när den inte har bluetooth? 5) Vilken är en bra minneskortläsare (via USB)? Nackdelar? Enda nackdelen jag själv funnit är att skärmen är 14", men den blir ju lättare då iaf. Hittade en tygbalk med kardborrar i min väska för 17" laptop, som man kan använda om man har en mindre laptop. Plats för mik och sladdar m.a.o. En ny laptop som inte har bluetooth, blurayuppspelning, Win Vista, minneskortläsare eller Express Card-plats, men väl serieport. Vad tror ni? 🙂 //debatt Redigerat 19 september 2008 av debatt
debatt Postat 19 september 2008 Trådstartare Postat 19 september 2008 Jag glömde visa hur den ser ut: 🙂
debatt Postat 19 september 2008 Trådstartare Postat 19 september 2008 Förresten, hur många GB RAM kan Win XP Pro hantera? 3 eller 4? Är Win XP Pro också 32 bitars, precis som Win XP Home? //tumstock/:debatt
rainydays Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 Varför startar du flera trådar om samma sak? Bortsett från det delade minnet så ser det väl bra ut. Jag har åas sidan delat minne på min macbook och den funkar utmärkt till inspelning. 4. Javisst, så länge du har en ledig usbport. 5. De brukar funka lika bra allihop. Jag trodde jag var forumets mest ångestfyllda person, men jag tror du ligger ett snäpp över mig 🙂
debatt Postat 20 september 2008 Trådstartare Postat 20 september 2008 (redigerat) Detta är inte ångest enligt mig. Jag vet bara inte vad jag ska välja. Jag har inte startat någon annan tråd om denna dator. Ångest är ett alldeles för lättsamt nyttjat ord. Ångest är egenlig som känsla betraktat ett tillstånd av mardröm i vaket tillstånd. Inte känner jag det så. Är PC card Typ I/II samma sak som den slot där jag kan trycka in mitt E-mu 1616 PCMCIA-kort? 🙂 //:debatt Redigerat 20 september 2008 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.