Jump to content
Annons

Några TIPS:Söker Mixerbord med värme och DAW-styrning

Recommended Posts

TONHER (oregistrerad)
Postat

Jag letar efter ett bord som kan erbjuda styrning för mitt Cubase,

och därutöver "Analog Värma" kanalerna.

Jag har dreglat över SSL Matrix, men anar att det är långt bort från min ekonomiska verklighet.

Släpp loss tipsen!

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Ett Yamaha digitalbord plus en analog summeringsmixer.

TONHER (oregistrerad)
Postat

Ok, har dock hört att en del digitala Yamaha-mixrar låter ganska sterila och kalla.

Ligger det något i det?

Postat

Ok, har dock hört att en del digitala Yamaha-mixrar låter ganska sterila och kalla.

Ligger det något i det?

Det gör dom eftersom de är transparanta. Därför ska du ha en analog summeringsenhet som du via bordets bussar mixar genom. Då har du bordet som DAW-styrenhet. VCM-effekterna i Yamahaborden låter fantastiskt bra.

TONHER (oregistrerad)
Postat

Ligger det något i det?

Det gör dom eftersom de är transparanta. Därför ska du ha en analog summeringsenhet som du via bordets bussar mixar genom. Då har du bordet som DAW-styrenhet. VCM-effekterna i Yamahaborden låter fantastiskt bra.

Ok, jag hajar! Låter som ett gott alternativ.

Tackar!

TONHER (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ligger det något i det?

Såg rätt smaskig ut den där TL-mixern 😛 Nån aning om var kostnaden ligger?

--------------------------------------------------------------------------------------------

Svarade visst på fel här 😆

Redigerat av TONHER
Postat
Ser smaskig ut den där TL-Mixern 😆 Nån aning om var kostnaden ligger?

Runt 16000:- har jag för mig.

Glöm den där!

Vågar man fråga varför?

Postat

Glöm den där!

Vågar man fråga varför?

Hur ska jag veta vad du vågar? 😛

Soundet är skillnaden!

Postat

Glöm den där!

Vågar man fråga varför?

Soundet är skillnaden!

Aha, det handlar om smak alltså. Tolkade det som att du menade att Fat Track är en dålig produkt.

Postat (redigerat)

Glöm den där!

Vågar man fråga varför?

Soundet är skillnaden!

Aha, det handlar om smak alltså. Tolkade det som att du menade att Fat Track är en dålig produkt.

Vintage Design är ju en klass för sig. Inget snack om den saken.

Fat Track är ingen summeringsmixer och fyller inte den funktion jag rekommenderar.

Redigerat av Analogfreak
Postat

Ja, Yamahas mixrar låter som yamaha överlag gör: platt, återhållsamt och utan personlighet. VCM pluggarna undantaget. Har inte så många svar att ge, men när det kommer till integration mellan DAW och Mixer så finns det absolut ingenting som slår Yamaha/Steinberg integrationen idag. Det kanske kan vara en orienteringskarta att kolla in den så du vet hur mycket integration du kan förvänta dig som allra mest. Annars är det lätt att man springer runt och söker efter något som man aldrig kommer att hitta, för man siktar för högt.

Lycka till ☺️

Postat

Att Yamahas mixerbord saknar personlighet kan jag hålla med om. Men platt är dom definitivt inte. Det är jävligt mycket dynamik i mitt DM1000. Preamparna ger också 74dB gain och är lågbrusiga vilket jag tycker är väldigt bra. Värme finns det gott om i VCM-pluggarna för dom är riktigt bra. Nackdelen är att det bara finns 4 effektblock att lägga upp dom på i DM1000 så man får mixa några spår åt gången genom effekterna. 😆

TONHER (oregistrerad)
Postat
Glöm den där!

Kolla efter Vintage Design eller Tegeler Audio istället.

Vintage Design SU1J

Tegeler-Audio Tube Summing Mixer

Tube Summing Mixer verkar vara nått för mig! Tack för det tipset.

Jag har hittat ett billigt Yamaha 02R på Vendolin, har du nån koll på om det är ett hyggligt bord för detta bruk.

Verkar vara en äldre modell så jag undrar om daw kompatibiliteten finns där?

Yammaha 02R

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.