Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vill kunna spela in trummorna så att varje trumma får ett eget spår. 😉

Det skulle behöva vara ungefär till 5 st trummor, alltså 5 st ingångar?

Jag kan ingenting om ljudkort så därför undrar jag om ni har några tips?

Förklara gärna också varför ni tkr att just det är bra (men med lätta ord så att en som är okunnig om ljudkort kan förstå 😆 )

Jag har bara 3000 just nu så det skulle vara bra om det låg runt eller under det priset 🙂

Mvh Johan 🙂

Annons
Postat

De flesta (och kanske bästa) alternativen hittar du nog under kort med 8 separata ingångar.

Men för 3000, då blir det att sikta på begagnat med några år på nacken - och dom kan vara rätt bra. Kanske M-audios Delta 1010 kan vara något.

Glöm inte 48V matning på minst 2 av ingångarna, för att micka cymbaler med.

Postat

Delta 1010 har inga mickpreampar och det behövs även om man inte behöver 48v-matning till resten av mickarna.

En Alesis IO|26 kanske skulle gå bra?

Den ligger i den prisklassen du vill ha och den har 8 mickingångar med preamps och 48v. Jag har inte testat den själv så jag vet inte alls om den är bra, men om du inte har råd att köpa nåt annat så är den troligtvis bättre än ingen alls!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Förklara gärna också varför ni tkr att just det är bra (men med lätta ord så att en som är okunnig om ljudkort kan förstå 🙂 )

Jag har bara 3000 just nu så det skulle vara bra om det låg runt eller under det priset 🙂

Mvh Johan 🙂

Tänker du spela in trummor på endast 5 kanaler? Då blir det Kalle-Anka resultat. Har du 3 toms så går det 3 mickar dit. 2 till snare (en över + en under) varav den ena skall fasvändas. Nu är vi uppe i 5 kanaler. En till bd, en till hi-hat och 2 overhead så är vi uppe i 9 kanaler.

Elof (oregistrerad)
Postat

Förklara gärna också varför ni tkr att just det är bra (men med lätta ord så att en som är okunnig om ljudkort kan förstå 🙂 )

Mvh Johan 🙂

Tänker du spela in trummor på endast 5 kanaler? Då blir det Kalle-Anka resultat. Har du 3 toms så går det 3 mickar dit. 2 till snare (en över + en under) varav den ena skall fasvändas. Nu är vi uppe i 5 kanaler. En till bd, en till hi-hat och 2 overhead så är vi uppe i 9 kanaler.

Alla truminspelningar på mindre än 5 kanaler är alltså Kalle-Anka inspelningar?

Man måste alltså ha två mickar på virveln, en på hihaten, en på varje puka och stereoöverhäng?

Gud vet hur många gånger jag och andra har gjort fel då, dags att tänka om!

Lystring forumet!

OBS, man KAN INTE spela in trummor på mindre än nio kanaler, OBS!

Det är ju faktiskt ett helt befängt påstående.

Postat
Jag vill kunna spela in trummorna så att varje trumma får ett eget spår. 🙂

Mvh Johan 🙂

Vilken tur du har! 😉 Jag säljer mitt Echo Layla3G för 2500kr och det finns under Säljes här på forumet. Där har du alla kanaler du vill ha och med mycket bra ljud.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Mvh Johan 🙂

Alla truminspelningar på mindre än 5 kanaler är alltså Kalle-Anka inspelningar?

Man måste alltså ha två mickar på virveln, en på hihaten, en på varje puka och stereoöverhäng?

Gud vet hur många gånger jag och andra har gjort fel då, dags att tänka om!

Lystring forumet!

OBS, man KAN INTE spela in trummor på mindre än nio kanaler, OBS!

Det är ju faktiskt ett helt befängt påstående.

Trampade jag på en öm tå?

Postat

Haha! Jag antar att alla vet att det faktiskt inte finns något rätt eller fel sätt att göra något på... låter det så låter det!

Men jag håller inte med dig Analogfreak, om att det blir Kalle-Anka om man spelar in med endast 5 spår. Jag har hört riktigt fina inspelningar med endast 4 spår/mickar. Och hihat-fanskapet kommer ju med i överhänget så det räcker och blir över, man MÅSTE inte ha ett separat spår till den 😉 Men om man har det så bör man väl ha en till riden också, de cymbalerna är ju varandras motpoler eller hur man ska säga det, man vill ju inte skapa obalans.

Och till topic igen, jag tror att ett 8-kanaligt ljudkort räcker fint till trummor, jag själv kör på det och jag tycker inte mitt soloprojekt låter sämre än mycket jag hört (från liknande omständigheter) och ändå är allt lite half-assed. So...

Postat

Förklara gärna också varför ni tkr att just det är bra (men med lätta ord så att en som är okunnig om ljudkort kan förstå 😉 )

Mvh Johan 🙂

Vilken tur du har! 😛 Jag säljer mitt Echo Layla3G för 2500kr och det finns under Säljes här på forumet. Där har du alla kanaler du vill ha och med mycket bra ljud.

Jasså 🙂 okeej , frågar lite mer senare 🙂 har lite bråttom . 🙂 Mvh Johan

Postat
Vilken tur du har! 😉 Jag säljer mitt Echo Layla3G för 2500kr och det finns under Säljes här på forumet. Där har du alla kanaler du vill ha och med mycket bra ljud.

Bra kort. Men det har väl bara 2st preamps? Då får han ju köpa en preamp också.

Alesis är ju ett billigt alternativ som sagt, även om jag tyckte preampsen var lite klena när jag provade. Skulle hellre rekommendera att lägga till några hundralappar och satsa på en Presonus Firepod.

Postat (redigerat)

Bra kort. Men det har väl bara 2st preamps? Då får han ju köpa en preamp också.

Alesis är ju ett billigt alternativ som sagt, även om jag tyckte preampsen var lite klena när jag provade. Skulle hellre rekommendera att lägga till några hundralappar och satsa på en Presonus Firepod.

Får han ett Presonus Firepod för den pengen? MvH

Edit: Såg nu att ny kostar den 3800 eller något på Thomann.

Redigerat av punkrockdude
Postat (redigerat)

Mina tips blir:

Focusrite Saffire 10i/o eller Presonus firepod.

Båda korten ligger mellen 700 och 1300kr över din nu satta budget. Jag skulle spara lite till med andra ord.

Eller så får du kolla beggat, man kan alltid fynda något 😉

Redigerat av Apep
  • 1 månad senare...
Postat
Mina tips blir:

Focusrite Saffire 10i/o eller Presonus firepod. [...]

Jag gick i precis samma tankar och funderingar för ett par månader sedan, och skulle köpa ett kort för ungefär samma pengar. Efter en lång tids grubblande kom jag fram till att just Presonus FirePod verkade vara ett sjyst ljudkort. Har nu använt det ett tag och inte har jag hittat några brister. Klart ljud som gott o väl duger för mig !😄

Postat

Förklara gärna också varför ni tkr att just det är bra (men med lätta ord så att en som är okunnig om ljudkort kan förstå 😄 )

Mvh Johan 🙂

Måste man inte ha en till varje cymbal och en för att micka upp gnisslet från pedalen också?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.