Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vet inte om detta är ett ljudkortsproblem eller Cubaseproblem, men jag chansar här.

Jag har trummaskin och synth som går in i ett maya 44 usb ljudkort, (och jag spelar in i cubase sx).

Vid inspelning låter ljudet som det ska göra, men när jag sedan spelar upp det (ljud ut) låter ljudet

annorlunda - ihåligare, sämre, skränigare. Svårt att förklara, inte distat/att det klipper, bara risigare.

Vad beror denna skillnaden på, och framförallt: hur fixar jag så att det efter inspelning låter likadant före/efter?

Redigerat av hellspawn1
Annons
Postat
Vet inte om detta är ett ljudkortsproblem eller Cubaseproblem, men jag chansar här.

Jag har trummaskin och synth som går in i ett maya 44 usb ljudkort, (och jag spelar in i cubase sx).

Vid inspelning låter ljudet som det ska göra, men när jag sedan spelar upp det (ljud ut) låter ljudet

annorlunda - ihåligare, sämre, skränigare. Svårt att förklara, inte distat/att det klipper, bara risigare.

Vad beror denna skillnaden på, och framförallt: hur fixar jag så att det efter inspelning låter likadant före/efter?

Spelar du in i stereo eller mono?

Om stereo, spelar du in på ett stereospår eller på två monospår?

Postat

Kanske är detta något man ska greja med i panelen för ljudkortets inställningar.

Det finns många alternativ, samplingsrate, bit, etc.

om detta passar bättre i ljudkortsforumet kanske någon moderator kan flytta inlägget.

Jag har faktiskt ingen aning om jag spelar in i stereo eller mono, eller hur många spår.

Störande att man inte kan få det direkt som man vill ha det, alltid något som ska spöka 😉 Men tror inte någon plugin ligger och spökar på kanalen,

det har jag kollat - allt är off och torrt.

Postat (redigerat)

Om ljudet låter ihåligt kan det ju vara fasproblem inblandat. 2st externa enheter in i ljudkortet och att du inte har koll på om du spelar in i mono eller stereo låter aningen illavarslande 🙂

Har du en extern mixer där du inte optimerat kanalernas input/output kanske du skickar en svagare signal genom mixern in i ljudkortet, men får en starkare, mer förstärkt signal tillbaka.. nu låter det iofs inte som det är det troligaste i detta fallet.

Har du koll på Maya's interna routing? Har du Direct monitor påslaget? Har du routat ljudet så att det blir rundgång - d.v.s att ljudet du spelar in går ut i en monitortappning som sedan routas tillbaka in i ljudkortet?

Kolla först hur ditt ljudkort hanterar kanalerna som förväntas dyka upp i Cubase.

Kolla sen hur dessa kanaler är assignade i VST connections ( Maya 1 + 2, Maya 3 + 4 ..e.t.c)

Om det är stereo eller mono bör du kunna se på filen i arrangefönstret när filen ligger inspelad..

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)
Om ljudet låter ihåligt kan det ju vara fasproblem inblandat. 2st externa enheter in i ljudkortet och att du inte har koll på om du spelar in i mono eller stereo låter aningen illavarslande 🙂

Har du en extern mixer där du inte optimerat kanalernas input/output kanske du skickar en svagare signal genom mixern in i ljudkortet, men får en starkare, mer förstärkt signal tillbaka.. nu låter det iofs inte som det är det troligaste i detta fallet.

Har du koll på Maya's interna routing? Har du Direct monitor påslaget? Har du routat ljudet så att det blir rundgång - d.v.s att ljudet du spelar in går ut i en monitortappning som sedan routas tillbaka in i ljudkortet?

Kolla först hur ditt ljudkort hanterar kanalerna som förväntas dyka upp i Cubase.

Kolla sen hur dessa kanaler är assignade i VST connections ( Maya 1 + 2, Maya 3 + 4 ..e.t.c)

Om det är stereo eller mono bör du kunna se på filen i arrangefönstret när filen ligger inspelad..

Kan det vara som någon nämnde att det har med mono att göra? Jag har t.ex ett pianoljud samplat i stereo jag spelar från min synth,

in i mixerbordet men på bara en kanal - och sen vidare genom utgångarna in till ljudkortets ingångar. Ska man koppla ljud in i mixern, på varsin kanal för att det ska bli stereo? Isåfall kvarstår ändå trumljuden, för de är väl oftast samplade i mono? Och även dessa och basar låter underligt. (oavsett om jag för dom till mixern på en kanal, eller två (röd/vit - left/right).

En annan sak jag undrar är volym för in och utgångarna på ljudkortsinställningarna (man kan nå dom via cubase) Ska man sätta dom högt eller lågt i förhållande tillvarandra? Jag vet ju att man ska sätta dom så att signalen in inte distar, men att fippla med dom varje gång vill man ju slippa, och istället använda kontrollerna på mixerbordet.

Monitoring är inte påslaget.

Redigerat av hellspawn1
Postat (redigerat)

Oj, ja det där såg inte rätt ut, du summerar ju left och right kanal när du tar in en stereoutgång på en monokanal i mixern.. du får splitta signalen på varsin ingång ( som du gjort på vänstra nedersta bilden ) ...

Hur många in och ut har du på ditt ljudkort? och använder du bara din trummaskin och din synt och samtidigt har 2 + 2 ingångar i ditt Maya kan du ju stoppa dessa direkt in i ljudkortet och använda VST-instrument-funktionen som SX har.

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)
Oj, ja det där såg inte rätt ut, du summerar ju left och right kanal när du tar in en stereoutgång på en monokanal i mixern.. du får splitta signalen på varsin ingång ( som du gjort på vänstra nedersta bilden ) ...

Hur många in och ut har du på ditt ljudkort? och använder du bara din trummaskin och din synt och samtidigt har 2 + 2 ingångar i ditt Maya kan du ju stoppa dessa direkt in i ljudkortet och använda VST-instrument-funktionen som SX har.

Okej, jag ska ha dom splittade då alltså! Men påverkar det ljudet i samtliga fall? T.ex pianon och sådana instrument är ju samplade i stereo, men trummor brukar väl vara i mono?

Jag har 4 in och 4 ut - gångar på mitt ljudkort. (Eller 2x2 stereo blir det väl då?)

Dock så låter ljudet fortfarande håligt och lite skränigt på nåt sätt, som innan. Jag blir galen, jag har provat utan mixerbord direkt från synthen in i ljudkortet = ingen skillnad.

När jag spelar in det (och spelar direkt på synthen, o lyssnar i lurar/på monitorer) då låter det bra. Men så fort jag spelar upp materialet jag nyss spelat in. Då har det blivit missbildat i inspelningen - ihåligt, rassligt, etc. Som om något litet troll lagt på ett dassigt reverb och distat signalen någonstans!

Redigerat av hellspawn1
Postat (redigerat)

Jag kollade lite i MAYA'n manual och tror att jag hittade felet:

Jag tror att ditt fel beror på att MIX är inställd att skickas till antingen ena eller andra kanalen INTERNT i dess kontrollpanel, troligtvis får du fasfelet när du dels hör ljudet i Cubase och samtidigt den latencyförskjutna signalen från den interna mixningen i ljudkortet.

Så prova att avaktivera "MIX" ( är den redan avaktiverad blir det lite knepigare,)

Redigerat av Lundin
Postat
Jag kollade lite i MAYA'n manual och tror att jag hittade felet:

Jag tror att ditt fel beror på att MIX är inställd att skickas till antingen ena eller andra kanalen INTERNT i dess kontrollpanel, troligtvis får du fasfelet när du dels hör ljudet i Cubase och samtidigt den latencyförskjutna signalen från den interna mixningen i ljudkortet.

Så prova att avaktivera "MIX" ( är den redan avaktiverad blir det lite knepigare,)

Min kontrollpanel för ljudkortet ser annorlunda ut än på bilden du postade, tyvärr hittar jag ingen knapp med namnet MIX. Vet inte hur mkt som gick att utröna från bilderna av min kontrollpanel jag postade, men det är så dom ser ut iallafall! Hm, synd att det inte såg ut som på din bild, det hade varit himlans bekvämt att lösa problemet med hjälp av en knapptryckning annars 😆 Finns det någon motsvarighet för att "avaktivera mix" i dom menyerna jag har? (om det som sagt går att utröna något från bilderna, annars får jag återkomma med bättre bilder!)

Postat

..sedärja... du hade ju lagt upp bilder på din kontrollpanel.. 😛

Den vänstra bilden visar inställningen för det som kallas Systemlink och detta har inget med den vanliga ljudhanteringen att göra utan används när du ska koppla ihop 2 eller fler datorer och synca ljudströmmen mellan dessa.

Vad står det under fliken USB resp. ASIO i ljudkortets kontrollpanel?

Kan du lägga upp en ljudsnutt av hur det låter?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.