Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Har en liten fråga!

Om man t.e.x lägger upp 2 olika delay FX-kanaler och 2 Rever FX kanaler plus en flanger eller chorus FX kanal.

Kan man på något sätt ta t.e.x en delay kanal och skicka till t.e.x flanger kanalen?

Förstår ni...?

Alltså ungefär som om man lägger en send effekt på en send effekt.

Annons
Postat (redigerat)
Hej.

Har en liten fråga!

Om man t.e.x lägger upp 2 olika delay FX-kanaler och 2 Rever FX kanaler plus en flanger eller chorus FX kanal.

Kan man på något sätt ta t.e.x en delay kanal och skicka till t.e.x flanger kanalen?

Förstår ni...?

Ja, det kan man.

Man gör på samma sätt som när man skickar ljudet från en midi- eller audiokanal till en effekt-kanal: man går till kanalens "Sends" och väljer vilken buss man vill skicka till och hur mycket.

Tyvärr har cubase en ganska dålig egenskap i att man kan bara skicka sends till grupp- och effektkanaler som skapats EFTERÅT. Dvs, om du har först skapat två effektkanaler (1 och 2) med reverb, sen skapat en tredje effektkanal (3) med chorus/flanger, och två till effektkanaler (4 och 5) med delayeffekter, så kan du inte skicka chorus/flanger signalen (3) till ett av reverbkanalerna (1 eller 2). Anledning är att bussarna i cubase går efter "order of creation" regeln. Du kan däremot skicka chorus/flangersignalen (3) till något av delay-kanalerna (4 eller 5) eftersom dom kanalerna skapades senare i ordningen. Jäkligt dåligt, men så är det. Vanliga audio eller midi-kanaler berörs däremot inte av den här regeln, bara sk buss-kanaler som grupp-, effekt- och master-kanaler. Vill du skicka chorus/flanger signalen till ett av reverben så måste du skapa en ny effektkanal (6), lägga reverbet där istället och ta bort den ursprungliga effektkanalen (1 eller 2).

Redigerat av Opus99
Postat
Hej.

Har en liten fråga!

Förstår ni...?

Ja, det kan man.

Man gör på samma sätt som när man skickar ljudet från en midi- eller audiokanal till en effekt-kanal: man går till kanalens "Sends" och väljer vilken buss man vill skicka till och hur mycket.

Tyvärr har cubase en ganska dålig egenskap i att man kan bara skicka sends till grupp- och effektkanaler som skapats EFTERÅT. Dvs, om du har först skapat två effektkanaler (1 och 2) med reverb, sen skapat en tredje effektkanal (3) med chorus/flanger, och två till effektkanaler (4 och 5) med delayeffekter, så kan du inte skicka chorus/flanger signalen (3) till ett av reverbkanalerna (1 eller 2). Anledning är att bussarna i cubase går efter "order of creation" regeln. Du kan däremot skicka chorus/flangersignalen (3) till något av delay-kanalerna (4 eller 5) eftersom dom kanalerna skapades senare i ordningen. Jäkligt dåligt, men så är det. Vanliga audio eller midi-kanaler berörs däremot inte av den här regeln, bara sk buss-kanaler som grupp-, effekt- och master-kanaler. Vill du skicka chorus/flanger signalen till ett av reverben så måste du skapa en ny effektkanal (6), lägga reverbet där istället och ta bort den ursprungliga effektkanalen (1 eller 2).

OK.

Det där "order of creation" regeln har jag märkt av. riktigt irriterande att skapa om FX kanaler bara för kunna sända till dom.

Så du menar att det är bara att gå in på FX kanalens send och skicka vidare till en annan send (som har skapats efter den första FX kanalen 🙂 )

Har för mig jag gjort det innan utan framgång. Får säkerhets kolla när jag kommer hem.

Tack för hjälpen

Postat
Begränsningarna skall väl vara åtgärdade i 4.1

Är dom? det visste jag inte. Har tvekat att uppgradera till version 4. Tack

Postat
Hej.

Har en liten fråga!

Förstår ni...?

Ja, det kan man.

OK.

Det där "order of creation" regeln har jag märkt av. riktigt irriterande att skapa om FX kanaler bara för kunna sända till dom.

Så du menar att det är bara att gå in på FX kanalens send och skicka vidare till en annan send (som har skapats efter den första FX kanalen 😆 )

Har för mig jag gjort det innan utan framgång. Får säkerhets kolla när jag kommer hem.

Tack för hjälpen

Upptäckte nu att jag bara kan skicka send ifrån en group channel till en annan. Kan alltså inte skicka en FX send till en annan FX send.

Är det någon skillnad på att ha en group channel att "senda" till än en FX channel. Det borde väl i princip fungera på samma sätt.

Postat

Group och FX är samma sak i stort sett. Bara det att en FX kanal inte kan senda vidare.

I Cubase 4 har dem äntligen fixat så att det är fri routing mellan kanalerna. Då slipper man tänka på i vilken ordning man skapar sina grupper.

Postat
Group och FX är samma sak i stort sett. Bara det att en FX kanal inte kan senda vidare.

I Cubase 4 har dem äntligen fixat så att det är fri routing mellan kanalerna. Då slipper man tänka på i vilken ordning man skapar sina grupper.

Det var väl på tiden att de fixade det. Synd att jag sitter med SX3.

Då är väl FX kanalen egentligen helt meningslös i cubase sx. Om ändå group kanalen fungerar på samma sätt, t.o.m. bättre.

Undrar hur steinberg tänkte där....??

tack för svaren..

Postat

Det var väl på tiden att de fixade det. Synd att jag sitter med SX3.

Då är väl FX kanalen egentligen helt meningslös i cubase sx. Om ändå group kanalen fungerar på samma sätt, t.o.m. bättre.

Undrar hur steinberg tänkte där....??

tack för svaren..

de har släppt ett helt nytt uppdateringen, som innehåller enormt många förbättringar.

men visst, då var det ganska korkad!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.