Jump to content
Annons

Efterlyser ett slut på komprimering på bekostnad av dynamiken!

Audio

Recommended Posts

nin (oregistrerad)
du skrev att du efterstävar musik som inte är märkbart komprimerad. jag påstår att det finns flera goda skäl att använda dynamikprocessorer även rent ljudmässiga, och jag ställer mig även frågande till om du ens har hört ett närmickat trumset utan dynamikprocessing.

erkänn att du var allt för onyanserad och förtjänade ifrågasättandet.

Sluta köra massa straw man inlägg. Förstår du inte skillnaden mellan normal kompression och massiv slutkompression på ALLT så bör du nog läsa på mer innan du försöker "läxa upp" folk.

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 328
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Finns en del diskussioner att ta del av i just det ämnet. Det argumenteras ofta att "sämre" högtalare och system behöver en viss grad av kompression för att, tja.. låta så bra som går.

Sån diskussion har jag nog aldrig hört talas om. Vore nästan intressant att se var såna diskussioner pågår och i vilken omfattning. Det låter lite knäppt, såhär spontant. Så ett läger säger alltså att enklare högtalare komprimerar ljudet i sig själva och därför ska man platta till ljudet? medan ett annat läger säger att enklare högtalare komprimerar i sig självt och att det räcker?

Jag menar, för att få ens egna högtalare att jobba så optimalt de kan ... då ska man ju justera utvolymen och förstärkningen. Jag ser inte varför musiken ska klämmas sönder på själva CDn för? Då låter ju CDn någon procent bättre på enklare högtalare men kalkon på större avancerade system. Verkar ju inte klokt. Min förebild har alltid varit att musiken på CDn ska låta bra på så många system som möjligt. Lyssnaren måste acceptera åtminstone lite eget ansvar för de högtalare man väljer att använda.

Jag anser att det är lite mitt emellan. Högtalare och/eller förstärkare som jobbar lite för hårt kan ge ganska olika resultat och även fast de kapar bort transienter och därmed ger ett mer massivt intryck så känner jag att det fortfarande låter bättre att göra detta under mer kontrollerade former i.e högre nivåer i masteringen.

"Kapar bort transienter och därmed ger mer massivt tryck" ??

Definitionen av "tryck" är nog i så fall upp för debatt. Min uppfattning av "tryck" är något som pulserar kraftigt. Trycket ifrån en pumpande bastrumma, för mig, kommer ju ifrån att den slår an kraftfullt, att skillnaden mellan slaget och tystnaden innan är stor. Om man jämnar ut skillnaden mellan högt och svagt så tar man ju bort 'tryck' - min definition av tryck i alla fall. Det är just det som jag tycker är grejen med degraderingen. Att det låter platt, klent, inget bett eller tryck, för att transienterna är mosade.

som sagt, jag citerade det inlägg som jag ville bemöta. vad du anser att trådskaparen menade i sitt första inlägg för flera dagar sedan är ointressant. om all fokus skall ligga på det så borde tråden avslutats för länge sedan. istället utvecklas tråden.

Det du kommenterade var ingen utveckling av tråden. Du kommenterade trådskaparen själv när han upprepade samma sak han deklarerade i trådens öppning: "Jag anser att ljudbilden blir platt och påstridig... jag blir lyssningstrött" och han blev banaliserad av dig med: "ljudet behöver komprimeras för att du ska slippa justera volymkontrollen hela tiden. Volymmaximeringens orsaker har du också fått svar på i tråden". Håll reda på begreppen lite och förvirra inte så mycket.

"Ljudet behöver komprimeras, för att du ska slippa justera volymratten" var ju nästan lite roligt 😄

Om man vill slippa justera volymratten så tillför tekniker volymkompensation, automatisk volymkompensation, till mixen. Typ Waves MaxxVolume. Det är helt enkelt en volymkontroll som automatiskt ser till att musikens volym ligger på samma snittvärde. Blir snittvolymen 10 db lägre så höjer den 10 db. Men de pressar inte ihop den interna dynamiken, som kompressorer gör. Kompressorer används för att pressa ihop den interna dynamiken, inte för att endast jämna till ljudvolymen. Det är en avgörande skillnad.

Så, kort sagt, jag ser fortfarande ingen direkt anledning till varför ljudet skulle vara i ett tekniskt behov av kompression. Och inte trådskaparen heller, skulle jag tro.

ingen har påstått att enklare högtalare skulle återge ett större dynamiskt omfång tack vare komprimering. begriper du inte att komprimeringen -om något- minskar det dynamiska omfånget?

Förstår jag mycket väl. Men du påstod att de flesta högtalare är för klena för att återge fullt dynamiskt omfång. Alltså återger de ett något mindre dynamiskt omfång än musiken på en CD har. De komprimerar omfånget själva. Så ... kompression behövs, för att klenare högtalare komprimerar själva? Jag kunde inte tänka mig att det var så du menade. Du måste ha menat att små högtalare hade förstorat omfång ☺️

jag föreslår att du nöjer dig med att bemöta en person åt gången, det blir ganska svårläst och tar onödigt med plats.

vad du inte har förstått är att låtar mixas olika, och när man diskuterar volym så behöver man skilja på peak-volym och medelvolym. om du tänker på en isolerad låt så framstår det som idiotiskt att justera volymen under tiden man lyssnar. men, tar man i beaktande att låten kanske spelas på radio tillsammans med en massa andra genre, med helt andra medelvolymer så inser man snart att om en serie låtar spelas på rad, så skulle vissa upplevas som väldigt tysta, bara för att man valt att lämna obegränsat dynamiskt utrymme till något enskilt ljud.

om man väljer att höja volymen ordentligt för att man vill ha ungefär samma medelvolym under även denna låt, så kan du kanske gissa dig till vad som händer under nästa låt, där man istället valt att mixa på ett helt annat sätt, men en högre snittvolym som följd.

att hantera transistenter direkt i mixningen eller masteringen gör att du bättre kan utnyttja bit-djupet under tystare partier i låten, istället för att överlåta detta till högtalaren, och de begränsningar du möter där, när du lyssnar på lite högre volym.

för övrigt så bör du ta med lyssningvolym när du diskuterar hur högtalare hanterar peakar.

fundera en stund på detta innan du svarar.

Dela på andra sajter

nin (oregistrerad)
Men hur går det då med all elektronisk musik om man ska förbjuda reverb och chours? Jag tror att det skulle kännas rätt så tomt och menlöst utan de effekterna.

Kompressor och delay är livsviktigt 😮

Vem har säger sånt? Varför hittar du på saker som ingen säger? Har du verkligen inte argument starkare än detta? Ingen förbjuder att man använder kompressorer. Poängen är att ALLT, oavsett vad det är, pressas svinhögt. För att förklara med dina egna påstående, ja tänk om ALL musik var tvungen att ha exakt samma BPM! Oavsett om det var metal, pop, jazz eller vad som helst! Man sitter i masteringen och säger "määh, folk gillar ju 135 BPM så vi ändrar denna skiva så den har 135 BPM, oavsett hur det bör låta för låta som bäst".

Låter det smart, logiskt och bra?

Dela på andra sajter

nin (oregistrerad)
fast vinyl suger ju jämfört med cd

Ja, det är klart sämre format men ÄNDÅ så låter det så mycket bättre, på grund av bättre mastering. Var det så svårt att greppa?

Dela på andra sajter

nin (oregistrerad)
så du menar att idioterna som påstås gilla dagens sound ska få ansvaret att mastra musiken när dom lyssnar också?

folk kan ju fan inte ens ställa in bas å diskant på ett vettigt sätt så hur fan ska dom hantera kompression?

Om dom kan eller inte kan ställa in det har inte med saken att göra. Det är inget argument att förstöra musiken för alla bara för ett fåtal inte klarar av apparaterna. Skulle vi tänkt samma med video? DVD? mobil? dator? Att "dom dumma konsumenterna klarar inte av detta så vi skiter i det?"

Låter inte speciellt genomtänkt, speciellt inte eftersom det är rätt enkelt att sätta in typ 3 val. Lite kompression, mycket kompression och massiv kompression. Tror dom flesta som klarar av att sätta på en ipod klarar av att välja själv. 😮

Dela på andra sajter

Klart den är till för att användas, men vem fan vill gå och skruva på den varje gång det byter låt. Sen spelar man den lågt mastrade låten på hög volym och glömmer dra ner när den högt mastrade låten kommer och PANG så har man tinnitus och det var ditt fel. 😮 närå. Fast nu skriver jag nog inget mer här, kram på er!

Men då är det ju de högt/starkt mastrade låtarna som är bovarna i dramat isåfall. Eftersom man måste sträva efter att låta lika starkt.

Dela på andra sajter

nin (oregistrerad)
Men nu har 8 sidor gått åt att vetenskapligt bevisa att man förstör ljudet.

Klart man gör, men vad förändrar det egentligen?

Dom som gillar hur det låter kommer göra det ändå?

Hur FEL det än är, just därför diskussionen känns så meningslös, eller är det bara jag som ser det så?

Vad är det egentligen som ni försöker åstadkomma ?

Hur man än vrider och vänder på det går det ju inte att få det till att det är FEL då folk ändå kommer

tycka det låter gött, lär vart samma diskussion bland audiofiler när man frivilligt började dista

gitarrer, men gillar man effekten det blir av det så gör man.

Jo jag upprepar mej också, men det är ju ingen som vill se på det på det sättet

utan det brister alltid ut i kukmätartävling i vem som vet mest om hur mycket man pajar

ljudet.

Frågan är, ladda du hem White stripes raren jag la upp? Kan jag få din ärliga åsikt om skillnaden?

Dela på andra sajter

du skrev att du efterstävar musik som inte är märkbart komprimerad. jag påstår att det finns flera goda skäl att använda dynamikprocessorer även rent ljudmässiga, och jag ställer mig även frågande till om du ens har hört ett närmickat trumset utan dynamikprocessing.

erkänn att du var allt för onyanserad och förtjänade ifrågasättandet.

Sluta köra massa straw man inlägg. Förstår du inte skillnaden mellan normal kompression och massiv slutkompression på ALLT så bör du nog läsa på mer innan du försöker "läxa upp" folk.

oj, lilla vän. du verkar arg.

jag tror du har missat vad jag ifrågasatte, så där för du allt läsa på. för övrigt så har jag själv påpekat problemet med mastering/re-mastering som helt förändrar den ursprungliga ljudbilden. detta i en tidigare tråd, som jag länkade till på en tidigare sida.

Dela på andra sajter

jag föreslår att du själv börjar spela in och mixa musik, så kommer du snart till insikt.

Vad är det för insikt du vill att jag ska komma till?

förmodligen att du inte vet vad som används för att det inte alltid hörs

att resultatet förmodligen skulle va sämre, om detta du inte hör används, inte skulle användas

men det är ju min gissning på vad den gode itzhak menar

Nej, just det. Det som jag tidigare kallat för märkbart komprimerat. Märkbart. För mig som konsument. Jag kritiserar komprimering som jag som konsument lägger märke till, exempelvis Metallicas senaste, som är, för mig, märkbart komprimerad. Jag har aldrig påstått att all komprimering är dålig, som några tydligen några fått för sig eftersom dom inte orkat läsa alla inlägg i tråden.

Mvh Audio

om du inte har hört ett närmickat ickekomprimerat trumset, hur kan du då avgöra om komprimeringen hörs eller inte? det är här din brist på ämneskunskap blir tydlig.

som jag redan förklarat för dig så reagerade jag på din onyanserade inlägg där du säger dig vilja ha ljud där komprimering inte hörs. att försöka glida ifrån det som jag reagerade på vinner du inget på.

Hur jag kan avgöra om det hörs eller ej? Ja... jag avgör det genom att lyssna. Hur avgör du själv hur saker låter?

Om jag sitter och lyssnar på Duffys senaste skiva och hör att den är för hårt komprimerad - Vad har det då med min brist på ämneskunskap att göra, undrar jag? Om du hade orkat läsa mina tidigare inlägg så har jag gång på gång påpekat att det är märkbar komprimering jag avskyr. Komprimering JAG hör. Komprimering JAG retar mig på. Och inlägget skulle nog inte vara så onyanserat om du tagit dig lite tid till att läsa igenom allt jag har skrivit i tråden, det är inget jag glider ifrån. Jag orkar inte upprepa samma sak om och om igen bara.

Dela på andra sajter

jag tror du har missat vad jag ifrågasatte, så där för du allt läsa på. för övrigt så har jag själv påpekat problemet med mastering/re-mastering som helt förändrar den ursprungliga ljudbilden. detta i en tidigare tråd, som jag länkade till på en tidigare sida.

"Oj, lilla vän, du verkar arg"??

Vad är det här för jäkla skitstil? Det här har ju ingenting med saken eller ens tråden att göra alls. Det här är ju bara rena kränkningar och provokationer.

Itzak, i sitt förra inlägg till mig (det som han ännu inte funnit ord att svara på) kunde han ju inte ens hålla reda på vad han argumenterar med vem, vad tråden handlade om i grunden, och vad han just då pratade om - än mindre förstå skillnaden mellan volym och kompression.

Jag skulle inte bry mig om jag var "Audio". För som du märker, så går du baklänges. Han misstolkar ibland avsiktligt, ibland oavsiktligt det du säger, och du tvingas redogöra för mer och mer och mer, hur mycket du än anstränger dig för att förklara dig. Han är inte ute efter att framföra sin mening, han är inte ute efter att försöka förstå din åsikt. Han är ute efter driva med dig, göra dig illa, kränka och få dig skitförbannad. Han bär sig åt exakt som ett forum-troll, vars kunskaper om audio inte bär sin egen vikt.

Redigerat av Opus99
Dela på andra sajter

Vad är det här för jäkla skitstil? Det här har ju ingenting med saken eller ens tråden att göra alls. Det här är ju bara rena kränkningar och provokationer.

Itzak, i sitt förra inlägg till mig (det som han ännu inte funnit ord att svara på) kunde han ju inte ens hålla reda på vad han argumenterar med vem, vad tråden handlade om i grunden, och vad han just då pratade om - än mindre förstå skillnaden mellan volym och kompression.

Jag skulle inte bry mig om jag var "Audio". För som du märker, så går du baklänges. Han misstolkar ibland avsiktligt, ibland oavsiktligt det du säger, och du tvingas redogöra för mer och mer och mer, hur mycket du än anstränger dig för att förklara dig. Han är inte ute efter att framföra sin mening, han är inte ute efter att försöka förstå din åsikt. Han är ute efter driva med dig, göra dig illa, kränka och få dig skitförbannad. Han bär sig åt exakt som ett forum-troll, vars kunskaper om audio inte bär sin egen vikt.

Nej, jag bryr mig inte så mycket. Han får gärna driva med mig, om det gör honom lycklig. Mig berör det inte. Jag gör mitt bästa för att förklara mig, mer än så kan jag inte göra. 😮

Jag har för länge sedan fått svaret jag var ute efter när jag startade tråden. Jag vet nu varför låtar tok-komprimeras som dom gör i dagens läge.

Att tråden har spårat ur totalt, med en massa onödiga påhopp om hur man formulerar sig i sina inlägg, vilka kunskaper man har inom ljudteknik, vad man har för smak och tycke, osv, är väldigt trist. Men det är väl tyvärr sånt man får räkna med. Det finns oseriösa människor överallt

Mvh Audio

Dela på andra sajter

jag föreslår att du själv börjar spela in och mixa musik, så kommer du snart till insikt.

att resultatet förmodligen skulle va sämre, om detta du inte hör används, inte skulle användas

Nej, just det. Det som jag tidigare kallat för märkbart komprimerat. Märkbart. För mig som konsument. Jag kritiserar komprimering som jag som konsument lägger märke till, exempelvis Metallicas senaste, som är, för mig, märkbart komprimerad. Jag har aldrig påstått att all komprimering är dålig, som några tydligen några fått för sig eftersom dom inte orkat läsa alla inlägg i tråden.

Mvh Audio

om du inte har hört ett närmickat ickekomprimerat trumset, hur kan du då avgöra om komprimeringen hörs eller inte? det är här din brist på ämneskunskap blir tydlig.

som jag redan förklarat för dig så reagerade jag på din onyanserade inlägg där du säger dig vilja ha ljud där komprimering inte hörs. att försöka glida ifrån det som jag reagerade på vinner du inget på.

Hur jag kan avgöra om det hörs eller ej? Ja... jag avgör det genom att lyssna. Hur avgör du själv hur saker låter?

Om jag sitter och lyssnar på Duffys senaste skiva och hör att den är för hårt komprimerad - Vad har det då med min brist på ämneskunskap att göra, undrar jag? Om du hade orkat läsa mina tidigare inlägg så har jag gång på gång påpekat att det är märkbar komprimering jag avskyr. Komprimering JAG hör. Komprimering JAG retar mig på. Och inlägget skulle nog inte vara så onyanserat om du tagit dig lite tid till att läsa igenom allt jag har skrivit i tråden, det är inget jag glider ifrån. Jag orkar inte upprepa samma sak om och om igen bara.

återigen; om du -som jag gav som exempel- inte hört ett närmickat okomprimerat trumset, hur kan du då avgöra vad som är komprimerat?

ja, jag förstår att du inte kan svara.

att du sedan upplever att många produktioner har en allt för komprimerad mix säger jag inget om. jag har ju själv påpekat det för över ett år sedan... (om du vill får du gärna skriva i den tråden)

Dela på andra sajter

ja, jag vet inte vad ni två har pratat om innan och vad han inte kan svara dig på. för min del får han gärna missförstå, det gör mig inget. men han måste ju inte vara ett forumtroll bara för att han kanske inte har några kunskaper om musikproduktion.

Dela på andra sajter

... vad han inte kan svara dig på. för min del får han gärna missförstå, det gör mig inget. men han måste ju inte vara ett forumtroll bara för att han kanske inte har några kunskaper om musikproduktion.

Är det någon som läser den här tråden, och tvivlar på att Itzak förvrider folks ord med avsikt, för att få folk förbannade, så han kan flina och säga "oj då, lilla vän, du verkar arg?", så serverade han just ett praktexempel på hur han vrider saker, med inlägget ovan.

Jämför med vad jag skrev till honom ovan.

I rest my case.

Redigerat av Opus99
Dela på andra sajter

vad han inte kan svara dig på. för min del får han gärna missförstå, det gör mig inget. men han måste ju inte vara ett forumtroll bara för att han kanske inte har några kunskaper om musikproduktion.

Är det någon som läser den här tråden, och undrar om Itzak förvrider folks ord med avsikt, så serverade han just ett praktexempel på det, med det här inlägget.

Jämför med vad jag skrev till honom ovan.

I rest my case.

vad menar du? vad har jag misstolkat? du inleder med att skriva riktat mot mig. sedan börjar du prata om "han", avser du fortfarande samma person?

jag ser fram emot att få läsa inlägg som sakligt bemöter det jag har skrivit om kompression och användningen av sådan.

om du har någon åsikt? du verkar vara mer intresserad av att tala om vad andra tycker.

Dela på andra sajter

Jag inte följt tråden i sin stora helhet men har sett att det diskuteras mer saker än det trådskaparen ämnade beröra, saker i diskussionen känns däremot ytterst aktuellt med dagens mått mätt och bidrar till intressanta åsikter.

Nu har det däremot kommit in så många anmälningar totalt sett att ni får skärpa till er och hålla er till trådens ämne annars stänger vi ner fortsatt diskussion.

Dela på andra sajter

Hejja Lundin. Stäng tråden.. Den har spårat ur totalt för länge länge sedan.

Ha en bra dag på er!

Jag inte följt tråden i sin stora helhet men har sett att det diskuteras mer saker än det trådskaparen ämnade beröra, saker i diskussionen känns däremot ytterst aktuellt med dagens mått mätt och bidrar till intressanta åsikter.

Nu har det däremot kommit in så många anmälningar totalt sett att ni får skärpa till er och hålla er till trådens ämne annars stänger vi ner fortsatt diskussion.

Dela på andra sajter

Mvh Audio

återigen; om du -som jag gav som exempel- inte hört ett närmickat okomprimerat trumset, hur kan du då avgöra vad som är komprimerat?

att du sedan upplever att många produktioner har en allt för komprimerad mix säger jag inget om. jag har ju själv påpekat det för över ett år sedan... (om du vill får du gärna skriva i den tråden)

-Om argumentationen fortfarande handlar om ett av inläggen där jag skrev att jag föredrar musik som inte är märkbart komprimerad så kan jag medge att jag borde ha skrivit något i stil med att jag föredrar att lyssna till musik med så stort dynamiskt omfång som är ljudkvalitetsmässigt möjligt, istället. För att undvika missförstånd för dom som inte orkat läsa igenom tråden. Du spinner vidare på ett inlägg som tydligen kunde misstolkas -Jag har svarat ett antal gånger på vad jag menade och att jag refererar till mig själv (med min smak och kunskapsbredd). -Jag avgör om det är för komprimerat genom att lyssna. Är musiken odynamisk, platt och påstridig? - Det är så jag avgör. Genom att lyssna. Du har själv citerat många svar som jag försökt att ge dig. Läs igenom dom. Det är ingen idé att du spinner vidare på det här, du kommer förmodligen aldrig bli nöjd med vilket svar jag än ger dig.

Dock undrar jag vad det är för fråga du förstår att jag inte kan svara på? Varför frågar du, om du uppenbarligen förstår att du inte kommer få ett svar du är nöjd med?

Det sista du säger har varit det jag varit ute efter att framföra, ja! Otroligt att det skulle ta sån tid för dig att förstå det. Men om jag har varit oklar i mina formuleringar kan jag bara beklaga.

Dessutom väntar jag fortfarande på ett svar från Itzhak. Inlägg #192. Skulle vara intressant att få veta hur du resonerar. Att försöka glida ifrån det jag reagerade på, är inget du vinner på.

Mvh Audio

Redigerat av Audio
Dela på andra sajter

Mvh Audio

-Om argumentationen fortfarande handlar om ett av inläggen där jag skrev att jag föredrar musik som inte är märkbart komprimerad så kan jag medge att jag borde ha skrivit något i stil med att jag föredrar att lyssna till musik med så stort dynamiskt omfång som är ljudkvalitetsmässigt möjligt, istället. För att undvika missförstånd för dom som inte orkat läsa igenom tråden. Du spinner vidare på ett inlägg som tydligen kunde misstolkas -Jag har svarat ett antal gånger på vad jag menade och att jag refererar till mig själv (med min smak och kunskapsbredd). -Jag avgör om det är för komprimerat genom att lyssna. Är musiken odynamisk, platt och påstridig? - Det är så jag avgör. Genom att lyssna. Du har själv citerat många svar som jag försökt att ge dig. Läs igenom dom. Det är ingen idé att du spinner vidare på det här, du kommer förmodligen aldrig bli nöjd med vilket svar jag än ger dig.

Dock undrar jag vad det är för fråga du förstår att jag inte kan svara på? Varför frågar du, om du uppenbarligen förstår att du inte kommer få ett svar du är nöjd med?

Det sista du säger har varit det jag varit ute efter att framföra, ja! Otroligt att det skulle ta sån tid för dig att förstå det. Men om jag har varit oklar i mina formuleringar kan jag bara beklaga.

Dessutom väntar jag fortfarande på ett svar från Itzhak. Inlägg #192. Skulle vara intressant att få veta hur du resonerar. Att försöka glida ifrån det jag reagerade på, är inget du vinner på.

Mvh Audio

ja, jag har missat att svara på det inlägget. jag håller inte med om att det går att ge ett enkelt svar på för vad och vem som musik produceras. det finns en mängd olika saker som ligger till grund för hur musik produceras, och du har säkert lärt dig en del om olika anledningar till dynamikprocessing i den här tråden.

jag är bara ute efter att få dig att förstå att även hörbar komprimering kan vara något positivt, det är något som kan vara svårt att hugga direkt om man inte själv sysslat med inspelning. därför har jag gett enkla exempel och försvarat dessa med fler exempel.

Dela på andra sajter

trådskaparen efterlyste musik som inte var märkbart komprimerad. jag påstår att högtalarnas begränsningar (många personer lyssnar i ganska klena anläggningar/radioapparater) är en bidragande orsak till att man ofta försöker begränsa dynamiken med exempelvis kompressorer.

påstår du att jag har fel?

Ja, det är fruktansvärt fel. Har du verkligen kollat upp något av detta eller påstår du hej-vilt? Hur kan det komma sig att alla hundratals hemmabiografer i sverige, från riktigt billiga till dyra, klarar av dynamiken från filmer? Dynamiken som är vida överlägsen 99% av alla skivor som släpps idag. Visst, vissa klarar av det sämre än andra men det ändrar ju inte faktumet att dom klarar av att återge det tillräckligt bra för dom som äger dom.

Att komma och påstå att dom inte klarar av att återge musik med crest på 20 dB är ju löjligt och bygger på grov okunskap om ämnet.

äh... vem är det som har pratat om 20db? vem har diskuterat hemmabiografer? diskuterar vi bostongurka också?

hur vet du att min hemmabio klarar av att återge tansistenter på ett bra sätt när jag höjer volymen? hur vet du att ljud i filmer inte dynamikprocessas?

"tillräckligt bra för dom som äger dom" -vilket skämt.

Dela på andra sajter

nin (oregistrerad)

Att stänga en viktig tråd (ämnet är verkligen viktigt) för några misssköter sig vore inte vidare bra. Det bästa vore ju semester eller varningar till dom som missköter sig. Annars kan vem som helst gå in i trådar som han/hon ogillar och flamea sönder dom så dom stängs.

Mvh

Dela på andra sajter

nin (oregistrerad)
äh... vem är det som har pratat om 20db? vem har diskuterat hemmabiografer? diskuterar vi bostongurka också?

hur vet du att min hemmabio klarar av att återge tansistenter på ett bra sätt när jag höjer volymen? hur vet du att ljud i filmer inte dynamikprocessas?

"tillräckligt bra för dom som äger dom" -vilket skämt.

Flera av er påstår ju att folk gillar detta "sound" med sönderpressad dynamik och dist, men folk verkar ju gillar dynamiken som finns på filmer, något som talar emot eran dogm.

Tyvärr så verkar du totalt ointresserad av en verklig debatt.

Trist att dumma myter får spridas vidare på ett studio forum utan några sätter sig emot. Men så har vi, 2008, sämre ljudkvalite än 1930-talet, så jag är inte förvånad.

Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag vädjar till alla Moderatorer att stänga ner den här sandlådan nu!

Vi vet ju alla att den här tråden inte kommer leda nån vart utan det handlar bara om att vissa sitter och kastar skit på varandra.

Dela på andra sajter

Jag eftersträvar också det där härligt höga ljudet som jag tror trådskaparen ville åt. Nu tar jag ett exempel: Foo Fighters eller Motherwolf men mest kanske ChiliPeppers..det är så att dom är så ruskigt duktiga på att spela/sjunga sina grejer så det blir både tajt å komprimerat på en å samma gång.

Exakt vad är det som låter bra med Foo fighters och RHCP skivor? Califonication är ju olyssningsbar, fylld med distorsion, klippningar mm? Har du jämfört senaste RHCP skivan, CD mot vinylen? Det är rätt skrämmande lyssning, hur mycket bättre ett stenåldersmedium som vinyl låter med varsam mastering. Det låter dynamiskt, bra, och fylligt. Precis tvärtom mot junkCDn som är söndermasterad.

HAHA. Det som låter bra är att dom är jävligt BRA på att spela, alla nämnda! Det går inte att trolla bort med kompressor o dyl. Nu är jag inte utbildad tekniker så jag kan inte förklara termer men jag har inga problem att uppskatta tex Foo Fighters. Nog fan hörs det att dom spelar/sjunger dynamiskt, så jävla bra dom är... Californication är åxå underbar. Ge mig nåt att jämföra med som är bättre? Vad lyssnar du på? Sinusvåg eller musik?

Dela på andra sajter

Mvh Audio

Mvh Audio

Jag upplever att du läser Itzhak's inlägg med fel "ögon"... Jag förstår inte vad du hänger upp dej på 😎

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.