Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
CITAT (hullan @ 2008-09-20, 15:09)

Låt radio få sin version. Utrusta skivorna med en liten sticker som talar om att

"volymen på denna skiva är något lägre pga..."

Ungefär som "Parental advisory"-stickersen.

http://www.turnmeup.org/

Mr. Keys har en intressant poäng. Men märk ändå att hela diskussionen inte alls handlar om limiters och kompressorer, utan ren å skär distortion i form av clipping. Även Mr. Bob Katz vilken verkar vara allas husgud numera, erkände i ett onlinetest att han föredrog clipping framför ren limiting på en grej, fast han tyckte själv att det inte borde vart bäst. 😛

Efter att ha mastrat album i snart 8år har man fått höra både det ena å det andra, och ja tycker personligen att maxad volym på en platta inte alls behöver vara fel, om det görs smakfullt och är i linje med musiken och artistens vision. Det farliga händer när man börjar pressa skiten ur ett program bara för man inte vågar vara lägre än någon annan. När ja gör en master så pressar jag alltid så hårt som ja tycker känns musikaliskt, och sedan får skivbolaget och artisten komma med feedback på det. 8 fall av 10 tycker de det är för lågt så det krävs ca 1-1.5db högre för att alla parter skall bli nöjda. Men däremot, vet man att de är krig om ett större projekt som kanske 4-5 andra studios slåss om, då är det bara att bita ihop å pressa sönder allt till oigenkännlighet! 🙂

Annons
  • Svar 328
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

nin (oregistrerad)
Postat
Killen spelade hade ju fest och spelade högt! Slutsteget började dista då spelar det ingen roll vilken musik man spelar sönderkomprimerad eller ej.

Nej, ge dig att läsa in saker som inte stämmer. Faktumet är att det ÄR sant det vi säger och det är rätt logiskt om du tänker efter.

nin (oregistrerad)
Postat
lär komma tillbaka.

han är inte forumets första drama queen, som annonserar sin sorti och "lämnar forumet".

Så detta är nivån på studio forumet? Är det något åldergräns uppåt för bli medlem här (kanske max 20 år) eller hur funkar det? För det verkar ju inte som man kan föra en diskussion överhuvudtaget utan det blir sandlåda och opassande svar. Är det kanske så att många saknar dom mest basala kunskaper om audio och därför inte kan svara på konstruktivt sätt utan hoppar på istället? Jag undrar.

nin (oregistrerad)
Postat
Usch.. Nu har jag läst så mycket skitinlägg att jag knappast fattar att ni inte fattar.. Det är typ 2008 nu.. Först och främst CD-standarden är hur förlegad som helst.. Som en otrimmad moppe omkörd av en lustgasexicterad Ferrari typ.. Alltså.. CD-standarden på 44,1 Khz med 16 bitars upplösning kan vi lägga bakom oss.. I dag får vi vilken konsumentdator som helt för knappt 5.000:- utrustad med ett bra ljudkort som klarar minst 96 Khz och 24 bitars upplösning.. Oftast dessutom som 5:1 surround.. Va tusan ska vi med en BW-limiter till då??? I princip all intern hantering av ljud i princip vilken som helst DAW jobbar med 32 bitars floating point.. Alltså.. Det finns i dag inte en analog förstärkare om matchar den dynamiken.. 🙂

Med andra ord skippa limitern och släpp dynamiken fri.. Radiokanalerna kan ni skippa också så vida dom inte vill ta emot 5:1 mixad musik i åtminstone 24 bitar och 96 Khz.. Bara för att dom ska lära sig att det är 2008 för dom också 😛

På vilket sätt skulle inte CD standarden klarar av dagens musik? Med tanke på att dagens musik har sällan någon dynamik på mer än 5-10 dB (om vi har tur) och låter så illa att vi aldrig kan spela det så högt så vi hör CDns brusgolv. Så exakt vad är problemet med CD formatet?

nin (oregistrerad)
Postat
först vill jag be om ursäkt om jag upprepar något som skrivits tidigare, men jag orkar inte läsa hela tråden......slö som jag är!

Hur kan du förvänta dig svar om du inte ens läser tråden du skriver i? 😲

Oseriöst om något.

nin (oregistrerad)
Postat
fast jag vet av egen erfarenhet att även när det kommer till inspelning/mixning av klassisk musik förekommer komprimering (om än väldigt mjukt och försiktigt), och även när det gäller "audiofilmusik" är jag helt övertygad om att viss form av komprimering förekommer, antingen i inspelningsskedet, eller på de enskilda spåren, eller på bus-nivå, eller på outputen....däremot är jag helt på det klara med att det används sparsamt, och genomtänkt....

Firebird, Telarc

onezx1.jpg

Postat
lär komma tillbaka.

han är inte forumets första drama queen, som annonserar sin sorti och "lämnar forumet".

Så detta är nivån på studio forumet? Är det något åldergräns uppåt för bli medlem här (kanske max 20 år) eller hur funkar det? För det verkar ju inte som man kan föra en diskussion överhuvudtaget utan det blir sandlåda och opassande svar. Är det kanske så att många saknar dom mest basala kunskaper om audio och därför inte kan svara på konstruktivt sätt utan hoppar på istället? Jag undrar.

ja, jag håller med dig. det är verkligen barnsligt att deklarera sitt planerade "avhopp" så fort man inte tycker om ett inlägg. lite som "karlsson på taket" helt enkelt: kul på film, men tröttsamt på internet.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Lägg ner den här iq-befriade tråden nu!

nin (oregistrerad)
Postat
ja, jag håller med dig. det är verkligen barnsligt att deklarera sitt planerade "avhopp" så fort man inte tycker om ett inlägg. lite som "karlsson på taket" helt enkelt: kul på film, men tröttsamt på internet.

Men ändå så har DU orken att läsa och skriva om det? Låter ju inte speciellt logiskt om det är så störande, bättre att låta bli att svara eller hur?

nin (oregistrerad)
Postat
Lägg ner den här iq-befriade tråden nu!

IQ befriad? Du vet att det är okej att inte läsa och skriva i tråden om du inte vill?

Postat

Som Hellpig redan påpekat så håll er till ämnet!

Inga personliga påhopp eller diverse offtopic inlägg!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Att anse att tråden består av IQ-befriade påståenden är inget personangrepp mot någon särskild. 😲

Postat

Passar på att bara påminna alla om forumregel nummer två! Tänk på att ha en trevlig ton i inläggen.

2. Konversera bemötande.

Du måste konversera på ett trevligt och bemötande sätt för att få delta i diskussionerna. Meddelanden som är aggressiva, vulgära, obscena, hotfulla, religiöst laddade, hetsar mot folkgrupp eller på något sätt går emot gällande lagstiftning kommer att raderas. Användare som postar inlägg inom någon av ovanstående kategorier, kommer först få varningar och därefter vid upprepade tillfällen mista sitt medlemskap.

Med konkreta belägg och en bra dos ödmjukhet blir responsen och den allmänna tonen mycket trevligare!

Postat
Att anse att tråden består av IQ-befriade påståenden är inget personangrepp mot någon särskild. 😲

Det är sant, men jag syftade inte direkt på ditt inlägg 😛

nin (oregistrerad)
Postat

Någon som laddade ner mitt exempel med White stripes? Har kört det testat många gånger innan med samma resultat varje gång 🙂

Btw, nu lyssnar jag på Alphaville's Forver young skiva på 192 kbps MP3or (orkade inte köra vinylen idag) och herregud va underbart det låter. Efter hört flera nya skivor förut idag där jag fick sänka och ändå blev trött på ljudet, så blommar det verkligen ut. Nu är inte denna någon referensskiva men det är så mycket bättre än normalskivan man får idag att man blir mörkrädd.

Postat

Nu har jag läst klart:) summa summarum: En del diskussioner, intressant. En del bajssnack åxå tyvärr men skön nattaläsning:)

Jag eftersträvar också det där härligt höga ljudet som jag tror trådskaparen ville åt. Nu tar jag ett exempel: Foo Fighters eller Motherwolf men mest kanske ChiliPeppers..det är så att dom är så ruskigt duktiga på att spela/sjunga sina grejer så det blir både tajt å komprimerat på en å samma gång.

Spela in högt och använd din eller ditt bands egen dynamik så blir det bra. Det svåra är att fånga d. 😆 Har velat kunna göra det länge och nu är det nära iom införskaffande av pre-amp. Blir nästan per automatik mer loudness men ändå krispigt, behövs inte röras mkt i spakarna eller läggas på kompressorer å dynabajsers.

Keep Rockin´! // Janne

Postat (redigerat)
Jag eftersträvar också det där härligt höga ljudet som jag tror trådskaparen ville åt.

Jag (trådskaparen) eftersträvar inte efter högt ljud!

Jag eftersträvar musik som är dynamisk, med andra ord inte märkbart/påtagligt komprimerad. Jag anser att ljudbilden blir platt och påstridig... jag blir lyssningstrött 😆 Vill jag lyssna högt, skruvar jag på volymratten!

Redigerat av Audio
Postat
ja, jag håller med dig. det är verkligen barnsligt att deklarera sitt planerade "avhopp" så fort man inte tycker om ett inlägg. lite som "karlsson på taket" helt enkelt: kul på film, men tröttsamt på internet.

Men ändå så har DU orken att läsa och skriva om det? Låter ju inte speciellt logiskt om det är så störande, bättre att låta bli att svara eller hur?

jag skriver för att föra ut min åsikt om något. ungefär som du gör nu, oavsett om det har med den ursprungliga frågan att göra.

tillräckligt logiskt? vill du att jag ska förklara lite mer ingående?

Postat
Jag eftersträvar också det där härligt höga ljudet som jag tror trådskaparen ville åt.

Jag (trådskaparen) eftersträvar inte efter högt ljud!

Jag eftersträvar musik som är dynamisk, med andra ord inte märkbart/påtagligt komprimerad. Jag anser att ljudbilden blir platt och påstridig... jag blir lyssningstrött 😛 Vill jag lyssna högt, skruvar jag på volymratten!

få högtalare idag klarar att återge den sanna dynamiken hos ett instrument som ex. närmickade trummor. ljudet behöver komprimeras för att du ska slippa justera volymkontrollen hela tiden.

volymmaximeringens orsaker har du också fått svar på i tråden.

hoppas du är nöjd med svaren.

Postat (redigerat)

Håller verkligen med om att det gått för långt när det gäller sönderkomprimering av musik.

Någon neggade på CD-formatet...

Varför?

Dynamiken i formatet räcker lätt till det mesta som spelas in.

(undantagsvis sådant som komprimeras mkt lite eller inte alls, ex jazz och klassisk musik).

Tomas

Redigerat av Kjubeis
Postat (redigerat)
Jag eftersträvar också det där härligt höga ljudet som jag tror trådskaparen ville åt.

Jag (trådskaparen) eftersträvar inte efter högt ljud!

Jag eftersträvar musik som är dynamisk, med andra ord inte märkbart/påtagligt komprimerad. Jag anser att ljudbilden blir platt och påstridig... jag blir lyssningstrött 🙂 Vill jag lyssna högt, skruvar jag på volymratten!

få högtalare idag klarar att återge den sanna dynamiken hos ett instrument som ex. närmickade trummor. ljudet behöver komprimeras för att du ska slippa justera volymkontrollen hela tiden.

volymmaximeringens orsaker har du också fått svar på i tråden.

Få högtalare idag klarar av att återge den sanna dynamiken säger du, Itzhak. Klarar äldre högtalare av det bättre menar du, eller menar du att få sådana högtalare ännu finns på marknaden?

Mina Dynaudio focus 220 klarar av att återge den sanna dynamiken alldeles utmärkt, och därför lyssnar jag helst på musik/skivor som har stort dynamiskt omfång.

Förstår inte varför jag skulle vilja öka/minska volymen beroende på om det tex i en jazzlåt spelas ett trumsolo som är påtagligt, för att sen vrida upp volymen under ett bassolo som inte är lika påtagligt? Det är ju det som är dynamik, och det är det som gör musiken levande i mina öron.

hoppas du är nöjd med svaren.

Jag förstår svaren, men jag är inte nöjd med dom! Snarare besviken på skivskaparna som hetsar upp "loudness-kriget"

Mvh Audio

Redigerat av Audio
Postat
få högtalare idag klarar att återge den sanna dynamiken hos ett instrument som ex. närmickade trummor. ljudet behöver komprimeras för att du ska slippa justera volymkontrollen hela tiden.

Frågan gällde nog mediet som ljudet lagras på, CD, inte högtalare eller förstärkare. Att man under mastringen kapar och pressar ihop ljudet är inte menat att rädda högtalare från överslag.

Postat
få högtalare idag klarar att återge den sanna dynamiken hos ett instrument som ex. närmickade trummor. ljudet behöver komprimeras för att du ska slippa justera volymkontrollen hela tiden.

Frågan gällde nog mediet som ljudet lagras på, CD, inte högtalare eller förstärkare. Att man under mastringen kapar och pressar ihop ljudet är inte menat att rädda högtalare från överslag.

påstår du att jag har fel?

Postat
få högtalare idag klarar att återge den sanna dynamiken hos ett instrument som ex. närmickade trummor. ljudet behöver komprimeras för att du ska slippa justera volymkontrollen hela tiden.

Frågan gällde nog mediet som ljudet lagras på, CD, inte högtalare eller förstärkare. Att man under mastringen kapar och pressar ihop ljudet är inte menat att rädda högtalare från överslag.

påstår du att jag har fel?

Kompression/limiting av den grad som trådskaparen ondgör sig över är inte nödvändig för högtalarnas skull.

Postat
Jag eftersträvar också det där härligt höga ljudet som jag tror trådskaparen ville åt.

Jag (trådskaparen) eftersträvar inte efter högt ljud!

Jag eftersträvar musik som är dynamisk, med andra ord inte märkbart/påtagligt komprimerad. Jag anser att ljudbilden blir platt och påstridig... jag blir lyssningstrött 😎 Vill jag lyssna högt, skruvar jag på volymratten!

få högtalare idag klarar att återge den sanna dynamiken hos ett instrument som ex. närmickade trummor. ljudet behöver komprimeras för att du ska slippa justera volymkontrollen hela tiden.

volymmaximeringens orsaker har du också fått svar på i tråden.

Få högtalare idag klarar av att återge den sanna dynamiken säger du, Itzhak. Klarar äldre högtalare av det bättre menar du, eller menar du att få sådana högtalare ännu finns på marknaden?

Mina Dynaudio focus 220 klarar av att återge den sanna dynamiken alldeles utmärkt, och därför lyssnar jag helst på musik/skivor som har stort dynamiskt omfång.

Förstår inte varför jag skulle vilja öka/minska volymen beroende på om det tex i en jazzlåt spelas ett trumsolo som är påtagligt, för att sen vrida upp volymen under ett bassolo som inte är lika påtagligt? Det är ju det som är dynamik, och det är det som gör musiken levande i mina öron.

hoppas du är nöjd med svaren.

Jag förstår svaren, men jag är inte nöjd med dom! Snarare besviken på skivskaparna som hetsar upp "loudness-kriget"

Mvh Audio

vem har påstått att gamla högtalare skulle återge dynamik bättre?

vad är i ditt egentliga problem? att för mycket musik produceras för att passa en målgrupp än dig? att många tycker att ex. en virveltrumma låter bättre med kompressor på? att producenter vill att deras musik skall höras även i sämre ljudanläggningar?

har du några demo liggande här på forumet. jag vill gärna lyssna på hur det ska låta.

Postat
få högtalare idag klarar att återge den sanna dynamiken hos ett instrument som ex. närmickade trummor. ljudet behöver komprimeras för att du ska slippa justera volymkontrollen hela tiden.

Frågan gällde nog mediet som ljudet lagras på, CD, inte högtalare eller förstärkare. Att man under mastringen kapar och pressar ihop ljudet är inte menat att rädda högtalare från överslag.

påstår du att jag har fel?

Kompression/limiting av den grad som trådskaparen ondgör sig över är inte nödvändig för högtalarnas skull.

trådskaparen efterlyste musik som inte var märkbart komprimerad. jag påstår att högtalarnas begränsningar (många personer lyssnar i ganska klena anläggningar/radioapparater) är en bidragande orsak till att man ofta försöker begränsa dynamiken med exempelvis kompressorer.

påstår du att jag har fel?

Postat (redigerat)
trådskaparen efterlyste musik som inte var märkbart komprimerad. jag påstår att högtalarnas begränsningar (många personer lyssnar i ganska klena anläggningar/radioapparater) är en bidragande orsak till att man ofta försöker begränsa dynamiken med exempelvis kompressorer.

påstår du att jag har fel?

Det finns något vi kallar "Mediabrus" idag. Den kompression/limiting som trådskaparen ondgör sig över är sån som syftar till att musik inte ska drunkna i mediabruset, utan låta lika stark och helst starkare än det omgivande bruset. För att kunna lyfta upp snittvolymen så mycket att det undviker att drunkna med dagens höga nivåer så tvingas man amputera detaljrikedom i ljudet. Det är alltså inte frågan om en medveten färgning/förbättring av ljudet enligt somligas preferenser. Det är en rent teknisk amputation som degraderar ljudets detaljrikedom. Idag händer det att mediets interna volym är så tillplattad att lyssnaren känner av det ganska tydligt. Den här marknadstendensen finns t.o.m. omnämnd i de flesta uppslagsverk idag. Det står i tråden med, läs den.

Att kompression/limiting skulle kompensera för de enklare högtalare som allmänheten använder, det ligger nog i så fall betydligt längre ner på prioriteringslistan. Min bild är att det knappt prioriteras alls. Att komprimera, för att enklare högtalare skulle återge ett större dynamisk omfång än avancerade högtalare ... det låter lite fishy för mig 😎

Redigerat av Opus99
Postat (redigerat)
få högtalare idag klarar att återge den sanna dynamiken hos ett instrument som ex. närmickade trummor.
vem har påstått att gamla högtalare skulle återge dynamik bättre?

Jag trodde att du påstod det, i ditt tidigare inlägg med den formuleringen du använde (se ditt citat, överst).

vad är i ditt egentliga problem? att för mycket musik produceras för att passa en målgrupp än dig? att många tycker att ex. en virveltrumma låter bättre med kompressor på? att producenter vill att deras musik skall höras även i sämre ljudanläggningar?

Har du läst alla inlägg i tråden? Om du inte har förstått vad jag anser vad problemet är ännu, så läs igenom hela tråden en gång till. Du kommer komma fram till att jag anser att: allt för många nyproducerade skivor är enligt min mening för hårt/mycket komprimerade idag på bekostnad av ljudkvaliteten. Producenterna gör inte detta för att rikta in sig till en speciell målgrupp tror jag, utan förklaringen att musik idag ska uppmärksammas och låta "mest" i olika sammanhang som radio, restauranger, butiker osv är desto mer sannolik. Och jag har fått mitt svar, jag hoppas att allt är glasklart för dig nu, vad mitt "egentliga problem" är?

har du några demo liggande här på forumet. jag vill gärna lyssna på hur det ska låta.

Nej, det har jag inte. Jag har aldrig gjort en demo, mixat en låt eller liknande. Däremot är jag en storkonsument när det gäller musik, och det är sådana människor som mig, som jag trodde skivskaparna ville behålla som kunder för att få sina skivor sålda ( =intäkter). Genom hårt komprimerad musik blir det istället så att jag undviker att köpa vissa skivor, pga bristande ljudkvalitet. Sista Metallica skivan är ett strålande exempel.

Mvh Audio

Redigerat av Audio

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.