drloop (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 (redigerat) [ Visste du inte om det? 😉 Det är ju en fördel om man vet vad man snackar om när man för en debatt. Saken är ju den att med hög komprimering så utsätter man talspolen för högre tryck och mer värme, vilket kan leda till att det går sönder. Speciellt med musik som har mycket energi högt upp i registret. Högtalare är byggda så dom klarar av kortare stunder och transienter som är mycket högre än medelnivån. Detta funkar kanon med vanlig dynamisk musik men när medelnivån är lika högt som transienterna skulle vara så förändrar det hela. Ett tips, i all välmening, är att ta reda på dessa saker innan. Låter i mina öron som råttan i pizzan... (Vid normal användning) Redigerat 19 september 2008 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Låter i mina öron som råttan i pizzan...(Vid normal användning) Nej. Bara läsa på om du inte tror mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 (redigerat) Låter i mina öron som råttan i pizzan...(Vid normal användning) Nej. Bara läsa på om du inte tror mig. Länk tack! Jag vill verkligen lära mer om det är sant att komprimerad musik förstör mina högtalare. Uppriktigt. Det blir dyrt om jag skall behöva reparera mina monitorer. Redigerat 19 september 2008 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Sök själv om du inte tror mig. Det är ju rätt basic kunskap vilket jag trodde ni kunde, eftersom ni verkar ha så bra koll på bra ljud. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 OK, jag har fått in ett antal klagomål på den här tråden nu... håll er på ämnet och använd ett hyfsat språk eller så får vi låsa tråden. Är det ok eller svårt att förstå? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Kan citera vad konstruktören för mina högtalare säger: "Det är medeleffekt och inte toppeffekt som leder till den beskrivna skadan. Spelar man högdynamisk musik är 600 W inga problem alls. Spelar man illa komprimerad (söndermastrad) musik länge-länge vid mer än 60 W effekt är risken avsevärt större! Det som hänt är att hettan från talspolen smält mittdomen! (dammkåpan)" http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Fo...p=284226#284226 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Jag har sökt och hittar inget av värde. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 (redigerat) Kan citera vad konstruktören för mina högtalare säger: "Det är medeleffekt och inte toppeffekt som leder till den beskrivna skadan. Spelar man högdynamisk musik är 600 W inga problem alls. Spelar man illa komprimerad (söndermastrad) musik länge-länge vid mer än 60 W effekt är risken avsevärt större! Det som hänt är att hettan från talspolen smält mittdomen! (dammkåpan)" http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Fo...p=284226#284226 🙂 Att en dammkåpa ramlar av beror nog mer på dålig limning än att den skulle smälta. Spolen smälter långt före en dammkåpa. Sånt där trams skall man inte bry sig om. Redigerat 19 september 2008 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DanielEdison Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Du borde inte behöva leta efter info eftersom du jobbar hela dagarna med musik och återgivning, och om du nu har dyra monitorer så borde du läst på och frågat vad återförsäljaren hade för åsikt gällande handhavande och brukandet av dessa. Högkompad musik alstrar mer värme i spolen än normal musik av förklarliga skäl, nu lyssnar jag aldrig så högt men i teorin och praktiken stämmer det till 100%. Boven i dramat kanske är just dina monitorer som inte håller ett bra mått för sin uppgift? ( spekulation ) Känns lite som om det inte går att driva detta mycket längre här, lösningen torde vara att börja bomba skivbolagen med irriterade mail gällande skräp ljud. Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Eller så får man börja miljömärka skivor efter godkänt dynamiktest. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Killen spelade hade ju fest och spelade högt! Slutsteget började dista då spelar det ingen roll vilken musik man spelar sönderkomprimerad eller ej. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Aha, du har lyssnat till den dyrare varianten. Nice berätta, är den värd sin peng??Du måste ha duktigt på benen om du tycker att den vanliga inte låter särskilt bra! Daniel Den billigare varianten låter väl helt ok men det är ju en jätteskillnad i ljud mot den dyrare så jag förstår om du blir lyssningstrött... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kuriyakin Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Det var nån som sa att han inte var för komprimering till 100% "Adiofilerna" är nog inte heller EMOT komprimering till 100% Som en god medelsvensk säger jag, lagom är bäst. PS. är ingen audiofil... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Jag har själv ingen egentlig åsikt i frågan; låter det bra så låter det bra helt enkelt och tvärtom. Var det inte här på studio.se jag fick denna länk??? http://www.turnmeup.org/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DanielEdison Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 (redigerat) Glaskatten: Då vet du hur lång tid det tar innan elementen släpper och spelar som sig bör, och om du lyssnat till dessa element inspelade och klara i ett reglerat rum och får ont i öronen spelar du för högt, inte är det för att dom spelar orent eller vasst på någe vis iaf. Upplevelsen är ju olika men att påstå att dessa skulle återge ett öronirriterande ljud då får du nog spela med en hårt motkopplad klass A/B triss förstärkare fullproppad med servon och reglerkretsar som för övrigt har svårt att få liv i musiken i huvudtaget, eller tänka efter vad du säger. Skyll inte dåliga inspelningar på dessa högtalare för du är du ute på djupt vatten o vinglar. Må hända att Sterling låter bättre det säger jag inget om men inte så pass så att det motsvarar det du utalande. Den va låg...... Daniel Redigerat 19 september 2008 av DanielEdison Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DanielEdison Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Om nu min anläggning inte förmår att leverera musik utan att trötta ut öronen hur ska då en paketlösning på SIBA eller ONOFF fixa detta? Ge gärna ett konstruktivt svar, ärligt o rakryggat. Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Om nu min anläggning inte förmår att leverera musik utan att trötta ut öronen hur ska då en paketlösning på SIBA eller ONOFF fixa detta? Ge gärna ett konstruktivt svar, ärligt o rakryggat. Daniel Ja det är den frågan du ska ställa till ONOFF och Siba. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DanielEdison Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Nu hänger jag inte med, du menar vad?? Om en seriöes anläggning inte kan förmedla musiken på ett värdigt sätt hur ska då en billig Kina historia klara av detta. Vart i argumentet tappar jag bort dig? Är nått oklart i det jag skriver? Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Lämmnar detta forum då det verkar vara en inkörsport för ungdommar! MvH Daniel Vi kan åtminstone stava. Du är förresten inte den första hi fi-mannen som i vredesmod lämnat oss mindre begåvade. Men ha det så bra, lycka till med mosterkablar och så vidare. lär komma tillbaka. han är inte forumets första drama queen, som annonserar sin sorti och "lämnar forumet". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DanielEdison Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 En veteran borde se att jag är inloggad Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Om nu min anläggning inte förmår att leverera musik utan att trötta ut öronen hur ska då en paketlösning på SIBA eller ONOFF fixa detta? Ge gärna ett konstruktivt svar, ärligt o rakryggat. Daniel Ärligt så är ju dina högtalare vare sig särskilt distorsionsfria eller särskilt mjukt återgivande inte ens jämfört med billiga kvalitetsanläggningar från Siba typ Yamaha eller Pioneers o.s.v. Dina spelar dock högre... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 (redigerat) Usch.. Nu har jag läst så mycket skitinlägg att jag knappast fattar att ni inte fattar.. Det är typ 2008 nu.. Först och främst CD-standarden är hur förlegad som helst.. Som en otrimmad moppe omkörd av en lustgasexicterad Ferrari typ.. Alltså.. CD-standarden på 44,1 Khz med 16 bitars upplösning kan vi lägga bakom oss.. I dag får vi vilken konsumentdator som helt för knappt 5.000:- utrustad med ett bra ljudkort som klarar minst 96 Khz och 24 bitars upplösning.. Oftast dessutom som 5:1 surround.. Va tusan ska vi med en BW-limiter till då??? I princip all intern hantering av ljud i princip vilken som helst DAW jobbar med 32 bitars floating point.. Alltså.. Det finns i dag inte en analog förstärkare om matchar den dynamiken.. 🙂 Med andra ord skippa limitern och släpp dynamiken fri.. Radiokanalerna kan ni skippa också så vida dom inte vill ta emot 5:1 mixad musik i åtminstone 24 bitar och 96 Khz.. Bara för att dom ska lära sig att det är 2008 för dom också 😉 Redigerat 19 september 2008 av hegobald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NoClip Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Ojoj, har läst igenom hela tråden här nu.. puh. 😉 Något som de flesta inte tänker på är att detta är ett stort problem även för de inblandade i ett projekt. Förmodligen har merparten av forumet ingen erfarenhet av detta för de trivs i sina hemmastudios och inte lever i den komersiella världen med den konkurrensen. Volymracet har ALLTID funnits där, kom ihåg det... även sedan vinyltiden. De som arbetar professionellt med "kommersiell" musik vet att volym är ett konstant krig för ALLA. Volym är en illusion, som vackert har förklarats tidigare i tråden vilket går ut på högre = bättre. 0,5db skillnad i volym kan ge upphov till alla möjliga spekulationer angående högre kvalité på en produkt. De som arbetar heltid med produktioner, mixning, mastering måste hela tiden utnyttja detta för att helt enkelt få till sig jobb. Kom ihåg att alla beslutstagare inom den komersiella musikbranschen oftast baserar sina beslut på rädsla för att inte märkas. Vill du ha möjligheten att göra en mix, en produktion eller en mastering på ett större projekt med mycket pengar och många personer inblandade så är det bara att gilla läget. I 99 fall av 100 är det högst som vinner. Hög volym på bästa sätt ligger inte bara i masteringen, det händer låååångt innan. Det sitter i arrangemang, produktion, typ av låt, mixning... ja hela processen är en bit i pusslet för "hög volym på bästa sätt". Otroligt mycket tid går åt för att få till material som går att få så högt som möjligt med så lite distortion som möjligt, och går du verkligen in för det så begränsar det även musikskapandet, så du kan helt enkelt börja skriva volymvänlig musik och tjäna pengar... Vilket det lite undermedvetet faktiskt handlar om i många fall idag. 🙂 Så det handlar inte om att "konsumenterna gillar överkomprimerat och distat ljud". Det handlar om att alla, i produktionskedjan, till artisterna, till bolagen... söker uppmärksamhet. Om det är uppmärksamheten från en A&R på skivbolaget, en DJ på en viktig radiostation, en musikkonsument... spelar ingen roll. Alla vill ha uppmärksamheten för det är så pengarna rullar in... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 20 september 2008 Dela Postat 20 september 2008 (redigerat) Att föredra platt dynamik och hårt komprimerad master skulle jag vilja likna med en typ av utvecklingsstörning. Denna grupp människor, som då lider av den här störningen, har vi som förstår oss på det här med musik ingen möjlighet att lära upp på ett korrekt sätt. De begriper inte bättre så det är som att elda åt fåglarna att ens försöka förklara varför det är så viktigt att behålla dynamiken.Musik är som tjejer. Dom ska inte vara platta.. Det ska puta ut.. Nu börjar ni fatta va... Ord och inga visor, minsann 🙂 ----- De senare åren har jag varit på Bio, och avnjutit som de flesta andra. I två olika filmer så hände något ganska märkligt: mot slutet så använde dom poplåtar, men dom liksom bara "väckte en" .. bara kom fram, ut ur bioduken och spred sig in i salgonen. Det var nästan som att jag hade haft lock i öronen och nu släppte det, och först då förstod jag ATT jag hade haft lock i öronen, liksom. Det var som att öppna ett fönster ut mot världen. Musiken var inte längre som en vägg av jämnt ljud som var klistrad nere vid bioduken. Musiken nästan hoppade ut ur bioduken och sträckte sig långt in i biosalongen. En av ventilgallren i salongen vibrerade lite diskret till bastrumman, men inte till basen. Det var som att lyssna på 3D musik, man riktigt hörde hur basen var där nere vid första raden ungefär, i salongen, inte "i filmen", och rörde sig dessutom, hur trummorna var bakom gitarrerna, och gitarrerna kom fram ur duken, och hur sången riktigt var "in your face" men samtidigt rund och inte som en platt vägg av ljud. Det var verkligen som 3D. T.o.m. mitt dtotalt tondöva sällskap reagerade lite. De två låtarna, var båda inspelade i början på 70-talet: Janis Joplins 'Pearl' platta, och ABBAs 'gonna sing you my love song'. (abba som dessutom är en av pionjärerna i 'wall of sound'.) Man kan säga att det var element i låtarna som stack ut mycket tydligare än andra, och ojämnt lät dom också (ve å fasa), dynamiken talade, det var som någon som sa något, som talar lägre, högre, fortare, saktare .. man berördes, och idag skulle många kalla det för "en dålig mix", för i en mix idag ska ju allt mixas för att höras. Det är oftast det som kompression används till: att pinna fast något på en statisk plats i volymlandskapet så det inte täcker över- eller försvinner bakom något annat. Får icke röra sig i mixen. Bästa filmljudet ever - tycker jag - måste ju vara Titanic från 1997 och Star Wars episod 1. Otroligt bra levande och dynamiskt ljud i dom. Redigerat 20 september 2008 av Opus99 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 20 september 2008 Dela Postat 20 september 2008 först vill jag be om ursäkt om jag upprepar något som skrivits tidigare, men jag orkar inte läsa hela tråden......slö som jag är! vad jag inte förstår, är hur man bara kan argumentera mot användning av limiter/kompressor?? varför är ni då inte emot användning av distortion på guran? den om något påverkar dynamiken på originalljudet, borde ju kunna förstöra högtalarna ganska omgående om den missbrukas....!? faktum är att ALL användning av högtalarna, sliter på dom.....komprimerat som okomprimerat...! och om man då är ute efter att bespara sina "precious" högtalare, så kanske man helt enkelt skall låta dom stå oanvända i originalförpackningen istället? ge mig något exempel på en låt där komprimering inte förekommer!!! alltså, bevisligen inte förekommer what so ever.... nä, det kan man alltså inte....med andra ord är det HUR MKT komprimering används ni diskuterar, inte det faktum ATT komprimering används....(såvida ni inte hatar all musik som någonsin presenterats i form av vinyl/CD/DVD/MP3....osv osv....) Om det då är mängden kompression man diskuterar, hur kan man då säga att det inte är en fråga om tycke och smak?? om det INTE är en fråga om tycke och smak, vart hittar jag informationen om hur mkt jag får använda kompressorer och limiters? finns det någon form av ISO standard för detta? Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå att vissa människor, anser att viss musik faktiskt låter bättre med limiter och kompressorer. Det innebär inte att du, som kanske inte tycker det, har fel....det innebär bara att den andra personen (med fullt fungerande intellekt och hjärna) är av en annan åsikt än du. Jag har full respekt för ALLA som anser att överanvändning av dynamisk processering förstör ljudbilden....jag håller till fullo med om detta. Men jag har också full förståelse för att vissa anser att både en limiter och en kompressor kan tillföra något possitivt till hur ljudbilden upplevs. Om jag anser att den de används på ett smakfullt sätt, håller jag även med om detta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJMusik Postat 20 september 2008 Dela Postat 20 september 2008 Låt radio få sin version. Utrusta skivorna med en liten sticker som talar om att "volymen på denna skiva är något lägre pga..." Ungefär som "Parental advisory"-stickersen 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Audio Postat 20 september 2008 Trådstartare Dela Postat 20 september 2008 Låt radio få sin version. Utrusta skivorna med en liten sticker som talar om att "volymen på denna skiva är något lägre pga..." Ungefär som "Parental advisory"-stickersen 🙂 Ja! Vore väldigt bra om nåt sådant kunde införas på marknaden! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 20 september 2008 Dela Postat 20 september 2008 (redigerat) Men... Jag trodde det det var vad "radio edit version" betydde 🙂 Låt radio få sin version. Utrusta skivorna med en liten sticker som talar om att "volymen på denna skiva är något lägre pga..." Ungefär som "Parental advisory"-stickersen 🙂 Redigerat 20 september 2008 av hegobald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 20 september 2008 Dela Postat 20 september 2008 (redigerat) ge mig något exempel på en låt där komprimering inte förekommer!!! alltså, bevisligen inte förekommer what so ever.... De flesta skivorna med klassisk musik innehåller ingen komprimering whatsoever t.ex. Finns även en del audiofil skivor med pop och rock grupper som inte har någon komprimering att tala om. Så nog kan man det. Redigerat 20 september 2008 av Opus99 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 20 september 2008 Dela Postat 20 september 2008 fast jag vet av egen erfarenhet att även när det kommer till inspelning/mixning av klassisk musik förekommer komprimering (om än väldigt mjukt och försiktigt), och även när det gäller "audiofilmusik" är jag helt övertygad om att viss form av komprimering förekommer, antingen i inspelningsskedet, eller på de enskilda spåren, eller på bus-nivå, eller på outputen....däremot är jag helt på det klara med att det används sparsamt, och genomtänkt.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.